סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

קידושיןעב ע"איא אייר תשע"ו09:59גיאוגרפיה בתקופת הראשונים / ‏אביגדור
ברש"י ותוס' כאן (ובעוד כמה וכמה מקומות בש"ס, בשיוניים קלים) ישנו דיון מה כיוון הזרימה של הפרת. בחלק מהתוס' השונים ישנן פרטים נוספים תמוהים, למשל: כל הנהרות שבעולם זורמים ממזרח למערב (שבת סה:).
ובכלל בראשונים מצאנו בענייני מקומות כמה דברים תמוהים, למשל בגיטין ז: רש"י על כזיב ועכו. וכן בראשונים על החומש (רש"י כותב שהירדן זורם ממזרח לכינרת, תוס' הביאו מדרש שהירדן לא מתערב במי הכינרת), וגם באחרונים (במפת הגר"א ישנם פרטים תמוהים לגבי הימים והנהרות המקיפים את הארץ).
גדול הראשונים שעסק בגיאוגרפיה היה הכפתור ופרח, שרבים מהפוסקים סמכו על דבריו, וגם בו ישנם לעיתים חוסרי דיוק במרחקי הערים זו מזו.

על מנת להבין זאת, יש להבין את מדע הגיאוגרפיה שבזמנם.
אדם פשוט מן היישוב היה צריך לדעת באיזו דרך מגיעים לעיר הקרובה וכד', ובזה תמו ידיעותיו הגיאוגרפיות.
מפות שצוירו - וצוירו מעטות כאלה בכל התקופות - גם לפני אלפי שנים במצריים ובבבל - היו מאוד מאוד כלליות, ולא תרמו ידע רב. הכיוונים ויחסי המרחק לא היו נכונים אפילו בערך.
בעולם העתיק כולו - היחידים שפרצו דרך משמעותית בתחום היו- כמו בכל תחומי המדע - חכמי יוון. בהדרגה הם שיפרו את מפותיהם, ובסוף תקופתם - תלמי (המכונה אצלינו בטלמיוס, בהשפעת הערבית) שרטט את מפת העולם, באופן מכובד. צורת שלושת היבשות הגדולות ברורה, גם המגף של איטליה נמצא, גם חצי האי ההודי. השיטה היתה: מדידת זוויות הכוכבים בכל מקום, וע"פ זה קביעת המיקום המדויק (יחסית) על פני כדור הארץ. עם זאת, היו שם חוסרי דיוק רבים: במקומות הרחוקים מאירופה - המזרח הרחוק ומרכז אפריקה - הטעויות הולכות וגדילות. כך גם כשמגיעים לרזולוציה של מיקומי הערים ישנם בלבולים. פעמים רבות עיר שאמורה להיות מזרחית יותר לחברתה נמצאת דווקא מערבית יותר וכו'.
מאז חכמי יוון, כמו בכל שאר תחומי המדע, לא חלה התקדמות אלא דווקא נסיגה, בפרט באירופה (דווקא הערבים שימרו את המדע ואף התקדמו במקצת).
במפות אירופאיות מכל ימי הביניים הידע היחיד הנכון הוא שיש שלוש יבשות. צורתם ומיקומי הערים אינם נכונים כלל, ונראה שאף לא ניסו להגיע לדיוק בזה.
המפה היחידה מימי הביניים שמתארת את העולם באופן די נכון היא מפתו של הערבי (כאמור, המדע אצלם היה די מפותח) אל-אדריסי, שקיבל תקציב עצום מהמלך. הישטה היתה: במשך 15 שנה הוא שלח צוותים לכל רחבי העולם שימפו את האזורים שבהם הם מבקרים. התוצאה היתה יפה, אך פחות מוצלחת משל תלמי (שקדם לו כאלף שנה).
המפות של תלמי המשיכו לשמש גם בימי הביניים. וזהו המקור של הרמב"ם במשנה תורה שכותב שירושליים נמצאת 24 מעלות מערבה ממרכז העולם - כך סבר תלמי. הרמב"ם כידוע חי בארצות ערב, שבהם המדע היה מפותח, ולמדו את ספרי יוון. כמפורש גם בספרי הרפואה שלו.
בברכה רבה.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר