סקר
מסכת ערכין לעומת זבחים-מנחות-חולין -בכורות:
הקלה משמעותית
קשה באותה מידה
יותר קשה!
לא יודע


 

פורום פורטל הדף היומי

כללייז אייר תשע"ט09:05האם לימוד בשוטנשטיין נחשב 'עמל התורה'? / ‏לינקוש
"שתהיו עמלים בתורה" – האם לימוד בגמרא שוטנשטיין נחשב 'עמל התורה'?

ארבעה מגדולי דורינו משיבים בסגנון אחד

שאלה: בפרשת השבוע נאמר ״אם בחקתי תלכו״, ופירש רש׳׳י: שתהיו עמלים בתורה. והנה בדורנו יצאו לאור כמה וכמה מהדורות של גמרות מבוארות, כדוגמת 'שוטנשטיין', 'מתיבתא', ועוד, ובוודאי זכותם גדולה, שהרבה אנשים שקודם לכן לא היו יכולים ללמוד גמרא בכוחות עצמם והיו אומרים מי יראנו טוב, נפתחו בפניהם שערי אורה ויראו את האור כי טוב.

אך מאידך, רבים מן הלומדים שהיו רגילים לייגע את עצמם בהבנת דברי הגמרא והמפרשים, בוחרים ללמוד בגמרות אלו שבהם הפירוש מוגש לפניהם כשלחן הערוך לסעודה, ואינם צריכים להתייגע בהבנת דברי הגמרא. האם ראוי למי שמסוגל ללמוד גמרא בלא ספרי עזר, להימנע משימוש במהדורות אלו או לאו.

תשובה: זכיתי להעלות שאלה זו לפני גאון ישראל הגרי׳׳ש אלישיב זצוק׳׳ל, ואמר לי: אחרי שלומדים את הגמרא בספרים אלו – עדיין יש הרבה במה להתייגע. וכעת זכיתי להיכנס לפני ראש הישיבה הגראי׳׳ל שטינמן (שליט׳׳א) זצ׳׳ל ואמר לי כהאי לישנא: יש מספיק ללמוד גם אחרי הגמרות הללו.

וכדברים אלו שמעתי מהרבה מגדולי דורנו, ה"ה הגאונים הגדולים רבי חיים קניבסקי ורבי נסים קרליץ שליט׳׳א. והגר׳׳נ קרליץ הוסיף, שבאמת רק מי שנעזר בספרים אלו רק בשביל הבנה הראשונה, ואחר כך חוזר ומתבונן ומעיין בעצמו בדברים ומתייגע בהבנתם – רק הוא בכלל עמל בתורה, אבל מי שנשאר בהבנה השטחית הראשונה שהבין בקלות ע׳׳י ספרי העזר, אינו נחשב עמל בתורה.

('נשיח בחוקיך' מתוך 'וישמע משה')

מקור

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
עיצוב: אפרת נוילנדר | תיכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר