var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=938;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","49"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","43"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","27")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("938","0","מי מקיף את מי השמש או כדור הארץ?","21/09/09 09:41","ג תשרי","תש"ע","09:41","רסי","כפי שכולם יודעים, המדע טוען שכדור הארץ מקיף את השמש וסובב גם סביב עצמו.
מפשט הגמרא [וקודם כל מפשט הגמרא], נראה כי לפי שתי הדעות במחלוקת מי שמקיף בכלל זה השמש את כדור הארץ (אם היא נכנסת בלילה לאדמה או עולה מעל כיפת הרקיע). בנוסף אדם שקורא את הרמב"ם, כן גם את התוספות בדף שלנו, לא ראיתי אישית אבל אמרו לי שכתוב בזוהר במפורש, וכן מלא פסוקים מהתנ"ך שמשמע מהם שמי שמקיף זאת השמש [לדוגמא:" שמש בגבעון דום"], בנוסף לפני לא מעט זמן ברכנו ברכת החמה, אני זוכר שהסבירו שהחמה מגיעה למיקום שלה בבריאת העולם כל 28 שנה, ז"א שיש תזוזה של השמש ולא רק סביב צירה...

שמעתי שזו סוגיה סבוכה, האם מישהו למד את הנושא לעומק ויכול לחבר את הפזל?

נ.ב
התשובה הבאה לא תתקבל: תשמע המדע כנראה צודק כי הכל מוכח ע"י לוינים, ובקשר לכל דברי חז"ל, חז"ל בעצם השתמשו בתיאור המציאות כפי שהיא נראית לעיני האדם, שהשמש היא זו שמקיפה, אבל אין הכי נמי יכול להיות שבאמת זה לא מה שקורה, עם כל זה, זה לא חשוב לנו כי לצורך החישובים והכל אנחנו מסתדרים בשיטה זו, וכל מה שקיבלנו מהמסורת זה מה שנצרך לנו ולא יותר, את כל השאר אנחנו יודעים מחכמי המדע, אריסטו וכו' [מה שאנחנו צריכים לגבי עיבור החודש זה קשור לירח, ודברים אלה קיבלנו מהמסורת כמו דברי רבן גמליאל המפורסמים על המרחק בין כדור הארץ לשמש]. כל השאר ממש לא עקרוני ואנחנו מישרים קו עם דעת העולם.","94","","5334","True","True","False","","4432","89.138.43.169","0","0","בבא בתרא|כה ע"ב",""),new Message("940","938","הפניות","21/09/09 10:20","ג תשרי","תש"ע","10:20","לינקוש","עמדת האדמו"ר מחב"ד

דיון בנושא בחדרי חרדים

כתובות אינטרנט נלוות:
דיון בפורום האמת האבסולוטית","58","","5334","True","True","False","","373","84.229.11.77","0","938","בבא בתרא|כה ע"ב",""),new Message("944","938","המשך ותוספת ללינקוש","21/09/09 23:48","ג תשרי","תש"ע","23:48","חננאל","מספיק ללמוד פיסיקה תיכונית כדי להבין שהשאלה לא מתחילה: מי נע סביב מי תלוי בנקודת היחוס (איפה נמצאת נקודת ה-0 של מערכת הצירים). וז משמעותה של מהירות יחסית.
מבחינה יהודית, חשוב לנו להגדיר את נקודת ה-0 בכדור הארץ, כי זה אומר שהאדם (עם ישראל) הוא המכתיב את המציאות ("החודש הזה לכם ראש חודשים" - מסור הוא לכם), ולא המציאות הטבעית היא הקובעת את ההיסטוריה (כמו לגויים שמונים למהלך השמש).","81","","5334","True","True","False","","351","87.70.73.168","0","938","בבא בתרא|כה ע"ב",""),new Message("47007","938","בזהר ויקרא י' שכדור הארץ מקיף השמש","13/12/16 15:32","יג כסלו","תשע"ז","15:32","אליעזר מ ש","כך פ' הזהר לפי הרב היש"ר מקנדיא ועוד","610","","2694","True","True","False","","192","147.236.34.10","0","938","בבא בתרא|כה ע"ב",""),new Message("47026","938","בעצם עד עכשיו לא הגבתי לשאלה המקורית...","13/12/16 20:26","יג כסלו","תשע"ז","20:26","אביגדור","אני לא כ"כ מבין למה אתה מחליט מראש שהתשובה הנ"ל לא תתקבל.
כעיקרון, התשובה הנ"ל (אתמצת: חז"ל הביאו את דברי מדעני תקופתם, וכידוע המדע מאז התקדם. לגבי הרבה דברים שסברו אז, היום מוכח בהחלט שזו טעות. לגבי דברים הלכתיים אנו מחויבים לדברי חז"ל, אך לא לגבי דברים מדעיים. הדבר נכון לא רק באסטרונומיה, אלא גם למשל לגבי דברים רפואיים שבגמרא), היא דעת רוב הראשונים והאחרונים:
רובא דמינכר מהגאונים הראשונים והאחרונים כתבו בפירוש שמקור ידיעותיהם המדעיות של חז"ל הוא מחכמי הגויים או מחקירה טבעית, ולכן יתכנו בהם טעויות:
רב שרירא גאון, הרמב"ם, רבי אברהם בן הרמב"ם, המאירי, הרלב"ג, האברבנאל, הרדב"ז, רבי יוסף קארו, האמרי בינה, רבי יש"ר מקנדיאה, הרמח"ל, הפחד יצחק, החתם סופר, המהר"ם שיק, הרש"ר הירש, הבריחי זהב, הבן איש חי, היד יהודה, קסת הסופר, רבי מנחם נחום פרידמן משטיפנשט, הריא"ה הרצוג, הרב דסלר, הרב כשר, האגרות משה, הרב מרצבך, הגרש"ז אוירבך, רבי חיים דוד הלוי, הרב שלמה פישר, הרב שלמה קורח, הרב מאזוז והמנוחת אהבה.","571","pdf","2694","True","True","False","","251","31.44.138.110","0","938","בבא בתרא|כה ע"ב","0-pdf"),new Message("945","944","[ללא נושא]","22/09/09 01:12","ד תשרי","תש"ע","01:12","רסי","חננאל כפרות, וכל הצדיקים האחרים,, יש שאלה הרבה יותר חשובה לי בכותרת של "רבי יוסי מודה בגירי דיליה" עם הפשתן, אולי לא שמתם לב, אם מישהו יכול לסיע זה יהיה טוב. למען האמת לא נכנסתי לתוספות שם בעקשנות, רק שטחי, אולי זאת הבעיה שלי....
חשבתי שיש איזה מישהו שעשה זאת כבר...","94","","5333","True","True","False","","181","89.138.43.169","0","938","בבא בתרא|כה ע"ב",""),new Message("1003","944","כל מי שלמד פיזיקה תיכונית יודע שהשאלה","07/10/09 15:49","יט תשרי","תש"ע","15:49","maruvka","קיימת בהחלט.

מאוד מאוד קל לדעת מי חג סביב מי.

אם כדור הארץ עומד במקום אזי הוא צריך להיות כדור מושלם, אך אם השמש עומדת במקום וכדו' הארץ חג סביב צירו, אזי הוא צריך להיות פחוס בקטבים ורחב יותר בקו המשווה בגלל הכח הצנטריפוגלי. ואכן כדור הארץ פחוס בקטבים ורחב יותר בקו המשווה, ולכן ראיה שהארץ נעה והשמש עומדת.

דברי האדמו"ר מלובביץ קשורים לדברים סבוכים בתורת היחסות הכללית, ולמען האמת היא כשלעצמה לא מספיק כדי להסביר זאת גם צריך להניח את הנחת מאך שהחומר מפוזר אחיד במרחב, דבר שלא ברור אם אכן כך הדבר.
בכל מקרה יש בליבי על דברי הרב מלובביץ, כיון שכאשר אני עושה סיבוב פרסה ברמזור לפי דברי הרב מלובביץ (שמגובים בעקרון מאך) באותה מידה נכון לראות כאילו אני עמדתי במקום וכל העולם הסתובב סביבי, אז מי שקורא לפנית פרסה שלי סיבוב של העולם סביבי יכול גם לומר שהשמש חגה סביב כדור הארץ. אבל שאר האנשים (קרי אני וכל מי שלא מדבר לפי האינטואציה של היחסות הכללית) צריכים להיות עקביים ולומר שכדור הארץ מסתובב סביב עצמו.","93","","5318","True","True","False","","312","132.70.50.117","0","938","בבא בתרא|כה ע"ב",""),new Message("46941","1003","הרחבות בנושא","08/12/16 15:26","ח כסלו","תשע"ז","15:26","אביגדור","לכולם התנצלותי מראש שאני מקפיץ אץ הנושאים הללו פשוט פתחתי אותם ע"י הפניותיו של הרב כוכב, ויש לי כמה הערות על חלק מהן.

תנועת השמש והכוכבים סביב הארץ – ברמב"ם (יסודי התורה פ"ג) מפורש שהארץ עומדת במרכז, והשמש, הירח, שאר כוכבי הלכת ושאר כל הכוכבים הנראים, סובבים סביבה בגלגלים. וכן כתב בספר עיתים לבינה (לרבי יוסף גינצבורג, בפתיחה למאמר ב), שידוע לכולנו שחכמי ישראל כולם החזיקו בשיטה שהשמש סובבת סביב הארץ, וכשיטת הרמב"ם.
ובספר קו התאריך הישראלי (שער ב פרק יב) מביא בפירוש שעד לקופרניקוס כל חכמי ישראל סברו שהשמש היא שנעה סביב הארץ . וכן בספר שער השמיים (לרבינו גרשון ב"ר שלמה, אבי הרלב"ג וחתנו של הרמב"ן, מאמר י"ג פרק ה) האריך להוכיח בראיות שהארץ אינה מתנועעת (אמנם יוצא מן הכלל הזה הוא המאירי (תחילת ההקדמה לבית הבחירה ד"ה וממה שדומה לזה) שכתב בפירוש שהשמש באמצע וכוכבי הלכת סביבה).
כיום כמובן ידוע לנו שהשמש עומדת והארץ היא זו שנעה .


תנועת כדור הארץ סביב השמש – הביאו זאת כביכול מהזוהר.
אמנם היו כמה וכמה מגדולי ישראל שכתבו שדבר זה נאמר בזוהר (הובאו במאמרו של ר' אליעזר בראדט "יחסה של הספרות היהודית לקופרניקוס במשך הדורות" בנספח "דעת הזוהר"), אך באמת הדבר אינו מופיע בזוהר, זו לכאורה טעות שתפסה לה מקום לצערנו. נצטט את דברי הזוהר בסוגיא: "כל ישובא מתגלגלא בעיגולא ככדור אלין לתתא ואלין לעילא" (זוהר כרך ג פרשת ויקרא דף י.). כאמור, לא מוזכרת תנועת הארץ סביב השמש, ויתרה מכך, השמש לא מוזכרת בקטע זה כלל. ובספר קו התאריך הישראלי (שער ב פרק יב עמ' מו) הביא שאלו שפירשו כך את דברי הזוהר התבססו על גירסא או העתקה לא נכונה של דבריו. בנוסף לכך, היעב"ץ כתב שדברי הזוהר הללו הם הוספה מאוחרת, כדלעיל בסמוך.
ועוד, אילו דבר זה היה כתוב בזוהר – לא היו גדולי ישראל, כרבי יונתן אייבשיץ ובעל התניא (שבוודאי ידעו את דברי הזוהר הללו) ועוד, חולקים בנחרצות כ"כ על דברי קופרניקוס, בזמנם . ושוב יש להביא את דברי הזוהר דלעיל בסמוך (זוהר חדש כרך א בראשית דף כו. (זוהר חדש מדרש הנעלם דף טו.)) שהשמש שוקעת ורוחצת באוקיינוס, והדבר לא מתיישב אם הבינו שכדור הארץ הוא זה שנע.
ועוד, רשב"י עצמו מסתפק במדרש (בראשית רבה ו-יז) האם החמה (וכן הלבנה) פורחת באוויר או שפה ברקיע או מהלכת כדרכה. ומוכח שעכ"פ סבר שהיא נעה (העיר על כך במאמר "מסלול השמש לפי חז"ל").
ואכן בספר קו התאריך הישראלי (שער ב פרק יב), שהאריך מאוד והראה בקיאות גדולה מדעית והלכתית בכל התחומים הנ"ל, הביא שהראשון מחכמי ישראל שכתב שהארץ סובבת סביב השמש הוא רבי יש"ר מקנדיאה (בספרו אילים עמוד 58 ד"ה ואולם לדעת קופירניקוס התנועה כדת אין אונס), שחי אחר קופרניקוס. וכן בספר שער השמיים (לרבינו גרשון ב"ר שלמה, אבי הרלב"ג וחתנו של הרמב"ן, מאמר י"ג פרק ה) האריך להוכיח בראיות שהארץ אינה מתנועעת.
אמנם מצאנו במאירי (תחילת ההקדמה לבית הבחירה ד"ה וממה שדומה לזה) שכתב בפירוש שהשמש באמצע ושבעת כוכבי הלכת סביבה. אלא שהוא עצמו הוסיף שם שהוא דבר שנבוכו בו גדולי החכמים, ומפורש שגם בזמנו היתה דעה כזו אצל חכמי המדע.
יש להוסיף שגם אצל חכמי יוון העתיקה היתה דעה שהשמש היא במרכז (אריסטרכוס מסאמוס, וככל הנראה היו שקדמו לו. וכן הביא ספר מעשה טוביה (עולם הגלגלים פרק ד ד"ה הראיה החמישית) בשם פיתגורס), ושתי הדעות הביאו ראיות לדבריהן.


לגבי הטענה שכביכול ע"פ תורת היחסות לא ברור מי מקיף את מי
ד"ר צבי שקדי (ד"ר לפיזיקה ממכון ויצמן למדע) האריך במאמרו "תורה ומדע – הארץ, השמש, ותורת היחסות" על כך שאין קשר בין שני העניינים: דבר מוכרע ומוחלט הוא שהשמש היא מרכז המערכת, וכל כוכבי הלכת, והארץ ביניהם, נעים סביבה, ותורת היחסות לא יכולה לשנות זאת. אדרבה, ע"פ תורת היחסות לא שייך לומר שכל גרמי השמיים נעים סביב הארץ, משום שלפי זה הכוכבים הרחוקים יותר חייבים לנוע במהירות העולה על מהירות האור, דבר שלא שייך ע"פ תורת היחסות. עוד הוסיף שם, שמקור הטעות הוא בספר "הפילוסופיה של מרחב וזמן", שנכתב ע"י הפילוסוף הגרמני הנס רייכנבך, שלא היה פיזיקאי.","571","","2699","True","True","False","","326","95.86.111.140","0","938","בבא בתרא|כה ע"ב",""),new Message("47092","1003","ב"ה","15/12/16 17:36","טו כסלו","תשע"ז","17:36","אליעזר מ ש","ממו"נ ח"ב פי"א מובן שזה לא בהכרח כך במציאות שהשמש סובבת הארץ אלא ייתכן שזה להיפך .","610","","2692","True","True","False","","176","147.236.34.10","0","938","בבא בתרא|כה ע"ב",""),new Message("46951","46941","סובבים כולם סביב למרכז המסה המשותף","08/12/16 23:10","ח כסלו","תשע"ז","23:10","דוד כוכב","","125","","2699","False","True","False","","187","213.151.58.84","0","938","בבא בתרא|כה ע"ב",""),new Message("46960","46951","נכון, והמרכז הנ"ל נמצא בתוך נפח השמש.","09/12/16 10:39","ט כסלו","תשע"ז","10:39","אביגדור","בוודאי שלקדמונים זה היה מוגדר השמש עצמה. הם בוודאי לא ידעו על תנועה זעירה (יחסית) זו של השמש.","571","","2698","True","True","False","","194","31.44.133.165","0","938","בבא בתרא|כה ע"ב",""),new Message("47008","47007","בקשר לזוהר הנ"ל - אני מעתיק מהמאמר הנ"ל","13/12/16 15:48","יג כסלו","תשע"ז","15:48","אביגדור","תנועת כדור הארץ סביב השמש – הביאו זאת כביכול מהזוהר.
אמנם היו כמה וכמה מגדולי ישראל שכתבו שדבר זה נאמר בזוהר (הובאו במאמרו של ר' אליעזר בראדט "יחסה של הספרות היהודית לקופרניקוס במשך הדורות" בנספח "דעת הזוהר"), אך באמת הדבר אינו מופיע בזוהר, זו לכאורה טעות שתפסה לה מקום לצערנו. נצטט את דברי הזוהר בסוגיא: "כל ישובא מתגלגלא בעיגולא ככדור אלין לתתא ואלין לעילא" (זוהר כרך ג פרשת ויקרא דף י.). כאמור, לא מוזכרת תנועת הארץ סביב השמש, ויתרה מכך, השמש לא מוזכרת בקטע זה כלל. ובספר קו התאריך הישראלי (שער ב פרק יב עמ' מו) הביא שאלו שפירשו כך את דברי הזוהר התבססו על גירסא או העתקה לא נכונה של דבריו. בנוסף לכך, היעב"ץ כתב שדברי הזוהר הללו הם הוספה מאוחרת, כדלעיל בסמוך.
ועוד, אילו דבר זה היה כתוב בזוהר – לא היו גדולי ישראל, כרבי יונתן אייבשיץ ובעל התניא (שבוודאי ידעו את דברי הזוהר הללו) ועוד, חולקים בנחרצות כ"כ על דברי קופרניקוס, בזמנם. ושוב יש להביא את דברי הזוהר דלעיל בסמוך (זוהר חדש כרך א בראשית דף כו. (זוהר חדש מדרש הנעלם דף טו.)) שהשמש שוקעת ורוחצת באוקיינוס, והדבר לא מתיישב אם הבינו שכדור הארץ הוא זה שנע.
ועוד, רשב"י עצמו מסתפק במדרש (בראשית רבה ו-יז) האם החמה (וכן הלבנה) פורחת באוויר או שפה ברקיע או מהלכת כדרכה. ומוכח שעכ"פ סבר שהיא נעה (העיר על כך במאמר "מסלול השמש לפי חז"ל").
ואכן בספר קו התאריך הישראלי (שער ב פרק יב), שהאריך מאוד והראה בקיאות גדולה מדעית והלכתית בכל התחומים הנ"ל, הביא שהראשון מחכמי ישראל שכתב שהארץ סובבת סביב השמש הוא רבי יש"ר מקנדיאה (בספרו אילים עמוד 58 ד"ה ואולם לדעת קופירניקוס התנועה כדת אין אונס), שחי אחר קופרניקוס. וכן בספר שער השמיים (לרבינו גרשון ב"ר שלמה, אבי הרלב"ג וחתנו של הרמב"ן, מאמר י"ג פרק ה) האריך להוכיח בראיות שהארץ אינה מתנועעת.
אמנם מצאנו במאירי (תחילת ההקדמה לבית הבחירה ד"ה וממה שדומה לזה) שכתב בפירוש שהשמש באמצע ושבעת כוכבי הלכת סביבה. אלא שהוא עצמו הוסיף שם שהוא דבר שנבוכו בו גדולי החכמים, ומפורש שגם בזמנו היתה דעה כזו אצל חכמי המדע.
יש להוסיף שגם אצל חכמי יוון העתיקה היתה דעה שהשמש היא במרכז (אריסטרכוס מסאמוס, וככל הנראה היו שקדמו לו. וכן הביא ספר מעשה טוביה (עולם הגלגלים פרק ד ד"ה הראיה החמישית) בשם פיתגורס), ושתי הדעות הביאו ראיות לדבריהן.","571","","2694","True","True","False","","893","31.44.129.44","0","938","בבא בתרא|כה ע"ב",""),new Message("47085","47008","דברי רשב"י","15/12/16 13:53","טו כסלו","תשע"ז","13:53","אליעזר מ ש","במדרש רבה: "אין אנו יודעין אם שפין הם ברקיע, או פורחין באויר, או מהלכין כדרכן" - הכוונה לכל כוכבי השמים. והמושג: "פורחין " יכול להיות גם על משהו שעומד בחלל האויר במקום אחד, כגון: "המפריח קוציו לרשות הרבים".ורשב"י שסבר שכוכבי השמיים [ובכללם השמש והירח]לא קבועים בגלגלים שמסבבים אותם ,אלא נמצאים [בחלל] באויר העולם. ורק היה לו ספק אם יש שם איזה מציאות נייחת של רקיע או משהו כזה [חומר דק או שקוף או חלקיקי שחק] שכוכבי השמים מתחככים בו,[או אפילו חולפין דרכו לפעמים] או שאין שם מציאות כזו, וכוכבי השמיים פורחין להם בחלל העולם, כלומר, בערך במקום אחד, וכדור הארץ הוא שמסתובב למולם-במהלך היממה , או שמהלכין כדרכם , כלומר,סובבין מסביב לארץ. או שהגם שהארץ מסתובבת למולם הם גם מהלכין באויר העולם. [ש"הכל בתנועה".]","610","","2692","True","True","False","","214","147.236.34.10","0","938","בבא בתרא|כה ע"ב",""),new Message("47180","47008","הסבר בענין הזהר","20/12/16 13:05","כ כסלו","תשע"ז","13:05","אליעזר מ ש","אם הארץ מתגלגלת סביב עצמה במהלך היממה וזו הסיבה ש"כד נהיר לאליין חשיך לאליין " וכו' אז ממילא לפי המדע עניין השנה הוא שהשמש מקיפה את הארץ בשס"ה ימים ורביע פחות כמה דקות . היש"ר מקנדיא היה גם רב גדול וגם איש מדע דגול ואני סומך על הסברו בזהר.","610","","2687","True","True","False","","221","147.236.34.10","0","938","בבא בתרא|כה ע"ב",""),new Message("47195","47026","לא טענתי שחז"ל ידעו הכל","20/12/16 15:05","כ כסלו","תשע"ז","15:05","אליעזר מ ש","אלא שלעניינים הבסיסיים של התכונה הם בודאי ידעו נכון","610","","2687","True","True","False","","180","147.236.34.10","0","938","בבא בתרא|כה ע"ב",""),new Message("47099","47085","בוודאי שמת לב שרשב"י במדרש","15/12/16 18:39","טו כסלו","תשע"ז","18:39","אביגדור","אינו הטענה העיקרית.
הטענה העיקרית היא שפשוט לא כתוב בזוהר שום דבר על זה שהארץ מסתובבת סביב השמש.","571","","2692","True","True","False","","172","95.86.118.34","0","938","בבא בתרא|כה ע"ב",""),new Message("47100","47092","אשמח לדעת מראי מקום למו"נ הנ"ל","15/12/16 18:57","טו כסלו","תשע"ז","18:57","אביגדור","ידוע לי שהדבר כתוב במאירי, כמו שהבאתי. לא מוכר לי המו"נ ואשמח למקור מדויק","571","","2692","True","True","False","","189","95.86.118.34","0","938","בבא בתרא|כה ע"ב",""),new Message("47112","47092","אני חוזר ומבקש מקור למו"נ הנ"ל","17/12/16 18:27","יז כסלו","תשע"ז","18:27","אביגדור","מכל מה שלמדתי במו"נ וכן בספרים שדנו בנושא, לא ראיתי ולא שמעתי מו"נ (ובכלל - רמב"ם) כזה. יתכן שפספסתי.
אשמח מאוד לדעת את מקור המדויק לדבריך.
בתודה מראש","571","","2690","True","True","False","","219","95.86.125.251","0","938","בבא בתרא|כה ע"ב",""),new Message("51327","47092","וראה עוד בסוף פרק כד במו"נ שאין דבר ברור","19/07/17 13:17","כה תמוז","תשע"ז","13:17","אליעזר מ ש","בחוכמת התכונה [כלומר אלא תיאוריות שונות.","610","","2476","True","True","False","","205","147.236.34.10","0","938","בבא בתרא|כה ע"ב",""),new Message("47179","47112","מובן מחלק ב' פי"א ואולי טעיתי בזה","20/12/16 12:53","כ כסלו","תשע"ז","12:53","אליעזר מ ש","שם בח"ב פי"א הוא מסביר שכל תורת האסטרונומיה שהוא מתאר בהל' יסודי התורה היא הנחה ויתכן שבמציאות זה שונה. והאפשרות שהארץ מקיפה את השמש כבר נדונה באלמגסט לתלמי ואפילו הביאו אז לזה ראיות רק שתלמי לבסוף דחאה .והיה ידוע שהיה מחכמי יון כבר אז שסבר כך.יש כמה תרגומים שונים -משום מה לפרק הזה - ובאחד מהם ראיתי כתוב ש"אפשר" שקוטבי כדור השמים מכוונים כנגד קוטבי כדור הארץ - כלומר- שלכן אנו רואים שהתנועה המתואמת בלילה של כוכבי השבת מסביב לנקודת כוכב הצפון מכוונת תמיד לאותם מקומות בכדור הארץ - הקוטב הצפוני של כדור השמים לקוטב הצפוני של כדור הארץ והקוטב הדרומי של כדור השמים לקוטב הדרומי של כדור הארץ. וכן אם נאמר שהמון כוכבי השבת הם במרחקים שונים מכדור הארץ וכל אחד מהם קבוע בגלגל בפני עצמו אז "אפשר"שכל קוטבי סבובם מכוון בקביעות כנגד קוטבי כדור הארץ ולא נד משם.משמע שזה רק:"אפשר" אבל יתכן גם להניח אחרת. ומהי ההנחה האחרת? איך נסביר את זה שתמיד קוטבי הסבוב הנראים של הכוכבים מכוונים לאותם המקומות בכדור הארץ? התשובה שזה "תנועה מדומה" בגלל סבוב כדור הארץ מסביב לצירו במהלך היממה. וכאמור,כבר אחד(לפחות) מחכמי יון שהיו אז, סבר כך.וגם הרלב"ג מעלה את האפשרות של התאוריה הזו ואפילו כותב שהיא יותר מסתברת. ואפשר שכך סברו חכמי ישראל שחלקו על תאורית הכוכבים הקבועים בגלגל שמסובבם כמובא בפסחים דף צד .שהרי רבי אומר שם "תשובה לדבריהם [ של חכמי אומות העולם] שלא ראינו עגלה בדרום ועקרב בצפון"כלומר,עגלה ועקרב הם קוטב צפוני וקוטב דרומי כמו שמפרש המאירי בערובין נו.ורבי אומר שאם תאורית הגלגל הזו של חכמי אומה"ע נכונה מדוע תמיד קוטבי כדור השמים הענקי הזה [שחכמי אומה"ע הניחו קיומו בגלל המראה של התנועה המתואמת במהלך הלילה של כל כוכבי השבת מסביב למקומות קבועים בשמים]מכוונים לאותם מקומות בארץ ולא נדים משם. ועתה, איך הסבירו חכמי ישראל את הענין אלא כנראה בגלל שזו תנועה מדומה בגלל הסבוב היומי של כדור הארץ סביב צירו..","610","","2687","True","True","False","","194","147.236.34.10","0","938","בבא בתרא|כה ע"ב",""),new Message("47182","47179","אין צורך באריכות","20/12/16 13:13","כ כסלו","תשע"ז","13:13","אביגדור","זה שהיתה דעה כזו אצל חכמי יוון והיו לה ראיות - מוכר. ואינו נוגע לדיון.

שאלתי היתה במקרה שאתה כן מביא מקורות לדבריך, האם באמת כתוב בהם מה שאתה טוען, ותשובתך בקיצור היא "אולי טעיתי בזה".

למיטב הבנתי (אם אינני טועה, ואם הבנתי נכון כעת גם אתה מסכים לזה) הרמב"ם שם רק מסביר שלא כל הידע האסטרונומי מוכח בראיות חותכות. מכאן ועד לטעון שהוא הזכיר אפשרות שהארץ סובבת סביב השמש, כמו שכתבת בשמו, זה כמו להגיד בשמו כל טענה אחרת, רק כי הוא אמר שהידע שהוא מביא אינו מוכח בראיות מוחלטות...","571","","2687","True","True","False","","171","213.151.41.217","0","938","בבא בתרא|כה ע"ב",""),new Message("47184","47180","במחילה, אאל"ט, התבלבלת קצת...","20/12/16 13:24","כ כסלו","תשע"ז","13:24","אביגדור","אתה טענת שיש ראיה מהזוהר שהארץ מקיפה את השמש.
לאחר שאני מצטט את הזוהר ומוכיח שזה לא כתוב בו,
אתה מסביר לי איך מהזוהר מוכח ש"השמש מקיפה את הארץ"...

לגבי הסתמכותך על רבי יש"ר מקנדיאה, אשריך שאתה סומך על הקדמונים...
אבל הבאתי לך שהרב כשר כתב על כך שדברי רבי יש"ר הסתמכו על גירסא לא נכונה של הזוהר (אינני טוען שכל דברי הרב כשר הם אמת לאמיתה ואי אפשר לחלוק עליו, אני רק אומר שאי אפשר לומר בסוגיא זו ש"אני סומך על הסברו של רבי יש"ר בזוהר").

אגב, הרב כשר, שעל כינוייך לעיל למסקנותיו אין צורך לחזור (...) עשה, בספרו קו התאריך הישראלי, את עבודת הליקוט הניתוח והעריכה המדעית-תורנית המקיפה ביותר שידועה לי בתחום צורת הארץ ותנועתה בחז"ל ובראשונים, בתקופה שלפני השימוש במחשבים.","571","","2687","True","True","False","","239","213.151.41.217","0","938","בבא בתרא|כה ע"ב",""),new Message("95450","47180","תקון טעות בהקלדה ב''הסבר בענין הזוהר''","05/12/21 14:06","א טבת","תשפ"ב","14:06","אליעזר מ ש","בהודעתי ''הסבר בענין הזוהר'' יש טעות בהקלדה, במקום: ''שהשמש מקיפה את הארץ בשס''ה ימים ''וכו', יש לכתוב: ''שהארץ מקיפה את השמש בשס''ה ימים'' וכו'","610","","876","True","True","False","","111","62.0.102.58","0","938","בבא בתרא|כה ע"ב",""),new Message("47193","47184","הבהרה","20/12/16 14:55","כ כסלו","תשע"ז","14:55","אליעזר מ ש","ב"ה
אין לי חלילה כוונה לפגוע בכבודו של הרב כשר או בכלל של כל תלמיד חכם או בכלל של כל יהודי או כל בן אדם בכלל בעולם.
אבל כתבתי: "דברי הבל" - כך נראה לי - על חלק מהדברים שהוא כתב .
יש דעות שונות ופרשנויות שונות ,כתבתי מה שנראה לי .
כרגע אני עושה הפסקה בהערות על ענין זה .","610","","2687","True","True","False","","178","147.236.34.10","0","938","בבא בתרא|כה ע"ב",""),new Message("47198","47195","הבהרה טכנית","20/12/16 15:12","כ כסלו","תשע"ז","15:12","אביגדור","תגובתי זאת לא היתה כלפי דבריך אלא כלפי שאלת השואל המקורי בתחילת השרשור, שכתב "התשובה הבאה לא תתקבל וכו'".","571","","2687","True","True","False","","209","95.86.120.5","0","938","בבא בתרא|כה ע"ב",""),new Message("95454","95450","היכן כתב הרב מקנדיאה את שאתה מייחס לו?","05/12/21 15:30","א טבת","תשפ"ב","15:30","Almuaddib",".","107","","876","True","True","False","","64","192.116.53.162","0","938","בבא בתרא|כה ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);