סוטהמ ע"בכב כסלו תשע"ו14:14קצת על איסור הישיבה בעזרה וההיתר לבית / אשבח
דוד. יש דעות שונות מהו המקור לאיסור הישיבה בעזרה וכן שההיתר לשבת בעזרה הוא רק למלכות בית דוד. על מלך ישראל נאמר בתוספתא מסכת סנהדרין פרק ד הלכה ד: "כל העם עומדין והוא יושב ולא היתה ישיבה בעזרה אלא למלכי בית דוד בלבד...". (מעניין לשים לב שבבבלי, סנהדרין קא: מסופר שרחבעם מלך יהודה: "... אמר, גמירי: דאין ישיבה בעזרה אלא למלכי בית יהודה בלבד" – במקום "בית דוד" מסופר שאמר "בית יהודה"). על איסור הישיבה בעזרה: רש"י במסכת סנהדרין דף קא עמוד ב אומר שאיסור זה הוא הלכה למשה מסיני ולא נלמד מהמקרא: "גמירי "דאין ישיבה - הלכה למשה מסיני, ולא מקרא", אך בדף של מחר, דף מ עמוד ב, אומר רש"י: "אין ישיבה בעזרה - דאין כבוד שמים בכך ואפילו מלאכי השרת אין להם שם ישיבה דכתיב שְׂרָפִ֨ים עֹמְדִ֤ים׀ מִמַּ֙עַל֙ ל֔וֹ (ישעיהו פרק ו פסוק ב) וראה עוד ברש"י שם. וקשה לי. על היתר הישיבה בעזרה למלכי בית דוד אומר רש"י, בדף של מחר, דף מ עמוד ב: "אלא למלכי בית דוד - שחלק להם המקום כבוד להראות שמלכותו שלימה". במסכת יומא, דפים סח וסט, נידונין עניינים כבמסכתנו.
יש מי שלומד את איסור הישיבה מהמילים "... לַעֲמֹ֨ד לְשָׁרֵ֧ת בְּשֵׁם-יְהוָ֛ה " שבפסוק "כִּ֣י ב֗וֹ בָּחַ֛ר יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ מִכָּל-שְׁבָטֶ֑יךָ כִּ֣י ב֗וֹ בָּחַ֛ר יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ מִכָּל-שְׁבָטֶ֑יךָ לַעֲמֹ֨ד לְשָׁרֵ֧ת בְּשֵׁם-יְהוָ֛ה ה֥וּא וּבָנָ֖יו כָּל-הַיָּמִֽים: בְּשֵׁם-יְהוָ֛ה ה֥וּא וּבָנָ֖יו כָּל-הַיָּמִֽים:" (דברים פרק יח פסוק ה) ומהמילים "הָעֹמְדִ֥ים שָׁ֖ם לִפְנֵ֥י יְהוָֽה" שבהמשך בפסוק ז: "וְשֵׁרֵ֕ת בְּשֵׁ֖ם יְהוָ֣ה אֱלֹהָ֑יו כְּכָל-אֶחָיו֙ הַלְוִיִּ֔ם הָעֹמְדִ֥ים שָׁ֖ם לִפְנֵ֥י יְהוָֽה", ויש מי שאומר שאין זה מכובד לשבת במקום שיש בו יראת ה' ולומד זאת מהמילים וּמִקְדָּשִׁ֖י תִּירָ֑אוּ שבפסוק "אֶת-שַׁבְּתֹתַ֣י תִּשְׁמֹ֔רוּ וּמִקְדָּשִׁ֖י תִּירָ֑אוּ אֲנִ֖י יְהוָֽה" (ויקרא פרק יט פסוק ל).
טוען....
הודעה ראשית օ הודעה ראשית ללא תוכן תגובה
להודעה օ תגובה להודעה ללא תוכן
☼ הודעה חדשה הודעה שנצפתה
הודעה נעוצה
סימון משתמשים:
משתמש מחוברמומחהמנהלתקנון הפורום