var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=9820;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("9820","0","שאלה בענין לילה זמן תפילין","11/05/11 16:08","ז אייר","תשע"א","16:08","חננאל","ת"ר: תפילין מאימתי מברך עליהן? משעת הנחתן. כיצד? היה משכים לצאת לדרך ומתיירא שמא יאבדו - מניחן, וכשיגיע זמנן, ממשמש בהן ומברך עליהן. ועד מתי מניחן? עד שתשקע החמה, רבי יעקב אומר: עד שתכלה רגל מן השוק, וחכמים אומרים: עד זמן שינה; ומודים חכמים לר' יעקב, שאם חלצן לצאת לבית הכסא או ליכנס לבית המרחץ ושקעה חמה, שוב אינו חוזר ומניחן. אמר רב נחמן: הלכה כרבי יעקב. רב חסדא ורבה בר רב הונא מצלו בהו באורתא. איכא דאמרי: אין הלכה כר' יעקב. והא רב חסדא ורבה בר רב הונא מצלו בהו באורתא! ההוא פליגא. ומי אמר רבה בר רב הונא הכי? והא אמר רבה בר רב הונא: ספק חשיכה ספק לא חשיכה - לא חולץ ולא מניח, הא ודאי חשיכה - חולץ! התם בערב שבת איתמר. מאי קסבר? אי קסבר: לילה זמן תפילין, שבת נמי זמן תפילין! אי קסבר: שבת לאו זמן תפילין, לילה נמי לאו זמן תפילין, דמהיכא דממעטא שבת מהתם ממעטי לילות!

מפשט הדברים נראה שת"ק סובר שלילה לאו זמן תפילין, ור' יעקב וחכמים אומרים שלילה זמן תפילין.
האם הכרחי להבין כך או שישנה אפשרות אחרת (ללא קשיים)?","81","","4741","True","True","False","","1631","77.127.141.140","0","0","מנחות|לו ע"א",""),new Message("9826","9820","ראית את רש"י?","11/05/11 20:40","ז אייר","תשע"א","20:40","לינקוש","דבריך הם כתוס',
אבל מרש"י משתמע שמבאר אחרת את ר' יעקב.

אמנם רצית "ללא קשיים" - אז לא כל כך עזרתי לך... (ראה שטמ"ק על רש"י).

וראה גם את דברי "לומד" באשכול כאן.","58","","4741","True","True","False","","196","84.228.55.153","0","9820","מנחות|לו ע"א",""),new Message("9854","9820","אולי המאמר הזה יעזור","12/05/11 14:25","ח אייר","תשע"א","14:25","לינקוש","כאן","58","","4740","True","True","False","","160","192.115.90.150","0","9820","מנחות|לו ע"א",""),new Message("9831","9826","הקושיה של השיטמ"ק ניתנת לתירוץ.","12/05/11 00:54","ח אייר","תשע"א","00:54","חננאל","כפי שאכן הפנית אותי לדברי 'לומד'.

הקושי שלי על רש"י הוא זה:

הגמ' מצביעה על סתירה בדברי רבה בר רב הונא: מצלי בהו באורתא => לילה זמן תפילין, ספק חשכה לא חולץ ולא מניח => לילה לאו זמן תפילין. והיא עונה שמה שנאמר "ספק חשכה וכו', נוגע לערב שבת ולא לערב רגיל.

עכ"פ נלמד מזה שמי שמצלי בהו באורתא סובר שלילה זמן תפילין, וזה כולל את ר' יעקב, וק"ו את חכמים. => א"כ לא כדברי רש"י!

מצד שני:

אם ר' יעקב וחכמים נחלקים עד מתי ניתן להשאר עם התפילין => גם ת"ק דבר על מקרה זה. => לת"ק לא רק שאסור להניח תפילין אחרי השקיעה, אלא גם אסור להשאיר אותן עליו => לת"ק לילה לא זמן תפילין.

וא"כ, איך ייתכן להכניס שלשה תנאים בברייתא אחת, שדנים לגבי מקרה מסויים, ואין להם נקודת מוצא משותפת?","81","","4740","True","True","False","","244","77.127.252.55","0","9820","מנחות|לו ע"א",""),new Message("9900","9854","לענ"ד המהלך בהסבר הרמב"ם שגוי","13/05/11 13:33","ט אייר","תשע"א","13:33","חננאל","כיון שבסופו של דבר לפי"ז, אין הלכה כריה"ג לגמרי ולא כר"ע לגמרי. וזה לא מצינו.","81","","4739","True","True","False","","273","77.126.48.169","0","9820","מנחות|לו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);