סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

חוליןקמב ע"איד ניסן תשע"ט08:36כך למדו שחיטה לפני 220 שנה / ‏לינקוש
מקור: ערוץ 7

כך למדו שחיטה לפני 220 שנה

כתב יד של חיבור ללימוד שחיטה עם איורים מעשה ידי אמן המלמדים את מעשה השחיטה וכיצד להבחין בין שחיטה כשרה לנבלה יוצא למכירה פומבית


מיכל לוי , י"ג בניסן תשע"ט 18/04/19 10:58

לרגל סיום מסכת חולין, העוסקת בהלכות שחיטה, שייערך היום במסגרת לימוד הדף היומי, נחשף בימים האחרונים בירושלים כתב יד של חיבור ללימודי שחיטה עם איורים, מעשה ידי אמן בן התקופה, המלמדים את מעשה השחיטה וכיצד להבחין בין שחיטה כשרה לבין נבלה.

כך, לדוגמה, בשני עמודים מופיעים לוחות צבעים שמטרתם לשמש כלי עזר לתהליך בדיקת הריאה לפי הצבע שלה.

כתב היד יעמוד למכירה פומבית כחודש לאחר חג הפסח בבית המכירות הפומביות 'קדם' בירושלים.

הצייר אשר עיטר את כתב היד הינו יעקב ישראל מונטיפיורי מהעיר אנקונה שבאיטליה, קרוב-רחוב של הנדבן והשתדלן היהודי-האנגלי הנודע משה מונטיפיורי, שהיה אף הוא יליד איטליה. יעקב מונטיפיורי, יליד 1748 , עסק ככל הנראה לפרנסתו בציור שכן ישנם חיבורים ידועים נוספים המעוטרים ביצירתו.

כתב היד הנוכחי כולל ״הלכות שחיטה״ וכן ״הלכות בדיקה״ בעברית ובאיטלקית. החיבורים מכילים את סיכום הדינים בהלכות בצורה של שאלות ותשובות.

איורים נוספים בכתב היד כוללים צורה של ריאה עם ציון ה״אומות״ וה״אונות״ שלה. מתחת לציור הריאה מופיעה השאלה ״למה נקרא שמה ריאה?״, ומתחתיה התשובה ״לפי שצריך לראותה״. בשער הלכות השחיטה מופיע ציור של שני תרנגולים ובשער הלכות הבדיקה מופיע ציור של בהמה בעלת קרניים.

מרון ארן, מבעלי בית המכירות הפומביות 'קדם', מציין כי ״כתב היד הזה מדגים כיצד אמנויות שונות, וציור ביניהן, שימשו במשך מאות שנים כלי בידי לומדי התורה בכדי להעשיר ולהעמיק את ידיעותיהם. כתב היד הזה הוא שילוב יפהפה של יצירה תורנית ויצירה אמנותית״.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר