var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=94197;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","49"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","43"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","26")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("94197","0","מכירה בפסח?","17/10/21 19:57","יא חשון","תשפ"ב","19:57","שמואל דוד","ו:

רש״י ד״ה מיום ליום - מט"ו בניסן לחמשה עשר בניסן אם מכרה בט"ו בניסן נתעברה לו למוכר ועל כרחו של לוקח אינו נחלט עד שיגיע ט"ו בניסן

לכאורה תמוה, מדוע נקט רש״י שמכר ביום ט״ו בניסן, הרי אסור למכור ביום טוב, וצ״ע.","595","","924","True","True","False","","397","174.249.113.61","0","0","ראש השנה|ו ע"ב",""),new Message("94198","94197","שאלה מבריקה","17/10/21 20:13","יא חשון","תשפ"ב","20:13","אבי גרינבלט","ואם ניתן להוסיף את דברי רש"י בערכין לא,ב
"י"ב חדש מיום ליום - כמו שאנו קובעין אותן לשנת לבנה" , מדוע שם רש"י לא פירש כפי שפירש אצלנו ?
ואולי ניתן להסביר כי רש"י רצה לפרש הכוונה "מיום אל יום" ובוודאי שאין מכירה במועד.","539","","924","True","True","False","","98","176.228.51.122","0","94197","ראש השנה|ו ע"ב",""),new Message("94202","94197","דף על הדף","17/10/21 20:44","יא חשון","תשפ"ב","20:44","יחיה","כותב בספר אמרי כהן (פר' בהר אות י') [מצורף כאן]:

נסתפקתי לפי מה שהארכנו במקו"א בענין אי מותר לעשות קנין בע"ש בתנאי שיחול בשבת, שדנו בו חמורי עולם, וצדדנו לומר דהיכי שהיציאה מרשות המוכר נגמר בע"ש, ואך הכניסה לרשות הלוקח תלוי בתנאי שיוגמר בשבת, לא דמי למקח וממכר, ומותר, ע"ש. ולפ"ז י"ל דקנין בקרקע הנעשה שיחול ליום מחר שפיר מותר לעשותו בע"ש (ומכ"ש כשאומר לו מעכשיו), כיון דבקנין שעושה הלוקח יוצא לגמרי מרשות המוכר, ולמחר בעת שחל הקנין אין כאן שינוי רשות כלל שפיר מותר.

ועל פי זה יש לדון מה יהי' הדין לענין שנה תמימה, לחכמים שאומרים מונה י"ב חודש מיום ליום, מאיזה יום מנינן אם מכר לו בע"ש שהקנין יחול בשבת בט"ו לחודש, באיזה יום נחלט הקרקע ביד הלוקח, אם ביום י"ד שאז עשה הקנין והוציא מרשות המוכר, או ביום ט"ו לחודש שאז נכנס לרשות הלוקח, דנהי לענין מקח וממכר בשבת אחזוקי אינשי ברשיעי לא מחזקינן ואמרינן דודאי הוציא המוכר את שדהו מרשותו בעיו"ט שהי' י"ד בחודש, אבל לענין גאולתו בע"כ של לוקח, נאמר דתליא ביום שנכנס לרשותו של לוקח ואינו נחלט עד יום ט"ו לחודש. ומצד הסברא נראה כיון דנקטינן דמה שרבתה תורה ליתן את חודש העיבור למוכר, הוא משום דחס רחמנא על המוכר, ומקשינן גבי' לקולא כדאי' בערכין (ד"ל ב), אמרינן דגם בזה הקילה תורה גבי המוכר, דמעל"ע מונין מיום שנכנס לרשות הלוקח, וכ"ז שלא שלמו י"ב או י"ג חדשים ברשות הלוקח ביד המוכר לגאול.

ויש להביא סמוכין לזה מדברי רש"י בסוגיין שבדברי חכמים מונה י"ב חודש מיום ליום ואם נתעברה שנה נתעברה לו, כ' לפרש בזה"ל מיום ליום מט"ו בניסן לט"ו בניסן, אם מכרה בט"ו בניסן נתעברה לו למוכר וע"כ של לוקח אינו נחלט עד שיגיע ט"ו בניסן עכ"ל, ולכאורה קשה למה חזר רש"י וכפל להזכיר ד"פ ט"ו בניסן לצייר ברשע ועבריין שזה מכר וזה קנה ביום טוב ראשון של פסח שאסור מקרא (דנחמי' יוד) לרש"י ביצה (כז ב) או מקרא (דישעי' נח) לרש"י שם (לז א), ובגיטין (עז ב) מבואר ברא"ש דאפי' לקנות בחזקה אסור, והגם דבדיעבד מהני המכירה כדאי' בירושלמי (סוף ביצה) ונפסק כן להלכה בחו"מ (סו"ס רל"ה) ולא אמרינן בזה אי עביד לא מהני, כמ"ש בש"ך (חו"מ סי' רח), מ"מ צ"ע מה דוחקתי' לרש"י לצייר בדרך איסור [ולא צייר בט"ו אדר כמו שציירו בערכין לא ב] ומה יתרון הי' לרש"י ז"ל בציור שצייר בט"ו בניסן.

ואם כנים אנחנו דבמכר בעיו"ט בתנאי שיחול הקנין למחר מותר, י"ל דבכוון צייר רש"י ז"ל באופן זה לאשמעינן אגב אורחא דמותר למכור ולקנות בעיו"ט שיחול הקנין למחר ואפ"ה מונין שתי שנים, לא מיום י"ד בניסן שהוא יום יציאת המכר מרשות המוכר, ואף על גב דלענין איסור מקח וממכר ביום טוב אנן אמרינן דאחזוקי אינשי ברשיעי לא מחזקינן, ונקטינן דהמוכר גמר והוציא מרשותו עוד ביום י"ד ניסן, מ"מ לענין גאולתו בע"כ של לוקח אינו נחלט עד שיגיע ט"ו בניסן. דבעינן זה חס רחמנא על המוכר והוסיף את חודש העיבור שיהי' לו זמן י"ג חדשים לפדות, יש לנו לומר דגם בזה אזלינן לקולא לגבי המוכר, כיון דלא נכנס לרשות עד ט"ו בניסן, גם יום תשלום השנה תמימה של י"ג חודש לא נגמר עד ט"ו בחודש, ולא הי' ביד הלוקח שנה תמימה ורשות ביד המוכר לגאול, וזה מסתבר.

ואמנם ראי' ברורה אין כאן, די"ל דרש"י אתי לאשמעינן אגב אורחא דבט"ו בניסן אף על גב דיו"ט הוא וא"א למוכר לטלטל המעות לפדיון שדהו משום איסורא דמוקצה, והוי אונס כמ"ש תוס' שבת (ד. ד"ה קודם) וכ"כ המג"א (סי' תמו סק"ב), ואף על גב דמתחלה פשע שלא פדה קודם יום טוב, השתא מיהא אונס הוא אם נמנע ע"י שאסרו לו חכמים (ע' תו"י בשבת שם ובתשו' הרד"ד או"ח מהדו"ת סי' י"ח ובהגהותי אמ"כ שם או"ד), והו"א דגם בט"ו בניסן אינה מוחלטת ללוקח קמ"ל דמוחלט ולא מקרי אונס, וכדברי האגודה (הובאו ביו"ד סי' רל"ב סי"ב בהג"ה) משום דלא הי"ל להמתין עד יום האחרון. וע"ש עוד בזה.","1493","pdf","924","True","True","False","","121","141.226.183.181","0","94197","ראש השנה|ו ע"ב","0-pdf"),new Message("94242","94197","תמיהני איך הסבירו","21/10/21 20:02","טו חשון","תשפ"ב","20:02","אור חדש","הגאונים גמרתנו "ת''ר ליקט ירק ערב ראש השנה עד שלא תבא השמש וחזר וליקט משתבא השמש אין ..."
וכי מדובר במציאות של פק"נ?

או שמא פשוט שרגילה היתה הגמ' לנקוט בתאריכים מוכרים לדיון קלנדרי בלי קשר לדיני אותם תאריכים?","458","","920","True","True","False","","67","77.139.145.160","0","94197","ראש השנה|ו ע"ב",""),new Message("94204","94202","יישר כח!","17/10/21 21:02","יא חשון","תשפ"ב","21:02","שמואל דוד","","595","","924","False","True","False","","90","174.198.196.95","0","94197","ראש השנה|ו ע"ב",""),new Message("94245","94242","עיין תוספות על אתר","22/10/21 03:34","טז חשון","תשפ"ב","03:34","שמואל דוד","","595","","919","False","True","False","","70","174.198.224.161","0","94197","ראש השנה|ו ע"ב",""),new Message("94246","94245","ועל כגון זה היה אומר המג"ש שלי בחצור","22/10/21 07:09","טז חשון","תשפ"ב","07:09","אלף בית רשי","כשבחור היה שואל שאילה של תוספות או של המשך הגמרא כתוצאה מזה שלא התכוננן לשיעור, והיה אומר לו בחיוך תחת שפמו אתה שואל עכשיו ממש כאחד הראשונים","278","","919","True","True","False","","67","96.20.220.141","0","94197","ראש השנה|ו ע"ב",""),new Message("94247","94245","אנו לומדים בבלי","22/10/21 07:55","טז חשון","תשפ"ב","07:55","אור חדש","","458","","919","False","True","False","","80","77.139.145.160","0","94197","ראש השנה|ו ע"ב",""),new Message("94248","94246","כביכול","22/10/21 08:01","טז חשון","תשפ"ב","08:01","אור חדש","בא לחנך לענווה וביטול לראשונים
למעשה אין זו אלא גאווה הפועלת לכבות אור שכלם של תלמידיו
מחנכים מהזן הגרוע הזה הם בשורש חורבן תורת האמת בדורות האחרונים
הרי תכלית הלימוד אמור להיות להפוך שכל התלמיד להיות 'שכל של תורה' ומה זה אם לא חשיבה שמתאימה בדיוק לשאלות הראושנים ועוד יותר לשאלת הגמרא?!? נשיקות היה צריך לתת לתלמיד לא מדקרות חרב
הפך חינוך לדרישת האמת של הדורות הראשונים יש ב'חינוך' גרוע זה
ביזוי, השפלה, סתימת פה ושכל לתלמידים יש כאן
תורה שנלמדת כך חזקה עליה שלא תתברר כלל ורק תתמלא סיגים ומהמורות שסופן לדחות את כל ישרי הלב והמח מעליה
אם יש בך עדיין טיפה של אהבת אמת (שלא התייבשה כליל ממחנכים גרועים שגידלוך) תוכל להבין את ההבדל בין גיחוכו לאמירת מחנך אמיתי השמח בכל שאלת תלמידו ומגלה בה לימוד גדול אף לעצמו","458","","919","True","True","False","","63","77.139.145.160","0","94197","ראש השנה|ו ע"ב",""),new Message("94265","94247","אפשר להודות שלא ראית התוספות","24/10/21 07:31","יח חשון","תשפ"ב","07:31","שמואל דוד","בלי לתרץ שאתה לומד בבלי","595","","917","True","True","False","","58","174.249.115.64","0","94197","ראש השנה|ו ע"ב",""),new Message("94261","94248","אחד הבעיות בכתיבת טקסט","22/10/21 15:24","טז חשון","תשפ"ב","15:24","אלף בית רשי","שאין יכולת להשמיע את הצליל ולהעביר את הסיטואציה בצורה נכונה אלא אם כן אתה מושך בעת סופר ומחזיקו בידך כקשת הכינור,
ובכן אמת שנימת דברי כוונו בעקיצה אליך כי גם אתה כתבת את תגובתך וקראתיה כאילו הינן עוקץ כאן מישהו "תמיהני מה יענו הגאונים" , ובכך התברר שפיספסת תוספות וירושלמי, ועוד כתבת לשון הגמרא ולא דיקדקת שזה לשון תנאים בברייתא, ולך זה לא מתאים!! ועד כדי כך שאת ממשיך להתגולל שאנו לומדים בבלי לא ירושלמי, נכון אבל לבבלי יש ב"ה תוספות על הדף. מה קרה אתה לא יודע מה זה ניצחון נוק אהוט?
נחזור למג"ש שלי שהיה עושה את זה בחן גמור, אהבנו אותו מאוד וקנינו ממנו הרבה, זה היה סוג של סניטה בהומור וחיוך ומשפט זה היה אומר באידיש, ובדרך כלל זה היה נופל על בחורים טובים "הלמדניים"(השיעור עצמו היה בעברית) ובזה היה מעורר ללמוד במתון ובשים לב בסדר הקודם לשיעור, הלה הוא סדר הכנה, ואכן אם בחור היה שואל שאילה של המהרש"א הוא היה ממש משבחו בהתלהבות ומעודדו, או שאילת הגמרא מהדף הבא לא מהחומר שהיו צריכים לדעת כהכנה לשיעור. ","278","","919","True","True","False","","71","96.20.220.141","0","94197","ראש השנה|ו ע"ב",""),new Message("94262","94261","חבל שאתה חושב שיש כאן","22/10/21 16:05","טז חשון","תשפ"ב","16:05","אור חדש","התגוששות של אגרופים ונוקאוטים

לדעתי הגמרא הבבלית לא רואה עניין בשאלות מהסוג של האשכול הזה וזכורני שיש עוד מקרים כאלה בגמרא, על טו בניסן ור"ה ועוד שהדיון בהם רק מצד התאריך בלי התייחסות לדיני היום

התוס' מוכיח שיטתי- הרי בירושלמי שסבור כמותכם שואלים ונאלצים לתרץ בדוחק רב הבריתא ואילו הבבלי כלל לא שואל ולא מתרץ, ולמה? כי לו פשוט שאין כלל שאלה, כי פשוט לבבלי שהתנאים נקטו בתאריכים של יו"ט ושבתות בענייני חישובי תאריכים בלי להתייחס לדיני היום

אחר ההבהרה כמובן שאין לי ביקורת על ההתנהלות כפי שאתה מתאר עכשיו
אבל הביקורת שלי על ההתנהלות כפי שתוארה מקודם וכפי המצוי בעינה עומדת","458","","919","True","True","False","","58","77.139.145.160","0","94197","ראש השנה|ו ע"ב",""),new Message("94263","94262","סליחה קיבלתי","22/10/21 18:14","טז חשון","תשפ"ב","18:14","אלף בית רשי","","278","","919","False","True","False","","49","96.20.220.141","0","94197","ראש השנה|ו ע"ב",""),new Message("94266","94265","הסבר","24/10/21 07:47","יח חשון","תשפ"ב","07:47","אור חדש","לדעתי הגמרא הבבלית לא רואה עניין בשאלות מהסוג של האשכול הזה וזכורני שיש עוד מקרים כאלה בגמרא, על טו בניסן ור"ה ועוד שהדיון בהם רק מצד התאריך בלי התייחסות לדיני היום

התוס' מוכיח שיטתי- הרי בירושלמי שסבור כמותכם שואלים ונאלצים לתרץ בדוחק רב הבריתא ואילו הבבלי כלל לא שואל ולא מתרץ, ולמה? כי לו פשוט שאין כלל שאלה, כי פשוט לבבלי שהתנאים נקטו בתאריכים של יו"ט ושבתות בענייני חישובי תאריכים בלי להתייחס לדיני היום אלא רק מצד התאריך","458","","917","True","True","False","","57","77.139.145.160","0","94197","ראש השנה|ו ע"ב",""),new Message("94268","94266","לפי קוצר ידיעתי לא ראיתי עוד מקום","24/10/21 07:57","יח חשון","תשפ"ב","07:57","שמואל דוד","שנזכר מלאכה ביוום טוב. ואגב, עיין ריטב״א ויעבץ כאן.","595","","917","True","True","False","","66","174.249.115.64","0","94197","ראש השנה|ו ע"ב",""),new Message("94272","94268","לא ראיתי","24/10/21 09:11","יח חשון","תשפ"ב","09:11","אור חדש","אינה ראיה
ומדוע לא ראה הבבלי עצמו צורך להתייחס לשאלתך ו'שאלתי' שכאן?
א"ת היה פשוט לו התרוץ הדחוק של הירושלמי עד שלא חשב אף לשאול אז...","458","","917","True","True","False","","50","77.139.145.160","0","94197","ראש השנה|ו ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);