סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

ברכותלג ע"אטז אלול תשע"ב23:42תורתך שעשועי – דף לג ע"א / ‏אלעד סטופל
תורתך שעשועי – דף לג ע"א

א. הגמ' אומרת שאדם שנופל לבור שיש בו עקרבים ונחשים מעידים עליו שמת להתיר אשתו. באור החיים שואל מדוע ראובן משליך יוסף לבור שהיו בו נחשים ועקרבים, כאשר מגמתו היתה להצילו, כאשר אין סיכוי להינצל ממוות בסיטואציה כזו, והסביר: " 'ויצילהו מידם' פירוש לפי שהאדם בעל בחירה ורצון ויכול להרוג מי שלא נתחייב מיתה, מה שאין כן חיות רעות לא יפגעו באדם, אם לא יתחייב מיתה לשמים, והוא אומרו, ויצילהו מידם, פירוש מיד הבחירי...".
ב. המהרש"א שואל איך רבי חנינא בן דוסא הכניס עצמו לסכנה כאשר שם רגלו על פתח הבור בו היה ערוד, ותירץ כי שאני ר' חנינא בן דוסא שהיה רגיל בניסים ושונה המקרה דנן בו היה ענין של הצלת רבים.
ג. "המוליכך במדבר הגדל והנורא נחש שרף ועקרב וצמאון אשר אין מים המוציא לך מים מצור החלמיש" (דברים ח, ט"ו), הסביר האדמו"ר מאוסטרביצא שהנס היה שעל אף שבמדבר יש נחש שרף ועקרב, ואין בו מים, אפילו הכי הקב"ה הוציא מים מצור החלמיש כך שיכלו עם ישראל להינצל כפי שרבי חנינא בן דוסא ניצל מהערוד וכפי שרש"י מביא במקום.
ד. הגמ' אומרת שברכת אתה חונן הינה בעלת חשיבות גדולה ולכן נתקנה בראש הבקשות שלאחר ג' הברכות הראשונות, וצ"ע אם יש הסבר לסדר הפנימי של הברכות שעניינן בקשות באמצע התפילה, שכן הגמ' לא מסבירה זאת.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר