סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

שבתע ע"אכח כסלו תשע"ג02:29ל"ט מלאכות נרמזים בגימטריה - רש"י / ‏אלף בית רשי
דברי רש"י בד"ה דברים. משמע תרי ה' לרבות חד הרי שלשה אלה בגמטריא ל''ו הרי ל''ט: וצריך להבין למה הוצרך רש"י להביא גימטריה ולא הסתפק בפשטותן של דברים שלמדים מה' הידיעה שהכוונה לדברים שדיברנו שאסורים, וכן איתא גם ברש"י בדף צז: דברים הדברים אלה הדברים. גבי שבת דכתיב בויקהל אלה הדברים אשר צוה וגו' דברים משמע תרין ה''א מרבי חד הא תלת אלה בגימטריא תלתין ושש אלו ל''ט כו' ומניינא למה לי על כרחיך לדעת כמה חטאות אדם מתחייב בהעלם אחד על השבת ואי מחייב אתולדה במקום אב בהעלם אחד הוו להו טובא: ועיקרי הדברים בסיבת היות ל"ט מלאכות במשנה שמונה ל"ט לא מובא הטעם, ובדף מט: מובא מחלוקת אמוראים בטעם איסור ל"ט מלאכות בדווקה לפי מס' הפעמים שמוזכר מלאכה בתורה או המלכות שהיו במשכן, ואם דברי רש"י כאן הכוונה כפשוטו מדוע לא מובא בדף מט: את הטעם הנ"ל. ואולי רש"י הוזקק לכך בשביל הקרבנות שצריך לסמוך בדווקא על מנין ממש ולא על "טעם" כי מחלוקת האמרואים בדף מט: היא יותר טעם ללימוד מלאכות במספר מסוים שהתנא מנה, אבל זה לא יהיה עדיין סיבה מספקת לחייב סך חטאות כשאין סמך מספרי ממש בתורה וע"כ אף שזו סמיכת מספר בדרך רחוקה אבל כשזה מצטרף לסיבות שורשן של ל"ט מלאכות הרי שזו ספירה מספיקה לחייב 39 קרבנות, וביתר ביאור והרחבה כולל התייחסות לדברי תוס' והבנתו ברש"י ראה כאן.

מאמר נוסף מומלץ - של הרב מיכה ארליך.
כמו כן מצאתי דיון ענק על כך כאן בעבר כולל דבורים שנאמר עליהם אוי לעינים ואין מטרתי כאן שוב לדון על עצם נכונות מקצוע הגימטריא שבתורה אלא לפשט ברש"י.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר