var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=91198;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","59"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","39"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","33")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("91198","0","חב המזיק - ושב החוטא - לישנא קלילא","07/07/21 00:40","כז תמוז","תשפ"א","00:40","מרדכי דב זינגר","עבר על עשה,.................................. ושב.
..........אינו זז משם עד שמוחלין לו
..........שנאמר {ירמיה ג-כב} שובו בנים שובבים
עבר על לא תעשה............................ ועשה תשובה.
.........תשובה תולה ויוה''כ מכפר
.........שנאמר {ויקרא טז-ל} כי ביום הזה יכפר עליכם מכל חטאתיכם
עבר על כריתות ומיתות בית דין........... ועשה תשובה.
.........תשובה ויוה''כ תולין ויסורין ממרקין
........שנאמר {תהילים פט-לג} ופקדתי בשבט פשעם ובנגעים עונם


יש לעיין.
מדוע
שעבר על מצוות עשה כתוב ושב
ושעבר על מצוות ל"ת כתוב ועשה תשובה
וכשעבר על כריתות וכ כתוב ועשה תשובה

ונראה
שאדם עובר על לא תעשה וכריתות ומיתות ב"ד
צריך הרבה מאצץ לעשות תשובה.
לכן כתוב ועשה תשובה
אבל שאדם מ"רק" ביטל מצוות עשה...
לא צריך הרבה להתאמץ לעשות תשוובה....ושב
כמו שאומרים על המשנה ושכהיזיק חב המזיק
ולמה לא כתוב חייב המזיק ?
מתרצת שם הגמרא שהתנא הא ירושלמי ודיבר לשון קלילה
ה"ה כאן ושב... קלילא... תשובה בקלות","807","","1047","True","True","False","","457","212.76.101.62","0","0","יומא|פו ע"א",""),new Message("91203","91198","כיוון נוסף","07/07/21 07:04","כז תמוז","תשפ"א","07:04","יום יום ידרשון","גדולה תשובה שמגעת עד כסא הכבוד
התשובה משיבה את האדם לכור מחצבתו
ממילא בעשה שנמחל מיד אפשר לומר שהוא באמת 'שב', הגיע לכסא הכבוד
אבל אם צריך לחכות ליו"כ נמצא שעדיין לא שב לאותו מקום, עד שיגיע יו"כ

[וא"כ אולי זה הפירוש ש'אינו זז משם', שהרי כבר הגיע למקום הראוי ואינו צריך עוד לזוז, אבל מי שעושה תשובה על לא תעשה צריך עדיין לזוז למקום הנכון ביו"כ]","919","","1047","True","True","False","","73","95.86.103.203","0","91198","יומא|פו ע"א",""),new Message("91204","91198","רבינו יונה ותוס'","07/07/21 08:07","כז תמוז","תשפ"א","08:07","אבי גרינבלט","רבינו יונה - "ואם עבר אדם על מצות לא תעשה ועשה תשובה, ידאג לעוונו, ויכסוף ויחכה להגיע ליום הכפורים למען יתרצה אל השם יתברך, כי רצונו חיי הנפש והגוף וחיי כל נוצר, כמו שנאמר (תהלים ל, ו): חַיִּים בִּרְצוֹנוֹ. ועל כן אמרו רבותינו זכרונם לברכה (ר"ה ט, א): כל הקובע סעודה בערב יום הכפורים כאילו נצטווה להתענות תשיעי ועשירי והתענה בהם, כי הראה שמחתו בהגיע זמן כפרתו, ותהיה לו לעדה על דאגתו לאשמתו, ויגונותיו לעונותיו".
תוס' - "לא זז משם עד שמוחלים לו – ואף על גב דתנן במתני' בפרק בתרא דיומא (פה, ב ושם): על עשה ועל לא תעשה תשובה מכפרת, ואמר נמי במס' חגיגה (ה, א): כל העושה דבר ומתחרט מוחלין לו מיד אפילו בשאר עבירות – אינה מחילה גמורה אלא שמקילין לו הדין, אבל במצות עשה מוחלין לגמרי".","539","","1047","True","True","False","","63","77.124.72.198","0","91198","יומא|פו ע"א",""),new Message("91206","91198","בסוף יגידו שתמיד אני מקלקל","07/07/21 11:17","כז תמוז","תשפ"א","11:17","אביגדור","מאז שיש את הכלי המדהים "הכי גרסינן", בעניינים של דקדוקים ממילים, מומלץ לעיין בו.
ברגע אחד מצאתי את התוצאה הבאה: ברוב כתבי היד הגירסה היא - גם לגבי מצוות עשה - "ועשה תשובה".
אני מצרף בקובץ אקסל.

נ.ב. נזכרתי בסיפור אמיתי (שאולי יש בו בכדי ללמד) מלפני כחמש עשרה שנה בערך, על ראש ישיבה חשוב, מישיבה מפורסמת מאוד מאוד, שנתן שיעור בעיון, ובמראי המקומות הדגיש שאת הרמב"ם שהוא מביא - הוא מביא מהדפוסים הישנים.
ולמה? כי בדפוס פרנקל, שכידוע מדויק בהרבה, הגירסה תוקנה, כך שהדקדוק שלו ברמב"ם כבר לא מתאים...","571","xlsx","1047","True","True","False","","93","213.151.52.230","0","91198","יומא|פו ע"א","0-xlsx"),new Message("91338","91198","שובו בנים שובבים","10/07/21 22:20","א אב","תשפ"א","22:20","יחיה","אולי יש ליישב שלשון "עבר עשה ושב", ע"ש מקרא "שובו בנים שובבים", משם למד דין הזה, ועל כן נקט לשון נופל על לשון.","1493","","1044","True","True","False","","62","5.102.239.44","0","91198","יומא|פו ע"א",""),new Message("91360","91198","אולי אפשר להוסיף חילוק","11/07/21 08:00","ב אב","תשפ"א","08:00","אלף בית רשי","גם על שם הכתוב ולבבו יבין ושב ורפא לו, ובמחשבה ברגע שרוצה לעשות מצוה מעלה עליו הכתוב כאילו וכו' וכן יכול להגיע להתאמץ שיבוא לא שוב אותו ענין וייקים "העשה"
מה שאין כן בעבירה שהתשובה האמיתית השלימה זה באותו מקום וכו' וזה לא ברור שיזדמן שוב","278","","1043","True","True","False","","75","96.20.220.141","0","91198","יומא|פו ע"א",""),new Message("91364","91198","שאלה יפה","11/07/21 10:19","ב אב","תשפ"א","10:19","אלעד סטופל","מעניין שהרמב"ם בהל' תשובה פ"א, מביא גמרא זו, ושם כותב לגבי כל חילוקי הכפרה ועשה תשובה.

נראה לעניות דעתי שההסבר שכתבת יפה ונכון ובהחלט יש סייעתא דשמיא גדולה יותר כאשר מדובר בתשובה על ביטול מ"ע.
.
יש הבדל בין מ"ע למצוות ל"ת.

כידוע, עשה דוחה ל"ת ובטעם הדבר הסביר הרמב"ן בפרשת יתרו, כי עשה פירושו התקרבות להקב"ה בעוד של"ת פירושו אי-התרחקות מהקב"ה, ולכן עדיפה ההתקרבות על-פני אי-ההתרחקות.

בנוסף, לאור ההבדל בין תשובה מאהבה לתשובה מיראה, שבתשובה מאהבה זדונות נהפכים לזכויות ובתשובה מיראה זדונות נהפכים לשגגות, דן ר' איצלה בלאזר זצ"ל, בכוכבי אור, הכיצד הדבר עובד.

והסביר, כי כאשר אדם ביטל מ"ע וחוזר בתשובה מאהבה, ממילא נחשב לו שקיים כל מצוות העשה שביטל.

בעוד שכאשר חוזר בתשובה מאהבה על מצוות ל"ת, אך נחשב לו שלא עבר על הל"ת וברור שיש הבדל שכן חזרה בתשובה על מצוות ל"ת קשה יותר, שכן צריך היכי תימצי של אותו מקום והוא עומד באהבתו וכו', כדברי הרמב"ם בהל' תשובה.","282","","1043","True","True","False","","64","95.86.66.35","0","91198","יומא|פו ע"א",""),new Message("91211","91206","השאלה מה הלשון המקורי","07/07/21 13:19","כז תמוז","תשפ"א","13:19","אריה א","אתה מקלקל??? אדרבה אתה מגלה לנו מרגלית...
מהו הדפוס הזה ? אני מעוניין להבין קצת יותר בשינויי דפוס.","1068","","1047","True","True","False","","36","79.77.104.87","0","91198","יומא|פו ע"א",""),new Message("91212","91206","וע"ז כבר","07/07/21 13:24","כז תמוז","תשפ"א","13:24","אור חדש","המליצו הליצים 'מה פרענק(אל) מבין ברמב"ם?!'

נדמה לי ששמעתי את המקור ממך (מעניין אם זה מביא גאולה לעולם...?)","458","","1047","True","True","False","","62","77.139.145.160","0","91198","יומא|פו ע"א",""),new Message("91265","91206","על מקלקל כזה היית חייב בשבת...","08/07/21 14:06","כח תמוז","תשפ"א","14:06","מרדכי דב זינגר","בא לקלקל (: ונמצא מתקן.
בד"כ גם אני משתדל לעין שם.
משום מה בנד"ד היה נראה לי שזה בבמכוון.

עכ"פ ייש"כ שבדקת שם ושיתפת אותנו.","807","","1046","True","True","False","","50","217.132.163.133","0","91198","יומא|פו ע"א",""),new Message("91213","91211","פירוט המקורות:","07/07/21 13:38","כז תמוז","תשפ"א","13:38","אביגדור","בשמחה אתה יכול להסתכל בקובץ שצירפתי. בכל זאת בשביל להקל - הנה הפירוט:

מקורות שכתוב בהן "ושב" (כמו בדפוס וילנא (כמובן), שזה לא מקור עצמאי):
דפוס ונציה,
הספריה הבריטית,
מינכן 95,

מקורות שכתוב בהן "ועשה תשובה":
ואד אלחגרה,
מינכן 6,
אנלאו,
אוקספורד,
CUL,

והמקור הוא האתר המצוין הזה - הכי גרסינן:
https://bavli.genizah.org/ResultPages/Difference
אתה מכניס מסכת ודף, והוא מביא לך את כל המקורות עם השוואות מדויקות.","571","","1047","True","True","False","","68","213.151.52.230","0","91198","יומא|פו ע"א",""),new Message("91215","91213",">>>","07/07/21 14:44","כז תמוז","תשפ"א","14:44","אבי גרינבלט","א"כ לפי 3 דפוסים הדברים שהובאו ע"י פותח האשכול, נכונים.
בבי"ד מחוייבים ללכת עפ"י רוב. בגירסאות , אין הכרח שנוטים אחר הרוב.
"לטעמי" יש בהבנה הזו "ניחוח" חסידי ויש בזה "טעם" מיוחד.","539","","1047","True","True","False","","68","77.124.72.198","0","91198","יומא|פו ע"א",""),new Message("91216","91215","מאה אחוז צודק!!!","07/07/21 14:50","כז תמוז","תשפ"א","14:50","אלף בית רשי","אני מסכים שהכלי של הכי גרסינן הוא מצויין וטוב, אבל עדיין לא כל דיקדוק ושאילה אפשר ליישב בגירסה אחרת, כי העובדה שיש גירסה שונה שהתקבלה במשך כמה דורות יש עדיפות לישבה , וכשיש תירוץ טוב כמו כאן אז עדיפה הגירסה המשובשת!!!!","278","","1047","True","True","False","","69","96.20.220.141","0","91198","יומא|פו ע"א",""),new Message("91217","91215","ויש להעיר עוד","07/07/21 15:27","כז תמוז","תשפ"א","15:27","יום יום ידרשון","שמתוך חמשת המקורות שבהם כתוב בעשה 'ועשה תשובה' יש לשים לב לאלו:
ואד אלחגרה ואוקספורד - לגבי לא תעשה לא כתוב 'ועשה תשובה', כלומר גם כאן יש שינוי בין העשה והל"ת.
מינכן 6 - הנוסח משובש "עבר על מצות לא תעשה ועשה תשובה תולה ויום הכפורים מכפר".

ועוד הערה - יותר מסתבר שמי ששינה מהמקור הוא מי שרצה להשוות את הנוסח בכל הברייתא, ולא להיפך.

[נ.ב. אני לא מתנגד באופן כללי להבאת נוסחאות נוספות, רק רציתי להדגיש שצריך לבחון היטב את הגרסאות]","919","","1047","True","True","False","","64","95.86.103.203","0","91198","יומא|פו ע"א",""),new Message("91219","91217","מאד מסתבר!","07/07/21 18:49","כז תמוז","תשפ"א","18:49","אריה א","ציטוט
"עוד הערה - יותר מסתבר שמי ששינה מהמקור הוא מי שרצה להשוות את הנוסח בכל הברייתא, ולא להיפך. "

האם יש לנו ידיעה על הסופרים?","1068","","1047","True","True","False","","38","79.77.104.87","0","91198","יומא|פו ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82910);