סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

עירוביןנג ע"אכא אייר תשע"ג13:16מאברין ומעברין - רב ושמואל - טור ורמב"ם? / ‏amdavid
כתב בערוך השולחן או"ח סימן שצח סעיפים ד-ח שיש נפ"מ גדולה בין הרמב"ם והטור ורש"י, איך מודדים תחום שבת של העיר, עי"ש,
שלדעת טור ורש"י תמיד מרבעין העיר בשוה, כך שאם יש בית בולט מצד אחד, רואין כאילו יש בית בולט כנגדו בצד השני. וזאת כדי שהריבוע יהיה שווה וסימטרי.
ולדעת הרמב"ם לא כך, אלא רק באותו צד שיש בית בולט התחום מתרחב וגדל יותר. ואין צורך בריבוע שווה.
ולכאורה אפשר שזה ממש מחלוקת האמוראים רב ושמואל אי מאברין תנן או מעברין תנן,

שמאברין לשון איבר , וא"כ זה תואם לפירוש רש"י, ש"אם יש לעיר בליטה של בתים, או של שכונה, המהווה כמעין "איבר" של העיר, דוגמת יד המושט מצידי הגוף, אזי מתקינים לעיר מעין "איבר" אחר באותו צד, כאילו רגל, להשלים באופן וירטואלי את "צורת גופה" (הניסוח מפה).

ומעברין לשון אשה מעוברת , וכלשון הרמב"ם בפירוש המשניות:
"ענין 'מעברין' - שיחברו למדינה (עיר) דבר אחר, כמו העובר שהוא נוסף... כי אם יהיה בית חוץ למדינה ובית תוך המדינה - שנמדוד חוץ מן הבית היוצא, כדי להוסיף שבעים אמות".
ואשה מעוברת גדלה רק בבטנה (אמנם כולה "משמינה" מ"מ בטנה וכריסה היא הבולטת במיוחד). וזה מתאים לשיטה שהבית הבולט מרחיב התחום רק באותו צד ולא בצד שכנגד (ולשיטתו יכולה להיות צורת תחום עם בטן ..).

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר