var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=92955;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","46"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","25"),new MostViewed("107163","הגהות הגר"א בבא מציעא עו","אוריאל שלמוני","14/05/24 18:18","605","18")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("92955","0","איך האמוראים פסקו ספק ברכות להחמיר?","22/08/21 12:30","יד אלול","תשפ"א","12:30","אליצפן","התלמוד במסכת סוכה (דף מה עמוד ב), דן כמה ימים בסוכות מברכים על מצוות סוכה ומצוות לולב:

אמר רב יהודה אמר שמואל: לולב שבעה, וסוכה יום אחד. מאי טעמא? לולב דמפסקי לילות מימים - כל יומא מצוה באפיה נפשיה הוא, סוכה דלא מפסקי לילות מימים - כולהו שבעה כחד יומא אריכא דמו.

ורבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן: סוכה שבעה, ולולב יום אחד. מאי טעמא? סוכה דאורייתא - שבעה, לולב דרבנן - סגי ליה בחד יומא.

כי אתא רבין אמר רבי יוחנן: אחד זה ואחד זה שבעה.

אמר רב יוסף: נקוט דרבה בר בר חנה בידך, דכולהו אמוראי קיימי כוותיה.

איך נעלם מהם מה שנפסק בשו"ת יביע אומר חלק א - אורח חיים סימן יב
אע"פ שרבים אומרים לברך... ואיכא דס"ל דלא אמרינן ספק ברכות להקל במקום רבים.... אולם כבר פשטה ההוראה אצלינו דחיישי' לסב"ל אפי' במקום רבים"

ואז היה צריך לפסוק רק ברכה ביום הראשון הן ללולב והן לסוכה.


ואיך פסקו האמוראים בסב"ל, בניגוד ליביע אומר?

ואנו מברכים 7 ימים הן על הסוכה והן על הלולב, בניגוד למה שהורה יביע אומר?","502","","997","True","True","False","","363","84.229.47.64","0","0","סוכה|מו ע"א",""),new Message("92960","92955","באיזה עולם","22/08/21 13:36","יד אלול","תשפ"א","13:36","אור חדש","הנהגת הפסיקה של היבי"א יכולה לחייב אמוראים שהאחרון שבהם נפטר יותר מ1000 שנים לפני שהרע"י נולד?

אם כוונתך שהעיקרון של חשש 'לא תשא' היה צריך להפחיד האמוראים כמו שהפחיד את הרע"י אז תדע שעד הרמב"ם לא חשבו לקשר בין 'לא תשא' ל'ברכה' ובטח שלא היה שייך חשש כזה בתקופה בה נתקנו הברכות מעיקרא","458","","997","True","True","False","","64","176.12.243.167","0","92955","סוכה|מו ע"א",""),new Message("92965","92955",""ספק" ברכות להקל","22/08/21 14:10","יד אלול","תשפ"א","14:10","יחיה","שייך במקום ספק דווקא. אך כאן, ההכרעה והפסק הלכה, "ודאי" היא, לא ספק!","1493","","997","True","True","False","","88","141.226.162.158","0","92955","סוכה|מו ע"א",""),new Message("92963","92960","מתי נולד החשש הזה?","22/08/21 13:58","יד אלול","תשפ"א","13:58","אליצפן","","502","","997","False","True","False","","64","84.229.47.64","0","92955","סוכה|מו ע"א",""),new Message("92971","92963","עיין בהלכ' ברכות להר"מ","22/08/21 15:57","יד אלול","תשפ"א","15:57","אור חדש","בסופן בנו"כ שם","458","","997","True","True","False","","79","77.139.145.160","0","92955","סוכה|מו ע"א",""),new Message("92967","92965","מסקת התלמוד כאן זה לא כפי שאנו נוהגים","22/08/21 15:34","יד אלול","תשפ"א","15:34","אליצפן","","502","","997","False","True","False","","48","84.229.47.64","0","92955","סוכה|מו ע"א",""),new Message("92972","92967","לא מדויק","22/08/21 16:07","יד אלול","תשפ"א","16:07","יחיה","שהלא בדף יומי היום: אמר רב יהודה אמר שמואל: מצות לולב כל שבעה. ורבי יהושע בן לוי אמר: יום ראשון מצות לולב, מכאן ואילך מצות זקנים. ורבי יצחק אמר: כל יומא מצות זקנים. ואפילו יום ראשון? - והא קיימא לן דיום ראשון דאורייתא! אימא: בר מיום ראשון. - אי הכי, היינו דרבי יהושע בן לוי! - אימא: וכן אמר רבי יצחק.
ואף רב סבר כל שבעה מצות לולב. דאמר רבי חייא בר אשי אמר רב: המדליק נר של חנוכה צריך לברך... ומאי מברך ברוך אשר קדשנו במצותיו וצונו להדליק נר חנוכה. והיכן צונו? מלא תסור. ורב נחמן בר יצחק אמר: שאל אביך ויגדך.
- רב נחמן בר יצחק מתני לה בהדיא, אמר רב: כל שבעה מצות לולב.
רש"י מפרש שהכול לעניין הברכה.
הסובר שלא מברכים בלולב כל שבעה, הרי אינו מברך כלל על נר חנוכה!

וגם לעיל שם רש"י כתב: ואנן... ובלולב נמי, כל שבעה, ואף על גב דמדרבנן הוא מברכינן עליה, כי היכי דמברכינן בנר חנוכה ובמגילה דרבנן, דקם ליה רב ושמואל בחד שיטתא בלולב, ורבין נמי משמיה דרבי יוחנן אמר: אף לולב שבעה.","1493","","997","True","True","False","","35","141.226.162.158","0","92955","סוכה|מו ע"א",""),new Message("92974","92972","אני מדבר אליבא דיביע אומר","22/08/21 16:50","יד אלול","תשפ"א","16:50","אליצפן","הוא אומר שמספיק שחכם אחד יגיד לא לברך שלא מברכים. (זה סב"ל) ואיך הוא פוסק שמברכים כל לולב ועל סוכה כל שבעה?","502","","997","True","True","False","","78","84.229.47.64","0","92955","סוכה|מו ע"א",""),new Message("92982","92974","במקרה שיש מנהג ברור","22/08/21 17:10","יד אלול","תשפ"א","17:10","אור חדש","לברך מברכים גם נגד ה'כלל'
גם ליבי"א","458","","997","True","True","False","","53","77.139.145.160","0","92955","סוכה|מו ע"א",""),new Message("92989","92974","הכוונה","22/08/21 18:09","יד אלול","תשפ"א","18:09","יחיה","היא במחלוקת שלא הוכרעה, והיא בגדר "ספק" ברכות.
אך כאן הוכרעה המחלוקת, ואין ספק כלל!","1493","","997","True","True","False","","48","141.226.162.158","0","92955","סוכה|מו ע"א",""),new Message("92985","92982","איפה הוא אומר זאת?","22/08/21 17:24","יד אלול","תשפ"א","17:24","אליצפן","","502","","997","False","True","False","","66","84.229.47.64","0","92955","סוכה|מו ע"א",""),new Message("92986","92985","עיין","22/08/21 17:36","יד אלול","תשפ"א","17:36","אור חדש","כאן במקורות שמביא","458","","997","True","True","False","","103","77.139.145.160","0","92955","סוכה|מו ע"א",""),new Message("93039","92985","קח מקור","23/08/21 09:01","טו אלול","תשפ"א","09:01","אור חדש","...
תשובה שניה, המנהג להדליק בברכה גם לאחר חצי שעה, גם הבן איש חי הנ"ל כותב שאפשר להדליק בברכה מאוחר בלילה, כל עוד בני הבית נעורים. גם הגאון רבי יוסף ידיד הלוי בספר ברכת יוסף (מערכת חנוכה) כותב, שאם מנהג ירושלים להדליק בפנים, יכולים להדליק מאוחר ולברך. בפרט אצל החסידים מצוי שמדליקים מאוחר, היה אדמו"ר אחד שהיה מתרגש כל כך ממצות ההדלקה, ולא היה מצליח להדליק כל הלילה, עד שהיה מדליק סמוך לעמוד השחר. אבל אין להדליק אחר עמוד השחר, גם המשנה ברורה (סי' תערב ס"ק יא) כותב שאפשר להדליק עד עמוד השחר. ומכיון שכן המנהג שמדליקים גם מאוחר, במקום מנהג אין אומרים סב"ל, וכמו שכתב התרומת הדשן (סי' לד).","458","","996","True","True","False","","120","147.236.159.194","0","92955","סוכה|מו ע"א",""),new Message("93040","92986","אולי לא שמת לב מה קורה ביביע אומר","23/08/21 09:16","טו אלול","תשפ"א","09:16","אליצפן","הוא קודם כל מסמן את המטרה, ואח"כ מביא לה הוכחות. כמובן רק אלו שתומכות במטרה.

הוא מתעלם מאלו שסותרות אותה.

לא שהוא לא יודע על האחרות, שהרי במקומות אחרים, כאשר המטרה הפוכה הוא מתעלם מאלו שהיו למטרה הקודמת ומביא את אלו שתומכים במטרה החדשה.

ולעצם ההוכחות: מנהג של אדמו"ר המתרגש בהדלקת נרות חנוכה זה פקטור בפסיקת הלכה.
מנהג ירושלים זה פקטור בהלכה. מה ההגדרה של ירושלים בכדי לקבוע מה המנהג שם?
הבן איש חי חי בגלות שם הדליקו בבית ולא בפתח הבית מה זה נוגע להלכה המקורית שמדליקים בפתח הפונה לרשות הרבים.
ואעפ"כ יש הרבה אחרים שהוא לא מביא שאומרים שאין לברך לאחר שכלתה רגל מן השוק, ואיפה הסב"ל?","502","","996","True","True","False","","97","84.229.47.64","0","92955","סוכה|מו ע"א",""),new Message("92990","92989","איך כאן הוכרעה?","22/08/21 18:19","יד אלול","תשפ"א","18:19","אליצפן","אם כל חכם אומר כאן הכרעה אחרת?

יותר מזה אליבא דיביע אומר, גם אם מרן הכריע, עדין סב"ל תקף ולא מברכים.","502","","997","True","True","False","","109","84.229.47.64","0","92955","סוכה|מו ע"א",""),new Message("92995","92990","לא הבנתי","22/08/21 19:24","יד אלול","תשפ"א","19:24","יחיה","גם בברכת נר חנוכה, ועל מקרא מגילה, הנכם מסתפקים?!","1493","","997","True","True","False","","49","141.226.162.158","0","92955","סוכה|מו ע"א",""),new Message("93003","92995","הדיון הוא על לולב וסוכה","22/08/21 20:11","יד אלול","תשפ"א","20:11","אליצפן","איך בעל יביע אומר מתיר לברך כל 7 ימי סוכות עם עיקרון העל שלו ספק ברכות להקל.","502","","997","True","True","False","","59","84.229.47.64","0","92955","סוכה|מו ע"א",""),new Message("93005","93003","אבל מפורש","22/08/21 20:28","יד אלול","תשפ"א","20:28","יחיה","בגמרא עם רש"י, שהא בהא תליא!
מי שלא מברך כל שבעה, לא מברך כלום בחנוכה, ולא במגילה.","1493","","997","True","True","False","","42","141.226.162.158","0","92955","סוכה|מו ע"א",""),new Message("93009","93005","אתה מחריף את השאלה","22/08/21 20:54","יד אלול","תשפ"א","20:54","אליצפן","איך בעל יביע אומר מתיר לברך על נר חנוכה (3 ברכות) ועל לולב וסוכה בכל ימי החג אם זו מחלוקת וספק ברכות להקל?:","502","","997","True","True","False","","53","84.229.47.64","0","92955","סוכה|מו ע"א",""),new Message("93013","93009","כנ"ל","22/08/21 21:26","יד אלול","תשפ"א","21:26","יחיה","הנושא מוכרע בגמרא, לפי העולה מן סוגיות אלו, וגם מגמרא שבת, ובלשונות רבותינו הראשונים.
מלבד הנידון הזה, הרי ישנם מחלוקות רבות בתלמוד על ברכות שונות, ואין הפסק להקל בכולם!
דברי הפוסקים שציינת מעניין סב"ל, לא מתייחסים למחלוקות תנאים ואמוראים, אשר כולם או רובם מוכרעים מכבר, ואינם בגדר "ספק", כי אם בעיקר אל מחלוקות אחרונים דווקא!","1493","","997","True","True","False","","43","141.226.162.158","0","92955","סוכה|מו ע"א",""),new Message("93018","93013","חוששים בסב"ל רק לדברי האחרונים?","22/08/21 21:38","יד אלול","תשפ"א","21:38","אליצפן","ולא חוששים לדברי תנאים ואמוראים?","502","","997","True","True","False","","90","84.229.47.64","0","92955","סוכה|מו ע"א",""),new Message("93027","93018","לא","22/08/21 22:26","יד אלול","תשפ"א","22:26","יחיה","אלא שכל או רוב מחלוקות קדומות, כבר מוכרעות, ואינם בגדר "ספק".
אבל מחלוקות של אחרונים, אין להן הכרעה ודאית, אשר ממילא, מחלוקות אלה, הינם בגדר "ספק" ברכות להקל.","1493","","997","True","True","False","","53","141.226.162.158","0","92955","סוכה|מו ע"א",""),new Message("93033","93027","אבל גם אם הב"י הכריע הוא עדיין בגדר סב"ל","23/08/21 07:55","טו אלול","תשפ"א","07:55","אליצפן","וההכרעות של הב"י הן במחלוקות של תנאים, אמוראים וראשונים.
יביע אומר לא עושה את ההבחנה שלך.","502","","996","True","True","False","","84","84.229.47.64","0","92955","סוכה|מו ע"א",""),new Message("93041","93040","התבלבלת בפורום","23/08/21 09:26","טו אלול","תשפ"א","09:26","אור חדש","יש פורום שמוקדש לברור דעת הרע"י

אני אישית האחרון שירצה להגן על שיטת פסיקתו","458","","996","True","True","False","","61","77.139.145.160","0","92955","סוכה|מו ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82818);