סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

גיטיןפח ע"אל אדר א תשע"ו21:33גלות החרש והמסגר / ‏עלי
בימי יכניה הוא יהויכין, נזכרת גם בסדר עולם רבה. בפרק כד מובא שם מהירושלמי שיאשיהו גנז את הארון ואילו בפרק כ"ה מובא שארון גלה לבבל כמובא גם ביומא, עיי"ש בפרשנים, בגירסאות, וכו'. סתירה לכאורה זו נוספת על אי האפשרות למצוא קשר בין גלות החרש והמסגר אשר לפי מסורת חז"ל אין מדובר בבעלי מלאכה אלא בלומדי התורה ( כמו בימינו היו מגזרים בעם, ואולם אז הרבה יותר מאשר בימינו הם היו האליטה ) לעניין הארון הנזכר.
לשיטת רש"י, לשיטת רבי יהודה בן לקיש בירושלמי שקלים, היו שני ארונות, באחד היו הלוחות השלמים וספר התורה ( ארון בצלאל ) ובשני שברי הלוחות. הארון העיקרי נגנז ולפי זה הארון שגלה היו בו שברי הלוחות, ולא ברור מדוע לקחוהו ומה קרה לו שם.
במאמר שכתבתי בשעתו הראיתי שאפשר להציע הצעה חלופית, לפיה בארון האחד היו כל הלוחות ( בצלאל ) ובשני היה ספר התורה ( הצעה שמתבססת על מחלוקת הרמב"ן ואברבנאל על רש"י בעניין ) . לפי הצעה זו הארון שגלה היה עם ספר התורה ואזי ברור גם מדוע, כי הוא גלה עם החרש והמסגר שהם לומדי התורה. ארוכים הדברים ואין באפשרותי להאריך יותר כאן, ( אולם אם אמנם כן ניתן להבין גם מדוע עזרא הסופר יכול היה לשנות את הכתב ולשמר את הנוסח המובא ארצה בעלותו לא"י, אכמ"ל ).

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר