var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=90315;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","54"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","36"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","27")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("90315","0","עולה ויורד","02/06/21 09:49","כב סיון","תשפ"א","09:49","עלי","ראו מאמרו הנפלא של הרב מרגליות בחלון ה'מאמרים' היום. התופעה עליה כתב הרב מרגליות אופיינית לשפה מדוברת כי בשפה המדוברת דרכם של בני אדם לקצר דבריהם ולא לחזור על אותיות ומלים או לחטוף אותיות כפולות זהות כשאחת בסוף מלה ואחת בתחילת המילה הבאה, כפי שיש להיזהר בעת קריאת שמע מלקרא 'ונתתי עשבשדך לבהמתך' בחטיפת הב' הכפולה וכדו', וכל זה פשוט ומוכיח שהמקרא משקף דיבור בפועל ושתחילת תורה שבכתב ב'תורה שבע"פ'. תופעה זו אופיינית במיוחד ללשון הירושלמי בו קיימות מילים מקוצרות רבות חטופות כאלו ושמות כאלו לאין ספור.
תופעה כזו קיימת ומשמשת גם בספרות המדרש ואם אינני טועה הזכרתי כאן בעבר את המדרש המובא ב'תרגום יונתן' על הפסוק ( מובא בעצם כתרגום לפסוק מוקדם אך שייך לכאן ) : וַיֶּחֱרַד יִצְחָק חֲרָדָה גְּדֹלָה עַד-מְאֹד וַיֹּאמֶר מִי-אֵפוֹא הוּא הַצָּד-צַיִד וַיָּבֵא לִי וָאֹכַל מִכֹּל בְּטֶרֶם תָּבוֹא וָאֲבָרְכֵהוּ גַּם-בָּרוּךְ יִהְיֶה.
ותרגם ודרש המתרגם :ועכיב מימרא דה' מיניה צידא דכיא ואשכח חדא כלבא וקטליה ועבד אף הוא מיניה תבשילין ואיתיה לאבוי..., מדרש שלכאורה אין לו מקור והראיתי שכנראה הדרשן קרא את הפסוק כך : מִי-אֵפוֹא הוּא הַצָּד-צַיִד וַיָּבֵא לִי וָאֹכַל מִכֹּלבְּ טֶרֶם תָּבוֹא...","209","","1080","True","True","False","","402","87.70.122.80","0","0","יומא|נב ע"א",""),new Message("90325","90315","הפסוק מדבר על","02/06/21 12:10","כב סיון","תשפ"א","12:10","אור חדש","מה שהביא יעקב שהיה טהור, כיצד הכנסת הכלב שהביא לדבריך יעקב כך שיתאר מה שהביא עשו?","458","","1080","True","True","False","","78","77.139.145.160","0","90315","יומא|נב ע"א",""),new Message("90327","90325","רק ציינתי","02/06/21 12:38","כב סיון","תשפ"א","12:38","עלי","שאין מקור לתרגום ושנראה לי שמקורו בקריאה שכזו בפסוק.","209","","1080","True","True","False","","67","87.70.122.80","0","90315","יומא|נב ע"א",""),new Message("90331","90327","ציינתי שקריאה זו","02/06/21 13:02","כב סיון","תשפ"א","13:02","אור חדש","עדיין לא מהווה מקור למדרש שהרי לפי קריאתך יעקב הוא שהביא את הכלב ליצחק","458","","1080","True","True","False","","82","77.139.145.160","0","90315","יומא|נב ע"א",""),new Message("90332","90331","לא ח"ו","02/06/21 13:27","כב סיון","תשפ"א","13:27","עלי","לפי התרגום עשו צד כלב ועשאו תבשיל להביא ליצחק כי לא הצליח לצוד חיה טהורה. יצחק חרד כי היה עלול לאכול מ'צידו' של עשו במקום מצידו של יעקב.
אתה כמובן צודק שלפי פשט הכתוב נראה כאילו יצחק אומר מי הוא זה שצד ציד ויבא לי ואוכל 'מכלב' לפני שבאת, אך נראה לי שבעל התרגום סובר שמדובר בחשש של יצחק שאילו אכל מציד עשו היה אוכל מכלב כי עם התבשיל שלו נכנס ריח איום ( ראה שם במדרש וכאן קיצרתי )
במדרשים ה'רגילים' ג"כ מובא שעשו לא הצליח לצוד זמן ממושך מפני שהיה צד ומלאך בא ומשחרר כדי שיוכל יעקב לקבל בינתיים את הברכה, וכאן בעל התרגום מרחיב מדרשים אלו וקובע שכ"כ עשו לא הצליח עד שהתיאש והביא כלב במקום זה, ועל מדרש לא שואלים הרבה שאלות...","209","","1080","True","True","False","","79","87.70.122.80","0","90315","יומא|נב ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82860);