א''ר אבין בר רב אדא א''ר יצחק:
מנין שהקב''ה מניח תפילין?
שנאמר: "נשבע ה' בימינו ובזרוע עוזו"
"בימינו" - זו תורה, שנאמר מימינו אש דת למו
"ובזרוע עוזו" - אלו תפילין, שנאמר ה' עוז לעמו יתן. ומנין שהתפילין עוז הם לישראל? דכתי' וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך ותניא ר' אליעזר הגדול אומר אלו תפילין שבראש.לא ברור לי - איך יודעים ש "בזרוע עוזו אלו תפילין":
האם מהפסוק "ה' עוז לעמו יתן",
או מהפסוק "וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך"?
[והאם העובדה שבפעם הראשונה נאמר "שנאמר" (בעברית, כשפתם של האמוראים הראשונים, על פי רוב), ובפעם השניה נאמר "דכתיב" - יש בה להצביע על כיוון לפתרון? וד"ל]
לעת עתה, מצאתי שב
דק"ס הביא מכתי"מ שהגירסה היא כך:
במקום המילים "ומנין שהתפילין עוז הם לישראל דכתיב", הגירסה היא "וכתיב".
ואולי יש בכך ליישב את קושייתי.
ואולי עוד יש לדקדק, שמהמילים "בזרוע עוזו" ניתן ללמוד על תפילין של יד (שמאל), ואילו הלימוד של "ויראו ממך" מלמד על תפילין של ראש - ואולי אף בכך יש קצה חוט לפתרון קושייתי שלעיל.