var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=9205;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("9205","0","בסוגיא דציצית לנשים","22/04/11 03:09","יח ניסן","תשע"א","03:09","המכריע","א. רב יהודה סבר דנשים חייבות. כנראה משום דס"ל דר' שמעון יחידאה הוא לגבי חכמים.

ב. ומאי שנא מצפרא. כלומר היה ברור לגמרא שדרך תלמידי חכמים להשכים ללמוד קודם עלות השחר. ומאידך גיסא מן התירוץ עולה שהמשכים ללמוד בביתו אין עוולה שימשיך ללמוד עם הפיג'מה...

ג. זה מזכיר את הסיפור על הרב מטשעבין שאמר שהפסיק לישון בשבת בצהרים. מאז שילד דפק לו עד שהתעורר. כשסיים להשיב לילד הירושלמי בסבר פנים יפות העיר לו על כך שהוא הפריע לו את מנוחת השבת. אמר הילד בתמימות שלא עלתה על דעתו שרב כזה גדול ישן ביום במקום ללמוד..

ד. ר"ש פוטר בנשים. מסתמא כוונתו דממילא גם בעבדים. אגב נתפרסמה כעת קלטת של "אבות ובנים" ובההקלטה שילד שואל את הרב קנייבסקי האם עבד כנעני מתחייב במצוות מגיל יב כאשה או מגיל יג. הרב עונה לו שמגיל יג (כנראה מפני שזה שיעור ביולוגי) והרב שואל את הילד האם עבד כנעני אסור בהשחתת זקן. מי יודע מה הקשר? (לא מבטיח פרס...).

ה. בלא עידן עבודה לא אישתרי. משמע שלו משכחת לה אדם שיש לו פטור מאיסור כלאים אכן יהא פטור מציצית. מענין לעמוד על הקשר המהותי בין הדברים.","199","","4756","True","True","False","","1055","95.86.103.26","0","0","מנחות|מג ע"א",""),new Message("9215","9205","לגבי ד-ה","22/04/11 07:31","יח ניסן","תשע"א","07:31","עציוני","ד. חיוב מצוות של עבד כנעני נלמד בגז"ש לה-לה מאישה, אך אישה אינה אסורה בהשחתת הזקן (מסיבות ברורות) וממילא עולה השאלה מה דין עבד בהשחתה, וזו שאלה דומה לגיל חיוב מצוות - כאשר דינים המיוחדים לאישה לא נובעים ממצוות עשה שהזמ"ג, האם מקישים עבד לאישה. (וראה במנחת חינות מצוה א' דיון לגבי חיוב עבד בפריה ורביה משיקולים דומים).

ה. מן הסתם צריך לחשוב בכיוון של משמעות היות הבגדים חפצא של מצוה, ועל כך שמצוות ה' מקיפות את האדם בכל המעגלים (בית - בגד - גוף, במקביל לצרעת), ומי שהבגד שלו מופקע ממצווה כנראה שלגביו יש מציאות שהבגד ממלא תפקיד אחר בחייו מאשר אצל שאר בני אדם.","159","","4756","True","True","False","","245","93.172.156.32","0","9205","מנחות|מג ע"א",""),new Message("9221","9215","לגבי השוואת עבד לאשה לא כשהז"ג","22/04/11 10:47","יח ניסן","תשע"א","10:47","המכריע","הכיוון שנתן עציוני הוא נכון מאד. רק להרחיב מעט. הרעק"א חוקר (בתוספותיו למשניות ברכות וגם בגיליון השו"ע הל' עבדים ועוד מקומות) האם בלי הגז"ש דעבד לאשה היה העבד מחוייב בכל המצוות והגז"ש באה לפוטרו מכל מה שאשה "פטורה", או דבלא הגז"ש היה העבד פטור מן המצוות והגז"ש מחייבת בכל מה שאשה "חייבת". הנפ"מ בדבר שאשה לא חייבת, אבל גם לא פטורה. כלומר היא לא חייבת מסיבות טכניות ולא מחמת חלות של פטור (כמו ז"ג). הנפ"מ היחידה שמצא הרעק"א היא השחתת הזקן. שאין פטור לאשה (לעומק מסק' הסוגיא בקידושין) אלא שזקן אשה אינו זקן (גם הוא נמצא טכנית). ונמצא שאינה חייבת אף לא פטורה.
אני משער שזה מה שהתכוון הרב קנייבסקי שליט"א שאם יש מה לדון בנושא של יוצא מהכלל של עבד מאשה, יש להביא דוגמה זו שהובאה בפוסקים, ויש לדון אם גיל הכניסה למצוות יש להגדירו כשוני דיני ולצרפו לנפ"מ של הרעק"א.

לגבי ה. יפה מאד.","199","","4756","True","True","False","","185","95.86.103.26","0","9205","מנחות|מג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);