var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=93119;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","80"),new MostViewed("107150","הגהות הגר"א ב"מ ע","אוריאל שלמוני","08/05/24 10:31","605","44"),new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("93119","0","שבת כו:","24/08/21 14:04","טז אלול","תשפ"א","14:04","דניאלראובן","אני מבין כך את השקלא וטריא:

לפי כולם בגד שלוש על שלוש (אצבעות) מצמר ופשתן מקבל טומאת נגעים.
מה ההוכחה? מזה שכתוב "והבגד".

הגמרא שואלת:
אולי "והבגד" בא ללמד שאפילו בגד קטן שהוא שלושה על שלושה (טפחים) מקבל טומאה, ובאמת בגד שלוש על שלוש לא יקבל טומאה מנגעים.
דוחה הגמא: אי אפשר לומר ש"והבגד" בא ללמד שבגד שהוא שלושה על שלושה יקבל טומאה, הרי זה נלמד כבר מקל וחומר משתי וערב,
אם שתי וערב מקבלים טומאה אז בודאי שגם פיסת בד מכובדת שהיא שלושה על שלושה תקבל טומאה.

הגמרא שואלת: אז תגיד שגם בגד שהוא שלוש על שלוש נלמד שמקבל טומאה מקל וחומר משתי וערב, נעשה קל וחומר כזה: אם שתי וערב מקבל טומאה, אז בודאי שפיסת בד (שלוש על שלוש) תקבל טומאה (וממילא לא צריך את "והבגד).

דוחה הגמרא: את הקל וחומר הזה לא ניתן לעשות כי שתי וערב זה דבר שעשיר משתמש בו, מה שאין כן פיסת בד שהיא שלוש על שלוש, זה רק טוב לעניים,

ולכן אנחנו חייבים את הלימוד מ"והבגד" ללמד שבגד שלוש על שלוש מקבל טומאה מנגעים.

כעת הגמרא (לפי רש"י) מציעה דבר כזה:

בכל זאת, נלמד שפיסת בד שהיא שלוש על שלוש מקבלת טומאת נגעים ונלמד מקל וחומר משתי וערב.

והמילה "והבגד" מלמדת שבגד אחר (לא צמר ופשתן) שהוא שלושה על שלושה יקבל טומאה.

כאן מגיעה שאלתי, למה המקשן הציע שבגד שהוא לא צמר ופשתן מיטמא בשלושה על שלושה, למה הוא לא הלך עד הסוף והציע שמ"והבגד" נלמד שגם בגד שהוא לא צמר ופשתן, בגודל שלוש על שלוש אצבעות, יקבל טומאה?


"דְּכוּלֵּי עָלְמָא מִיהַת שָׁלֹשׁ עַל שָׁלֹשׁ בְּצֶמֶר וּפִשְׁתִּים מִיטַּמֵּא בִּנְגָעִים מְנָלַן דְּתַנְיָא בֶּגֶד אֵין לִי אֶלָּא בֶּגֶד שָׁלֹשׁ עַל שָׁלֹשׁ מִנַּיִן תַּלְמוּד לוֹמַר וְהַבֶּגֶד וְאֵימָא לְרַבּוֹת שְׁלֹשָׁה עַל שְׁלֹשָׁה לָאו קַל וָחוֹמֶר הוּא הַשְׁתָּא שְׁתִי וָעֵרֶב מִיטַּמֵּא שְׁלֹשָׁה עַל שְׁלֹשָׁה מִיבַּעְיָא אִי הָכִי שָׁלֹשׁ עַל שָׁלֹשׁ נָמֵי לֵיתֵי בְּקַל וָחוֹמֶר אֶלָּא שְׁלֹשָׁה עַל שְׁלֹשָׁה דַּחֲזוּ בֵּין לַעֲשִׁירִים בֵּין לַעֲנִיִּים אָתֵי בְּקַל וָחוֹמֶר שָׁלֹשׁ עַל שָׁלֹשׁ לַעֲנִיִּים הוּא דְּחַזְיָין לַעֲשִׁירִים לָא חַזְיָין לָא אָתֵי בְּקַל וָחוֹמֶר טַעְמָא דְּכַתְבֵיהּ קְרָא הָא לָא כַּתְבֵיהּ קְרָא לָא גָּמְרִינַן בְּקַל וָחוֹמֶר וְאֵימָא לְרַבּוֹת שְׁלֹשָׁה עַל שְׁלֹשָׁה בִּשְׁאָר בְּגָדִים אָמַר קְרָא בֶּגֶד צֶמֶר וּפִשְׁתִּים בֶּגֶד צֶמֶר וּפִשְׁתִּים אִין מִידֵּי אַחֲרִינֵי לָא וְאֵימָא כִּי אִימַּעוּט מִשָּׁלֹשׁ עַל שָׁלֹשׁ אֲבָל שְׁלֹשָׁה עַל שְׁלֹשָׁה מִיטַּמֵּא תְּרֵי מִיעוּטֵי כְּתִיבִי בֶּגֶד צֶמֶר אוֹ [בְּבֶגֶד] פִּשְׁתִּים חַד לְמַעוֹטֵי מִשָּׁלֹשׁ עַל שָׁלֹשׁ וְחַד לְמַעוֹטֵי מִשְּׁלֹשָׁה עַל שְׁלֹשָׁה"","1298","","994","True","True","False","","285","95.86.73.200","0","0","שבת|כו ע"ב",""),new Message("93124","93119","[ללא נושא]","24/08/21 17:09","טז אלול","תשפ"א","17:09","אור חדש","לשאלתך- כיון שכתוב 'צמר ופישתים' פשוט שיש בהם יותר טומאה מבשאר וזה יכול להתקיים בשלש*שלש

אומנם המהלך של רש"י באמת קשה כפי שכבר העירו התוס' וראה הסברם (שבעצמו אינו חלק)","458","","994","True","True","False","","41","147.236.159.194","0","93119","שבת|כו ע"ב",""),new Message("93148","93119",""כאן","25/08/21 03:58","יז אלול","תשפ"א","03:58","יחיה","מגיעה שאלתי, למה המקשן הציע שבגד שהוא לא צמר ופשתן מיטמא בשלושה על שלושה, למה הוא לא הלך עד הסוף, והציע שמ"והבגד" נלמד שגם בגד שהוא לא צמר ופשתן, בגודל שלוש על שלוש אצבעות, יקבל טומאה?".

הכלל, שבלימודים = דרשות, אף פעם אי אפשר "שילך עד הסוף"! כי כל דין נוסף, מצריך לימוד מיוחד.
הרי כל לימוד הוא חידוש.
לכך, כל לימוד, מקַדם אותנו בדבר אחד, ולא יותר, כי מי אומר שהתורה התכוונה חידוש יותר גדול מזה.","1493","","993","True","True","False","","49","141.226.162.158","0","93119","שבת|כו ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82800);