סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

עירוביןפב ע"ביט סיון תשע"ג20:58קושי גדול בהבנת פשט הגמרא / ‏שאינו יודע לשאול
תניא אידך לא יערב אדם על ידי בנו ובתו הגדולים וע''י עבדו ושפחתו העברים ולא ע''י אשתו אלא מדעתן אבל מערב הוא ע''י עבדו ושפחתו הכנענים ועל ידי בנו ובתו הקטנים בין לדעתן ובין שלא לדעתן מפני שידן כידו וכולן שעירבו ועירב עליהם רבן יוצאין בשל רבן חוץ מן האשה מפני שיכולה למחות אשה מאי שנא אמר רבה אשה וכל דדמי לה

אמר מר חוץ מן האשה מפני שיכולה למחות טעמא דמחי הא סתמא נפקא בדבעלה הא קתני רישא אלא מדעתם מאי לאו דאמרי אין לא מאי אלא מדעתם דאשתיקו לאפוקי היכא דאמרי לא הא וכולן שעירבו ועירב עליהן רבן יוצאין בשל רבן וסתמא הוא וקתני חוץ מן האשה דלא נפקי אמר רבא כיון שעירבו אין לך מיחוי גדול מזה:


הגמרא מדייקת בהתחלה מהמשפט "(וכולן שעירבו ועירב עליהם רבן יוצאין בשל רבן) חוץ מן האשה מפני שיכולה למחות" - ש"בסתמא נפקא בדבעלה".
אבל מיד אחרי זה הגמרא מדייקת מאותו המשפט "וכולן שעירבו ועירב עליהם רבן יוצאין בשל רבן (חוץ מן האשה מפני שיכולה למחות)" - שמדובר בסתמא "וקתני חוץ מן האשה".

ועוד קושיה על הדיוק הראשון:
"אמר מר חוץ מן האשה מפני שיכולה למחות טעמא דמחי הא סתמא נפקא בדבעלה" - איך הגמרא מדייקת "טעמא דמחי" - הרי להיפך! כתוב רק "מפני שיכולה למחות" (ואפילו שלא מיחתה)!

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר