var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=9463;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","27")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("9463","0","חטא בשביל שתזכה","01/05/11 06:55","כז ניסן","תשע"א","06:55","מתפעל","הגמרא שואלת מדוע במקרה שהתערבו אברי חטאת באברי עולה, לא ניתן להעלות את הכל למזבח, אמנם יהיה חטא באברי החטאת (מהו בדיוק האיסור בזה? זה לאו?) אבל ע"י זה נציל את העולה ונקיים בה מצוה.
עונה הגמרא: "עמוד וחטא בחטאת בשביל שתזכה בחטאת אמרינן עמוד וחטא בחטאת בשביל שתזכה בעולה לא אמרינן".
כלומר, אתה יכול לעשות חטא בדבר מסויים להציל את עצמו ולא להציל משהו אחר.
שואלת הגמרא ממקום שמטמאים תרומה בכדי להציל את החולין, והקושיא חזקה במיוחד כי שם זה סתם הצלה כספית בלי שום מצוה. תרומה טהורה שעומדת להישפך לתוך חולין טמאים, במקרה כזה הכל ילך לאיבוד. החולין יהפכו למדומע והתרומה תיטמא.
סובר רבי יהושע שיכול לקחת כלי טמא ולהציל את החולין אף שהוא עובר על איסור משמרת שמטמא את התרומה בידיים.
מחלקת הגמרא ואומרת: "שאני התם דלטומאה קא אזלא".

שאלו אצלינו בבי מדרשא: הרי גם כאשר מעורבים החטאת והעולה, אם נשב ולא נעשה כלום, לאיבוד קא אזלא. הרי תיכף יגיע שקיעת החמה והכל יפסל.
ואם כן, מה תירצה הגמרא?
מה לי התרומה שהולכת לאיבוד ומה לי האברים שהולכים לאיבוד?","148","","4746","True","True","False","","1071","94.188.248.70","0","0","מנחות|מח ע"ב",""),new Message("9464","9463","בל תשחית והשבת אבידה בשל גבוה?","01/05/11 07:16","כז ניסן","תשע"א","07:16","דוד כוכב","מבואר במקומות רבים שהתורה חסה על ממונן של ישראל, לא על ממון גבוה. הקב"ה יכול לדאוג לעצמו, והוא הוא שביקש שלא לגעת באברים ושילך הכל לאיבוד, זהו הרי רצונו, אז מה אכפת לך?
הַחֵפֶץ לַה' בְּעֹלוֹת וּזְבָחִים כִּשְׁמֹעַ בְּקוֹל יְקֹוָק?! הִנֵּה שְׁמֹעַ מִזֶּבַח טוֹב, לְהַקְשִׁיב מֵחֵלֶב אֵילִים! (שמואל א טו, כב).","125","","4746","True","True","False","","117","95.86.76.68","0","9463","מנחות|מח ע"ב",""),new Message("9465","9463","לא מבין את השאלה","01/05/11 08:55","כז ניסן","תשע"א","08:55","עציוני","בתרומה, בין אם תציל את החולין ובין אם לא, התרומה תיטמא. לכן ניתן לדון האם במצב כזה לטמא את התרומה בידים נחשב חטא, ומה חומרתו.
בחטאת ועולה, החטאת כשלעצמה כשרה לגמרי. אבריה לא אמורים לעלות על המזבח, ויש אף איסור להעלות אברים למזבח (כל שממנו לאשים לא תקטיר). כאן הנידון הוא האם לחטוא בחטאת על מנת להציל את העולה. האלטרנטיבה שאתה מציע (לא לעשות כלום) אמנם תפסול את העולה אך לא את החטאת, וזו בדיוק הנקודה - האם לשלם מחיר לא הכרחי בחטאת כדי להציל את העולה.","159","","4746","True","True","False","","214","132.70.40.183","0","9463","מנחות|מח ע"ב",""),new Message("9471","9464","הבעיה היא רק, רבי דוד","01/05/11 09:38","כז ניסן","תשע"א","09:38","מתפעל","שהגמרא לא ענתה את תשובתך.
היא ענתה שלא מצילים דבר אחד ע"י דבר אחר.","148","","4746","True","True","False","","178","94.188.248.70","0","9463","מנחות|מח ע"ב",""),new Message("9468","9465","מצטרף לעציוני","01/05/11 09:23","כז ניסן","תשע"א","09:23","המכריע","קודם כל למדנו במפורש באריכות בסוגיות בזבחים שהאיסור הוא מצד כל שממנו לאישים הרי הוא בבל תקטירו, ולכן החטאת שהיזו מדמה אסור להקטיר את אימוריה. רק לר' אליעזר אמרינן רואין (כאילו הן עצים) ולרבנן דלא ס"ל רואין קיימא באיסור.

וממילא מיושבת הקושיה השניה כפי שאמר עציוני. בתרומה היא עומדת להיטמא (לא מצד ליאבד), ומה שיקרה על ידי הכלי יקרה בלאו הכי מעצמו. כאן אם תשב ולא תעשה, אכן הכל ייפסל, אבל באיסור בל תקטירו לא תעבור. ואין לך רשות לעבור איסור בחטאת שאפשר לימנע ממנו רק כדי להרויח בעולה לקיים בה דיני הקטרת איבריה.","199","","4746","True","True","False","","183","95.86.92.183","0","9463","מנחות|מח ע"ב",""),new Message("9469","9465","לא תיפסל החטאת בלינה? למה?","01/05/11 09:34","כז ניסן","תשע"א","09:34","מתפעל","","148","","4746","False","True","False","","145","94.188.248.70","0","9463","מנחות|מח ע"ב",""),new Message("9470","9468","כל שממנו זה לא רק במנחות?","01/05/11 09:36","כז ניסן","תשע"א","09:36","מתפעל","ולתשובתך המכריע, מה הנפקא מינא אם אני פוסל אותו באותו פסול שיקרה לו ממילא ולבין אם אפסלנו באיסור אחר?","148","","4746","True","True","False","","178","94.188.248.70","0","9463","מנחות|מח ע"ב",""),new Message("9473","9469","החטאת כבר הוקרבה","01/05/11 09:41","כז ניסן","תשע"א","09:41","עציוני","מדובר על אברי החטאת המיועדים עקרונית לאכילה. במצב שנוצר אמנם לא ניתן לאכול אותם כיוון שהם מעורבים בעולה, אבל זה לא משפיע על כשרות הקרבן. אמנם האברים שלא יאכלו יהיו נותר (בבוקר), אבל זה לאו אחר מן הלאו של לא תקטירו. בתרומה, בין כך ובין כך התרומה תיטמא - התוצאה היא זהה בין אם תציל את החולין ובין אם לא. כאן אתה מבקש לעבור על לאו (הקטרה) שיש לך אפשרות להימנע ממנו.

אתה צודק בכך שהבחירה בחטאת היא לא בין טוב לרע אלא בין שני סוגי רע - הקטרת אברים או נותר (או אכילת כל הבשר כולל העולה - אופציה שכמובן אף אחד לא מעלה על דעתו), אבל זה לא דומה לתרומה.","159","","4746","True","True","False","","206","132.70.40.183","0","9463","מנחות|מח ע"ב",""),new Message("9474","9469","אגב, עציוני","01/05/11 09:43","כז ניסן","תשע"א","09:43","מתפעל","לא לעשות כלום זו לא אלטרנטיבה שאני מציע.
זה הדין לפי חכמים.","148","","4746","True","True","False","","153","94.188.248.70","0","9463","מנחות|מח ע"ב",""),new Message("9475","9469","[ללא נושא]","01/05/11 09:46","כז ניסן","תשע"א","09:46","המכריע","א. הרי כעין זה הגמרא מחלקת בין קרבן של היום לבין קרבן של יום אחר. וכבר דנו כאן באריכות באשכול אחר לנסות לבאר את ההיגיון. בכל אופן יש כזה כלל. כאן יותר קל להבין. הדבר שממנו אתה מנסה להימנע עומד לקרות בעוד רגע ממילא ומבחינה מסויימת הוא כבר כאילו נעשה, אם תניח כלי טמא הרי תציל בכך את החולין בלא להוסיף שום דבר משמעותי בתרומה, רק תקדים בשניה את מה שעומד לקרות.

ב. כל שממנו הוא גם בזבחים. זה מבואר בהרחבה פעמים רבות להדיא בסוגיות בזבחים.

ג. החטאת כבר הוזה דמה וייתכן שאף הוקטרו אימוריה. רק בשרה לא ייאכל, אבל היא עצמה כשירה בכל מקרה.","199","","4746","True","True","False","","147","95.86.92.183","0","9463","מנחות|מח ע"ב",""),new Message("9477","9473","לא מובנים לי דבריך","01/05/11 09:50","כז ניסן","תשע"א","09:50","מתפעל","אם אקטיר את החטאת על המזבח אעבור בכל שממנו (על הצד שאתה צודק שזה האיסור)
למה זה יותר חמור מבל תותירו?

כי זה במעשה וזה בשב ואל תעשה? אולי. זו אכן סברא נכונה.
אבל אל תשכח שכאן אנחנו מרוויחים המון, מצות הקטרת העולה.

ומצד שני, בתרומה מטמאים אותה בידיים, ומה מרוויחים? הצלת חולין בלבד.
והרי הדברים קל וחומר.","148","","4746","True","True","False","","177","94.188.248.70","0","9463","מנחות|מח ע"ב",""),new Message("9480","9475","עומד לקרות בעוד רגע?","01/05/11 09:59","כז ניסן","תשע"א","09:59","מתפעל","יש לזה חשיבות?

ואולי מדובר בצינור ארוך ארוך וזה יקרה רק בעוד עשרים דקות?
אני לא חושב שזה ישנה את הדין. כל עוד בזמן הזה אין לו אפשרות להשיג כלי טהור, גם אם זה יקרה רק עוד שעה, הדין נשאר שיכול לטמא את התרומה.
ולחילופין, אם העולה והחטאת התערבו דקה לפני השקיעה ויש רק עוד דקה עד שזה יפסל, ישתנה הדין? ברור שלא.","148","","4746","True","True","False","","170","94.188.248.70","0","9463","מנחות|מח ע"ב",""),new Message("9479","9477","לא אמרתי שזה יותר חמור","01/05/11 09:57","כז ניסן","תשע"א","09:57","עציוני","אמרתי שזה לאו אחר, שיש אפשרות להימנע ממנו. הגמרא רוצה להגיד שהצלת העולה לא צריכה להיות שיקול כאשר באים לקבוע מה לעשות בחטאת. הדיון צריך להתמקד בחטאת בלבד ואם האפשרויות הן נותר או הקטרה, צריך לבחור ביניהן. הסברא שהעלית (שב ואל תעשה) נשמעת הגיונית ונכונה ואולי יש עוד שיקולים. הנקודה החשובה היא שאלה שיקולים פנימיים בחטאת.
בתרומה, התוצאה תהיה זהה - התרומה תיטמא בכל מקרה, ולכן בה אפשר להתחיל לדון בשיקולים "חיצוניים" (הצלת חולין), אבל זה בא רק כשלב שני, לאחר שהשיקולים הפנימיים לא יכולים לתת הכרעה חד משמעית לשום כיוון.","159","","4746","True","True","False","","224","132.70.40.183","0","9463","מנחות|מח ע"ב",""),new Message("9483","9479","לא יודע","01/05/11 10:16","כז ניסן","תשע"א","10:16","מתפעל","למה להתמקד בחטאת בלבד?
למה לא לעשות חשבון גלובלי של רווח מול הפסד.

אולי הכיוון אחר,
יש כאן את הרעיון של כל העומד להיקצר כקצור דמי. התרומה מבחינתינו כבר טמאה. כי היא בהכרח על פי דרך הטבע נשפכת לתוך חולין טמאים. כפי שהזכיר המכריע.
דכוותיה, בשר החטאת כבר נחשב אבוד שהרי לא ניתן לאוכלו מחשש העולה, ולכן הוא הולך להפוך לנותר. ובשקיעה הוא נפסל בלינה. אז באמת רואים אותו שהוא כבר פסול בלינה. אכן. אבל מה זה יעזור לי להקטיר אותו על המזבח, וכי מותר להקטיר על המזבח בשר שלן? בודאי שלא. כך שהרואין הזה לא מועיל לנו בבשר חטאת ומועיל לנו בתרומה שאין כל כך איסור לטמא אותו.","148","","4746","True","True","False","","270","94.188.248.70","0","9463","מנחות|מח ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);