var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=93970;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("93970","0","משילין... משחילין.. לא משתבש.","05/10/21 13:36","כט תשרי","תשפ"ב","13:36","אריה א","יש מקום עיון לכ' (פה וכן בריש ''פרק ה'' של סוכה לגבי בית השואבה/ חשובה) מה רבינן הקדוש כתב/אמר . והאם אין לדייק כלום משנוי לשונות בין משילין לשאר אופציות? וכאילו לשון המשנה הוא לאו דווקא...ח''ו?","1068","","941","True","True","False","","369","79.77.117.209","0","0","ביצה|לה ע"ב",""),new Message("93971","93970","ודאי חשוב","05/10/21 14:04","כט תשרי","תשפ"ב","14:04","אבי גרינבלט","אלא שכפי שפתחה הגמרא , יש חילוקים בדיוק הגירסא בלשון רבי אלא שהכל עולה לכדי האמת.
בכולן יש משמעות של 'נפילה' וכולם מכוונים אל האמת.","539","","941","True","True","False","","74","176.228.51.122","0","93970","ביצה|לה ע"ב",""),new Message("93972","93970","הערות","05/10/21 14:12","כט תשרי","תשפ"ב","14:12","אביגדור","א. אין לנו דרך לברר מה באמת אמר רבי.
ב. יש הבדלי גירסאות רבים ומהותיים במשנה גם בין זו שבבבלי לזו שבירושלמי.
ג. יש המשערים שהיו ששינו מדעתם את נוסח המשנה אחרי רבי, יתכן שרבי יוחנן עשה כך.
ד. יש מקורות מבוססים לזה שלרבי עצמו היו שתי נוסחאות - מהדו"ק ומהדו"ב. כך למשל מוכח בתחילת פרק רביעי ב"מ, בבבלי ובירושלמי.
ה. לא צריך להשתמש בניסוח "חס וחלילה" על הצד שלשון המשנה לאו דווקא. הירושלמי למשל כמעט ולא מתייחס לניסוחי המשנה כגון מניינא למה לי, סתירה בין רישא לסיפא, זה הכלל, הכל וכו' וכו'. לא ניתן מסיני שכל מילה שבמשנה באה לרמז תילי תילים של הלכות.
ו. גם בנוסח התנך היו הרבה שינויי גירסאות במשך דורות רבים. מפורש כבר במסכת סופרים ובירושלמי. ובגליון השס שבת נה ע"ב. כל ספר שמועתק, כולל בתוכו תקלות שהשתרבבו במהלך הדורות, והתנך לא יוצא מן הכלל הזה. מה שמפורסם שהשינוי היחיד הוא דכה/דכא, זה רק לאחר שעם ישראל קיבל נוסח מסוים, אך היו הרבה נוסחאות אחרות. ואצל התימנים יש עוד שינויים.","571","","941","True","True","False","","55","212.76.110.82","0","93970","ביצה|לה ע"ב",""),new Message("93989","93970","שו"ת הרמב"ם סימן תמב","05/10/21 20:02","כט תשרי","תשפ"ב","20:02","יחיה","תשובת שאלה, על עניין אלמנה, הניזונת תנן או נזונת תנן, ואמרתם והלא המשנה לפנינו.
דעו כי על נוסח המשנה איך היא - אין לישאל. וכי המשנה ספר העזרה היא, שאין בה אות חסירה או אות יתירה, ומניין אנו יודעים האיך כתב רבינו הקדוש במשנה, ניזונת או הניזונת, אלא מן הזקנים, לא מן הספרים.
ובכמה מקומות אמרינן כעניין הזה, כדאמרינן קבוטר מאברין או קפוטר מעברין, ומקומות הרבה כזה, משה ב"ר מימון זצ"ל.

לענ"ד, כל הנידון לפנינו הינו מאחר ש"משילין" הוא לשון נדיר, בלתי מוכר בלשון התנאים, לכן עלו ספיקות כלפי הנוסח המקורי מהו.

בפרט יש לציין לסוברים, אשר בימי רבי, המשנה נערכה נמסרה, הכול בע"פ, עד סוף ימי הגמרא, שהכול תלוי היה לפי המקובל בפיהם, אשר ממילא בקלות נוצרו מחלוקות, כלפי מילים נדירות וקשות.","1493","","941","True","True","False","","87","141.226.9.104","0","93970","ביצה|לה ע"ב",""),new Message("93980","93972","כן הבנתי אבל..","05/10/21 17:54","כט תשרי","תשפ"ב","17:54","אריה א","אם ''ה. לא צריך להשתמש בניסוח "חס וחלילה" על הצד שלשון המשנה לאו דווקא. הירושלמי למשל כמעט ולא מתייחס לניסוחי המשנה כגון מניינא למה לי, סתירה בין רישא לסיפא, זה הכלל, הכל וכו' וכו'. לא ניתן מסיני שכל מילה שבמשנה באה לרמז תילי תילים של הלכות.'' אתה דוחה כל פעם שהמגמ' מחדשת דין מכח ייתןר לשון וכדומה...
יש בדרשות חת''ס שחסורי מחסרא והכי קתני ר''ת חמוקי (יריכיך) שהם דברים שהתנא רצה להסתיר במשנה ולא שח''ו היה בו טעות בדפוסים... אבל כמובן יש גם זוגיה אחרת של טעות דפוסים מדור לדור...","1068","","941","True","True","False","","26","79.77.117.209","0","93970","ביצה|לה ע"ב",""),new Message("94011","93989","הבנתי אבל..","07/10/21 02:01","א חשון","תשפ"ב","02:01","אריה א","לכ' כל זמן שאיו ריעותא אפשר לסמוך על הנוסח שיש לפנינו...

מעניין להשוות לסוגית הגמ' ביומא בן קפוטל תנן או בן קבוטל תנן... וצ''ע שם מה איכפת לנו משמו?","1068","","939","True","True","False","","19","79.77.117.209","0","93970","ביצה|לה ע"ב",""),new Message("94015","94011","בפשטות","07/10/21 02:30","א חשון","תשפ"ב","02:30","יחיה","מבואר שבזמן הגמרא רווחו פה נוסחאות שונות.

אף כבר ציינתי הסוברים, אשר כל משנתם, בעל פה הייתה, וכפי הנראה נחלקו השונים בשעתם ובימיהם בנוסח הזה.


וצ''ע שם מה איכפת לנו משמו?

ספר יוחסין הקדמה: ומה שאמרנו כי בשמות החכמים הקפידו כן, זה מצאנו בגמרא דיומא, שהיה קורא רב חנן לחייא בר רב זכריה בן קפוטל בפ"א, וא"ל רב שיקרא בבי"ת קבוטל... ע"ש.","1493","","939","True","True","False","","44","141.226.9.104","0","93970","ביצה|לה ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);