var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=90996;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("90996","0","האם הזיתים שינו נפחם במהלך השנים?","01/07/21 22:26","כא תמוז","תשפ"א","22:26","אליצפן","התלמוד מסכת יומא (דף פ עמוד א) אומר:

אמר רבי אלעזר: האוכל חלב בזמן הזה צריך שיכתוב לו שיעור, שמא יבא בית דין אחר וירבה בשיעורין. מאי ירבה בשיעורין? אי נימא דמחייבי קרבן אכזית קטן -

היום מקובל שכזית זה כ-27 סמ"ק
אבל נפח הזיתים הבינוניים הוא הרבה יותר קטן.
האם לזה התכוון ר' אלעזר? שיבוא יום ו"הזיתים" של ההלכה יהיו הרבה יותר גדולים מהזיתים שבטבע?","502","","1033","True","True","False","","417","84.229.47.150","0","0","יומא|פ ע"א",""),new Message("90999","90996","הסבר","02/07/21 08:01","כב תמוז","תשפ"א","08:01","אליצפן","האם כזית זה כמו הזית שאנו אוכלים, או "כזית" זו מידה וירטואלית שכל הזמן מתנפחת כמו בלון.

כשחז"ל התייחסו ל"כזית" היה ברור להם שזה מעין גולה משהו בקוטר 1-1.5 ס"מ וכיום הפך לכדור טניס בקוטר -3.7 ס"מ ואף יותר?

ארכאולוגים, מצאו גלעיני זיתים מלפני 2000 שנה. גידלו מהם עצי זית, והזיתים היו בגודל של הזיתים של היום, כך גם בפירות אחרים.

אזי ההסבר להתנפחות השיעורים היא קביעת חכמים ולא הצטמקות הטבע.

לכן שאלתי האם לזה התכוון ר' אלעזר?","502","","1032","True","True","False","","60","84.229.47.150","0","90996","יומא|פ ע"א",""),new Message("91005","90996","לא","02/07/21 09:18","כב תמוז","תשפ"א","09:18","יום יום ידרשון","ההנחה המקובלת על רוב ככל הפוסקים היא שהולכים על פי הזיתים שהיו בזמן נתינת התורה. נחלקו רק האם הזיתים בימינו הם אותם זיתים, או שפעם היו גדולים יותר וא"כ צריך ללכת לפי מה שהיה פעם (ואם אכן קטנו הזיתים, השאלה היא בכמה).
ר' אלעזר דיבר על כך שבי"ד ישנה את ההלכה ויחדש שהזיתים שמודדים בהם הם הקטנים שבין הזיתים, ולא בינוניים כמו שההלכה מורה כרגע (כלומר, גם בזמן משה רבנו היו זיתים בגדלים שונים, וההלכה היא ללכת ע"פ הבינוניים). כך מבואר ברש"י.
בסיפור שאתה מתאר, לא מדובר על שינוי ההלכה, אלא להיפך, נסיון לשחזר את אותו שיעור שהיה פעם.
ואם כבר נכסת לדון בזה - לענ"ד נראה פשוט שמי שחטא בימינו בפחות משיעור 27 סמ"ק צריך לרשום לו, שמא יתברר שהכזית האמיתי הוא כזית של ימינו (ואפילו אם תגיד שהלכה זו לרשום את חטאיו לא נפסקה, לכא' זה רק משום שלא חוששים שתשתנה ההלכה, אבל כאן מראש הדבר לא ברור ואין לנו בי"ד שיכריע כשיטה מסוימת).","919","","1032","True","True","False","","73","95.86.103.203","0","90996","יומא|פ ע"א",""),new Message("91037","90996","מעט שיש לי להוסיף","04/07/21 10:13","כד תמוז","תשפ"א","10:13","אביגדור","אני לא בקי גדול בתחום. אבל אני רק יכול להוסיף מעט:
1. כמובן שגם היום יש הבדלים גדולים בין זנים שונים של זיתים. כולנו מכירים את זה.
כך שעדות ארכיאולוגית לא חייבת לכלול את כל הזנים שהיו אז.
2. גם בזמנם דנו על איזה מין של זית מדובר. זית בינוני אגורי/אברוטי/סמרוסי (ברכות לט.).
3. למרבה הפלא, ממש בסוגייתנו כבר חזל דנו על גודל של כותבת, ואנחנו רואים שלא היה פשוט להם האם היא גדולה מכביצה, קטנה מכביצה, או דומה לכביצה. וזה תקופה קצרה אחרי חתימה המשנה. לא נראה שהם חשבו שהתמרים השתנו בתקופה הקצרה הזו, אלא כנראה שיש כל מיני סוגי תמרים.
4. כל הנ"ל לא בא לומר שאכן היו זיתים בגודל 27 סמ"ק, אבל בכלליות על הסוגיה - לא מדובר על דברים מוחלטים, אלא על מה סביר יותר שהיה. במבחן שיקול הדעת של הסבירות, יש כאלה שנוטים יותר לקבל את הזיתים המוכרים לנו, אבל אפשר להבין את אלה שנוטים יותר אחר שיקולים אחרים.","571","","1030","True","True","False","","47","213.151.52.230","0","90996","יומא|פ ע"א",""),new Message("91002","90999","חזו"א","02/07/21 08:38","כב תמוז","תשפ"א","08:38","אבי גרינבלט","אכן סבר שלא יכתוב על פנקסו כזית חלב שהרי ישנו חשש שישתנו שיעורוי הזיתים בגודלם מכפי שהיו בעת שחטא ולכן הציע שימדוד במים ויכתוב את המשקל והמדה כדי שיבוא הדבר לפני בי"ד ויכריע השיעור.","539","","1032","True","True","False","","74","77.124.72.198","0","90996","יומא|פ ע"א",""),new Message("91003","91002","אם הנפח משתנה המשקל לא משתנה?","02/07/21 08:45","כב תמוז","תשפ"א","08:45","אליצפן","האם המשקל הסגולי של כל פרי גם הוא משתנה כך שלכל נפח שהוא המשקל יהיה קבוע?

וחוץ מזה, ממתי אצל חז"ל השיעורים הם משקל ולא נפח?","502","","1032","True","True","False","","78","84.229.47.150","0","90996","יומא|פ ע"א",""),new Message("91006","91003",">>>","02/07/21 09:26","כב תמוז","תשפ"א","09:26","אבי גרינבלט",""המדה" = נפח","539","","1032","True","True","False","","58","77.124.72.198","0","90996","יומא|פ ע"א",""),new Message("91010","91005","אז אתה מודה שדרווין צודק","02/07/21 09:51","כב תמוז","תשפ"א","09:51","אליצפן","יש אבולוציה. יש שינויים בטבע והזיתים של היום אינם הזיתים של פעם, הם הצטמקו אבל הנפח ההיסטורי לעולם קיים.

אז למה חז"ל נתנו שיעורים בדברים המשתנים עם הזמן, ולא שיעורים שאינם עשויים להשתנות?","502","","1032","True","True","False","","93","84.229.47.150","0","90996","יומא|פ ע"א",""),new Message("91011","91010","אני מקוה שאתה מבין שהגזמת","02/07/21 09:54","כב תמוז","תשפ"א","09:54","יום יום ידרשון","שינויים בטבע ודאי קיימים, גם בלי להגיד שדרווין צדק, וגם בלי להגיד שהזיתים השתנו.
עכ"פ אם זה מענין אותך, אני הולך ע"פ הפוסקים שמשערים בזית של ימינו.
אגב, לא חז"ל נתנו את השיעורים, אלא הלכה למשה מסיני.","919","","1032","True","True","False","","63","95.86.103.203","0","90996","יומא|פ ע"א",""),new Message("91013","91010","ראה תשובות הגאונים","02/07/21 10:07","כב תמוז","תשפ"א","10:07","יום יום ידרשון","(שערי תשובה מו)
שכתבו שהסיבה ששיערו בביצים וזיתים וכו' בגלל שהם "קיימין כל עת ואין משתנים".
וגם לסוברים שהביצים והזיתים השתנו אין שאלה, הרי איזה שיעור אתה רוצה שחכמים יתנו ולא ישתנה? המידות והמשקלות שנהגו בזמנם השתנו מאז הרבה יותר מאשר השתנו הפירות.","919","","1032","True","True","False","","60","95.86.103.203","0","90996","יומא|פ ע"א",""),new Message("91018","91010","אפילו בחייו הבין שהוא "בבעיה"","02/07/21 10:49","כב תמוז","תשפ"א","10:49","אבי גרינבלט","עם התאוריה שלו...","539","","1032","True","True","False","","65","77.124.72.198","0","90996","יומא|פ ע"א",""),new Message("91012","91011","אז אין שום קשר בין המידות למציאות?","02/07/21 10:06","כב תמוז","תשפ"א","10:06","אליצפן","הזיתים הרבה יותר קטנים מה"כזית" של הפוסקים?

אמת איש הרבה יותר קצרה מה"אמה" של הפוסקים?

וכו'.","502","","1032","True","True","False","","72","84.229.47.150","0","90996","יומא|פ ע"א",""),new Message("91014","91012","לא הבנתי את שאלתך","02/07/21 10:08","כב תמוז","תשפ"א","10:08","יום יום ידרשון","וגם לא הבנתי למי אתה מתכוון כשאתה אומר "הפוסקים"","919","","1032","True","True","False","","53","95.86.103.203","0","90996","יומא|פ ע"א",""),new Message("91016","91013","אולי התורה רצתה שהשיעורים ישתנו לפי הטבע","02/07/21 10:22","כב תמוז","תשפ"א","10:22","אליצפן","אם הקב"ה מגדיל את הזית אז גם ה"כזית" יגדל ואם מקטין אזי יקטן.

אולי השעורים שנקבעו הל"מ הם לפי עצמים במציאות ולא לפי מידות של מעבדה וירטואלית?","502","","1032","True","True","False","","69","84.229.47.150","0","90996","יומא|פ ע"א",""),new Message("91015","91014","חכמים לא רצוי שנלך עם מעבדה לכל מקום","02/07/21 10:19","כב תמוז","תשפ"א","10:19","אליצפן","השיעורים הם דברים המוכרים לכל אדם. זית זה זית והגודל שלו זה הגודל של זית. כך הביצה האמה, והאצבע.

כיום במקום להשוות למציאות צריך משקל, סרט מידה וסטופר, בכדי לדעת כמה ולמה?

וכל זאת בגלל שאין שום קשר בין המידות למציאות

זה נראה לך שלזה כיוונו חז"ל?","502","","1032","True","True","False","","67","84.229.47.150","0","90996","יומא|פ ע"א",""),new Message("91017","91016","במקום לעשות מחלוקת","02/07/21 10:48","כב תמוז","תשפ"א","10:48","עלי","שלמה על כזית כדאי לא לעשות מחלוקת אפילו על חצי כזית...עדיף לשתוק מלריב על כלום. צריך להתרגל לדון בדברים בהגיון ענייני ופשוט בלי לערב רגשות שליליים. גם אם הנושא חשוב ועקרוני וגם אם דעת הזולת ממש מוטעית. ומותר גם לטעות...
אם כל אחד יחשוב שהוא קטן כזית זה בסדר, אבל למה להיות גם מריר ?","209","","1032","True","True","False","","51","84.110.114.25","0","90996","יומא|פ ע"א",""),new Message("91020","91016","לא מסתבר","02/07/21 11:28","כב תמוז","תשפ"א","11:28","יום יום ידרשון","שהרי חלק מהשיעורים כן ניתנו בתור מידה (למשל שיעור חלה - עשירית האיפה)
אז אין סיבה לא להגיד שכל השיעורים קבועים למידה מסוימת","919","","1032","True","True","False","","54","95.86.103.203","0","90996","יומא|פ ע"א",""),new Message("91021","91020","גם שיעור חלה נמדד ב"ביצים"","02/07/21 11:34","כב תמוז","תשפ"א","11:34","אליצפן","","502","","1032","False","True","False","","79","84.229.47.150","0","90996","יומא|פ ע"א",""),new Message("91022","91021","זה כבר תרגום מאוחר","02/07/21 11:35","כב תמוז","תשפ"א","11:35","יום יום ידרשון","בתורה זה בתור מידה. כל מידה אפשר לתרגם לביצים וזיתים.","919","","1032","True","True","False","","72","95.86.103.203","0","90996","יומא|פ ע"א",""),new Message("91025","91022","אבל התרגום הוא על פי הנפחים שבטבע","02/07/21 14:16","כב תמוז","תשפ"א","14:16","אליצפן","רש"י מסכת חולין דף קלה עמוד ב

כדי עריסותיכם - במדבר ניתנה להם תורה ושם נאמר להם כדי עריסותיכם של עכשיו חייב בחלה
וכמה עיסת מדבר עומר לגלגלת והעומר עשירית האיפה והחשבון עולה לחמשה לוגין צפוריים שהן שבעה רבעים
ועוד מדבריות שהן מ"ג ביצים וחומש ביצה כדאמרינן בעירובין בפ' כיצד משתתפין (דף פג:) איפה שלש סאין סאה ששת קבין הרי איפה י"ח קבין קב ד' לוגין הרי איפה ע"ב לוגין עשירית דידה כמה הוה שבעה לוגין לשבעים לוג ולשני לוגין שהן י"ב ביצים עשירית שלהן ביצה וחומש הרי שבעת לוגין וביצה וחומש ביצה והלוג ששה ביצים הרי מ"ג ביצים וחומש.

כל החשבון בסופו של דבר מגיע לעצמים שבטבע (המציאות) במקרה זה ביצים.","502","","1032","True","True","False","","58","84.229.47.150","0","90996","יומא|פ ע"א",""),new Message("91039","91037","אזל למה היום מדקדקים עד קוצו של אלקטרון?","04/07/21 12:44","כד תמוז","תשפ"א","12:44","אליצפן","דווקא 27 סמ"ק ולא 28 או 26?
דווקא X ס"מ ולא ε±X?

אם בתקופת חז"ל הכל נעשה לפי מראית עיין וללא מכשור דיגיטלי?","502","","1030","True","True","False","","72","84.229.47.150","0","90996","יומא|פ ע"א",""),new Message("91040","91039","כל שיעורי חכמים כך הוא","04/07/21 13:38","כד תמוז","תשפ"א","13:38","אביגדור","בארבעים סאה טובל, בארבעים סאה חסר קורטוב לא טובל.
אפילו שמקור השיעור הוא "מים שכל גופו עולה בהן" וברור שיש רבים שיכולים לטבול בפחות, וברור שההגדרה הנ"ל לא מתחילה בשיעור מדויק, אלא לאחר שחזל חישבו את השיעור לאדם ממוצע וכו', השיעור הנל נעשה מחייב במדויק.
גם בשיעור רביעית אתה רואה שחזל הקפידו לדייק "אצבעיים על אצבעיים ברום אצבעיים ומחצה וחומש אצבע" (פסחים קט.)
גם מהדקדוק של "טפח שוחק" "טפח עצב" "אמה וחצי אצבע" (בשושן הבירה פסחים פו.) אתה רואה שהתייחסו בדקדוק לשיעורים. ברור שאם היו מודדים רק "בערך" באמה של כל אדם, לא היתה משמעות להוסיף על אמה חצי אצבע. אלא ברור שהיתה להם אמת מידה מדויקת (כמו שהיתה למצרים ולרומאים, כמובן בשינויים קלים), והיא מכונה כך בגלל שהיא בערך באורך אמה של אדם ממוצע.","571","","1030","True","True","False","","63","213.151.52.230","0","90996","יומא|פ ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);