var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=92861;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","57"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","38"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","30")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("92861","0","ניסוך המים שבעה ושמונה...","20/08/21 06:49","יב אלול","תשפ"א","06:49","מרדכי דב זינגר","לת"ק דמשנתינו שבעה ימים
ולר"י בדף מח: שמונה ימים
כדתני התם...בלוג היה מנסך כל שמונה

אז למה לא הזכירו את ר"י
שחולק בימי ניסוך המים, כאן במשנתינו ?

וה' יאיר עייני.","807","","1002","True","True","False","","365","164.138.122.25","0","0","סוכה|מב ע"ב",""),new Message("92866","92861","אולי בפשטות היות וזה רגל בפ"ע","20/08/21 10:59","יב אלול","תשפ"א","10:59","אבי גרינבלט","וכל הדיון אצלנו נוגע אך ורק לסוכות","539","","1002","True","True","False","","51","176.228.115.45","0","92861","סוכה|מב ע"ב",""),new Message("92870","92861","היינו סתם ואחר כך מחלוקת","20/08/21 12:16","יב אלול","תשפ"א","12:16","יחיה","כל הש"ס מלא בזה.","1493","","1002","True","True","False","","70","141.226.162.158","0","92861","סוכה|מב ע"ב",""),new Message("92888","92861","כהנים בעלי מומים","20/08/21 15:44","יב אלול","תשפ"א","15:44","אהרלה","הגמרא דנה לגבי כהנים בעלי מום האם מותר להם להיכנס לבית המקדש בין האולם ולמזבח בשעת קיום מצוות הערבה ביום השביעי בחג הסוכות השאלה היא למה מלכתחילה יש בעיה שבלי מום יעבדו בבית המקדש","1494","","1002","True","True","False","","42","","0","92861","סוכה|מב ע"ב",""),new Message("92912","92861","בירושלמי מח'","20/08/21 18:30","יב אלול","תשפ"א","18:30","אמלתראות","אם לומדים ממעשה בראשית או ממילואים ובזה תלוי 7 ו8","267","","1002","True","True","False","","32","172.58.224.118","0","92861","סוכה|מב ע"ב",""),new Message("93435","92861","תשובה נהדרת שמצאתי היום !","30/08/21 12:12","כב אלול","תשפ"א","12:12","מרדכי דב זינגר","וכדרכם של יהודים ...
במקום לענות תשובה....מקשים עוד שאלה... ואז הכל מסתדר

אז ראשית, הנה השאלה.
המשנה אומרת "סוכה וניסוך המים שבעה"
השאלה הראשונה - הל"ל ניסוך המים - שבעה (לת"ק) ושמונה (לר"י) ?
השאלה הנוספת - הל"ל סוכה - שבעה (לת"ק) ושמונה (לר"א) ?

[הרי לפי רבי אליעזר לעיל פ"ב מ"ו ...ארבע עשרה סעודות חייב אדם לאכול בסוכה, אחת ביום ואחת בלילה. ...ומי שלא אכל לילי יום טוב הראשון, ישלים בלילי יום טוב האחרון. איך ? שלשיטתו מצוות סוכה שמונה ימים]

כעת מובן.
המשנה כתבה את הדברים שאין בהם פלוגתא ולהלכה.
לכן ...
אם היו מתחילים לכתוב את שיטת ר"י בניסוך המים
הל"ל גם את שיטת ר"א בסוכה.
ואין לדבר סוף


כנלע"ד בס"ד","807","","992","True","True","False","","44","212.76.121.209","0","92861","סוכה|מב ע"ב",""),new Message("92871","92866","ההלל והשמחה - שמונה ?","20/08/21 12:58","יב אלול","תשפ"א","12:58","מרדכי דב זינגר","","807","","1002","False","True","False","","71","164.138.122.25","0","92861","סוכה|מב ע"ב",""),new Message("92876","92870","לא נראה לי. שם לא כתובה מחלוקת.","20/08/21 13:06","יב אלול","תשפ"א","13:06","מרדכי דב זינגר","שם זה מוזכר כדעה יחידה

והיה צריך לכתוב את שתי השיטות יחד או כאן או שם.
ואז ההיית אומר שזה
מחלוקת ואח"כ סתם
או
סתם ואח"כ מחלוקת

אבל בצורה הנוכחית....צ"ע.","807","","1002","True","True","False","","56","164.138.122.25","0","92861","סוכה|מב ע"ב",""),new Message("92882","92871","ראה כאן","20/08/21 14:24","יב אלול","תשפ"א","14:24","אבי גרינבלט","מספר 'משמרות כהונה' איני יודע את מקורו","539","jpg","1002","True","True","False","","95","176.228.115.45","0","92861","סוכה|מב ע"ב","0-jpg"),new Message("92886","92876","עיין גמרא בבא בתרא","20/08/21 15:26","יב אלול","תשפ"א","15:26","יחיה","קכ"ב ב' וברשב"ם.
מבואר שם, אשר כל כי האי גוונא, "סתם ואח"כ מחלוקת" מיקרי.","1493","","1002","True","True","False","","42","141.226.162.158","0","92861","סוכה|מב ע"ב",""),new Message("92895","92882","ייש"כ - אז זו טעות של א בוחור א זעצער ?","20/08/21 16:54","יב אלול","תשפ"א","16:54","מרדכי דב זינגר","או של הריטבא ח"ו","807","","1002","True","True","False","","55","164.138.121.209","0","92861","סוכה|מב ע"ב",""),new Message("92904","92882","ראה הריטב"א","20/08/21 17:39","יב אלול","תשפ"א","17:39","יחיה","שנדפס מכ"י, שאכן לשון הריטב"א בדפוסים משובש!","1493","","1002","True","True","False","","58","141.226.162.158","0","92861","סוכה|מב ע"ב",""),new Message("92892","92886","לא מצאתי (רצ"ב דברי הרשב"ם)","20/08/21 16:42","יב אלול","תשפ"א","16:42","מרדכי דב זינגר","ופרכינן כמאן כרבי יוחנן כו' ועוד מאי אלא. דאפי' אם תאמר שהרבה יש סתם ואח''כ מחלוקת בגמרא שבתחלה ראה את דברי התנא ההוא וסתמן ואח''כ חזר בו ופירשו ומשנה ראשונה לא זזה ממקומה מאי אלא","807","","1002","True","True","False","","49","164.138.121.209","0","92861","סוכה|מב ע"ב",""),new Message("92894","92888","לא קשור לעניינינו - אך מפני כבודך נענה","20/08/21 16:47","יב אלול","תשפ"א","16:47","מרדכי דב זינגר"," כִּי כָל-אִישׁ אֲשֶׁר-בּוֹ מוּם לֹא יִקְרָב ועיי"ש","807","","1002","True","True","False","","63","164.138.121.209","0","92861","סוכה|מב ע"ב",""),new Message("92899","92892","לשון הגמרא שם","20/08/21 17:28","יב אלול","תשפ"א","17:28","יחיה","כמאן? כר' יוחנן בן ברוקא, הא קתני לה לקמן, ר' יוחנן בן ברוקא אומר: אם אמר על מי שראוי ליורשו - דבריו קיימין, על מי שאינו ראוי ליורשו - אין דבריו קיימין! וכי תימא: קא סתם לן כרבי יוחנן בן ברוקא, סתם ואחר כך מחלוקת היא, וסתם ואחר כך מחלוקת - אין הלכה כסתם!

רשב"ם: ופרכינן כמאן כרבי יוחנן כו' ועוד מאי אלא - דאפי' אם תאמר שהרבה יש סתם ואח"כ מחלוקת בגמרא, שבתחלה ראה את דברי התנא ההוא וסתמן, ואח"כ חזר בו ופירשו, ומשנה ראשונה לא זזה ממקומה, מאי אלא.

"שבתחלה ראה את דברי התנא ההוא וסתמן": ר"ל שאמר את דברי התנא ההוא, ללא שום שם, אלא בסתם.
"ואח"כ חזר בו ופירשו": ר"ל שפירש שם תנא ההוא על דבריו.
מילה אחת לא על שני תנאים!

אף כך יוצא מהגמרא שם לקמן קל, א: איבעית אימא: מדקאמר לא נחלקו, מכלל דתנא קמא סבר נחלקו. איבעית אימא: כוליה דרבי יוחנן בן ברוקה היא, וחסורי מחסרא והכי קתני: האומר איש פלוני יירשני במקום שיש בת, בתי תירשני במקום שיש בן - לא אמר כלום; הא בת בין הבנות ובן בין הבנים, אם אמר יירש כל נכסיו - דבריו קיימין, שר' יוחנן אומר: אם אמר על מי שראוי ליורשו - דבריו קיימין.

הרי המסקנא שאין מחלוקת כלל שם, אך "כוליה דרבי יוחנן בן ברוקה היא". בכ"ז אומרים בדף קכ"ב, שזו "סתם ואחר כך מחלוקת"!","1493","","1002","True","True","False","","51","141.226.162.158","0","92861","סוכה|מב ע"ב",""),new Message("92914","92899","זו פרשנות. בא נצטט בלי פרשנות.","21/08/21 22:18","יג אלול","תשפ"א","22:18","מרדכי דב זינגר","","807","","1001","False","True","False","","52","212.76.113.171","0","92861","סוכה|מב ע"ב",""),new Message("92918","92914","פרשנות מוכחת","21/08/21 23:14","יג אלול","תשפ"א","23:14","יחיה","מ"מ, בתוספות ביצה ב, ב: גבי שבת דסתם לן תנא כרבי שמעון - ותימה, והא הוי סתם ואח"כ מחלוקת, דהא פליג ר' יהודה במתניתין ואמר אם לא נתנבלה בערב שבת אסור, ואין הלכה כסתם, דכי האי גונא חשיב סתם ואח"כ מחלוקת בפרק יש נוחלין גבי מלתיה דרבי יוחנן בן ברוקה דפריך סתם ואחר כך מחלוקת היא... עיי"ש.","1493","","1001","True","True","False","","57","141.226.162.158","0","92861","סוכה|מב ע"ב",""),new Message("93437","93435","רק עכשיו ראיתי האשכול","30/08/21 12:28","כב אלול","תשפ"א","12:28","אור חדש","במקרים רבים מאד כשמתחילה הגמ' לדון במשנה מביאה בריתא או אף משנה שיש בה דעה נוספת או חולקת על המובא במשנה ואז מבררת היחס בין הדעות, להלכה ולחילוק

לכן שאלתך כלל לא מתחילה","458","","992","True","True","False","","66","77.139.145.160","0","92861","סוכה|מב ע"ב",""),new Message("93450","93435","לענ"ד קשה","31/08/21 00:57","כג אלול","תשפ"א","00:57","יחיה","הלא א"כ, למה התנא אינו מביא מחלוקת, שרבי אליעזר אומר "סוכה שמונה" אח"כ בהמשך פרקינו, במשנה: סוכה שבעה כיצד... וכמו בניסוך לרבי יהודה?!","1493","","991","True","True","False","","61","141.226.162.158","0","92861","סוכה|מב ע"ב",""),new Message("93440","93437","אני בכא"פ נהנתי מהשאלות.","30/08/21 13:21","כב אלול","תשפ"א","13:21","מרדכי דב זינגר","ולא בטוח שברגע שתבין את השאלות, תסכים עם התשובה.
אבל לפחות תבין את השאלות.

איפה ראית שהגמרא מבררת נושאים אלו ואת היחס בין הדעות ?","807","","992","True","True","False","","47","37.60.40.51","0","92861","סוכה|מב ע"ב",""),new Message("93478","93450","כמו שאמרת לעיל - שזה חלק מצורת הפסיקה","31/08/21 13:50","כג אלול","תשפ"א","13:50","מרדכי דב זינגר","שרבי לא רצה שיפסקו כך, אז הזכיר את שיטתו בהבלעה.
שלא יפסקו כר"י לגבי ניסוך שמונה
ושלא יפסקו כר"א לגבי סוכה שמונה.

מה שקשה לי...
מהיכן ר"א לומד זאת ?
הרי התורה כותבת במפורש שבעה ימים.
אז מה שייך לשבת ולהשלים בסוכה ביום השמיני ???
גם אם נגיד שהוא לא עובר על בל תוסיף.

ואןלי
אם נגיד - שזה חלק ממצוות שמיני עצרת.
גם אם נגיד שהוא רגל בפני עצמו... סוף סוף הוא נספר עם חג הסוכות ... הוא שמיני.","807","","991","True","True","False","","47","212.76.101.43","0","92861","סוכה|מב ע"ב",""),new Message("93486","93478","לענ"ד","31/08/21 15:15","כג אלול","תשפ"א","15:15","יחיה",""מי שלא אכל לילי יום טוב הראשון - ישלים בלילי יום טוב האחרון", הוא לא בתוך סוכה, אלא ישלים בביתו.

דוגמא, בשולחן ערוך אורח חיים סימן קח סעיף י: טעה ולא התפלל מנחה בשבת, מתפלל במו"ש - שתים של חול!","1493","","991","True","True","False","","50","141.226.162.158","0","92861","סוכה|מב ע"ב",""),new Message("93494","93486","אם מדמים... תגיד גם שם מעווות לא יוכל...","31/08/21 16:45","כג אלול","תשפ"א","16:45","מרדכי דב זינגר","אתה שואל טוב... לא יודע מה להגיד

ואולי
או - אה"נ...לפי ר"א היה מתפלל של שבת במוצ"ש.
או - בעניין התפילה זה לא אפשר. אבל בעניין סוכה...זה יופ "שמיני" עצרת.","807","","991","True","True","False","","47","212.76.101.43","0","92861","סוכה|מב ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82873);