var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=9297;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","28")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("9297","0","מִדְּבַר שֶׁקֶר תִּרְחָק?","24/04/11 16:32","כ ניסן","תשע"א","16:32","דוד כוכב","למה שיקר רב חסדא?

על כך כאן.","125","","4753","True","True","False","","1054","212.76.118.51","0","0","מנחות|מד ע"א",""),new Message("9299","9297","סתם שאלה","24/04/11 17:31","כ ניסן","תשע"א","17:31","משיב מאורות דף היומי","לענ"ד אין לאו מה"ת לשקר, ולפחות ברמב"ם זה לא נמצא.

לא תשקרו מדובר בעדים ולא בסתם אדם. נכון?","142","","4753","True","True","False","","373","82.242.204.206","0","9297","מנחות|מד ע"א",""),new Message("9308","9297","סלקא דעתך אמינא ?","26/04/11 00:02","כב ניסן","תשע"א","00:02","הודו_כי_טוב","מאתר תורה ציווה לנו.

לפני כחודש היה ויכוח כאן (בסוף ההודעה ובתגובות) האם בכלל מותר לאמר על רש"י טועה
ופה מדברים על שקר ?
ושוב אספר על ישיבתי "אור שמח"
שאלתי את אחד הרבנים שאלה מסוימת והוא ענה ששמוע שמועה שהתשובה היא חיובית
על מה ששאלתי .
כשהוא הבין שאני מתכוון ללכת לפי דברו הוא הדגיש שלוש פעמים שהוא מדבר
מפי שמועה ושהוא לא פוסק . נאלצתי לאמר לו "זה בסדר כבוד הרב כל התורה מבוססת על שמועות"
כך שבבקשה כל התורה שבעל פה היא תורה שבעל פה כולל הגמרא והמשנה
יש מספיק מחלוקות גם ככה
במיוחד בליל סדר הרי אמרנו "והגדתה לבנך...."","207","","4751","True","True","False","","241","89.138.26.168","0","9297","מנחות|מד ע"א",""),new Message("9301","9299","מחלוקת ב"ה וב"ש לגבי כלה בכתובות יז","24/04/11 17:45","כ ניסן","תשע"א","17:45","ברוך","אמנם, ייתכן שגם בית הלל מסכימים שיש איסור דאורייתא אפילו על שקר סתם, אלא שלדעתם 'לעולם תהא דעתו של אדם מעורבת עם הבריות' מספיק על מנת לדחותו. ועיין באריכות בספרו של הרב עמיטל זצ"ל 'רסיסי טל' לגבי עניין זה.","86","","4753","True","True","False","","419","95.86.120.81","0","9297","מנחות|מד ע"א",""),new Message("9314","9299","מחלוקת","26/04/11 02:18","כב ניסן","תשע"א","02:18","דוד כוכב","דרשן אצלנו בבית הכנסת אמר לפני כחודש שיש בזה מחלוקת, והרוב סבורים שאין איסור.

ממה שמצאתי עכשיו:
במסכת כתובות דף יז ע"א:
"אמרו להן ב"ש לב"ה: הרי שהיתה חיגרת או סומא, אומרי' לה, כלה נאה וחסודה? והתורה אמרה: מדבר שקר תרחק".
לכאורה משמע שיש איסור מהתורה, ואיירי שלא בענייני דין וממון.
וכ"כ בשו"ת בנין ציון החדשות (לבעל הערוך לנר) סימן כא:
"ועוד דאם נאמר כיון דשם האב בגט נוגע לאיסור דאורייתא לענין זה חוששין שמא לא בנו הוא האיך קורין אותו לתורה בשם בן פלוני הרי מדבר שקר תרחק ג"כ מצוה מן התורה היא ואיך עוברים מספק על איסור שקר אע"כ דאין חוששין שמא לאו בנו הוא שלא לקרות אותו על שם אביו".
ובשו"ת יחל ישראל (הרב לאו) סימן יא:
"אלא שבעיקר השאלה דהוי איסור תורה משום "מדבר שקר תרחק", יש לעיין שאע"פ שהוא מקרא מפורש בתורה, לא מצינו להרמב"ם שמנה מצוה זו במנין המצוות, וגם הרמב"ן שלא השיגו, לכאורה משמע שהסכים לו בהשמטה זו. וגם בחינוך לא מצאנו מצוה זו, אך הסמ"ג (עשה קז) והסמ"ק (סי' רכו) מנו חיוב זה במנין המצוות. ועיין בספר חפץ חיים בפתיחה (עשה יג) דלכו"ע איכא איסור תורה אף על פי שאינה מצוה לעצמה" (וע"ע באותו סימן).

אבל בביאור על ספר המצוות לרס"ג (הרב פערלא) עשין עשה כב:
"ומעתה מה שתמה הרשב"ץ ז"ל איך אפשר שלא יהי' לנו מ"ע בדבור אמת לא ידענא מקום קושיא כלל. דודאי בדברים שבין אדם לחבירו יש לנו כמה אזהרות בתורה. בדיינים כתיב מדבר שקר תרחק. ובעדים כתיב לאו דלא תענה וגו'. ובאונאת דברים כתיב לא תונו. ובגניבת הדעת כתיב לא תגנבו וכתיב לא תכחשו ולא תשקרו איש בעמיתו. אבל בדברי שקר זולת זה שהם פטומי מילי בעלמא. אף דמדה מגונה ודבר גנאי הוא לדבר בם. מכל מקום על כל פנים לית בהו איסורא מן התורה כלל. ואפילו מדרבנן נראה דלא אסרום. כמו שנתבאר. ואם כן אין כאן שום גמגום על מוני המצות שלא מנו עשה זו דמדבר שקר תרחק. דלא קאי אלא אדיינים".
ואפשר שמפרש כלשון התוספות במסכת כתובות דף יז ע"א: "אין להם לחכמים לתקן להזקיק לומר שקר דהתורה אמרה מדבר שקר תרחק", ויפרש שאף שאינו פשט הכתוב, אינו ראוי לרבנן לתקן היפך משמעות הכתוב.

ומכל מקום, מאי נ"מ, הרי דברי שקר בודאי שאינם דברי תורה. ואם אינם לתועלת כגון מפני השלום הריהם דברים בטלים, ואסורים מהתורה במסכת יומא דף יט ע"ב:
"אמר רבא: השח שיחת חולין - עובר בעשה, שנאמר ודברת בם - בם ולא בדברים אחרים, רב אחא בר יעקב אמר: עובר בלאו, שנאמר (קהלת א) כל הדברים יגעים לא יוכל איש לדבר".","125","","4751","True","True","False","","233","212.76.111.35","0","9297","מנחות|מד ע"א",""),new Message("9302","9301","אבל למה זה לא כתוב ברמב"ם","24/04/11 17:55","כ ניסן","תשע"א","17:55","משיב מאורות דף היומי","זה כמו מצות ישוב א"י?","142","","4753","True","True","False","","396","82.242.204.206","0","9297","מנחות|מד ע"א",""),new Message("9303","9302","עיין הגרי"פ","24/04/11 18:36","כ ניסן","תשע"א","18:36","המכריע","","199","","4753","False","True","False","","147","95.86.118.28","0","9297","מנחות|מד ע"א",""),new Message("9315","9314","לזה הגרי"פ נתכוונתי","26/04/11 03:03","כב ניסן","תשע"א","03:03","המכריע","הלא הוא הגאון רבי ירוחם פערלא. אלא שחשבתי שלא טוב להעתיק דברים אלו בפרהסיא...","199","","4751","True","True","False","","185","95.86.108.60","0","9297","מנחות|מד ע"א",""),new Message("9339","9315","למאי ניחוש","26/04/11 23:13","כב ניסן","תשע"א","23:13","דוד כוכב","הרי הראתי בסוף דברי שנפל האי היתרא בבירא.

ועוד, שבין אם מותר ובין אם אסור, מתים מזה.
כמבואר במסכת סנהדרין דף צז ע"א:
"אמר רבא: מריש הוה אמינא ליכא קושטא בעלמא, אמר לי ההוא מרבנן ורב טבות שמיה, ואמרי לה רב טביומי שמיה, דאי הוו יהבי ליה כל חללי דעלמא לא הוה משני בדיבוריה: זימנא חדא איקלעי לההוא אתרא, וקושטא שמיה, ולא הוו משני בדיבורייהו, ולא הוה מיית איניש מהתם בלא זימניה. נסיבי איתתא מינהון, והוו לי תרתין בנין מינה. יומא חד הוה יתבא דביתהו וקא חייפא רישא, אתאי שיבבתה טרפא אדשא. סבר: לאו אורח ארעא, אמר לה: ליתא הכא. שכיבו ליה תרתין בנין. אתו אינשי דאתרא לקמיה, אמרו ליה: מאי האי? אמר להו: הכי הוה מעשה. אמרו ליה: במטותא מינך, פוק מאתרין, ולא תגרי בהו מותנא בהנך אינשי".","125","","4751","True","True","False","","154","212.76.111.35","0","9297","מנחות|מד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);