var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=92355;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","54"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","36"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","27")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("92355","0","הר הברזל ? ונחושת ?","08/08/21 14:22","ל אב","תשפ"א","14:22","עלי","בחיפוש פשוט בגוגל נמצא שהר הברזל הוא הר בארץ מואב כנראה, בעבר הירדן המזרחי. ציני הר הברזל צמחו שם אלא שהיו מצויים גם מעט בעבר הירדן המערבי כולל שני עצים מפורסמים שהיו בירושלים בגיא בן הנם.
אך לא על כך רצוני לשאול אלא מדוע נקרא הר זה כך, וכי מחצבי ברזל היו שם ?
ואם כבר, אשאל : הרי התורה מבטיחה בפרשת עקב, שארץ ישראל היא 'ארץ אשר אבניה ברזל ומהרריה תחצב נחשת', והרי עם כל המחלוקות על גבולה הדרומי של א"י המובטחת וגבול עולי מצרים ( ודנים בזה עכשו בגלל השמיטה הקריבה על"לט ), מוסכם שהערבה הדרומית אינה בגבול עולי מצרים ( גם אם יהודה התרחבה עד אילת עד ימי אחז ), אם כן תמנע ופונון אינן בגבול הארץ, אם כן היכן אבני א"י ברזל והיכן ניתן לחצוב נחושת בתוך גבולות הארץ ?
וכן קשה על דברים לג, כה וראה שם פירש"י ויש לתמוה מאד על הדברים.","209","","1013","True","True","False","","448","87.71.48.45","0","0","סוכה|לב ע"א",""),new Message("92357","92355","לגבי השאלה הראשונה","08/08/21 14:44","ל אב","תשפ"א","14:44","דוד100","ראה בערוך לנר שמביא תירוץ נפלא...","1325","png","1013","True","True","False","","43","95.86.74.10","0","92355","סוכה|לב ע"א","0-png,1-png,2-png"),new Message("92358","92355","לגבי השאלה השנייה","08/08/21 16:29","ל אב","תשפ"א","16:29","בניה","ראה במאמר בקישור הבא:
https://toraumada.blogspot.com/2014/08/eikev-iron-and-copper-in-israel.html","1416","","1013","True","True","False","","66","213.151.52.76","0","92355","סוכה|לב ע"א",""),new Message("92384","92355","מחזירים עטרה ליושנה","08/08/21 23:08","ל אב","תשפ"א","23:08","יחיה","משלחת ארכיאולוגית של אוניברסיטת תל-אביב בראשות ד"ר ארז בן יוסף הפריכה קונצנזוס מדעי בן כמעט 50 שנה, שייחס את מכרות המלך שלמה לממלכת מצרים. תיארוך בפחמן 14 של ממצאים חדשים שגילתה משלחת החפירות בבקעת תמנע, מוכיח שהפעילות במכרות הנחושת הגיעה לשיאה במאה ה-10 לפנה"ס, כלומר בימי ממלכת ישראל המאוחדת של דוד ושלמה. בכך החזירה המשלחת עטרה ליושנה, ואת מכרות המלך שלמה חזרה למלך שלמה.

שיטת תיארוך פחמן-14 היא שיטת תיארוך רדיומטרי, מהמדויקות ביותר להערכת גילם של ממצאים גאולוגיים וארכאולוגיים אורגניים. השיטה מבוססת על ידיעת קצב הדעיכה הרדיואקטיבית של איזוטופים טבעיים, ושיעורו של קצב זה בעת המדידה.

"מי שמבקר היום בפארק תמנע מבקר בפארק מצרי, עם שני פסלים של מצרים קדמונים בכניסה", צוחק ד"ר בן יוסף. "אבל צריך לזכור שעד שנות ה-60 כל תמנע נקראה 'מכרות המלך שלמה', כפי שקבע הארכיאולוג המיתולוגי נלסון גליק עוד בשנות ה-30. התפיסה הזאת השתנתה באחת אחרי שבנו רותנברג חשף מקדש לאלה המצרית חתחור. רותנברג היה ארכיאולוג מצוין, אך לא עמדה לרשותו הטכנולוגיה לתארך ממצאים בפחמן 14, אז הוא אוטומטית ייחס את כל שאר האתרים והפעילות בתמנע לימי הממלכה החדשה במצרים – מסוף המאה ה-14 ועד למחצית הראשונה של המאה ה-12 לפנה"ס. הממצאים החדשים שלנו מתארכים את מפעל הנחושת האדיר, בן מאות הכבשנים ואלפי המכרות, לימי המלך דוד והמלך שלמה במאה ה-10 לפנה"ס".

הוכחה חיה בגלעינים

התוצאות החדשות מתבססות על תיארוך בפחמן 14 של אחת-עשרה דוגמאות קצרות-חיים – עשרה גלעיני תמרים וחרצן זית אחד – מבין מאות רבות של זרעים ועצמות שנחפרו באתר "גבעת העבדים". הגבעה, שנמצאת במרכז הבקעה ובסמוך למקדש חתחור ול"עמודי שלמה", נסקרה לראשונה על ידי נלסון גליק. גליק קרא לאתר "גבעת העבדים" מתוך הנחה שהחומה המקיפה את הגבעה נועדה לכלוא את העבדים שעסקו במלאכה הקשה. אחרי חשיפת מקדש חתחור, משלחת הערבה בראשות בנו רותנברג תארכה את גבעת העבדים לימי הממלכה החדשה במצרים – אך לא חפרה באתר עצמו. כך קרה שגבעת העבדים נותרה כאבן ללא הופכין עד לחפירות החדשות של אוניברסיטת תל-אביב, שהחלו ב-2012.

11 הזרעים שנחפרו מגבעת העבדים נשלחו למעבדת התיארוך הרדיומטרי של אוניברסיטת אוקספורד, שם נקבע כי עיקר הפעילות באתר התרחשה במאה ה-10 לפנה"ס – ללא כל עדות לפעילות בימי הממלכה החדשה במצרים. תגלית זו מצטרפת לתגלית קודמת של בן יוסף וצוותו, שהראו כי אתר 30 – אחד ממחנות התכת הנחושת הגדולים בבקעת תמנע – לא היה מיושב לפני שלהי המאה ה-12 לפנה"ס, וכי שיא הפעילות במחנה היה במאות ה-10 וה-9 לפנה"ס, ובמיוחד בעשורים החופפים לימי ממלכת ירושלים המאוחדת...

ד"ר בן יוסף מספר שרוב האתרים בבקעת תמנע הפסיקו לפעול לקראת סוף המאה ה-10 לפנה"ס, כלומר בעת מסעו הצבאי של שושנק הראשון מלך מצרים, המזוהה עם פרעה שישק המקראי. "חמש שנים אחרי מות שלמה יוצא שישק לירושלים ומטיל עליה מס, ופתאום אנחנו רואים שינוי דרמטי במכרות שלמה. בשעה שאתרים רבים ננטשים, אלה שהוסיפו לעבוד החלו לעבוד בטכנולוגיה חדשה, מתקדמת ויעילה בהרבה. נראה אם כן שהפרעונים לא רצו בהרס תעשיית הנחושת בערבה, אלא להפך – בניצול יעיל של המחצבים המקומיים ובהפיכתה של מצרים ליעד מסחר מועדף".

https://www.tau.ac.il/research/King-Solomons-Mines","1493","","1013","True","True","False","","80","141.226.162.129","0","92355","סוכה|לב ע"א",""),new Message("92443","92355","כמובן שעוד לא כבשנו מצמוץ של ארה"ק","10/08/21 20:45","ב אלול","תשפ"א","20:45","אמלתראות","כל ארץ לבנון שייך לכתחילה לארה"ק, וכל האזור מתחת לנהר פרת שייך לארה"ק. מה לעשות עמנו עם קשה עורף וכאשר מוצאים פרוזדור נתקעים שמה...","267","","1011","True","True","False","","51","172.58.224.231","0","92355","סוכה|לב ע"א",""),new Message("92359","92358","תשובה לא מספקת","08/08/21 18:09","ל אב","תשפ"א","18:09","אור חדש","לומר ששבח הארץ הוא בכך שבשני מקומות מצומצמים יש בה עפרות ברזל עם אחוז נמוך של ברזל זה ממש לא רציני

לגבי הנחשת-השבח אינו במרכזי עיבוד של הנחושת אלא במחצבים הקיימים בארץ
לזה מתאים רק אזור תמנע
אומנם משה רבנו מבטיח העם שייכנסו לארץ שיש בה ברזל ונחושת, לומר שדיבר למעשה על מקום שהסתובבו לידו ב40 שנה האחרונות ולא על מה שניכנסים אליו זה תמוה ביותר","458","","1013","True","True","False","","72","213.151.60.196","0","92355","סוכה|לב ע"א",""),new Message("92360","92359","ברזל","08/08/21 18:46","ל אב","תשפ"א","18:46","בניה","יש מפרשים ש"אבניה ברזל" הכוונה שאבניה חזקות כברזל","1416","","1013","True","True","False","","45","213.151.52.76","0","92355","סוכה|לב ע"א",""),new Message("92361","92360","בכלל לא מספיק","08/08/21 18:52","ל אב","תשפ"א","18:52","אור חדש",""בשל תפוצתה הנרחבת על פני כדור הארץ, ובשל חוזקה, שימשה הבזלת חומר גלם לבנייה וליצירת כלים כבר בתקופות קדומות..."

לשבח את א"י במשהו שנפוץ בכל העולם?!
ושוב, אם היה מצוי בנגב הדרומי שבו היו כבר לא שייך לספר להם על כך שימצאו האבנים האלה בארץ המופלאה שנכנסים אליה","458","","1013","True","True","False","","59","213.151.60.196","0","92355","סוכה|לב ע"א",""),new Message("92374","92361","ומה זה שייך לנחלת אשר ?","08/08/21 20:17","ל אב","תשפ"א","20:17","עלי","המאמר המצורף רק מחזק את שאלותי.
א. מעולם לא היתה כריית מחצבים נרחבת בתוך גבולות הארץ אלא רק של נחושת מחוץ לגבולותיה בתמנע ופונון, ולא היתה כלל כריה נרחבת של ברזל. אין קשר לבזלת ולמתכות אלו ( חוץ מדמיון הצליל של ברזל ובזלת ). בודאי שלא היתה כלל כריה בנחלת אשר למיטב ידיעותנו.","209","","1013","True","True","False","","61","87.71.48.45","0","92355","סוכה|לב ע"א",""),new Message("92383","92374","רש"י - פרשת וזאת הברכה","08/08/21 22:30","ל אב","תשפ"א","22:30","יחיה","ברזל ונחשת מנעליך – עכשיו הוא מדבר כלפי כל ישראל, שיהו גבוריהם יושבים בערי הספר ונועלין אותה שלא יוכלו אויבים ליכנס לה, כאילו היא סגורה במנעול ובריחים של ברזל ונחשת,
דבר אחר: ברזל ונחשת מנעליך – ארצכם נעולה בהרים שחוצבין מהם ברזל ונחשת, וארצו של אשר היתה מנעולה של ארץ ישראל. עכ"ל.

לפירושו הראשון, הפסוק כאן לא שייך לברכת אָשר שבפסוק שלפניו, ו"עכשיו הוא מדבר כלפי כל ישראל".
לפירושו השני: "ארצכם נעולה בהרים שחוצבין מהם ברזל ונחשת".
אם נצרף פירושים אלה, הלא אין הכרח, אַשר דווקא בנחלת אָשר, כרו וחצבו ברזל ונחושת, אלא סתם מהרים אשר בגבול א"י.","1493","","1013","True","True","False","","71","141.226.162.129","0","92355","סוכה|לב ע"א",""),new Message("92385","92374","אֶ֚רֶץ אֲשֶׁ֣ר אֲבָנֶ֣יהָ בַרְזֶ֔ל...","08/08/21 23:48","ל אב","תשפ"א","23:48","יחיה","עיין המצורף בזה
https://kotar.cet.ac.il/KotarApp/Viewer.aspx?nBookID=30557029#224.1992.6.default","1493","pdf","1013","True","True","False","","64","141.226.162.129","0","92355","סוכה|לב ע"א","0-pdf"),new Message("92393","92384","בכל אופן","09/08/21 11:22","א אלול","תשפ"א","11:22","עלי","טענתי הראשונה נשארה בעינה שבגבולות א"י של עולי מצרים לא היו מעולם מחצבים משמעותיים של ברזל ונחושת ואולי טוב שכך ( בגלל הרס הסביבה ממכרות ).
אולם יתכן ועיקר הברכה הכתובה בתורה מתייחסת דווקא למקום המקדש, כי לגבי מזבח העולה קיים החיוב לעשותו מאבנים שלא הונף עליהן ברזל אלא אבנים מפולמות, וכך ברור שאבנים כאלו שהן עצמן גולמיות וקשות כברזל לא יעלה עליהן הברזל כי אין מחצבי ברזל בארץ, ומאידך הציפוי של המזבח עד לקראת סוף בית ראשון היה מלוחות עץ מצופים נחושת, וכאילו נחצב חלל בנחושת המצפה שמולא באבנים הנ"ל.
בכל אופן נראה לענ"ד ( משתעשע במחשבה ש...) כביכול הקב"ה עדיין 'חייב' לנו את הבטחת התורה הנ"ל לקיימה לנו לפחות לעת"ל...","209","","1012","True","True","False","","51","84.110.114.25","0","92355","סוכה|לב ע"א",""),new Message("92392","92385","שום דבר מזה","09/08/21 08:44","א אלול","תשפ"א","08:44","אור חדש","לא ב'ארץ אשר אתה בא שמה' אלא בארצות שנדדו בהם עד בואם לערבות מואב","458","","1012","True","True","False","","53","213.57.139.163","0","92355","סוכה|לב ע"א",""),new Message("92395","92393","מלכים א פרק ו פסוק א","09/08/21 11:44","א אלול","תשפ"א","11:44","יחיה","וַיְהִ֣י בִשְׁמוֹנִ֣ים שָׁנָ֣ה וְאַרְבַּ֣ע מֵא֣וֹת שָׁנָ֡ה לְצֵ֣את בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֣ל מֵאֶֽרֶץ־מִצְרַיִם֩ בַּשָּׁנָ֨ה הָרְבִיעִ֜ית בְּחֹ֣דֶשׁ זִ֗ו ה֚וּא הַחֹ֣דֶשׁ הַשֵּׁנִ֔י לִמְלֹ֥ךְ שְׁלֹמֹ֖ה עַל־יִשְׂרָאֵ֑ל - וַיִּ֥בֶן הַבַּ֖יִת לַייָֽ...
המקרא מותח קו מיוחד, מיציאת מצרים ועד מלכות שלמה, ואכן הבטחות רבות קוימו ומומשו בימי שלמה המלך, כולל הבטחה הזו, וכנ"ל, ממצאים אדירים בשטח!","1493","","1012","True","True","False","","59","188.120.129.7","0","92355","סוכה|לב ע"א",""),new Message("92461","92393","ארץ ישראל","11/08/21 01:11","ג אלול","תשפ"א","01:11","יחיה",""טענתי הראשונה נשארה בעינה שבגבולות א"י של עולי מצרים לא היו מעולם מחצבים משמעותיים"...

הארץ המובטחת היא חבל ארץ שהובטח בתורה על ידי אלוהים לשלושת האבות שצאצאיהם יקבלוהו לנחלה בכל הדורות. ההבטחה ניתנה לראשונה לאברהם בברית בין הבתרים, חודשה לבנו יצחק בעת שציווהו ה' להימנע מעזיבת הארץ כאשר שרר בה רעב כבד, וניתנה בשלישית לבנו יעקב כאשר נאלץ לעזוב את הארץ בעת שברח מעשו אחיו שרצה להורגו על לקיחת הברכות.

גבולות הארץ המובטחת מוגדרים בברית בין הבתרים: מנהר מצרים (הוא הנילוס) בדרום־מערב, עד נהר פרת בצפון־מזרח. הגדרה מפורטת יותר של גבולות ההבטחה נמצאת בספר שמות: "וְשַׁתִּי אֶת גְּבֻלְךָ מִיַּם סוּף וְעַד יָם פְּלִשְׁתִּים וּמִמִּדְבָּר עַד הַנָּהָר."...

בפרשת מסעי שבספר במדבר (פרק ל"ד) מתוארים גבולותיה של ארץ כנען שאותה הצטוו ישראל לכבוש בעת כניסתם לארץ. גבולות אלו מצומצמים משמעותית מ'גבולות ההבטחה', בצפון לא נזכר נהר פרת, בדרום לא נזכר ים סוף, במזרח לא נזכר נחלת עבר הירדן ובדרום מערב נזכר נחל מצרים במקום נהר מצרים.

על קושי זה עמדו רבים מן המפרשים והחוקרים, ונאמרו בזה שלוש שיטות עיקריות
:

שיטה ג': גבולות 'פרשת מסעי' נאמרו במצוות ירושה לדור הכניסה לארץ, שהיו מעט אנשים, אבל בהמשך בימי דוד ושלמה אז יתרחבו הגבולות ל'גבולות ההבטחה'...

נמצא אפוא שכאשר משה משבח את ארץ ישראל בפני העולים ממצרים, ברור שאינו מדבר דווקא לדור ראשון הנכנס, אלא במבט לעתיד, וכולל בניהם אחריהם, אשר ירשו יותר וירחיבו הגבול, עד קיום אותה ההבטחה הראשונית!

"כי הארץ אשר אתה בא שמה לרשתה", ודאי אינו אלא מראה מקום וסימן, לומר במילים אחרות: ארץ ישראל!

הוכחה לכך יש מ21 פסוקים! מפורשים בספר דברים, בהם נכתב, שכניסתם לארץ ישראל, מטרתה לקיים ולממש אותה הבטחה ושבועה על ארץ ישראל לאבות!

כך בפרשת השבוע: וְאִם־יַרְחִ֞יב יְיָ֤ אֱלֹהֶ֙יךָ֙ אֶת־גְּבֻ֣לְךָ֔ כַּאֲשֶׁ֥ר נִשְׁבַּ֖ע לַאֲבֹתֶ֑יךָ - וְנָ֤תַן לְךָ֙ אֶת־כָּל־הָאָ֔רֶץ אֲשֶׁ֥ר דִּבֶּ֖ר לָתֵ֥ת לַאֲבֹתֶֽיךָ...
כתוב בפירוש, שבשלב ראשון, עדיין לא יותן להם את כל הארץ שהובטחה, וזה יגיע בהמשך!","1493","","1010","True","True","False","","65","188.120.129.7","0","92355","סוכה|לב ע"א",""),new Message("92450","92443","לא קשור לשאלה","10/08/21 21:08","ב אלול","תשפ"א","21:08","אור חדש","'הארץ אשר אתה בא שמה' שעליה נאמר 'אבניה ברזל ומהרריה תחצוב נחושת', היכן היא? במקום שבו חנו ב40 שנות נדודים או במקום שאליו כלל לא יגיעו ישראל בדורות הנחלה והכיבוש אף שיאמר ביהושע שכבשו כל המצווה להם?","458","","1011","True","True","False","","61","213.57.139.163","0","92355","סוכה|לב ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82860);