var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=92663;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","57"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","38"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","29")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("92663","0","דרישת סמוכים","16/08/21 18:45","ח אלול","תשפ"א","18:45","עלי","מַאי טַעְמֵיהּ דְּרַבִּי אֶלְעָזָר דִּכְתִיב בִּשְׁנַת הַיּוֹבֵל הַזֹּאת וְגוֹ' וּסְמִיךְ לֵיהּ וְכִי תִמְכְּרוּ מִמְכָּר דֶּרֶךְ מִקָּח וְלֹא דֶּרֶךְ חִילּוּל.
לכאורה, דרשת סמוכין זו אינה כלל פשט הכתוב. פשט הכתוב הוא שבפרשיה הראשונה מדובר ביובל ובפרשיה הבאה מדובר במי שמוכר לחבירו ויש איסור הונאה במכירה בלי כל קשר לפרשיה הראשונה.
זה אינו מטריד אותי כי זו דרכם של חז"ל, אך אעפ"י שלא ברור לי מה המניע בסברה של ר' אלעזר לדרשה זו, בכל אופן לפי המשך הדיון בגמרא יוצא שיש כבר מקורות תנאיים שגישתו ההלכתית מתאימה אליהם ובהם לא מופיעה שום דרשה מהכתוב כך שלא ברור כיצד התנאים למדו מהכתוב את ההלכה, ואפשר שרבי אלעזר בא בדרשתו למצוא מקור להלכה התנאית. אולם אם כן נשאלת השאלה אם דרשתו באה רק כאסמכתא בעלמא לביסוס ההלכה התנאית הידועה מדוע אין הגמרא מתחילה דווקא בהבאת המקורות התנאיים ורק אח"כ הדרשה של רבי אלעזר ( וכן לצד השני, לשיטת רבי יוחנן ).
אשמח לקבל הסבר ראוי למהלך הדיון הזה בגמרא.
ואם אני טועה בהבנת העניין נא תקנו אותי.","209","","1006","True","True","False","","379","87.71.107.117","0","0","סוכה|מ ע"א",""),new Message("92664","92663","מקורות תנאיים","16/08/21 19:14","ח אלול","תשפ"א","19:14","יחיה","אשר באו בהמשך, רק דיוקים יש בהם לשני הצדדים. מפורש עסקו ודיברו בעניין, רק רבי אלעזר ורבי יוחנן. לכן נדרש להסביר טעמם, תיכף בהצגת מחלוקתם: מאי טעמא דרבי אלעזר...
רק אח"כ: תניא כוותיה דרבי אלעזר... בביקוש ראיות ודקדוקים ממקורות תנאיים לשתי השיטות, כנ"ל.","1493","","1006","True","True","False","","54","141.226.162.158","0","92663","סוכה|מ ע"א",""),new Message("92688","92664","האם אתה מסכים","17/08/21 07:47","ט אלול","תשפ"א","07:47","עלי","אבל שמדובר רק באסמכתא ?","209","","1005","True","True","False","","61","87.71.107.117","0","92663","סוכה|מ ע"א",""),new Message("92698","92688","עיין התוספות לעיל לא, א","17/08/21 12:00","ט אלול","תשפ"א","12:00","יחיה","דאפילו סמוכין, דהיינו שני מקראות הסמוכין זה לזה, ניתנו לידרש מן התורה, כדאמרן בריש יבמות (דף ד.) סמוכין מן התורה מנין, שנאמר סמוכים לעד לעולם - עשוים באמת וישר...","1493","","1005","True","True","False","","47","141.226.162.158","0","92663","סוכה|מ ע"א",""),new Message("92712","92698","אם כ"כ פשוט, מדוע","17/08/21 15:24","ט אלול","תשפ"א","15:24","עלי","לא הכניסו דרך דרש זאת לשלש עשרה מידות שהתורה נדרשת בהן ? ועוד, הרי הראיתיך מתחילה שדרשה זו אינה פשט הכתוב, אם כן ללמוד מקור להלכה זה בסדר כי כך דרך מדרש ההלכה שאינו צריך להיות נובע מהפשט, אבל שאלתי האם זה בגדר אסמכתא בלבד או יותר מכך, כי חוזרת השאלה - אם זו לא רק אסמכתא - מדוע לא הכלילו אותה בשלש עשרה המידות כנ"ל ?
ושמא יש סוגי סמוכין - כאלו שמתאימים לפשט וכאלו שלא, ולא ידוע לי אם מישהו עשה חקירה ובירור בנידון, שמא אתה יודע ?","209","","1005","True","True","False","","53","87.71.107.117","0","92663","סוכה|מ ע"א",""),new Message("92718","92712","סמוכין","17/08/21 17:35","ט אלול","תשפ"א","17:35","יחיה","עקרונית, אינו משתמע בפשוטו, והרי כל עניין הסמוכים, ללמוד דין סמוך בפסוק אחר ובמצווה אחרת, אעפ"י שאין קשר כלל ביניהם, מלבד עצם סמיכותם.
רעיון המדרש סמוכים, לומר שלא בכדי התורה הסמיכם לנושאים רחוקים! אלא ללמוד זו מזו.

השאלה מדוע לא הכניסו דרך דרש זאת לשלש עשרה מידות שהתורה נדרשת בהן, היא שאלה טובה, ובכל אופן, הרי "היקש", שכל הש"ס מלא בו, ואינו בכלל שלוש עשרה המידות!

מוציאים אדם להיסקל מפני מדרש סמוכים! ראה הגמרא יבמות ד, א. ברור אפוא שאין סמוכים אסמכתא בעלמא, אלא מדרש גמור מן התורה.","1493","","1005","True","True","False","","54","141.226.162.158","0","92663","סוכה|מ ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82873);