סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

חוליןסז ע"אב אלול תשע"א23:04למה לא נלמד הדין בכלים מקל וחומר מבורות? / ‏amdavid
הטל פרט ביניהם ודונם בכלל ופרט וכלל במים כלל בימים ובנחלים פרט במים חזר וכלל
כלל ופרט וכלל אי אתה דן אלא כעין הפרט מה הפרט מפורש מים נובעים אף כל מים נובעים מאי רבי חריצין ונעיצין לאיסורא ומאי מיעט בורות שיחין ומערות להתירא
ואימא מה הפרט מפורש מים גדלין על גבי קרקע אף כל מים גדלין על גבי קרקע ומאי רבי אפי' בורות שיחין ומערות לאיסורא ומאי מיעט מיעט כלים
אם כן תאכלו מאי אהני ליה

אם הבנתי נכון, למסקנה לומדים מכלל פרט וכלל או מריבה מיעט וריבה.
ולשניהם, בורות שיחין ומערות, השרץ בהם מותר.
ושבכלים מותר, מהפסוק עצמו 'ואת זה תאכלו מכל אשר במים'.

לכאורה, אם בורות וכו' מותר, קל וחומר בכלים - שאינן על גבי קרקע.
למה לא נלמד הדין בכלים מקל וחומר מדין בורות ומדוע צריך פסוק במיוחד בשבילם?

ואולי, שאם לא היה כותב במפורש שמותר בכלים הייתי אומר כמו ההצעה בגמרא (ואימא מה הפרט מפורש מים גדלין על גבי קרקע אף כל מים גדלין על גבי קרקע ומאי רבי אפי' בורות שיחין ומערות לאיסורא ומאי מיעט מיעט כלים)?

(אגב, אפשר ללמוד ק"ו מכלל פרט וכלל? (כמו הסוגיה בזבחים מט))

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר