var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=92493;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","57"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","38"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","30")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("92493","0","למי מתכוון רש"י: "והאומר כן רשע הוא."","11/08/21 22:47","ג אלול","תשפ"א","22:47","אליצפן","רש"י מסכת סוכה דף לה עמוד ב

הרי יש בה היתר אכילה - לכהן, וישראל נמי נפיק בה אם לקחה מכהן, הואיל ויכול להאכילה לבן בתו כהן, אבל פדיון אין לה להיות ניתרת לאכילת ישראל, והאומר כן רשע הוא.

למי מתכוון רש"י?
ומה הוא אומר?","502","","1011","True","True","False","","357","84.229.46.253","0","0","סוכה|לה ע"ב",""),new Message("92509","92493","שו"ת אפרקסתא דעניא","12/08/21 01:16","ד אלול","תשפ"א","01:16","יחיה","חלק ב - אורח חיים סימן כה: ואח"כ חזר הרה"ג השואל נ"י וכתב לי ששמע בשם הגאון מדווינסק נ"י, כונת דברי רש"י הנ"ל, למה דאיתא בפסיקתא שהצדוקים אומרים שיש לתרומה פדיון, וזה שכתב רש"י דהאומר כן הוא רשע, והוא מתוק לחיך נבון.
ראה המצורף, בספר תודת חגיגה, ובמוריה שס"א-שס"ג, במהדורת ארנד, ובילקוט המאירי.
המצולם: דף מספר המצוות של ענן המייסד הקראי ימ"ש, בו מפורש שישנו פדיון לתרומה.
https://archive.org/details/documentsofjewis02scheuoft/page/n49/mode/2up?view=theater","1493","jpg","1010","True","True","False","","107","188.120.129.7","0","92493","סוכה|לה ע"ב","0-jpg,1-pdf,2-pdf,3-pdf"),new Message("92523","92509","מציע להעלות דפים אלו לפורטל","12/08/21 08:00","ד אלול","תשפ"א","08:00","אליצפן","במסגרת מאמרים על הדף.","502","","1010","True","True","False","","73","84.229.46.253","0","92493","סוכה|לה ע"ב",""),new Message("92552","92509","הסבר הגאון רבי נתן גשטטנר זצ"ל","12/08/21 17:01","ד אלול","תשפ"א","17:01","אוריאל שלמוני","מתוך ספר דף על הדף:
הגאון רבי נתן גשטטנר (שליט"א) [זצ"ל] כתב בקובץ ישורון (כרך א' ע' ר - רא) בזה: ונראה עפ"י דאיתא בש"ס נדה (ל ב) שאין הולד יוצא ממעי אמו עד שמשביעין אותו, ומה היא השבועה שמשביעין אותו, תהי צדיק ואל תהי רשע, ואפילו כל העולם אומרים לך צדיק אתה היה בעינך כרשע, והוי יודע שהקב"ה טהור ומשרתיו טהורים ונשמה שנתן בך טהורה היא, אם אתה משמרה בטהרה מוטב ואם לאו הריני נוטלה ממך, תנא דבי ר' ישמעאל משל לכהן שמסר תרומה לעם הארץ ואמר לו אם אתה משמרה בטהרה מוטב ואם לאו הריני שורפה לפניך. וצ"ב מה צורך למשל זה, הרי הדבר מובן גם בלי משל שמשביעין אותו תהי צדיק ואל תהי רשע.

וי"ל, דהנה יש להקשות מה הצורך להשביעו בשעה שנולד שיהא צדיק ואל יהי רשע, הרי מבואר בשבועות (כג ב) דישראל מושבע ועומד מהר סיני שיקיים את התורה, וכן בשבועות (לט א) כי את אשר ישנו פה עמנו עומד היום, אין לי אלא אותן העומדין על הר סיני, דורות הבאים וגרים העתידין להתגייר מנין, ת"ל ואת אשר איננו פה עמנו היום. הרי שכל הדורות נשתבעו שיקיימו את התורה, וא"כ מה הצורך להשביע בשעה שנולד. ומצאתי במהרש"א שבועות (לט א) שהקשה כן וכתב ליישב דבהר סיני השתבעו על הנשמות שעתידין לבוא לעולם, נולד הולד משביעין את גופו כדי שגם הגוף יחוייב לקיים את התורה, כי הנשמה בלא גוף אינה יכולה לקיים את התורה.

ובזה מובן מה שהיה צורך בהמשל, והיינו כדי ליישב הקושיא דמה צורך להשביע את הולד כשנולד הלא בלא"ה מושבע ועומד מהר סיני הוא, אלא שבהר סיני השביעו את הנשמה ובשעה שנולד משביעין את הגוף, וזה שמביא משל לכהן שמסר תרומה לעם הארץ, כי הנשמה היא קודש והיא חלק הקדושה שבאדם, כעין תרומה שהיא חלק הקדושה שבפירות, והגוף הוא בבחינת עם הארץ, כי הגוף הוא ארצי וכאמרם (סנהדרין צא ב) יקרא את השמים מעל זו נשמה ואל הארץ לדין עמו זה הגוף, ופירש"י שהגוף בא מן הארץ, וכשיוצא הולד לאויר העולם אז נכנסת הנשמה בגוף, והוא כענין מסירת תרומה לעם הארץ, וע"ז מביא המשל דכמו בעם הארץ שאינו יודע מעלת התרומה וצריך להתרותו שישמרנה בטהרה ואם לאו הריני שורפה בפניך, כמו כן צריך להשביע את הגוף כשהנשמה נכנסת בתוכו שישמור את המצוות יחד עם הנשמה. דמה שמשביעין אותו תהי צדיק ואל תהי רשע, היינו שמשלו את הנשמה לתרומה, וכשם שתרומה אסור לטמאותה כך הנשמה צריך לשמרה בטהרה, ועל כן מהני השבועה תהי צדיק ואל תהי רשע.

ומעתה מי שאומר שיש מציאות להפקיע את התרומה מקדושתה ולהוציאה לחולין ולהתירה לטמאותה, הוי כמי שאומר שיש מציאות שיהא מותר לחלל ח"ו את הנשמה שהיא כתרומה ומותר להיות רשע ח"ו. ועל כן כתב רש"י שהאומר כן שיש פדיון לתרומה, דהיינו שיש מציאות להוציאה לחולין, רשע הוא, שהרי לשיטתו אפשר גם לבטל את השבועה שמשביעין אותו בשעת יצירתו תהי צדיק ואל תהי רשע, שלמדו כן מהא דאסור לטמא את התרומה, ורש"י ז"ל הטמין ברמז כונה עמוקה עכ"ד והדברים יקרים.","605","","1010","True","True","False","","66","147.234.130.134","0","92493","סוכה|לה ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82873);