var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=91502;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","53"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","35"),new MostViewed("107163","הגהות הגר"א בבא מציעא עו","אוריאל שלמוני","14/05/24 18:18","605","25")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("91502","0","מחמירא לקילתא אמרינן","13/07/21 19:56","ד אב","תשפ"א","19:56","אור חדש","תי' דמחיצות שבת הנדונות כאן לא באו אלא להתיר איסור דרבנן ואילו מחיצת סוכה הינה דאו' ומה שייך א"כ לומר שיש כאן ק"ו משבת לסוכה?","458","","1039","True","True","False","","447","147.161.12.138","0","0","סוכה|ז ע"א",""),new Message("91503","91502","אכן","13/07/21 21:23","ד אב","תשפ"א","21:23","אבי גרינבלט","אם הנושא הפרטי הוא מחיצות , כדבריך , לא ברור מה כאן הק"ו.
לענ"ד ההתייחסות כאן היא לעצם דיני השבת שהיא חמורה מדיני סוכה.","539","","1039","True","True","False","","59","77.124.72.198","0","91502","סוכה|ז ע"א",""),new Message("91557","91502","[ללא נושא]","15/07/21 03:24","ו אב","תשפ"א","03:24","יחיה","נדמה לי, שהכול כאן דאורייתא;
אני מעתיק כאן לשון רש"י - מודגש, עפ"י רש"י - מהדורת ארנד מכתבי יד, החדשה:
ואילו סוכה דשבת - אם עשויה כמבוי, שתי דפנותיה זו כנגד זו - סגי לה בלחי זקוף אצל היוצא, אף על גב דאין רחבו טפח, דמיגו דהוי דופן לשבת, הוי נמי דופן לסוכה, דהא מר משום דאית ליה מיגו אמר הכי, לדידך דאמרת לחי משום מחיצה, והזורק למבוי מפולש שיש לו לחי חייב - אלמא מדאורייתא מחיצה היא, ומתוכו לרשות היחיד, נהי דמדרבנן אסור - מדאורייתא מיהא מותר...
סיכך על גבי מבוי מפולש שיש לו לחי כשרה - בשבת ולא בחול, דמיגו דהוי דופן לשבת, למהוי רשות היחיד [מדאורית', לחייב הזורק מרשו' הרבי' לתוכו, {והזורק מתוכו} לרשו' הרבי', ולפטור המכניס או הזורק מתוכו לרשו' היחי'], הוי דופן לענין סוכה...","1493","","1037","True","True","False","","55","5.102.239.44","0","91502","סוכה|ז ע"א",""),new Message("91617","91502","אחר עיון קל בשבת","18/07/21 00:51","ט אב","תשפ"א","00:51","אור חדש","זה מה שיצא לי בינתיים: (לימוד של שבת שלא נרשם מיד חזקתו להשכח ומשום דבר האבד ארשום כבר כעת)

כמבואר בעירובין ר"י ורבה סברו שלחי מבוי (טפח אפי' אינו שוחק) הווי מחיצה גמורה דאו' לחייב הזורק לתוך המבוי (אף במפולש ויש חולקים אם לא דוקא בלא מפולש)

אין שום מקור לדבריהם שם, וכמצופה רבא חולק על דבריהם חסרי הביסוס וההגיון ההלכתי הרגיל שאין מחיצה וחלוקת רשות בפחות מד"ט וכך גם פוסקים שם להלכה

אומנם זה שלא פסקנו כמותם לא פוטר אותנו מהשאלה 'מה סברו ר"י ורבה ומהיכן למדו חידושם המופלג?'

בפשט נראה שמקורם לקוח מסוגייתנו:
אמר רב יהודה סוכה העשויה כמבוי כשרה ואותו טפח מעמידו לכל רוח שירצה
רבי סימון ואיתימא ר' יהושע בן לוי אמר עושה לו פס ארבעה ומשהו ומעמידו בפחות משלשה סמוך לדופן וכל פחות משלשה סמוך לדופן כלבוד דמי...
כלומר שיטת ר"י אינה כשיטת ר"ס או ריב"ל והוא לא מצריך בפשטות שוחק

אמר (רבא) [רבה] וכן לשבת מגו דהויא דופן לענין סוכה הויא דופן לענין שבת !
כלומר, כאן לימדנו רבה שהמקור לדבריו ודברי ר"י בלחי של שבת זה ההלמ"מ של סוכה! שמתוך שלמדנו דין מחיצה בסוכה בטפח לבד (והם לא סברו כלל שצריך שוחק א"נ מצריכים זאת גם בלחי דשבת דמשום מחיצה אין פחות מד"ט) מתוך כך למדנו גם על הדופן השלישית דשבת שדיה בטפח גם לדאו' (אומנם רבא קיבל כשאר האמוראים שאין הטפח לבד חשוב מחיצה גמורה מהלמ"מ אלא רק בצירוף ד"ט ואף צוה"פ, ואז בעצם אין כל חידוש באותה הלכה מלבד 'פרוץ המרובה'..

לפי רש"י, ושה"ר שנמשכו אחריו, יוצא מהלך מאד תמוה בסוגיה, רבה שלשיטתו די לכל שבת בלחי של טפח לבד ליצור רה"י דאו' גם במבוי מפולש (וממילא טפח לבד לשיטתו משלים לעולם מחיצה שלישית גמורה דאו' וממילא פשוט שישלים גם בסוכה ללא שום צורך בהלמ"מ), בשבת דסוכה לומד פתאום התר טפח לחי מכך שהתורה התירה טפח שוחק בסתם סוכה ואז לומד מלחי דשבת שמותר אף ללא שוחק

הדברים להבנתי חסרי כל פשר הגיוני ואקווה שמישהו יוכל לבאר אחרת שיטת רש"י ושה"ר
צום קל","458","","1034","True","True","False","","86","77.139.145.160","0","91502","סוכה|ז ע"א",""),new Message("91505","91503","אין דבר כזה בק"ו","13/07/21 21:38","ד אב","תשפ"א","21:38","אור חדש","לדון שמשהו חמור מהקל בגלל עניין צדדי ולא בעניין הנדון
אדרבה מספיק שיש צד קולא צדדי ב'חמור' לטעון שאינו חמור מהקל","458","","1039","True","True","False","","60","77.139.145.160","0","91502","סוכה|ז ע"א",""),new Message("91506","91505","טילטול בשבת אינו ענין צדדי","13/07/21 22:04","ד אב","תשפ"א","22:04","אבי גרינבלט","והמחיצות משפיעות בדבר.
אשמח מאד ללמוד הבנה אחרת בדבר.","539","","1039","True","True","False","","73","77.124.72.198","0","91502","סוכה|ז ע"א",""),new Message("91517","91506","אתה באמת","14/07/21 09:16","ה אב","תשפ"א","09:16","אור חדש","חושב שדרבנן של טלטול בשבת חמור מפסול דאו' של סוכה?!?","458","","1038","True","True","False","","56","77.139.145.160","0","91502","סוכה|ז ע"א",""),new Message("91518","91517","טילטול בין רשויות","14/07/21 09:17","ה אב","תשפ"א","09:17","אבי גרינבלט","דאורייתא.","539","","1038","True","True","False","","68","77.124.72.198","0","91502","סוכה|ז ע"א",""),new Message("91520","91518","[ללא נושא]","14/07/21 09:30","ה אב","תשפ"א","09:30","אור חדש","מחיצת סוכה אמורה להגדיר אותה כסוכה או רהי, לא רק כרשות נפרדת מרהר
שאל"כ כל מה שמוגדר ככרמלית היה אפשר לסכך שם ללא מחיצות כלל


במחיצות שבת מדאו יש שני סוגים:
להפוך את הרהר לכרמלית ע"י יצירת מניעה להילוך בשופי, לזה אין צורך כלל ב'מחיצה' ודי בכל מכשול שהוא שממעט ההילוך
זה וודאי לא מועיל למחיצות סוכה כדלעיל

להפוך את הכרמלית לרהי, כך שהזורק מרהר לשם יתחייב דאו
לזה המחיצות הדרבנניות עליהן דנים אצלנו לא מועילות, הן מועילות רק להפוך רשות יחיד או כרמלית דאו' למוכרת ככזו גם מדרבנן
אבל מדאו' הן לא משנות דבר, בעוד אצלנו טוענים שקו שיצליחו להתיר דאו
זה לא קו","458","","1038","True","True","False","","65","77.139.145.160","0","91502","סוכה|ז ע"א",""),new Message("91521","91520","מה מגדיר מדאו' רה"י ?","14/07/21 09:35","ה אב","תשפ"א","09:35","אבי גרינבלט","","539","","1038","False","True","False","","61","77.124.72.198","0","91502","סוכה|ז ע"א",""),new Message("91525","91521","[ללא נושא]","14/07/21 10:03","ה אב","תשפ"א","10:03","אור חדש","מחל' תנאים
אם ב או ג מחיצות גמורות","458","","1038","True","True","False","","59","77.139.145.160","0","91502","סוכה|ז ע"א",""),new Message("91573","91557","דברי רש"י צע"ג","15/07/21 13:06","ו אב","תשפ"א","13:06","אור חדש","כך למדנו בעירובין יב:
אמר רב יהודה מבוי שאינו ראוי לשיתוף הכשירו בלחי הזורק לתוכו חייב הכשירו בקורה הזורק לתוכו פטור אלמא קסבר לחי משום מחיצה וקורה משום היכר
וכן אמר רבה לחי משום מחיצה וקורה משום היכר
ורבא אמר אחד זה ואחד זה משום היכר
(וכן הלכה- ראה רמב"ם פי"ז משבת, שפסקנו כרבא)

כלומר רבא סובר שלחי זו 'מחיצה' דרבננית בלבד ואינה מחיצה כלל אלא רק הכר בעלמא

ואילו אצלנו הדיון הוא בין רבא ואביי:
אמר רבא וכן לשבת מגו דהויא דופן לענין סוכה הויא דופן לענין שבת איתיביה אביי...דהא את הוא דאמרת... גופא אמר רבא...

אומנם רש"י כאן פי' דברי אביי לרבא כך:
דהא מר [רבא] משום דאית ליה מיגו אמר הכי לדידך דאמרת לחי משום מחיצה והזורק למבוי מפולש שיש לו לחי חייב אלמא מדאורייתא מחיצה היא..
וזה הפך דברי רבא בעירובין שבגללם גם נפסק שם דלא כר"י

אומנם ניתן לשנות הגרסא שכאן מדובר ברבה הסובר לחי מחיצה, ולא קשה שאביי מתיב עליו..

אך יהיה עדיין קשה מאד מצד אחר
אם סוגייתנו כמ"ד לחי של טפח הווי מחיצה גמורה דאו' אף לשבת, אז לא צריך כלל שום הלל"מ להגדירה כמחיצה לסוכה, דלימוד פשוט יותר מק"ו זה, דבנין אב הוא, לחי טפח הוי מחיצה דאו' לכל דבר. וממילא כל ההסוגיות שבדף כאן לא מתחילות כלל.
אלא שפשוט שסוגיתנו כהלכה, וסוברת כרבא בעירובין שלחי דרבנן בלבד ואינו מחיצה כלל בשבת אלא רק חידוש הוא בסוכה שטפח (שוחק) מחיצה בגלל הלל"מ בסוכה דוקא (ופשוט שמועיל גם לשבת שהרי שם די אף בהכר פחות מזה), וע"ז שאלתי מה שייך לומר מחמירא (לחי דרבנן) לקילתא (מחיצת סוכה דאו') הרי זה הפוך לגמרי (וכפי שרש"י הסביר שבאמת מובן התרוץ רק למ"ד לחי דאו'...)","458","","1037","True","True","False","","68","77.139.145.160","0","91502","סוכה|ז ע"א",""),new Message("91574","91573","[ללא נושא]","15/07/21 16:10","ו אב","תשפ"א","16:10","יחיה","לגבי הגרסה צדקת מאוד, ע"ש במהדורת ארנד.

"אך יהיה עדיין קשה מאד מצד אחר"...
בעצם, אתה חולק נגד רש"י מפני קושייה, ומסיק: אלא שפשוט שסוגיתנו כהלכה?! וממילא קשה מאוד מצד אחר...
כמובן, לא זו הדרך.
גם בעיקר טענתכם: "אם סוגייתנו כמ"ד לחי של טפח הווי מחיצה גמורה דאו' אף לשבת, אז לא צריך כלל שום הלל"מ להגדירה כמחיצה לסוכה, דלימוד פשוט יותר מק"ו זה, דבנין אב הוא, לחי טפח הוי מחיצה דאו' לכל דבר"...
סבורני שלא קשה, לפי שבד"כ, גדרי הסוכה לחוד, וגדרי המחיצות של שבת ועירובין לחוד. סוכה היא בעצם מין סוג דירה (קבע או ארעי), אך "רשות היחיד" היא לא שייכת דווקא אל שם "בית" או "דירה", וכאן החידוש של הסוגיה הזו: "מגו", בשבת ולא בחול, דמיגו דהוי דופן לשבת למהוי רשות היחיד, הוי דופן לענין סוכה.","1493","","1037","True","True","False","","62","5.102.239.44","0","91502","סוכה|ז ע"א",""),new Message("94628","91573","למה אבל טפח שוחק??","08/11/21 20:50","ד כסלו","תשפ"ב","20:50","שקד יהודה","רבי יהודה אומר בחלק העליון של דף ז עמוד א
שמספיק טפח במבוי ולא מדבר בכלל על שוחק

אשמח להבין למה הוסיפו שם בגמרא את המילה שוחק
תודה רבה","1193","","921","True","True","False","","35","45.80.90.54","0","91502","סוכה|ז ע"א",""),new Message("91580","91574","אנא","15/07/21 17:34","ו אב","תשפ"א","17:34","אור חדש","למד אותי הדרך הנכונה

תרוצך לשאלתי לא הבנתי

ממ"נ, אם לחי הוי מחיצה גמורה דאו' לעניין שבת לחייב סקילה לא יהיה חולק בעולם לומר שאינה מחיצה לעניין סוכה, גם בלי לקבל מילה אחת מהללמ בדין זה
וממילא הלימוד לא יהיה מהללמ אלא מדין פשוט של שבת

אלא שסוגייתנו לא כך אזלא
אלא סוברת שהדופן המשלימה של סוכה לימדה בה הלממ קולא יתרה שאינה קיימת בשום דין אחר, שדי בטפח
ואחרי שלמדנו זאת רוצים ללמוד מסוכה לשבת דסוכה (כי הלימוד מדאו' לדרבנן)
אם היינו סוברים שבשבת הדין פשוט שדי בטפח לא היינו נצרכים ללמוד ההתר מסוכה ובטח שלא היינו למדים לשבת דסוכה בלבד אלא היה הדין פשוט בכל השבתות
כיוון שהסוגיה לפי הצעת רשי חסרת פשר ואילו לדבריי יש הגיון במהלך שלה (מלבד הערת מחומרא לקולא) כתבתי שפשוט שלסוגייתנו אין דין של טפח = מחיצה גמורה בשבת דעלמא
ואכן אין הדבר מיושב עם רש"י ולכן כתבתי על דבריו שהם צעג","458","","1037","True","True","False","","60","147.161.12.221","0","91502","סוכה|ז ע"א",""),new Message("91584","91580","[ללא נושא]","15/07/21 18:22","ו אב","תשפ"א","18:22","יחיה",""למד אותי הדרך הנכונה"...
איני ראוי כלל, שאוכל ללמד דרך נכונה, ובכ"ז נדמה לי שכאן הנושא עקרוני.
אני יוצא מנקודת מבט, אשר רש"י - החכם, ואנחנו הטיפשים ממש! לידו (ולא כחמורו של רפב"י...).
הנ"מ, במקום שקשה לי שיטתו, ועוד נדמה לי שיש מהלך יותר טוב (מסכן רש"י, פשוט לא חשב ע"ז... חבל שלא התייעץ עמי מתחילה... הייתי כבר מסביר לו...).
אם יש צע"ג (כינוי יפה), לא ברש"י הוא! אלא בנוּ, ובלשון חז"ל: אם ריק הוא - מכם הוא ריק!
לעניות דעתי, אין תועלת כל שהיא בדיון הנקודתי, כאשר יש הבדל בסיסי כ"כ, בגישה היסודית, אשר משפיע בהחלט על כל מו"מ מקומי כאן.","1493","","1037","True","True","False","","54","5.102.239.44","0","91502","סוכה|ז ע"א",""),new Message("91585","91584","מדוייק!!!","15/07/21 18:31","ו אב","תשפ"א","18:31","אלף בית רשי","","278","","1037","False","True","False","","78","96.20.220.141","0","91502","סוכה|ז ע"א",""),new Message("91586","91585","ותרוץ לשאלה","15/07/21 18:40","ו אב","תשפ"א","18:40","אור חדש","אפשר לקבל?
או שזה רק פורום לחינוך כאן?","458","","1037","True","True","False","","59","79.179.124.200","0","91502","סוכה|ז ע"א",""),new Message("91587","91586","בעז"ה אשתדל בזה","15/07/21 18:47","ו אב","תשפ"א","18:47","אלף בית רשי","אני כרגע נמצא בסדר לימודי בדף ג ע"ב וכשאגיע לשם כבר ציינתי לי לעיין בזה נשמע מאתגר מאוד, אגב בקשר לגירסא רבה/רבא מעבר להגהת הב"ח כאן, ראה בעירובין י"ב בגליון רעק"א שציין לרא"ש סוכה סי' ט וראה שם","278","","1037","True","True","False","","77","96.20.220.141","0","91502","סוכה|ז ע"א",""),new Message("91589","91587","ייש"כ","15/07/21 19:28","ו אב","תשפ"א","19:28","אור חדש","","458","","1037","False","True","False","","58","147.161.15.244","0","91502","סוכה|ז ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82860);