var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=92494;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","57"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","38"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","30")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("92494","0","להדס יש או אין טעם?","11/08/21 22:58","ג אלול","תשפ"א","22:58","אליצפן","התלמוד (מסכת סוכה דף לג עמוד ב) דן במיעוט הפירות בהדס בכדי שיהיה "הדר"

"תנו רבנן: אין ממעטין ביום טוב, משום רבי אליעזר ברבי שמעון אמרו: ממעטין. - והא קא מתקן מנא ביום טוב! - אמר רב אשי: כגון שלקטן לאכילה,

מדרש אגדה (בובר) ויקרא פרק כג

וענף עץ אבות אלו הבינונים המתהלכים בחסידות ובתמימות, שיש להם ריח ואין להם טעם,

איך מדרש זה מסתדר עם התלמוד בו גם להדס יש טעם:והוא ראוי לאכילה?","502","","1011","True","True","False","","337","84.229.46.253","0","0","סוכה|לה ע"א",""),new Message("92498","92494","הענבים בהדס דווקא","11/08/21 23:11","ג אלול","תשפ"א","23:11","יחיה","ראויים לאכילה. הדס עצמו, בלתי ראוי הוא לאכילה.
ואם תשאל מלולב, אינו דומה, הלולב מיקרי כפות "תמרים". באמת, תמרים משמשים לעיקר של עץ דקל, לולב טפל לו.
מאידך, בהדס, עיקרו בעַלי ההדס עצמו, והענבים פעמים יש שגדלים בו, פעמים לא. עכ"פ, ענבים אלה, הם לא חשובים, בטלים טפלים, אפילו ביכול לאוכלם.","1493","","1011","True","True","False","","61","188.120.129.7","0","92494","סוכה|לה ע"א",""),new Message("92499","92494","הענבים פוסלים ההדס","11/08/21 23:21","ג אלול","תשפ"א","23:21","אור חדש","הדס המצווה דווקא בעלים ללא ענבים

הדבר תמוה וחסר מקור ברור אך כך פשוט במשנה","458","","1011","True","True","False","","76","213.57.139.163","0","92494","סוכה|לה ע"א",""),new Message("92522","92498","מניין לך ההבחנה הזו?","12/08/21 07:56","ד אלול","תשפ"א","07:56","אליצפן","תמר משמש להרבה דברים: "מה תמרה זו אין בה פסולת, אלא תמריה לאכילה, ולולביה להלל, חריות לסכוך, סיבים לחבלים, סנסנים לכברה, שפעת קורות להקרות בהם את הבית" (בראשית רבה (וילנא) פרשת לך לך פרשה מא)

כך שאי אפשר לומר שדווקא הפרי הוא עיקר והשאר טפל.

יתרה מזו: "מרדכי נקרא הדס, על שם שנאמר והוא עומד בין ההדסים (זכריה א ח), מה הדס זה ריחו טוב וטעמו מר, כך היו מרדכי ואסתר, אור לישראל, וחשך לאומות העולם, ואל תתמה שהרי במצרים, ויהי חשך אפלה (שמות י כב), ולכל בני ישראל היה אור (שם /שמות/ כג), וכמו שעשיתי בעולם הזה, ככה אעשה לעולם הבא, שנאמר כי הנה החשך יכסה ארץ וערפל לאומים ועליך יזרח ה' וכבודו עליך יראה (ישעיה ס ב). (מדרש תהלים (בובר) מזמור כב).

מכאן שאף טעמו המר של ההדס הוא ברכה לישראל. והושווה מעמד ריחו לטעמו = יש לו גם ריח וגם טעם.","502","","1010","True","True","False","","81","84.229.46.253","0","92494","סוכה|לה ע"א",""),new Message("92545","92499","גם בלולב מצווה בענף ולא בפרי","12/08/21 15:04","ד אלול","תשפ"א","15:04","אליצפן","","502","","1010","False","True","False","","69","84.229.46.253","0","92494","סוכה|לה ע"א",""),new Message("92530","92522","כפות תמרים","12/08/21 11:52","ד אלול","תשפ"א","11:52","יחיה","לולב על שם תמרים דווקא קרוי, כי העיקר בתמרים.

לענ"ד, דבר זה אף פשוט בסברה. ודאי שאין הלולב עיקר בעץ דקל, אלא עיקרו בפרי התמר, כמו העלים בעץ תפוחים - לצד התפוחים בעצמם! אף אם תמצא שימוש משהו בעַלי התפוח.
על אלו וכיו"ב שייך: קרא למה לי - סברה הוא.

מעולם לא אמרתי שהלולב ח"ו "פסולת". תמרה זו אין בה פסולת...
אבל מה זה נוגע לעניינינו. נושא שלנו הוא אחר: מה העיקר ומה הטפל!

מכאן שאף טעמו המר של ההדס הוא ברכה לישראל...
לענ"ד, משם ראיה הפוכה. הרי שוב מפורש שם: מה הדס זה ריחו טוב - וטעמו מר...
אם באגדה נדרש, שאותה מרירות משמשת אור לישראל, עדיין עצם מרירות טעמו היא עובדה ללא חולק!","1493","","1010","True","True","False","","58","188.120.129.7","0","92494","סוכה|לה ע"א",""),new Message("92544","92530","לולב נקרא של כפת תמרים ולא הפרי.","12/08/21 15:02","ד אלול","תשפ"א","15:02","אליצפן","","502","","1010","False","True","False","","62","84.229.46.253","0","92494","סוכה|לה ע"א",""),new Message("92546","92544","ר' חיים פלטיאל לפרשת אמור","12/08/21 15:10","ד אלול","תשפ"א","15:10","יחיה","ולמה ד' מינים הללו, כנגד ד' כיתות שבישר';
אתרוג יש בו טעם וריח - נגד בעלי תורה ומצות,
כפות תמרים, בתמרים יש בהם טעם ולא ריח - נגד בעלי בתים, העוסקים במצות שאין להם פנאי לעסוק בתורה,
עץ עבות יש בו ריח ולא טעם - נגד בני בי רב, העוסקים בתורה, ואין סִפק בידם לעסוק במצות,
ערבי נחל אין בהם לא טעם ולא ריח - נגד עמי הארץ, שאין בהם לא תורה ולא מצות.

מבואר ש"כפות תמרים" פירושו, הלולבים של הפירות שנקראים תמרים!","1493","","1010","True","True","False","","55","188.120.129.7","0","92494","סוכה|לה ע"א",""),new Message("92549","92545","האם תמרים פוסלים בלולב?","12/08/21 15:37","ד אלול","תשפ"א","15:37","אור חדש","אני בעקרון לא מסנגר על דרושים ובד"כ לא נכנס בכלל לאשכולות כאלה

כאן הערתי נקודתית בלבד","458","","1010","True","True","False","","54","176.12.235.138","0","92494","סוכה|לה ע"א",""),new Message("92556","92545","כל הפסול של ענבי הדס","12/08/21 17:32","ד אלול","תשפ"א","17:32","יחיה","דווקא בענבים שחורים, אשר מתוך יובש שהתייבשו הענבים אחרי הגזיזה, הושחרו.
הענבים לחים, טריים וירוקים - אינם פוסלים!
בלשון רש"י: אלא שחורות - שכבר התחילו ליבש ומשחירין, ומתחילתן ירוקין הם... ואדומות כשחורות דמיין - דלאו מין ירוק הוא, וזהו תחילת שחרוריתן, ולכשייבשו מעט יותר, יהיו שחורים...","1493","","1010","True","True","False","","58","188.120.129.7","0","92494","סוכה|לה ע"א",""),new Message("92571","92556","לא נכון מציאותית","12/08/21 22:17","ד אלול","תשפ"א","22:17","אור חדש","https://images.app.goo.gl/PEd7cJSHiwJfyu2k7","458","","1010","True","True","False","","54","213.57.139.163","0","92494","סוכה|לה ע"א",""),new Message("92573","92556","ניתן","12/08/21 23:09","ד אלול","תשפ"א","23:09","יחיה","ליישב את הפער בין המקורות בכך שהם מתייחסים לזנים שונים של הדס מצוי. הזן הנפוץ בארץ הוא זן בעל פירות שחורים-כחולים (var. melanocarpa ), אך קיים זן בעל פירות לבנים (או צהבהבים) טעימים יותר (var. leucocarpa)...
https://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=16907

מ"מ, מפורש ברש"י, שהענבים פוסלים משום מנומר!
מנומר פסול דלאו הדר הוא, שהרי הענבים שחורים והעלין ירוקין, מנומר טצש +מנומר, בעל כתמים בצבעים שונים+... מינא דהדס נינהו - שמראיהן שוה לו, ואינו נראה מנומר.","1493","","1010","True","True","False","","54","188.120.129.7","0","92494","סוכה|לה ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82873);