אמר עולא מן המודיעים לירושלים חמשה עשר מילין אבל עולא אינו מצביע על מיקומה של מודיעין, אלא מסתמך על חשבון כמה הולך אדם ביום ומכאן מגיע למסקנתו.
בעמוד הבא הגמ' מקשה על עולא מברייתא האומרת כי אדם הולך מעלות השחר עד צאת החמה רק ארבעה מילין, ולא חמישה כפי שטען עולא. מה שאומר שמודיעין מרוחקת מירושלים ששה עשר מילין, ולא חמישה עשר.
עולא היה אמורא ארץ ישראלי, תלמיד ר' יוחנן ור"ל, ואף מר' אושעיה עוד הספיק ללמוד. אמנם הוא היה רבות בבבל ואך לפני מספר דפים בדף פ"ח ע"ב - פ"ט ע"א למדנו את הסיפור על התמרים, אך אין ספק שהוא יליד ארצנו. למקורות רבים נוספים ע'
בתולדות תנאים ואמוראים של הרב אהרן היימן.
מדוע עולא נזקק לחשבונות אלו ואינו מצביע פשוט על המיקום? הייתכן שמקומה של מודיעין, צור מחצבתם של בני חשמונאי, לא היה ידוע כבר בראשית תקופת האמוראים?!
בתוספתא חגיגה
(ג' י"א) נאמר "מן המודיעים ולפנים נאמנין על כלי חרס [דקים] לקודש, מן המודיעים לחוץ אין נאמנין" ולפי דרכנו למדנו שבזמן המקדש יודעים היכן היא מודיעין. עולא חי כמאה וחמישים-מאתים שנים אח"כ. כך שקשה להניח שהמקום כבר נשכח. לא עוד, אלא אוזביוס, אב הכנסיה בן זמנו, (ושמעתי גם שהיה חברו של ר' אבהו אך אינני יודע אם זה נכון) - הוא יודע להצביע על המקום. מסתבר א"כ שעולא גם הוא יודע היכן מודיעין.
אני מצרף שני קישורים למאמרים מתוך כתב העת "קתדרה" הדנים במיקומה של מודיעין, (ותודה לויקיפדיה על הקישורים),
אך כל זה לא מסביר לי מדוע נזקקנו כאן לחשבונות והוכחות ולא פשוט להסתמך על המציאות בשטח.
כתובות אינטרנט נלוות:לשאלת זיהויה של מודיעיןמיקומן של מודיעין החשמונאית ומודיתא הביזנטית