1. "עשאן בהעלם אחד".
איזה העלם בדיוק, שלא ידע שיש תורה כלל?
לא ידע שיש בורא עולם/ יהדות/ מצוות ?
כי לומר שלא ידע על כל אחת ואחת מהעבירות שאסורה, זה לא העלם אחד אלא העלמות רבות. ולא דומה להעלם שבת שעשה מלאכות הרבה, כי שם נהי שהמלאכות חלוקות אבל האיסור הוא אחד וזה מה שנעלם ממנו, דין שבת.
(ו
ראו כאן אות כ"ג דברי ה'באר שבע', שעשה צריכותא כזו בדיוק) ולא מובן לי למה זה נקרא העלם אחד הרי העבירות מחולקות ונפרדות ושונות זו מזו, גופין ולאוין מחולקין, ומה בדיוק נעלם ממנו?
ואולי כוונת העלם אחד היינו במה ששייך בו כמה איסורים ביחד, כגון הבא על אשת אחיו קיים נדה, שזה אשת איש+אשת אח+נדה. כלומר העלם אחד היינו מעשה אחד בהעלם, שסבר שזו אשתו
ו
ראו ברמב"ם (כל פרק ד) שכך פירט בדווקא, קבוצות קבוצות של מעשה אחד ואיסורים רבים. (אמנם בתחילת הלכה א כתב מפורש שעשה כל האיסורים כולם כאחד ואולי לישנא דתנא נקט)
2. בהמשך לדיון מהו כרת, מה הכוונה שמביא חטאת נפרדת על כל או"א, האם זה "תשלום" על העוון, בעצם זו גם שאלה כללית על דין חטאת, מה בדיוק העניין של הבאת החטאת,האם זה מנקה את הפגם בנפש, וכי אחת לא מנקה/ לא מספיק מנקה? הרי מצוות תשובה היא כללית /כוללת, כלומר אדם שחוזר בתשובה על חטאים רבים (אפילו מאותו סוג) שעשה במשך שנים רבות, עושה תשובה 'אחת' על כל החטאים.
השאלה
למה/ לשם מה צריך חטאות נפרדות על כל חטא, אחד לא מספיק?