var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=92671;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","53"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","35"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","25")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("92671","0","מבליעו דמי האתרוג ב"ערבה" ודיו","16/08/21 22:27","ח אלול","תשפ"א","22:27","מרדכי דב זינגר","או בהדס... למה דוקא בלולב ?
הרי לשלשתם...עץ בעלמא.","807","","1005","True","True","False","","325","164.138.122.25","0","0","סוכה|לט ע"ב",""),new Message("92673","92671","שם לולב","16/08/21 22:35","ח אלול","תשפ"א","22:35","יחיה","כולל כל האגד, כנ"ל בלשון רש"י: הואיל וגבוה מכולן - חשוב הוא, ונקרא כל האגד על שמו.","1493","","1005","True","True","False","","59","141.226.162.158","0","92671","סוכה|לט ע"ב",""),new Message("92674","92673","ייש"כ. ואכתי קשה לי...וביותר...","17/08/21 00:09","ט אלול","תשפ"א","00:09","מרדכי דב זינגר","אבל כעת קשה לי ביותר
למה ר' הונא אמר דוקא לאוונכרי את עניין הקניין.
ולא למוכרי הלולב...והערבה.
ולפחות שיזכירו בעיקר את הלולב ה....גבוהה מכולן ???","807","","1004","True","True","False","","50","164.138.122.25","0","92671","סוכה|לט ע"ב",""),new Message("92676","92674","לכאורה","17/08/21 00:27","ט אלול","תשפ"א","00:27","יחיה","הלולבים, תלושים נקנו, ולא שייך לאזהרת רב הונא: לא תגזזו אתון...
ערבות רבות מצאו הפקר כיום, ולא קנאו אותם מן הנכרים.
רק הדסים אשר ממהרים להתייבש, קנו מן המחובר, ונצרך לאזהרת ר"ה הנ"ל.","1493","","1004","True","True","False","","66","141.226.162.158","0","92671","סוכה|לט ע"ב",""),new Message("92679","92676","יתכן. דרוש מקור.","17/08/21 00:43","ט אלול","תשפ"א","00:43","מרדכי דב זינגר","","807","","1004","False","True","False","","56","164.138.122.25","0","92671","סוכה|לט ע"ב",""),new Message("92730","92676","מוסיף על כך","17/08/21 20:44","ט אלול","תשפ"א","20:44","איתיאל","בבל היתה מלאה תמרים. כך למדנו, שרב הגיע לבבל והתפעל ממני צנא תמרי בזוזא והמשך המעשה שם. אם כן לולבים בבבל נמצאו בכל מקום והיו הפקר (כמו ערבה לדידן).

אבל בהדסים שניטעים במיוחד לנוי - צריך לקנות, ויש חשש גזל.

ובארץ ישראל שאין התמרים מצויים כל כך כמו בבבל צריך לקנות גם לולב, ובו מבליעים דמי האתרוג. ואה"נ שיכול להבליע גם בדמי הדס, וחדא מינהו נקט. או הגדול והבולט שבהם.","842","","1004","True","True","False","","66","","0","92671","סוכה|לט ע"ב",""),new Message("92684","92679","הא למה לי קרא - סברה הוא!","17/08/21 00:53","ט אלול","תשפ"א","00:53","יחיה","","1493","","1004","False","True","False","","54","141.226.162.158","0","92671","סוכה|לט ע"ב",""),new Message("92687","92684","נראה לעניות דעתי כי לא קשה למסקנת הסוגיא","17/08/21 07:45","ט אלול","תשפ"א","07:45","אלעד סטופל","כעולה מהגמרא היתה סברה לומר שייעשה בהדסים שינוי השם לאחר אגידתם באופן שיקראו להם הושענא אך זה לא שינוי השם מחמת שהדסים מכונים כבר מתחילתם הושענא.
לגבי אתרוג ולולב אין הו"א שייקנו בשינוי השם כי גם לאחר שאגדום הם מכונים אתרוג והדס, ולפיכך היו יודעים האנוונכרי שכדי לקנותם צריך יאוש ושינוי רשות,
לגבי הדס יש הו"א שיקנו בשינוי השם, ולכן רב הונא רצה להשמיע להם שאין זה שינוי השם.
ואם תשאל, ומה לגבי הערבות? כאן נזקק אני לדברי הרב יחי' יצ"ו, שמרביתן הפקר, אף שאני שמעתי שמרביתן גזולות...
ומכל מקום משמע מסוגיא זו שגם בעבר, כמו גם היום..., סוחרים היו תלמידי חכמים והיו בקיאים בסוגיות בפרק לולב הגזול ופרק מרובה","282","","1004","True","True","False","","39","213.151.56.197","0","92671","סוכה|לט ע"ב",""),new Message("92689","92687","כיוונתם לדעת הערל"נ בדף ל,א","17/08/21 08:24","ט אלול","תשפ"א","08:24","אבי גרינבלט","מרדכי דב בשאלה
יחיה בערבות
ואתה בשאר ...

בקטנותי "הצלחתי" לאגד את כולם ... לנר התמיד","539","jpg","1004","True","True","False","","81","77.126.91.236","0","92671","סוכה|לט ע"ב","0-jpg"),new Message("92696","92689","תודה!","17/08/21 11:40","ט אלול","תשפ"א","11:40","יחיה","לעניות דעתי, יש להעיר בלשונו: דגם לאחר אגד קרי אתרוג ולולב...
ממשמעות דברי הגמרא עם רש"י, שגם לולב וערבה, ואפילו האתרוג, קרוי "הושענא".
אדרבה! ההדס אין נקרא "הושענא", אלא מפני שכל האגד מיקרי כך.

לדוגמא, ברש"י;
כי זבניתו אסא מנכרים - כשתקנו הדס מן הנכרים, לאגוד בהן להושענא...
הושענא קרו לה - על שם שרגילין לאוגדן להושענא בחג...
אין אוגדין את הלולב - האי לולב היינו הושענא, כולהו שלשה המינים יחד...
מגדלי הושענא - אוגדי הלולבים...
נותן לו אתרוג במתנה - חבר שקונה הושענא כולה מעם הארץ בשביעית, יבקש ממנו ליתן לו אתרוג במתנה.

ובגמרא;
אמר אביי: שמע מינה האי חילפא גילא כשר להושענא. - פשיטא! - מהו דתימא: הואיל ואית ליה שם לווי - לא נתכשר, קא משמע לן. - ואימא הכי נמי? - ערבי נחל אמר רחמנא, מכל מקום.
אמר להו רבה להנהו מגדלי הושענא דבי ריש גלותא. כי גדליתו הושענא דבי ריש גלותא - שיירי ביה בית יד, כי היכי דלא תיהוי חציצה...
ואמר רבה: לא לינקיט איניש הושענא בסודרא, דבעינא לקיחה תמה, וליכא...
ואמר רבה - לא לדוץ איניש לולבא בהושענא, דדלמא נתרי טרפי והוי חציצה...
ואמר רבה: לא ליגוז איניש לולבא בהושענא, דמשתיירי הוצא, והוי חציצה...
אמר רבי זירא: לא ליקני איניש הושענא לינוקא ביומא טבא קמא. מאי טעמא? דינוקא מקנא - קני, אקנויי - לא מקני, ואשתכח דקא נפיק בלולב שאינו שלו.

וגם מצאתי: שו"ת להורות נתן חלק טו סימן לה ד"ה והנה כת"ה
ב) באות י"ב העיר כת"ה נ"י, אהא דסוכה (ל א) דאמר רב הונא להנהו אוונכרי כי זבניתו אסא מעכו"ם לא תגזזו אתון וכו', וקשה למה הזהיר רק על אסא ולא באתרוג ולולב - נראה דמעשה שהיה כך היה, דאתרוג ולולב שהם צמחים חשובים גידלו האוונכרי בגינותיהם, והני אוונכרי לקחו אתרוג ולולב מגינותיהם, ורב הונא הזהיר לאוונכרי על מה שהם יוצאים בעצמן וכמבואר בגמרא שם, אבל אסא היו רגילין ליקח מעכו"ם...

אך יש להעיר מלשון רש"י: אוונכרי - תגרי כל דבר להשתכר בו, כגון כלים קטנים מחטין ומסריקות ולולבין, וקורין +(צ"ל: מרצרי"ש) רוכלים, סוחרים בחפצים קטנים+.","1493","","1004","True","True","False","","66","141.226.162.158","0","92671","סוכה|לט ע"ב",""),new Message("92699","92689","וממילא זה הפרוש - לולב צריך אג"ד","17/08/21 12:09","ט אלול","תשפ"א","12:09","מרדכי דב זינגר","א'בי ג'רינבלט ד'ידן","807","","1004","True","True","False","","48","164.138.122.25","0","92671","סוכה|לט ע"ב",""),new Message("92697","92696","ראה מאירי","17/08/21 11:54","ט אלול","תשפ"א","11:54","אבי גרינבלט","לדף כט,ב ד"ה "ונשוב" בהבדל בין הלולב להדס ולענ"ד הערל"נ ראה את דברי המאירי או שכיוון לדבריו.","539","","1004","True","True","False","","90","77.126.91.236","0","92671","סוכה|לט ע"ב",""),new Message("92702","92697","אבל במאירי שם","17/08/21 12:41","ט אלול","תשפ"א","12:41","יחיה","מפורש להיפך!
לשונו: ואם בלולב כיוצא בו, דוקא ביאוש עם שינוי השם, דמעיקרא לולב, וכשאגדו למצוה הוא קרוי "הושענא", ואף על פי שלמטה אמרו שאין זה שינוי השם, דוקא בהדס, דמעיקרא נמי "הושענא" קרי ליה על שם סופו, מפני שההדס עיקר ההושענא...","1493","","1004","True","True","False","","55","141.226.162.158","0","92671","סוכה|לט ע"ב",""),new Message("92700","92699","בדיוק","17/08/21 12:10","ט אלול","תשפ"א","12:10","אבי גרינבלט","... ללא שום תואר שלא שייך ....","539","","1004","True","True","False","","54","77.126.91.236","0","92671","סוכה|לט ע"ב",""),new Message("92701","92700","...דידן נצח...","17/08/21 12:11","ט אלול","תשפ"א","12:11","מרדכי דב זינגר","","807","","1004","False","True","False","","45","164.138.122.25","0","92671","סוכה|לט ע"ב",""),new Message("92742","92730","חזק!","17/08/21 23:53","ט אלול","תשפ"א","23:53","יחיה","יש לציין לשון הס' עלי תמר - מסכת סוכה פרק ג הלכה י: ברם הדבר פשוט שלולבים היו מצויים בבבל, שהרי היא ארץ התמרים...

מאידך, יש להעיר, שדווקא "מלא צנא דתמרי בזוזא" מוכיח הדבר, שלא היו הפקר!

אף בגמרא בבא בתרא לז, ב: אמרי נהרדעי: האי מאן דזבין דקלא לחבריה - קני ליה משפוליה עד תהומא.

שם סט, ב: אמר ליה: ארעא ודיקלי - חזינן, אי אית ליה דיקלי - יהיב ליה תרי דיקלי, ואי לית ליה - זבין ליה תרי דיקלי, ואי משעבדי - פריק ליה תרי דיקלי. ארעא בדיקלי - חזינן, אי אית בה דיקלי יהיב ליה, ואי לאו - מקח טעות הוא. ארעא בי דיקלי - לית ליה דיקלי, דחזיא לדיקלי קאמר ליה. אמר ליה: לבר מדיקלא פלניא - חזינן, אי דיקלא טבא הוא - שיורי שייריה, אי דיקלא בישא הוא - כל שכן הנך. אמר ליה: לבר מאילני, אי אית ליה אילני - לבר מאילני, אי אית ליה דיקלי - לבר מדיקלי, אי אית ליה גופני - לבר מגופני, אילני וגופני - לבר מאילני, אילני ודיקלי - לבר מאילני, גופני ודיקלי - לבר מגופני.
אמר רב: כל שעולין לו בחבל - הוי שיור, כל שאין עולין לו בחבל - לא הוי שיור; ודייני גולה אמרי: כל שהעול כובשו - לא הוי שיור, כל שאין העול כובשו - הוי שיור ולא פליגי: הא בדיקלי, הא באילני.

גם בבא קמא קיג, ב: רבינא זבן דיקלא הוא וכותי לצלחא...","1493","","1004","True","True","False","","53","141.226.162.158","0","92671","סוכה|לט ע"ב",""),new Message("92781","92742","אולי יש לומר שלא היו הפקר אבל היו מצויים","18/08/21 15:33","י אלול","תשפ"א","15:33","איתיאל","כעין ערבות אצלנו, שבבתי כנסת רבים יש עץ בחצרו לשימוש המתפללים, או שמבני הקהילה נותנים בחינם לקחת מחצרם.

כך התמרים היו מצויים והיה לרובם בחצרם, או בחצרות בתי הכנסת.

לעומת ההדסים שהיה צריך לטרוח ולהשיג.","842","","1003","True","True","False","","57","","0","92671","סוכה|לט ע"ב",""),new Message("92783","92781","עדיין","18/08/21 16:34","י אלול","תשפ"א","16:34","יחיה","נמצאו ראיות, שגם מין ההדס, מצוי הוא בבבל;

בזכריה פרק א פסוק ח: רָאִ֣יתִי׀ הַלַּ֗יְלָה - וְהִנֵּה־אִישׁ֙ רֹכֵב֙ עַל־ס֣וּס אָדֹ֔ם - וְה֣וּא עֹמֵ֔ד בֵּ֥ין הַהֲדַסִּ֖ים אֲשֶׁ֣ר בַּמְּצֻלָ֑ה...
תרגום יונתן: וְהוּא קָאֵים בֵּין אִילָנַיָא דַהֲדַסַיָא דִי בְּבָבֶל... גם רש"י העתיקו.
המשמעות שהדסים מצויים בפרט במצולה, היא בבל.

גם משֵם אסתר: וַיְהִ֨י אֹמֵ֜ן אֶת־הֲדַסָּ֗ה - הִ֤יא אֶסְתֵּר֙ בַּת־דֹּד֔וֹ... משמעות, כי צמח ההדס מצוי הוא באזור, כמין סמל.","1493","","1003","True","True","False","","42","141.226.162.158","0","92671","סוכה|לט ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82860);