סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

כלליכח שבט תשע"ז10:11בענין עונשי בני נח / ‏אליעזר מ ש
ב"ה
בפרשת השבוע -פרשת משפטים-מדובר על כך שבית דין מחייבים מיתה לרוצח במזיד [בזמן שהיה בית המקדש וסנהדרין הגדולה ישבו שם. ואז נהגו דיני נפשות בישראל, והיום לא נוהגים.](ובזמן הזה מכניסין רוצח לכיפה -למאסר קשה)אבל על גזילות וחבלות וגניבות-אין עונש מיתה. ונראה שגם לגבי בני נח, שכתב הרמב"ם שייהרג על כל ז' מצוותיו,-[בבית דין מוכר-כמובן,] אין הכוונה בכל עניין, אלא שיכול לבוא לידי חיוב מיתה גם על גזל או דינים או אבר מן החי- במקרים מסוימים-לפי שיקול דעת בית דין, מפני תיקון העולם. והראיה לזה, שבעבודה זרה כתב הרמב"ם שכל עבודה זרה שישראל נהרג עליה בן נח נהרג עליה, וכל עבודה זרה שאין ישראל נהרג עליה, אין בן נח נהרג עליה, אף על פי שהוא אסור בכל. וקל וחומר לחלק מהמקרים של גניבה או גזל[תלוי בנסיבות העניין] שקלים מעבודה זרה שאין בן נח נהרג עליה- וזה סברא פשוטה . שגם הרי מצינו מחלוקת אמוראים בעונשי בני נח על גזל, אבר מן החי, ודינים, ולדעת רב יוסף ורב ששת לא נהרג עליהם בן נח.[במס' סנהדרין] ונמצא שאין בזה מסורת, ולכן נחלקו. ולכן נראה שגם לדעת כולהו תלמידי דרב שכתוב בתלמוד שייהרג על כל ז' מצוותיו - לאו דווקא בכל גווני , אלא שיכול לבוא לידי חיוב מיתה לפי הנסיבות. ויש בזה גם תשובה,בשו"ת "אגרות משה" שכתב לחבר קונגרס אמריקאי.[ודבריו קרובים- מי שמתעניין, יכול לעיין שם בתשובה ההיא] ועי' כאן בפרשת השבוע, בהתחלה, בספר: "תורת משה" אלשייך, שכתב שלא מתקבל על הדעת לחשוב שהעונש על גזל פחות משווה פרוטה יהיה שווה לעונש על רציחה-החמורה ביותר.
הערה חשובה:
נכתב כחומר לימודי כדי להבין במסורת . ע"י ועל דעת הרוצים להבין במסורת .בכל שאלה מעשית בעניין, יש לפנות לרבנים הראשיים לישראל.
הוספה: יש עוד פרטים בעניין , כגון מי בכלל ראוי להיות דיין לדון בן נח למיתה , סברא פשוטה, וכך גם כתב הרב החזון אי"ש, שזה רק בן נח שמקיים ז' מצוותיו.
וגם אין מיתתו אלא בסיף[רמב"ם הלכות מלכים] - ולא בחמורה יותר. ועוד פרטים.
ולפי זה מדינת ישראל אמורה לתקן את הסכמי ההסגרה למדינות העולם. כך נראה כחומר לימודי, ומוצע לפני הרבנות הראשית לישראל, וכל הרבנים,ולומדי הדת .
ויהודי, אסור בכל מקרה להסגיר לגויים, מכמה טעמים . אלא אם פשע , יש לשומו במאסר בארץ, תחת יד ישראל שהם רחמנים ,ולא תחת יד גויים שמצויה בהם אכזריות. וכך כתוב בספר רמב"ם בסוף הלכות עבדים, שמי שמתנהג באכזריות עם העבדים שלו, חוששין לו שמא הוא מזרע הגבעונים. [-שלא התגיירו ממש מרצון שלם] שאין העזות והאכזריות מצויין אלא בגויים, (עובדי עכו"ם) אבל ישראל וכל הנלווים עליהם שהשפיע עליהם הקדוש ברוך הוא את טובת התורה -רחמנים הם על הכל.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר