סקר
מסכת ערכין לעומת זבחים-מנחות-חולין -בכורות:
הקלה משמעותית
קשה באותה מידה
יותר קשה!
לא יודע


 

פורום פורטל הדף היומי

ברכותכח ע"ביג אלול תשע"ב08:30צנזורה במסכת ברכות / ‏אוריאל פרנק   מצורף קובץ doc
בימים האחרונים נתקלו לומדי הדף היומי בכמה מקרים שבהם צונזר התלמוד.
מעבר לשאלה האם אפשר לעשות סיום על מסכת מצונזרת, יש לציין שלפעמים נוגע הדבר לשינוי בהלכה.


לדוגמה:
** דף כה, ב: (עכו"ם) [נכרי] ערום - אסור לקרות קריאת שמע כנגדו. מאי איריא (עכו"ם) [נכרי], אפילו ישראל נמי! - ישראל - פשיטא ליה דאסור, אלא (עכו"ם) [נכרי] אצטריכא ליה; מהו דתימא: הואיל וכתיב בהו אשר בשר חמורים בשרם, אימא כחמור בעלמא הוא - קמשמע לן: דאינהו נמי איקרו ערוה, דכתיב וערות אביהם לא ראו.
** דף כח, ב: אמר רבי לוי ברכת (הצדוקים) [המינין] ביבנה תקנוה - וכ"ה בדק"ס: המינין - בכל הענין, וגם להלן כט, א, לבד מ"ונעשה צדוקי". (עי"ש ג' השמטות צנזור מרש"י)

לאחרונה נוכחתי לראות כי לעומת מהדורת אבן ישראל (של הר"ע שטיינזלץ) הראשונה, הזוכה למקום של כבוד ברשימה ה"לבנה" שלי (ראה טבלה בקובץ המצו"ב) – את מהדורת תשס"ב, עם דף וילנא, יש בעוה"ר לרשום ברשימה ה"אפורה": פירושי רש"י המצונזרים לא הושלמו בה, ובכמה מקרים הוחזר נוסח הדפוס המצונזר (כמו בדף כח). אמנם, לרשימה ה"שחורה" לא הגיעה מהדורה זו, ב"ה (בדף כח, אע"פ שבפנים נכתב הנוסח המצונזר, לפחות במדור "גרסות" הובא הנוסח המקורי).

יה"ר שנזכה לגאולת התורה השלמה.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
עיצוב: אפרת נוילנדר | תיכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר