var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=9244;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("9244","0","הלכה כרבי שמעון בן ננס","22/04/11 15:11","יח ניסן","תשע"א","15:11","הודו_כי_טוב","למה התוספות בסוף הדף מקשה ?
תימה ; הילכת למשיחא ? ואז הוא עובר להפריך בזבחים מה-א ,סנהדרין נא-ב
ומסיים בקידושין עב-א גבי ממזרים פירשתי
אודה למי שיוכל להרחיב בנושא בשביל קהל הפורום","207","","4761","True","True","False","","1031","89.138.26.168","0","0","מנחות|מה ע"ב",""),new Message("9272","9244","ביאור דברי התוספות","23/04/11 23:01","יט ניסן","תשע"א","23:01","ברוך","שאלת התוספות: מצינו במספר מקומות בש"ס (זבחים מה., סנהדרין נא:), שכאשר פוסקים הלכה בדבר שאין לו נפקא מינה אלא לימות המשיח, הגמרא שואלת 'הלכתא למשיחא?'. ולעומת זאת מצינו מקומות (אצלנו, קידושין עב.) שיש פסיקה כזו והגמרא לא שואלת.

תשובות התוספות בסנהדרין נא: -
"א. ונראה דרב יוסף פריך דוקא הכי הכא ובפ' ב"ש (זבחים ד' מה.)

ב. והר"ר חיים פירש דלא פריך אלא היכא דאיכא תרתי שהוא למשיחא וגם עושה איסורא כיון דליכא נפקותא אלא על ידי איסור אין לפסוק הלכה למשיחא

ג. ונ"ל דלא פריך אלא היכי דלא נ"מ אלא ליישב לישני דשמעתין כדמסיק אבל הנך יש נפקותא איסור והיתר אף על גב דהוי למשיחא."

ביאור התשובות:
א. רק רב יוסף אינו מסכים לפסיקה בסוגיות שהנפק"מ שלהן היא רק לימות המשיח, ולכן הקושיה אינה מופיעה בסוגיות שהוא אינו המרא דשמעתא בהן.

ב. לדעת הרב ר' חיים הקושיה 'הלכתא למשיחא' אינה על עצם פסיקת ההלכה בדבר שהוא למשיחא, אלא על מציאות בה ההלכה הנפסקת עוסקת במצב בו עברו על איסור. מצב זה אינו רלוונטי לימות המשיח, שאז לא יעברו על איסורים (ובדרך אגב יש להעיר, שלגבי הסוגיה שלנו לא ברור האם התירוץ מועיל, שהרי סוגייתנו עוסקת בתנאי מחסור בבהמות. האם שאלה כזו היא רלוונטית לימות המשיח? צ"ע)

ג. התירוץ השלישי של התוספות אינו ברור לגמרי, עיין במהרש"א שם שנתלבט בביאורו. והנראה לי להסביר, שכוונתו לומר שיש לחלק בין פסיקות הנובעות מכח מסורת או סברא, שאותן ניתן לפסוק אף למשיחא, לבין פסיקות הנובעות מכח קושיות וסתירות, שאז יש להתיר את יישוב הסתירות לעתיד לבוא. ואכמ"ל.","86","","4760","True","True","False","","326","212.179.87.181","0","9244","מנחות|מה ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);