var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=90954;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","54"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","36"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","27")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("90954","0","ושוב דף היומי בעניינא דיומא - מפחיד !","29/06/21 19:06","יט תמוז","תשפ"א","19:06","מרדכי דב זינגר","אייתוה לדוביאל שרא דפרסאי
ואוקמיה בחריקיה ושמש עשרים ואחד יום
היינו דכתיב {דניאל י-יג} ושר מלכות פרס עומד לנגדי עשרים ואחד יום

זה דף של י"ז בתמוז....
עד ט' באב.....ג' שבועות
עשרים ואחד יום

מי יודע אם לא זאת היתה הגזירה...
וע"ע צעק...עוי עוי.

והראנו בבנינו ושמחנו בתיקונו.","807","","1053","True","True","False","","515","95.86.64.41","0","0","יומא|עז ע"א",""),new Message("90957","90954","לא הבנתי","29/06/21 19:56","יט תמוז","תשפ"א","19:56","אור חדש","מה הקשר של האגדתה הסתומה בענייני מחלוקות בין מלאכים מלפני אלפי שנים לעניינא דיומא

ושמא סבור אתה ששוב חזר כל אותו מעשה בשמים ולא למד אף אחד מהם מפעם שעברה? וזאת החלטת רק כי המספר 21 מתאים בצורה עקיפה ליז בתמוז?!?

אפילו אצל הקוראים בכוכבים נזקקים לפחות פלפולים להראות שצדקו תחזיותיהם","458","","1053","True","True","False","","100","147.161.12.161","0","90954","יומא|עז ע"א",""),new Message("90959","90954","ראית את המהרש"א?","29/06/21 20:42","יט תמוז","תשפ"א","20:42","לינקוש","כך כתב:
וענין כ"א יום יש לכוין כי הצרה שעל שונאי ישראל הם במספר כ"א יום כמ"ש מקל שקד אני רואה וגו' שגידולו כ"א יום כשיעור הימים שבין י"ז בתמוז לט"ב.

ודף זה למדנו השנה בי"ז בתמוז.","58","","1053","True","True","False","","123","95.86.73.147","0","90954","יומא|עז ע"א",""),new Message("91041","90954","עשרים ואחד יום","04/07/21 15:29","כד תמוז","תשפ"א","15:29","יחיה","בטור אורח חיים סימן תקנא: כתב אבי העזרי... ויש פרושים שמתענין מי"ז בתמוז ואילך, ויש מתענין מבשר ויין, וגרסינן בירושלמי, מה יש ביניהם, בין י"ז בתמוז לט"ב, כ"א יום, משהובקעה העיר עד שחרב הבית, וי"א כנגד שלשה שבועים שהתענה דניאל... כן הוא בראבי"ה ובראב"ן.

ע"ע במרדכי המצורף כאן.

גם בספר שבלי הלקט בסדר תענית סימן רסג: ומצאתי בשם רבינו סעדיה גאון זצ"ל, שמשבעה עשר בתמוז עד תשעה באב - הן הימים האמורין בדניאל שהתענה שלשה שבועים, ויש נזהרין בהן שלא לוכל בשר ושלא לשתות יין כדכתיב ובשר ויין לא בא אל פי וסוך לא סכתי...

יש להוסיף, כי כ"א ימי אבל אלו, מן האפשר שמכוונים נגד כ"א יום אשר גומרים בהם הלל.","1493","pdf","1048","True","True","False","","80","141.226.10.29","0","90954","יומא|עז ע"א","0-pdf"),new Message("91057","90954","שוב בענייני דיומא הפטרה שקראנו בשבת","05/07/21 09:46","כה תמוז","תשפ"א","09:46","דודב","''ההיא עוברה דארחא אתו לקמיה דרבי אמר להו זילו לחושו לה דיומא דכיפורי הוא לחושו לה ואילחישא קרי עליה(ירמיהו א, ה) בטרם אצרך בבטן ידעתיך וגו'
יומא פ''ב ע''ב","1407","","1047","True","True","False","","43","147.161.1.254","0","90954","יומא|עז ע"א",""),new Message("91058","90954","גם האסון שקרה לאחינו בארה"ב","05/07/21 10:06","כה תמוז","תשפ"א","10:06","אנטוב","דף שעוסק בהרבה מהלכות "פיקוח על המפולת"..","1113","","1047","True","True","False","","49","109.67.251.130","0","90954","יומא|עז ע"א",""),new Message("91059","90954","לא רוצה לקלקל","05/07/21 10:41","כה תמוז","תשפ"א","10:41","אביגדור","לכל אלה שמוצאים את ההקשרים עם פרשת השבוע החגים הדף יומי המשנה היומית הרמבם היומי וענייני דיומי...
וכמובן שהקב"ה כל יכול ויכול להחליט מתי הוא רוצה לעשות כל דבר (אני שואל ברצינות: האם מישהו מתכוון לומר שיש לקב"ה עניין להפיל בניינים דווקא כשזה מתאים לדף יומי? או שהקב"ה דאג לחלק את דפי דפוס ונציה לפני כחמש מאות שנה כך שהם יתאימו למאורעות העתידיים?)

אבל -
כדאי להכיר את המושג הבא:
"פרדוקס יום ההולדת"
אני מעתיק מויקיפדיה:
"פרדוקס יום ההולדת הוא שמה של תוצאה בתורת ההסתברות לפיה בקבוצה של 23 אנשים או יותר, שנבחרו באקראי, הסיכוי לכך שלפחות שניים מהם נולדו באותו יום בשנה עולה על 50%. תוצאה זו אינה פרדוקס במובן המקובל של המילה, שכן אין בה סתירה לוגית, אך היא סותרת את האינטואיציה של מרבית האנשים, הסבורים כי ההסתברות תהיה קטנה בהרבה מחצי משום שמספר הימים שבהם אפשר להיוולד (365) גדול בהרבה מ-23."

מה זה אומר?
זה אומר שכשיש לך הרבה פרטים בכל קבוצה, או לחילופין הרבה קבוצות, אתה תגלה למרבה הפלא שאתה מוצא התאמות בין הפרטים השונים, דבר שנראה סותר את האינטואיציה האנושית, ולכן מתפרש אצל אנשים רבים כ"קסם" (כשקוסם מבטיח שיש בקהל שניים עם אותו תאריך יום הולדת) או כ"דבר המכוון מלמעלה בכוונת מכוון" וכד'.
ולענייננו: יש כ"כ הרבה פרטים בכל דף יומי, ובוודאי ב"דפים שנלמדו לאחרונה", ויש כ"כ הרבה אירועים על לוח השנה או בחדשות או בפרשת השבוע, שאין שום סיבה הגיונית להצביע על אירוע חריג שיוצא מגדר כללי הסטטיסטיקה הטבעיים.

(ובעניין דומה במקצת: אם נחזור מאות שנים אחורה, דורות על דורות של חכמי אומות העולם - מהיוונים ועד האלכימאים שבימי הביניים - היו משוכנעים שיש קשר טבעי אדוק בין מספר כוכבי הלכת למספר סוגי המתכות, וכל כוכב משפיע על מתכת אחרת - כי איך יכול להיות ש"במקרה" מספרם - 7 - מתאים? ברור לנו היום שהכוכבים לא משפיעים על המתכות. זה ש"במקרה" מספרם זהה (מה גם שזה לא נכון) - זה פשוט "במקרה", וזהו. אבל זה לא מנע מהם לבנות מגדלים באוויר...)

נ.ב. אם יורשה לי להוסיף בקריצת עין, נא להוסיף לרשימה:
1. נער נעדר אחרי טבילה בים, בדיוק אתמול בדף יומי היה תינוק שנפל לים.
2. חוק איחוד משפחות, בדיוק בדף יומי "מצא תינוק ספק ישראל ספק גוי".
3. היום בדף יומי מהיכן הולד נוצר - בימים של השלושים לרב ד"ר שוסהיים זצ"ל.
4. בדף של היום "אם במחתרת ימצא הגנב" - בדיוק בתקופה זו לפני 1951 שנה הקנאים חפרו מנהרה מתחת לחומת ירושלים והפילו את מגדל המצור הרומאי.
ו... חבל על זמני וזמנכם להמשיך...","571","","1047","True","True","False","","79","213.151.52.230","0","90954","יומא|עז ע"א",""),new Message("90960","90957","זה אתה אמרת - ששוב חזר כל אותו מעשה","29/06/21 20:48","יט תמוז","תשפ"א","20:48","מרדכי דב זינגר","שוב חזר כל אותו מעשה בשמים
ולא למד אף אחד מהם מפעם שעברה...

היתה לי הרגשה.
תודה שחידדת אותה
ומי יודע.... העיקר לא להתעלם מרמזים "גסים"
שנשלחים אלינו בחמלתו עלינו

ייש"כ.","807","","1053","True","True","False","","88","95.86.64.41","0","90954","יומא|עז ע"א",""),new Message("90961","90959","ב"ש ייש"כ.","29/06/21 20:51","יט תמוז","תשפ"א","20:51","מרדכי דב זינגר","מקווה שאור חדש על ציון יאיר.","807","","1053","True","True","False","","108","95.86.64.41","0","90954","יומא|עז ע"א",""),new Message("91042","91041","שלום לקרוב - השכן היקר.","04/07/21 15:56","כד תמוז","תשפ"א","15:56","מרדכי דב זינגר","ראשית ייש"כ על המ"מ.
יוצא שהרס"ג מקשר בין הדברים במפורש.

לגבי גמירת ההלל, חוץ מהמספר... יש עוד קשר ?

ברוך הבא.","807","","1048","True","True","False","","61","212.76.101.62","0","90954","יומא|עז ע"א",""),new Message("91043","91042","[ללא נושא]","04/07/21 16:15","כד תמוז","תשפ"א","16:15","יחיה","שלום רב!
ודאי קשר מובהק קיים ביניהם, בהיות אלה הפכים מוחלטים, ר"ל כ"א ימי אבל כנגד כ"א ימי הלל, ע"ד הכתוב: גם את זה לעמת זה עשה הא-להים. יישר כוח!!","1493","","1048","True","True","False","","52","141.226.10.29","0","90954","יומא|עז ע"א",""),new Message("91064","91058","יש לדון האם בכה"ג חשיב "חצר-אחרת"","05/07/21 12:48","כה תמוז","תשפ"א","12:48","מרדכי דב זינגר","שכל הבניין התמוטט ועבר לחצר השניה.

אחינו....הנתונים בצרה
המקום ירחם עליהם.","807","","1047","True","True","False","","52","212.76.101.62","0","90954","יומא|עז ע"א",""),new Message("91060","91059","שכויח","05/07/21 11:59","כה תמוז","תשפ"א","11:59","אור חדש","לדעתי אם בסוף היית לוקח רצף של 10 דפים מנזיקין ומראה התאמתם הפלאית לארועי השבוע זה היה יותר מברר העניין","458","","1047","True","True","False","","54","147.236.159.194","0","90954","יומא|עז ע"א",""),new Message("91061","91059","למה חבל על זמננו?","05/07/21 12:07","כה תמוז","תשפ"א","12:07","מתי","גם זה שקראתי את מה שכתבת מכוון ויש לזה משמעות.
והלואי שנראה בכל הדברים שקורים בעולם ולנו, איך זה נוגע אלינו ומה אנחנו יכולים לתקן.
ובעניין זה, שמעתי לפני שעה קלה קטע של שיחה בין יהודי שאינו שומר תורה ומצוות לבין אשה חרדית ובה הוא אומר לה, אפי' במיאמי זה 'חרדים'! אתם צריכים לבדוק את עצמכם! ואלו דברי רש"י שלמדתי מס' דקות קודם מהדף של מחר (פו.) "באמור להם עם ה' אלה. את זו קרא הכתוב חילול השם כשאדם חשוב עובר עבירה ופורענות באה עליו והכל אומרים מה הועילו לו ראה החסידים והחכמים רעה באה עליהם שנאמר ויחללו את שם קדשי ובמה חללוהו באמור עליהם הנכרים שגלו ביניהן ראו עם ה' אלה ולא יכול להצילם שלא יגלו נמצא שם שמים מתחלל וכבודו מתמעט".

אז נכון שאנחנו צריכים לבדוק את עצמנו, ולו כדי למנוע חילול שם שמים, אבל ראיתי חובה לענות כסיל כאוולתו ולהגיד לו את דברי ר"ע (מכות כד.) "ומה לעוברי רצונו כך לעושי רצונו על אחת כמה וכמה".

"וכבר היה ר''ג ורבי אלעזר בן עזריה ורבי יהושע ורבי עקיבא מהלכין בדרך ושמעו קול המונה של רומי מפלטה [ברחוק] מאה ועשרים מיל והתחילו בוכין ורבי עקיבא משחק אמרו לו מפני מה אתה משחק אמר להם ואתם מפני מה אתם בוכים אמרו לו הללו כושיים שמשתחוים לעצבים ומקטרים לעבודת כוכבים יושבין בטח והשקט ואנו בית הדום רגלי אלוקינו שרוף באש ולא נבכה אמר להן לכך אני מצחק ומה לעוברי רצונו כך לעושי רצונו על אחת כמה וכמה"","860","","1047","True","True","False","","80","91.195.162.139","0","90954","יומא|עז ע"א",""),new Message("91063","91059","בדיוק על זה נאמר...","05/07/21 12:43","כה תמוז","תשפ"א","12:43","מרדכי דב זינגר","כל המוסיף...גורע.
לא חקרתי את היום הולדת לפרעה ולקיסינג'ר.
אף אחד לא בא לפסוק הלכה לפי ההקשר המעניין.
אבל לבא ולהגיד שאין כאן אצבע אלוקים...גם פרעה עשה זאת.

עיינים להם ולא יראו אזנים...

כְּבֹד אֱלֹקים הַסְתֵּר דָּבָר ודו"ק","807","","1047","True","True","False","","56","212.76.101.62","0","90954","יומא|עז ע"א",""),new Message("91065","91061","מסופקני אם לא","05/07/21 12:58","כה תמוז","תשפ"א","12:58","אור חדש","קלקלת יותר משתיקנת
לבטל את 'אשמים אנחנו' ע"י הק"ו שעשית רק ירפה אותך ושאר ה'חרדים' מלעשות התשובה שהתחייבתם בה לדבריך
ולגבי אותו "יהודי שאינו שומר תורה ומצוות" פשוט לי שאחר דבריך שהתחזק בדעתו שאין ה'חרדים' עסוקים אלא בפלפולי הבל ואם לדעתך זו המשמעות של 'תען' הרי שלדעתי טעות איומה בידך","458","","1047","True","True","False","","50","77.139.145.160","0","90954","יומא|עז ע"א",""),new Message("91067","91063","ישמעו אוזניך מה שפיך מדבר","05/07/21 13:27","כה תמוז","תשפ"א","13:27","אביגדור","במקרה של פרעה מדובר על עשר מכות שמעל דרך הטבע, והוא מתעלם מהן.
אבל בענייננו? מה שייכת כאן אצבע אלוקים, כשאני מסביר לך שמדובר בסטטיסטיקה בלבד?
אתה מנסה להעמיס כביכול טענה שכלית, אבל מסבירים לך באופן שכלי שאין כאן כלום.
(ומה זה קשור שאתה לא בא לפסוק הלכה? וכי בענייני אגדה מותר לטעון טענות חלולות? ההיגיון מחייב רק את ההלכה?)

ושוב אני שואל - יסבירו לי כל המקשרים את האירועים וכו' - אתם באמת מתכוונים שהקב"ה החליט להפיל את הבניין בגלל שזה הסתדר עם התאריכים שהמהר"ם שפירא ייסד את הדף היומי, ועם חלוקת הדפים שהסתדרה למדפיס הנוצרי דניאל בומברג (הבעלים של דפוס ונציה שסידר את צורת הדף)?

ובמיוחד בשבילך אור חדש - אמרת סדר נזיקין - בבקשה. הלכתי על המסכת הראשונה בנזיקין, ב"ק, דף פה (הדף היומי שלנו...) -
דיני בושת: בדיוק היום איזו בושה האופוזיציה גורמת לקואליציה!
החובל בחבירו ביום הכיפורים - בדיוק כשרבבות עם ישראל עומדים לסיים מסכת יומא!
אסיא דמגן - רופא בחינם - בימי השלושים לד"ר שוסהיים זצ"ל שהציל רבים בהתנדבות.
סימא את עינו - תראו איזה יופי. בדיוק בתאריכים אלה במלחמת השחרור משה דיין כבש את לוד!
דמי שֶבת - בדיוק בתקופה שנגמר החל"ת!
מכה אביו ואימו - בדיוק עכשיו הילדים יוצאים לחופש ומשגעים את ההורים!

וכבר אמר הרמבם: "האדם אומר שעשה מופת על שאלה אחת בהטעאות (ראיה שאינה נכונה), אינו מחזק אצלי האמנת המבוקש ההוא (אינו מחזק את מטרתו), אבל מחלישו ומדריך לטעון עליו, כי כשיתבאר הפסד הראיות ההם תחלש הנפש להאמין כאשר נעשה עליו הראיה" (מורה נבוכים ח"ב טז)
והכוזרי אמר "חלילה לאל שתבוא התורה במה שידחה (שיסתור) ראיה או מופת. חלילה לאל מן השקר, ומה שהשכל מרחיק אותו וישימהו שקר" (ספר הכוזרי מאמר א אות סז ואות פט).

רבותי, אנא, כבדו את התורה ואת האמונה, למדנו לא מזמן בדף יומי (אצבע אלוקים!) "מתוך שיודעין בהקדוש ברוך הוא שאמיתי הוא (רש"י: מסכים על האמת ושונא את השקר), לפיכך לא כיזבו בו (לשבחו במה שכביכול אינו נכון)".

נ.ב. את המשפט "כבוד אלוקים הסתר דבר", אני מכיר כבר מרבנים מחזירים בתשובה, שביקשו ממני לא לפרסם את האמת כשהם מעלים טיעונים של הבל. אז במחילה, זה לא כבוד אלוקים, זה אולי כבוד של מישהו שחושב שהבליו מייצגים את רצון אלוקים.","571","","1047","True","True","False","","77","213.151.52.230","0","90954","יומא|עז ע"א",""),new Message("91069","91067","כייף לקרא את דבריך...אבל.","05/07/21 13:49","כה תמוז","תשפ"א","13:49","מרדכי דב זינגר","ואני רציני.
אם היה נשמע שזילזלתי בך. אני מבקש מחילה.
ואף אני אמש פניתי לאחד ממחזירי התשובה הגדולים, שדרש על השם פרפר שמראה על מהותו שפר (פרץ) פעמיים. בראשונה מהביצה ובשניה מהזחל. והשווה את זה לשני העולמות.
ועדין לא קיבלתי ממנו שובה היכן בתנ"ך ובחז"ל מופיעה המילה פרפר שיש לנו לדרוש אותה.

ולעניינינו.
צריך לזכור שהקב"ה הסתכל באורייתא וברא עלמא
מסביר רבי חיים מבריסק זצ"ל התורה אומרת: לא תרצח, לא תגנוב ועוד. רציחה וגניבה הם חורבן העולם. בפשטות נדמה לנו שמכיון שהדברים הנזכרים מזיקים לקיום עולם תקין, אסרה אותם התורה.
באים חז"ל ומלמדים אותנו שההיפך הגמור הוא הנכון.
מצד הנהגת העולם יכול היה להיות בהחלט שרציחה וגניבה יהיו קיום העולם !!! ומדוע הם באמת הרס לעולם ? מכיון שבתורה כתוב שאלו הם דברים רעים.
כאשר הקב"ה בא לברוא את העולם ורצה לקבוע מה ייחשב לטוב ומה ייחשב לרע, הסתכל כיצד התורה מביטה על העניינים האלו, ועל פי זה "ברא עלמא".

וממילא רצה הקב"ה להזכירנו את הכ"א יום...
הכניס בליבו של המהר"ם זצ"ל לייסד את דף היומי ...ושיצא בתאריכים אלו.

הסתכל באורייתא (שבכתב ושבע"פ?) וברא עלמא

הצעת הגשה...","807","","1047","True","True","False","","56","212.76.101.62","0","90954","יומא|עז ע"א",""),new Message("91070","91069","מה הבעיה במילה פרפר?","05/07/21 13:57","כה תמוז","תשפ"א","13:57","אביגדור","הרי הקב"ה איסתכל באורייתא וברא עלמא
והרי התורה ניתנה בשבעים לשון
והרי אליעזר בן יהודה העתיק את המילה פרפר מאיטלקית (אצבע אלוקים! גם דניאל בומברג היה איטלקי!)
ואיטליה היא השילוב בין האשכנזים לספרדים אז היא בוודאי מסמלת את כלל ישראל

ובוודאי הקב"ה התכוון ללמד אותנו בזה עניינים גדולים

הפוך בה והפוך בה וכולא בה
העיקר לא לשכוח לומר ברכות התורה לפני הפלפולים החשובים הללו, ולא להרהר בהן חלילה במבואות מטונפות

אני מקוה שהבינו את ה(ר)ציניות...","571","","1047","True","True","False","","62","213.151.52.230","0","90954","יומא|עז ע"א",""),new Message("91073","91070","זהו...שציניות היא שפה מסוכנת.","05/07/21 15:21","כה תמוז","תשפ"א","15:21","מרדכי דב זינגר","היא טובה בתור מיעוט שחוק... ותו לא.

עברתי כעת על ספרך הנחמד.
יש לי הרבה מה ללמוד ממך.
ההבדל בין מחבר ספרים למי שרק מעלה דבריו לרשת.
שיותר קל ללחוץ על delete

והעיקר... שיהיה את והב בסופה.","807","","1047","True","True","False","","55","212.76.101.62","0","90954","יומא|עז ע"א",""),new Message("91074","91073","אני ממש ממעט להשתמש בציניות","05/07/21 15:32","כה תמוז","תשפ"א","15:32","אביגדור","אבל לפעמים כשאני רואה טענות לא הגיוניות, ואני מגיב עליהן באופן שכלי ומנומק, ואז אני רואה שלא מגיבים עניינית...
אז אני משתמש בציניות כדי שאולי כך יבינו עד כמה הטענות הנ"ל משוללות יסוד.

בכלל, ובמיוחד ברוח הימים של בין המצרים, מפריע לי לראות "דיונים" בין לומדי תורה, שבעצם אין בינם ובין דיון אמיתי ולא כלום. אדם אחד מסביר עניינית, והשני ממשיך להאחז בדעתו כאילו שהוא לא קרא מה שכתבו לו. חבל","571","","1047","True","True","False","","62","213.151.52.230","0","90954","יומא|עז ע"א",""),new Message("91075","91074","שים לב לרשימה דלהלן...","05/07/21 15:53","כה תמוז","תשפ"א","15:53","מרדכי דב זינגר","(אין סדר לרשימה)
הטור
האבי עזרי
השבלי לקט
הראבי"ה
הראב"ן.
המהרש"א
הרס"ג
כווווולם חושבים ומסכימים עם רעיון העשרים ואחד
שהתגלה הרבה לפני המאה העשרים ואחת (מיעוט שחוק)
ורק אתה צודק.

נראה לך הגיוני ?","807","","1047","True","True","False","","54","212.76.101.62","0","90954","יומא|עז ע"א",""),new Message("91077","91075","? הבנת על מה אני מדבר ?","05/07/21 16:34","כה תמוז","תשפ"א","16:34","אביגדור","קראת את ההודעות שלי?

דיברתי על מציאת ה"אצבע אלוקים" בשילוב של אירועים עם הדף יומי וכד'","571","","1047","True","True","False","","71","213.151.52.230","0","90954","יומא|עז ע"א",""),new Message("91078","91077","מדף-היומי אחזה אלוקה","05/07/21 16:56","כה תמוז","תשפ"א","16:56","מרדכי דב זינגר","למה רק ...מבשרי ?

ואם אתה מתעקש לא לקרוא לזה "אצבע" אז תקרא לזה.... טאצ'

רק אני לא מבין.
למה אם יהודים רואים הבזק אור / ד"ש שמימי...
חבר'ה ... אני כאן... אל תתבלבלו... זה לא יומולדת... זה לא משהו שאני עושה כל יום ולא לכל אחד. יהיו כאלה שלא יראו את זה גם אם יפתחו בפניהם עליונים ותחתונים.... אבל אתם שנמצאים בדור ההסתרה שבתוך ההסתרה... תתעוררו.

אז למה לקרר ?
מה אתה מרוויח בזה ?
אין לך הרגשים ? תתפלל...","807","","1047","True","True","False","","51","212.76.101.62","0","90954","יומא|עז ע"א",""),new Message("91080","91078","במילים אחרות: לא התייחסת לטענותי","05/07/21 17:06","כה תמוז","תשפ"א","17:06","אביגדור","אני שמח על כל ראיה למציאות האלוקים. אבל לא לדמיונות (גם אם אתה קורא להם "הרגשים").
הבאתי את דברי הרמבם והכוזרי, ולא התייחסת.
הסברתי למה אתה מתייחס ל"תופעה" שבעצם אינה קיימת, ולא התייחסת.

אם "דיון" אצלך הכוונה לחזור על הרגשותיך בלי להתייחס לטענותיי, אז חבל. את הרגשותיך כבר הבנתי. חיכיתי לשמוע אם יש לך גם טענות ענייניות.

"דעו רבותי שאין ראוי לו לאדם להאמין אלא באחד משלושה דברים:
הראשון – דבר שתהיה עליו ראיה ברורה מדעתו של אדם כגון חכמת החשבון וגימטריאות ותקופות.
והשני – דבר שישיגנו האדם באחד מהחמש הרגשות (חושים), כגון שידע ויראה שזה שחור וזה אדום וכיוצא בזה בראית עינו, או שיטעום שזה מר וזה מתוק, או שימשש שזה חם וזה קר, או שישמע שזה קול צלול וזה קול הברה, או שיריח שזה ריח באוש וזה ריח ערב, וכיוצא באלו.
והשלישי – דבר שיקבל אותו האדם מן הנביאים עליהם השלום ומן הצדיקים.
וצריך האדם שהוא בעל דעה לחלק בדעתו גם במחשבתו כל הדברים שהוא מאמין בהם ויאמר: שזה האמנתי בו מפני הקבלה, וזה האמנתי בו מפני ההרגשה, וזה האמנתי בו מפני הדעה.
אבל מי שיאמין בדבר אחד שאינו משלושת המינים האלה, עליו נאמר פתי יאמין לכל דבר" (איגרת הרמב"ם לחכמי מארשילייא ד"ה דעו רבותי).
[מעניין כמה אנשים הרמב"ם "קירר" כהגדרתך]","571","","1047","True","True","False","","82","213.151.52.230","0","90954","יומא|עז ע"א",""),new Message("91082","91080","אנסה בסד לעשות קצת שלום","05/07/21 19:57","כה תמוז","תשפ"א","19:57","אור חדש","בינכם

אומנם ברור שמבחינה שכלית רגילה הצדק עם הרב אביגדור שליט"א ואין שום מקום לנסות להוכיח משהו על השגחה אלוקית מצירופי מקרים שכאלה וממילא אין לבסס על זה כלל האמונה עד שקבע הרב מיכי ב"א שאין כלל להתיחס להשגחה פרטית בימנו ומי שעושה זאת אוחז בשקר

אומנם
דומני שלרוב רובם של ה'דתיים' הדבר מורגש בעומק נשמתם כלא נכון וגם אם צודק הרב מיכי שההשגחה נתמעטה מאד בכ"ז לרובנו יש חווית גילוי כלשהי במהלך חיינו שהיא הנותנת את הטעם לכל חיינו הדתיים

וכאן באנו לסתירה בין יסודות האמונה שהבאת, השכל מול הרגש
והן אומנם בפשטות יש להעדיף השכל בווכחו עם הרגש, אך בנק' יסודית זו של ניצוצי גילוי של הנסתר בהוויה מקובלנו מהנביא שבהגדרה האל מסתתר (מהשכל) ולא מותיר אלא מקום קל דווקא למתאמץ לגלותו בחושי נשמתו, ודווקא מבט השם לב לפליאה שמול עיניו יזכה לדיבור' היטבת לראות' גם במקום שלכל סובביו אין שם אלא מקל או סיר רגילים לגמרי","458","","1047","True","True","False","","53","147.161.15.80","0","90954","יומא|עז ע"א",""),new Message("91085","91080","אסכם במילים שלי - דמוגוגיה במיטבה","05/07/21 20:33","כה תמוז","תשפ"א","20:33","אלף בית רשי","משום מה אני שם לב כביכול ישנם לומדים מזן מסויים שהם רואים הכל דווקא במחוזות הפשט, הם אינם רואים שום דבר בהרגשה בדרשה בגימטריא וכו', הכל פשוט וכשהפשוט כביכול מתנגש עם ידע אחר ברור שאינו ממחוזות הדרש הסוד וכד', אז הם נוקטים בשיטת "המחיקה" או ההיתממות כביכול טעות פטלית לפנינו, אותם אלו בדרך כלל מחוזות לימודם וגירסת ינקותם הם באסכולה אחרת ואני "מכבד" אותם זאת זכותם, וכמדומני שזה הלומדים הלאומיים יותר, אבל שומה עליהם לקבל שיש לומדים מזן אחר שהפרד"ס והסינכורניות מעורבבים אצלם חזק, ואלו הם הלומדים מהזן החסידי, ויש את לומדי האמצע האסכולה הליטאית שהם מחליטים מתי הם כך ומתי הם כך וקשה לעמוד על כלל מסויים מתי כך ומתי כך הכל זה הרגש, וכמו שאי אפשר לדעת את סודות השפה האנגלית מדוע יש אותיות נקראים ולא נשמעים ומדוע לצחוק באנגלית יש גימל בכתיבתו,
ולכן ההתנצחות תמשיך לא צריך לכעוס אני ימשיך להנות ממציאותיו הכשירות של הרב זינגר, אני ימשיך לומר שכמה נפלא ומדהים שהפרשה הארוכה ביותר והקפיטל תהילים והמסכת הארוכה ביותר הם כולם 176 ולא יקשה לי שהגמרא מתחילה בדף ב' כי גם עמוד השער אומר משהו","278","","1047","True","True","False","","72","96.20.220.141","0","90954","יומא|עז ע"א",""),new Message("91096","91080","משום מה בישיבות לא התייחסו....","06/07/21 00:51","כו תמוז","תשפ"א","00:51","מרדכי דב זינגר","במחילה מהמורה נבוכים מכותב המכתב המיוחס להרמב"ם והכוזרי.
משום מה בבחרותי לא התייחסו בישיבות לספרים הנ"ל כמו ההתייחסות הרצינית ליד-החזקה ושאר גדולי הראשונים.
לא חקרתי למה.... אבל דברים בגו.

עכ"פ אשתדל להתייחס.

וכבר אמר הרמבם:
"האדם אומר שעשה מופת על שאלה אחת בהטעאות (ראיה שאינה נכונה), אינו מחזק אצלי האמנת המבוקש ההוא (אינו מחזק את מטרתו), אבל מחלישו ומדריך לטעון עליו, כי כשיתבאר הפסד הראיות ההם תחלש הנפש להאמין כאשר נעשה עליו הראיה" (מורה נבוכים ח"ב טז)


בהנחה שהפרשנות שלך נכונה...אתה מבין איזה מופת עשה ?
גם חרטומי מצרים עשו מופתים.
מישהו חלק ע"כ ?.

והכוזרי אמר
"חלילה לאל שתבוא התורה במה שידחה (שיסתור) ראיה או מופת. חלילה לאל מן השקר, ומה שהשכל מרחיק אותו וישימהו שקר"
(ספר הכוזרי מאמר א אות סז ואות פט).

כנ"ל...

אני לא רואה שדבריי לא עולים עם דבריהם ז"ל בקנה אחד.

ולגבי מכתב המיוחס לרמב"ם.
אינני יודע מה מקורותיו. ולכן אהרהר בקול שדבריו לא מובנים לי.
כן... אני מאמין בדבר אחד שאינו משלושת המינים האלה, והם שני עדים
ואין לי בעיה להיות כזה פתי.

באמת הרמב"ם לא שמע על אמונה ע"פ "שני עדים" וכד' ?

כן. לפחות אחד אני מרגיש שהכותב קרר.
במחילה.","807","","1046","True","True","False","","54","212.76.101.62","0","90954","יומא|עז ע"א",""),new Message("91087","91082","אשריך אור חדש שאתה משים שלום","05/07/21 21:40","כה תמוז","תשפ"א","21:40","אביגדור","לא מפריע לי כלל שיבואו ויסבירו על חשיבות הרגש או כל עניין אחד. או שיסבירו שכך דרכם של חסידים או משהו כזה. או על התועלת שסברות כאלה נותנות לחלק מהציבור.

מה שכן מפריע לי - גם מבחינה תורנית וגם מבחינת בין אדם לחבירו - זה ההתעלמות מטענות.
הבאתי רמב"ם, הבאתי כוזרי, הבאתי טענה שכלית מסוימת.
אני מכבד את החולקים עלי. אבל - תסבירו את הטענה שלכם. תגידו "אנחנו אוחזים בשיטת ראשון X שחולק על הרמב"ם". "אנחנו סבורים שדברי הרמבם והכוזרי לא נכונים היום". "הרמבם עצמו סותר את דבריו במקום אחר". "לדעתנו לא הבנת נכון את דבריהם". "הטענה שהעלית לא שייכת כאן וכו'".
אבל לחזור על אותה דעה בלי להשיב על הטענות שכנגדה? וכי זו דרכם של חזל בגמרא? יש דבר כזה שמקשים על מישהו מתנא, למשל, והוא פשוט מתעלם, לא עונה כלום, וממשיך בדעותיו, והגמרא לא תדחה את דבריו?
זה מוזר לי","571","","1047","True","True","False","","74","213.151.52.230","0","90954","יומא|עז ע"א",""),new Message("91097","91082","מה שנקרא עושה שלום במערומיו...","06/07/21 01:34","כו תמוז","תשפ"א","01:34","מרדכי דב זינגר","וזה לשונך....
אומנם ברור שמבחינה שכלית רגילה הצדק עם הרב אביגדור שליט"א ואין שום מקום לנסות להוכיח משהו על השגחה אלוקית מצירופי מקרים שכאלה וממילא אין לבסס על זה כלל האמונה עד שקבע הרב מיכי ב"א שאין כלל להתיחס להשגחה פרטית בימנו ומי שעושה זאת אוחז בשקר עכ"ל הקוה"ט

באאאארור שהצדק עם הרב אביגדור...
אפילו הרב מיכי אמר...שאין בימינו להתייחס כלל להשגחה פרטית.... נו...
(ואם נבחן את הרב מיכי ע"פ המו"נ חלק ג' פרק יז - הרי הוא אפיקורס...וז"ל - מי שחשב שאין השגחה כלל בדבר מן הדברים בכל זה המציאות ושכל מה שבו מן השמים ומה שבתוכם נופל במקרה וכאשר יזדמן ואין שם כלל לא מסדר ולא מנהיג ולא משגיח בדבר. וזה דעת אפיקורס; )

קראתם את הפתיחה לפרק י"ח ?
ואחר מה שהקדמתיו מהיות ההשגחה מיוחדת במין האדם לבדו משאר מיני בעלי החיים...
אני דיברתי על בני אדם.
אז הרמב"ם אוחז בשקר ?

וגם הרמב"ן אוחז בשקר ח"ו כהגדרת "הרב" מיכי ?
וז"ל הידוע (רצ"ב)
ומן הנסים הגדולים המפורסמים...
אדם מודה בנסים הנסתרים שהם יסוד התורה כלה
שאין לאדם חלק בתורת משה רבינו....
עד שנאמין בכל דברינו ומקרינו שכלם נסים !!!
אין בהם טבע ומנהגו של עולם ....הכל בגזרת עליון !!!

וז"ל הרמב"ן (בסופו)

מי נתן לו את הזכות לקבוע ?","807","","1046","True","True","False","","94","212.76.101.62","0","90954","יומא|עז ע"א",""),new Message("91099","91085","אני לא חושב שזה קשור לספרדים/אשכנזים","06/07/21 02:26","כו תמוז","תשפ"א","02:26","מרדכי דב זינגר","שמשום מה לא שמת אותם על סקלת הסינכרוניות.
וגם לא הייתי אומר שזה דמגוגיה=שקר שזה בעצם מה שטוען הרב מיכי (במחילה אינני יודע מי זה) שאין כלל להתיחס להשגחה פרטית בימנו ומי שעושה זאת אוחז בשקר
אלא... מישהו בגירסא דינקותא עשה שם ופה איזה בילבול לא פחות מהבילבול שנכנס לציבור הליטאי באי אלו חיקויים חסידיים. וגם בציבור הלאומי אפשר לראות שינויים וחיקויים. יותר מוצלחים ופחות מוצלחים. ואם לוקחים את החיקויים בצורה בריאה, הרי זה בבחינת שני תלמידי חכמים המחדדין זה את זה בהלכה מצטרפין...

וכיום שאנו נמצאים בעידן של קיבוץ גלויות כדאי להסתכל על הדברים הטובים בכל מגזר. גם אם אנו לא זורמים בכל הההשקפה וראיית האידישקייט שאצל השני.

ושנראה כל אחד מעלת חברנו.
ויש הרבה.","807","","1046","True","True","False","","53","212.76.101.62","0","90954","יומא|עז ע"א",""),new Message("91089","91087","רבנו, דבריך מתמיהים","05/07/21 22:46","כה תמוז","תשפ"א","22:46","אור חדש","וכי לא נתקלת רבות במקרים שחכם פל' אמר דברים מסברתו וכשהקשו עליו ממקור קדום יותר דחה הקושיה ע"י עיוות המקור הקדום כך שיתאים לדבריו?
כלום לא היה עדיף שהיה מתעלם או אומר כדברי שמואל השבוע במקום לדחות הקושיה בקש וגבבא?

המציאות שהאמת נראת פשוטה לחלוטין לאומרה עד כדי ששום ראיה ממקור קדום לא תזיז אותו מדעתו איננה בהכרח רעה (הגם שהרבה פעמים גורמת לנזקים וטעויות) אלא זה חוק מולד בנו ונראה שיש לו גם תכלית טובה לקדם הברור האמיתי ולא להכנע לסטגנציה של קבלת דברי הקדמונים בלבד","458","","1047","True","True","False","","54","77.139.145.160","0","90954","יומא|עז ע"א",""),new Message("91098","91087","כשנכנסתי לעולם הנט/רשת טענתי כמוך...","06/07/21 01:53","כו תמוז","תשפ"א","01:53","מרדכי דב זינגר","היה לי ויכוח עם מאן דהו.
שאלתי אותו שאלה... וכמו שאתה טוען.... שקט... התעלמות מטענות...
וכך +- סָנַטְתִּי בו בהודעה הבאה...

לאחר יומיים, הוא עשה לי בית ספר להכרת הרשת.
שאל אותי... אני עובד אצלך ?
מה קרה ? מה הלחץ ? אסור לי לעשות עוד דברים בחיים ?

בקיצור...
לפני שמאשימים אדם
גם מבחינה תורנית וגם מבחינת בין אדם לחבירו...
מותר לשתות כוס מים... ואם עדין לא עבר עדין מעל"ע... אפשר גם כוס וויסקי.

זה מוזר לי.

(ואם אתה הגון...
תקח את דבריי למקום טוב ולא תעלב ותעלם לנו... )

שאל נא את ידידי הרב אור חדש.","807","","1046","True","True","False","","53","212.76.101.62","0","90954","יומא|עז ע"א",""),new Message("91107","91096","יישר כוח על ההתייחסות","06/07/21 10:23","כו תמוז","תשפ"א","10:23","אביגדור","בלשון הרמב"ם "מופת" פירושו ראיה הגיונית.
שני עדים בוודאי נכללים בדברי הרמב"ם ב"דבר שהאמנתי בו מפני הקבלה" (הכוונה כמובן קבלה מאנשים המוחזקים לאמינים).

אותו רעיון שנמצא ברמבם בכוזרי ובגמרא ביומא סט, נמצא גם ברס"ג (בהקדמה: "ראיה חלושה (שאינה נכונה), שמע אותה מאחד מן המייחדים, והוא חושב כי הכל הוא כן ויהיו משחקים עליהם ומלעיבים בם"), גם בספר העיקרים (א כב) "האמונה שראוי שתשים את האדם מצליח היא האמונה בדבר האמיתי שהוא אמיתי בלבד, לא האמונה במה שאינו נמצא – שהוא נמצא, ובמה שהוא נמצא – שאינו נמצא", ובכמה ראשונים ידועים, שהדגישו שזה אפילו אם קיבלת את הראיה מן הקדמונים.

ראינו בגמרא שאנשי כנסת הגדולה ויתרו על חלק משבחיו של הקב"ה מתוך התפילה עצמה, רק כדי שלא לשבחו במה שאין בו.
אני באמת מצפה מכל אדם ירא שמיים וישר, שישתדל לא לשבח את הקב"ה במה שאין בו, ובוודאי לא לבנות על כך ראיות וכו'.

ולא התכוונתי חלילה להתנגד לעבודת הרגש - רמב"ם מפורש "והיאך היא הדרך לאהבתו ויראתו, בשעה שיתבונן האדם במעשיו וברואיו הנפלאים הגדולים ויראה מהן חכמתו שאין לה ערך ולא קץ מיד הוא אוהב ומשבח ומפאר ומתאוה תאוה גדולה לידע השם הגדול וכו' וכו'"
אבל! הרמב"ם מדבר על להתרגש מדבר אמיתי, ולא מדמיונות.
למשל, אם אדם יהלל את הקב"ה "איזה יופי שהקב"ה ברא שבכל המרובעים יש בדיוק ארבע צלעות" זה לא שבח לקב"ה, אלא דברי הבלים.
יש כ"כ הרבה דברים נכונים להתלהב מהם ולשבח את הקב"ה בהם, אז למה להיאחז בדברים שאינם נכונים?
[ולכן, הלוואי שה"קירור" כלשונך בנקודות שאינן אמיתיות, יכוון את כולנו ל"חימום" בנקודות שכן אמיתיות]","571","","1046","True","True","False","","61","213.151.52.230","0","90954","יומא|עז ע"א",""),new Message("91109","91097","נסה לשמור","06/07/21 11:03","כו תמוז","תשפ"א","11:03","אור חדש","על רמה בסיסית של דיון, הבנת הצד השני ואז תגובה לדברים שנאמרו ולא לדמיונותיך

במקרה כאן הייתי אפילו בצד שלך אז היית יכול לקרוא יותר בסבלנות את הדברים (מהניסיון, אין לך שום סבלנות לקרוא דברים שאתה לא מסכים איתם וחבל)

הרב אביגדור צודק, סטטיסטית אין שום דבר מיוחד בכך שלפעמים נמצאת התאמה של פרט מסויים בדף עם הרבה פרטים עם ארוע שמתרחש באותו יום בעולם עם מליארדי אנשים וממילא יש בו עשרות מליארדי התרחשויות כל יום

לכן ברור שמבחינה שכלית נטו הדבר לא אמור לעורר שום עניין מיוחד (אבל הסכמתי איתך שראוי להסתכל בצורה שונה על המציאות אך אכמ"ל)

דברי הרב מיכי הבאתי רק כדוגמא לתוצאה הקיצונית של הגישה שלעיל, גישה שלהערכתי הרב אביגדור לא באמת היה רוצה להגיע אליה, כלומר הבאתי דברי הרב מיכי לא כי הם צודקים אלא להפך

ואומנם הבאתי דבריו בקיצור גדול אך עדיין הקפדתי לכתוב שלדעתו כיום אין עוד השגחה מצויה, ממילא כל קושיותיך לא מתחילות, ואם היית קורא ברצינות מה שכתבתי לא היית מכלה זמנך בחיפוש אחר קושיות לדבר שמעולם לא נאמר

אם תרצה לנסות להבין באמת את שיטתו, המבוססת באורך ורוחב, תוכל לעיין כאן
אומנם חוששני שלא יהיה לך כח לקרוא דבריו בעיון ואחרי שני משפטים תצעק 'איזה שטויות' אז אולי לא כדאי בכלל לנסות אפילו","458","","1046","True","True","False","","93","77.139.145.160","0","90954","יומא|עז ע"א",""),new Message("91105","91098","אתה מבלבל","06/07/21 08:09","כו תמוז","תשפ"א","08:09","אור חדש","בין לא להגיב כלל שזה לגיטימי כפי שציינת לבין להגיב לא ענייני שעל זה הלין הרב אביגדור, שמבחינת יושר, עמקות ודרך ארץ פשוט שעולה עליך בכמה מונים (ביקשת לשאול לדעתי)","458","","1046","True","True","False","","61","77.139.145.160","0","90954","יומא|עז ע"א",""),new Message("91100","91099","בהחלט מסכים","06/07/21 02:33","כו תמוז","תשפ"א","02:33","אלף בית רשי","הדוגמאות שנקטתי הם להבליט את השינויים, ברור שיש כך ויש כך ויש מעורבבים, ואני נקטתי במילה דמוגגיה ובכלל לא התכוונתי לתוכן , והיא אמנם גם לא המילה המדויקת להגדיר המצב אני התכוונתי יותר שזה וויכוח ללא תכלית, וכל אחד בונה על הגירסא דינקותא שלו","278","","1046","True","True","False","","64","96.20.220.141","0","90954","יומא|עז ע"א",""),new Message("91114","91107","הרמב"ם אמר במפורש...","06/07/21 12:07","כו תמוז","תשפ"א","12:07","מרדכי דב זינגר","והשלישי – דבר שיקבל אותו האדם מן הנביאים עליהם השלום ומן הצדיקים. ולא סתם שני עדים.

שאין לאדם חלק בתורת משה רבינו....
עד שנאמין בכל דברינו ומקרינו שכלם נסים

כולל זה שהצלחתי לעשות לשולחן ריבועי עם ארבעה צלעות שוות.

מבשרי אחזה אלוקה,
זה לא שהמשושים בבריכת המשושים סימטריים ?

אגב.
אנו מתפעלים מזה שאיננו מפחדים להפקיד בידו נשמתינו (כאלו יש לנו ברירה צ"ע) כאשר ההתפעלות בעייני צריכה להיות שאנו מעיזים להכניס תפוח לפה ומאמינים שהוא יצא ולא יזיק.

איך היית מציע לי להזכיר אותו במקום ה3 ק"ג...
פשוט אני לא זוכר את שמו.

ומקווה שלא תכעס על מה שהגבתי כאן

ושוב.
נעים לדבר איתך.","807","","1046","True","True","False","","86","212.76.101.62","0","90954","יומא|עז ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82860);