סקר
מסכת ערכין לעומת זבחים-מנחות-חולין-בכורות:
הקלה משמעותית
קשה באותה מידה
יותר קשה!
לא יודע


 

פורום פורטל הדף היומי

כתובותקי ע"בכט סיון תשע"ה00:37הכל מעלין לא"י - סיכום דברי הרב ישראלי / ‏איתן   מצורף קובץ docx
שלום לכולם
בשבוע שעבר, י"ט בסיון תשע"ה (שבת פרשת בהעלותך) מלאו עשרים שנה לפטירת הרה"ג הרב שאול ישראלי זצ"ל.
הרב שאול ישראלי ברח מרוסיה בתחילת שנות השלטון הקומוניסטי והגזרות על לימוד התורה, עלה לארץ ולמד בישיבת "מרכז הרב" בראשות הרב קוק זצ"ל, בו הוא ראה את רבו ומורו לכל ימי חייו.
לאחר מספר שנים התמנה רב למושב כפר הרוא"ה, ועסק במצוות ארץ ישראל לכל עומקם.
אני מגיש לפניכם כאן סיכום של הבירור הראשון בספר "ארץ חמדה" - הבירור הבסיסי: מצוות יישוב ארץ ישראל.
יש גם סיכום, בעמוד 8, לחפצים בקיצור.

הדברים עוסקים בסוגיא החותמת את מסכת כתובות, שסיימנו לא מכבר - משנת "הכל מעלין לארץ ישראל". כך שיש בזה גם סוג של סיום למסכת כתובות.

שני קישורים:
תשובת מהרי"ט
דף מקורות - מאתר משרד החינוך

ולסיום.
בפרק האחרון עוסק הרב ישראלי במצב שנוצר לאחר קום המדינה. ודאי לא תופתעו לגלות שתלמיד של הרב קוק זצ"ל מגיע למסקנה שהשבועות פקעו ומצוות יישוב הארץ חלה כעת.
אבל בדרך לשם עוסק הרב ישראלי בשיטת ר' חיים כהן שבתוס', וב"מגילת אסתר". וכידוע על שני אלה הקשו האחרונים קושיות חמורות עד כדי דחיית דבריהם. וכאן מפתיע הרב ישראלי ומסביר את שיטותיהם ומיישב את הקושיות שהקשו עליהם.
הרב ישראלי מרוויח בכך שני דברים:
האחד - הוא טוען שכל מה שהם אמרו היה בזמן הגלות, אבל לאחר קום המדינה גם הם יסכימו שמצוות יישוב הארץ חלה, ובכך הוא "מגייס" לצידו גם את ר' חיים כהן ומגילת אסתר כדי לטעון שמצוות יישוב הארץ חלה כיום לכל הדעות.
אבל זה שלא לשמה. המטרה של הרב ישראלי היא לשמה: יישוב דעת רבותינו והחתירה לאמת.


אשמח לכל הערה מכל סוג!

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
עיצוב: אפרת נוילנדר | תיכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר