var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=90080;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107140","הצעה לספירות הפסוקים של אזהרה בגר בתורה","jklein","06/05/24 22:59","705","76"),new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","62"),new MostViewed("107150","הגהות הגר"א ב"מ ע","אוריאל שלמוני","08/05/24 10:31","605","40")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("90080","0","האם יש חובה הלכתית להאמין בנסים ?","20/05/21 10:52","ט סיון","תשפ"א","10:52","עלי","כמסופר במקורותינו במקומות רבים ( כמו לגבי עצי הזהב בביהמ"ק. מעניין מה היה הרמב"ם הרציונליסט אומר על אגדתא זו ) ? מה מקור החובה אם יש ?ומה דינו של מי שאינו מאמין, במיוחד כשמדובר בסיפורים על העבר הרחוק ? מדוע המקרא אינו מספר על כך דבר ברור ( אלא רק ברמזי פסוקים ) ?","209","","1088","True","True","False","","447","87.71.2.158","0","0","יומא|לט ע"א",""),new Message("90082","90080","ישנה מחלוקת יסוד","20/05/21 11:10","ט סיון","תשפ"א","11:10","אבי גרינבלט","בין הרמב"ם לרמב"ן.
בי"ג העיקרים זה בודאי לא מוזכר כך שפשוט שאין בזה חובה הלכתית.","539","","1088","True","True","False","","110","77.124.115.70","0","90080","יומא|לט ע"א",""),new Message("90100","90080","כמה מקורות","20/05/21 14:53","ט סיון","תשפ"א","14:53","אביגדור","מתוך החוברת "מראי מקומות לסוגיות במחשבה"

נס - מתי נעשה וכיצד
א) רמב"ם: הנס הוטבע בטבע כבר בימי בראשית.
ב) רמב"ם: הסביר הרבה ניסים ע"פ הטבע. רלב"ג ומהר"ל: ב"שמש בגבעון דום" גרמי השמיים לא נעצרו (רלב"ג יהושע פ"י פי"ב, מלכים ב פ"כ פ"ט, מלחמות השם מאמר ו ח"ב יב), וכן כתב גם ר' ניסים ב"ר משה ממרשיליא, והוסיף שמהפכת סדום ועמורה היא רעידת אדמה. כמו כן הרס"ג המעיט בפעולות הניסים. ור' גדליה נדל כתב שניצחון אברהם על ארבעת המלכים היה ע"י תכסיסים והבאר שנתגלתה להגר במדבר לא נבראה שם אלא הנס הוא שהיא הבחינה בה כשנצרכה לה (בתורתו של ר' גדליה עמודים קמה, קעה). תוס' (חגיגה כו:) כתב שלחם הפנים לא היה חם ביום הילקחו אלא רך. ויש מי שחישב ששירת דבורה היתה ב-14 בפברואר בשנת 1129 לפני הספירה, ובאותו היום סמוך לצהריים היה ליקוי חמה מלא, וזהו "הכוכבים ממסילותם נלחמו עם סיסרא" (סיני חלק לא עמוד שסד).
ג) ר' שם טוב בן שם טוב: היו ניסים ממש, והחולק על כך סותר את עקרונות היהדות (ספר האמונות א-א. וכן האבן עזרא שמות יד-כז יצא בחריפות נגד מי שכתב שקריעת ים סוף היתה באופן טבעי. שלוש הדעות הנ"ל הובאו באוצר ישראל ערך נסים. וכן בן חפני גאון כתב ששמש בגבעון דום הוא כפשוטו, הובא בסיני כרך המאה עמ' רפ"א).
ד) מאירי: הניסים נבראו בששת ימי בראשית אך על תנאי אם יהיו ראויים לזה (כל הדעות הובאו במושגים במחשבת ישראל עמוד 273. דן בזה גם מפענח צפונות פ"כ ס"ג).
ה) רד"ק: ברוב הפעמים הניסים נעשים ע"י מעט תחבולה מדרך העולם (מלכים א פרק יז).","571","","1088","True","True","False","","97","95.86.89.211","0","90080","יומא|לט ע"א",""),new Message("90107","90080","תלוי ממה נובע חוסר האמונה","20/05/21 20:02","ט סיון","תשפ"א","20:02","אייל וו","אם זה מגיע מחוסר פרופורציה לדבר המקובל זו ממש כפירה ואם יש סברא לומר כך בגלל אי אמונה באדם הדובר או כלפי האדם שעשה את הנס וכד' נראה לי שאין חיוב אלא''כ מדובר על גדולי ישראל שיש חובה להאמין להם","1439","","1088","True","True","False","","38","","0","90080","יומא|לט ע"א",""),new Message("90130","90080","האם יש חובה הלכתית להאמין בה'?","21/05/21 08:43","י סיון","תשפ"א","08:43","Almuaddib","אפילו על כך, הדעות חלוקות.

הפכתי והפכתי בשו"ע ובנושאי הכלים. שמא תוכל להראות לי מראה מקום היכן יש מצווה להאמין בניסים?","107","","1087","True","True","False","","126","77.124.70.164","0","90080","יומא|לט ע"א",""),new Message("90093","90082","תחיית המתים היא לא נס?","20/05/21 12:53","ט סיון","תשפ"א","12:53","יום יום ידרשון","גם היא חלק מי"ג עיקרים, ואינה כתובה במפורש בתורה.
אבל זה לא העניין נראה לי,
אין שאלה האם להאמין בניסים באופן כללי,
כמו קריעת ים סוף למשל, שכתובה בתורה.
השאלה היא האם להאמין לדברי חז"ל,
ולענ"ד התשובה לשאלה זו היא ברורה כמובן...
(אא"כ יש אפשרות לפרש את הדברים בתור משל, אבל לא על זה מדובר כאן)","919","","1088","True","True","False","","100","95.86.66.1","0","90080","יומא|לט ע"א",""),new Message("90094","90093","יש עוד כדוגמת זה","20/05/21 13:00","ט סיון","תשפ"א","13:00","אבי גרינבלט","שמקורו בפסוקים ?
החובה היא להאמין שיש בורא.
ההתייחסות היא רק לחיוב כמצווה עצמאית וזו כלולה ב"אנוכי" לענ"ד.
מאד רלבנטי ענין המחלוקת שציינתי היות וקיימים תנאים לכך ובלעדיהם נעבור מעולם הניסים לעולם הסגולות.","539","","1088","True","True","False","","90","77.124.115.70","0","90080","יומא|לט ע"א",""),new Message("90096","90093","כשחזל","20/05/21 13:32","ט סיון","תשפ"א","13:32","אור חדש","לומדים על מציאות ע"ס דרשה אגדתית הרי שברור שתיתכן בינהם מחל' בדרשה
ואם יש מחל' פשוט שאין לחייב להאמין ששני החולקים צודקים במציאות
ממילא גם אם לא נמצא חולק בחזל אין להעלות על הדעת שהופך לברור מוחלט המחייב באמונה","458","","1088","True","True","False","","90","77.139.145.160","0","90080","יומא|לט ע"א",""),new Message("90097","90096","גם אם אתה צודק","20/05/21 13:43","ט סיון","תשפ"א","13:43","יום יום ידרשון","זה לא אומר ש"אנחנו לא מאמינים בניסים", כמו שמשמע מדברי הפתיחה,
זה רק אומר שיש מקום לחלוק בפירוש הפסוקים.
עיקר הטענה שלי היתה שזה לא קשור לדיון על עיקרי האמונה, או למחלוקת הרמב"ם והרמב"ן.","919","","1088","True","True","False","","78","95.86.66.1","0","90080","יומא|לט ע"א",""),new Message("90099","90097","אתה דייקת את הדיון","20/05/21 14:49","ט סיון","תשפ"א","14:49","אור חדש","שכל השאלה רק לגבי האמנה לניסים ע"ס דרשות חז"ל
כתבת שלך התשובה ברורה
בהנחה שתשובתך הינה 'כן' ובהתאם לרש"י בתחילת פרק חלק כתבתי את תשובתי, שלי פשוט שהתשובה הינה 'לא'

הדיון בינך לרב אבי לא קשור בקשר ישיר להודעתי","458","","1088","True","True","False","","70","77.139.145.160","0","90080","יומא|לט ע"א",""),new Message("90102","90097",">>>","20/05/21 15:14","ט סיון","תשפ"א","15:14","אבי גרינבלט","לאחר שפותח האשכול ציין את הרמב"ם , לענ"ד יש קשר בין הדברים.
אשמח אם תפנה להלכה מסויימת ברמב"ם המתייחסת לצד ההלכתי של אמונה בניסים כמושג הלכתי גרידא (למעט תחיית המתים שעדיין לא אירע אלא עתיד וכך פשוט שאנו מאמינים).
פשוט שאנו מאמינים שי"ס והירדן נקרעו ואבני אלגביש ירדו מן השמים וכו וכו , הפן ההלכתי הוא הענין .","539","","1088","True","True","False","","87","77.124.115.70","0","90080","יומא|לט ע"א",""),new Message("90104","90102","אבהיר יותר את כוונתי","20/05/21 15:41","ט סיון","תשפ"א","15:41","יום יום ידרשון","כמו שגם אתה מסכים, זה שהיו ניסים כגון קרי"ס ועוד זה דבר ברור.
ממילא אין שאלה האם צריך להאמין שהיו ניסים בעולם, כי זה כלול באמונה בתורה.
השאלה האם צריך להאמין לדברי חז"ל, או לקבל תמיד את הפרשנות שלהם, היא שאלה אחרת, שהתייחס אליה 'אור חדש'.

אם השואל התכוון לשאלה אחרת, כדאי שיבהיר את כוונתו.","919","","1088","True","True","False","","87","95.86.66.1","0","90080","יומא|לט ע"א",""),new Message("90108","90107","התוכלו להתיחס ל","20/05/21 20:30","ט סיון","תשפ"א","20:30","עלי","עצי הפרי מזהב שבביהמ"ק באופן פרטי. האם גם זה צריך להיות מוסבר באופן טבעי או שלא ? מדוע אינו נספר כאחד מעשרת ניסי המקדש ?
האם גם לבריה שבלעה אחד משערי ניקנור ?","209","","1088","True","True","False","","77","84.110.114.29","0","90080","יומא|לט ע"א",""),new Message("90110","90107","יש לך","20/05/21 21:29","ט סיון","תשפ"א","21:29","אור חדש","מקורות לקביעותיך?
כי אם החובה להאמין תלויה בקבלת דבריו של ניק אלמוני זה מאד מערער את האמונה","458","","1088","True","True","False","","67","77.139.145.160","0","90080","יומא|לט ע"א",""),new Message("90115","90108","'","20/05/21 23:29","ט סיון","תשפ"א","23:29","אייל וו","ראיתי בדף על הדף שהביא את הרא''ש שכתב ששלמה עשה זאת מחכמתו ולכן יוצא שהיה שם כנראה דבר טבעי רק קשה מהלשון שהגמ' קוראת לזה נס בדף כא ע''ב ושם הגמ' עונה על שאלתך שהמשנה אמרה נסים קבועים וזה לא היה קבוע ולגבי למה צריך להאמין כתבתי כבר בתגובה השניה עיי-'ש","1439","","1088","True","True","False","","31","","0","90080","יומא|לט ע"א",""),new Message("90112","90110","לא הבנתי כוונתך","20/05/21 21:43","ט סיון","תשפ"א","21:43","אייל וו","'","1439","","1088","True","True","False","","33","","0","90080","יומא|לט ע"א",""),new Message("90113","90112","הסבר","20/05/21 23:08","ט סיון","תשפ"א","23:08","אור חדש","קבעת שלש קביעות בדבריך
יש שהגדרתם ככופרים
יש שהגדרת שלא חייבים להאמין
ויש שחייבים להאמין להם בכל דבריהם

אשאל שוב
מה המקור לקביעותיך, לחלוקה שעשית ולמסקנות שכתבת?

אם המקור הינו רק סברתך מקווה שברור לך שהכופר בה אינו באמת כופר","458","","1088","True","True","False","","55","93.173.248.228","0","90080","יומא|לט ע"א",""),new Message("90114","90113","'","20/05/21 23:20","ט סיון","תשפ"א","23:20","אייל וו","הרי הדבר ברור שצריך להאמין שה' כל יכול ואין אצלו הבדל בין דבר קטן לגדול ואם אדם שומע נס ואומר אין מציאות שזה יקרה מבחינת הטבע וודאי שהוא כופר ולא צריך מקור כלל (ועוד הרי כולנו מחויבים להאמין ביציאת מצרים וא''כ כל נס אחר מדגמד באופן משמעותי ליד קריעת ים סוף וכל שאר הדברים שמנוגדים לטבע שקרו במצרים) בקשר לדבר השני אדם שבא ומספר לי נס על אדם כמו שבתי צבי ימ''ש או ישו ימ''ש וכד' וודאי שאני צריך להבין שה' באמת יכול לעשות זאת אבל לא צריך להאמין שהוא עשה זאת ולדבר השלישי יש כמה סיבות אבל נגיד את העיקרית ה' ציווה ללכת ע''פ חז''ל גם אם הם אומרים על ימין שמאל וכ''ש שהם מספרים נסים על ה'","1439","","1088","True","True","False","","34","","0","90080","יומא|לט ע"א",""),new Message("90116","90114","הדברים שפשוטים לך","20/05/21 23:34","ט סיון","תשפ"א","23:34","אור חדש","היו קשים מאד לראשונים
תוכל לראות במה שהביא הרב אביגדור שליט"א לעיל שהיחס לניסים היה מאד מסוייג אצל חלקם, מהסיבה הפשוטה, שה' הכל יכול החליט לברוא את העולם בחוקי הטבע ויש באמונה בניסים עלטבעיים כפירה בקיום רצונו בבריאת העולם כנ"ל
אני לא אומר שהדברים חד משמעיים נגד הניסים אך קביעתך הנחרצת לדעתי לא נכונה

פשוט לך שאין להוכיח מניסיו של יש"ו שהיה נביא וכד'
אך במה זה שונה מניסיו של משרע"ה? (להבדיל בין הטמא לטהור)

לפי הרמב"ם ובמידה רבה בכוזרי אין יסוד אמונתנו בניסים עצמם של יצ"מ, אלא רק בהתגלות ה' שהיתה במעמד הר סיני שרק שם התבררה אמונתנו שלא יכלה להתברר ע"י הניסים מהטעם שלעיל
לכן פשוט שלא יעלה על הדעת חיוב אמונה בניסים כיסוד אמונה אלא האמונה בהם הינה רק פועל יוצא מהאמונה הבסיסית הנובעת ממ"ת ומסורתה

לגבי האמונה בכל דברי חז"ל:
ערבבת שני דברים
החיוב לשמוע לסנהדרין הגדולה גם אם לדעתך הכריעו בהפך התורה (ימין שהוא שמאל) לפי הבבלי נאמר רק ביחס לסמכותם הבלעדית להכריע שאלות הלכתיות, לבבלי אף אם יכריעו הפך רצון ה' ה' מחליט עמם בע"כ מאז שהוריד התורה לארץ וכמעשה בתנורו של עכנאי (ובירושלמי מפורש ששומעים רק אם אומרים על ימין שהוא ימין)
אין לזה כמובן שום שייכות לגבי נאמנותם בסיפוריהם ואדרבה מצאנו רבות בש"ס שדיברו בלש' גוזמא, באי דיוק בפרטים או אף שינו לגמרי מהאמת מפני הבושה וכד'

לי פשוט שהרבה מדבריהם נאמרו בדרך חינוך או אגדה ואין חובה לחשוב שדייקו מציאותית","458","","1088","True","True","False","","65","93.173.248.228","0","90080","יומא|לט ע"א",""),new Message("90117","90116","'","20/05/21 23:43","ט סיון","תשפ"א","23:43","אייל וו","לא אמרתי שזה העיקר אלא שאם אתה לא מאמין בזה מסיבה שזה נשמע מופרך זאת כפירה וודאי שלא צריך להאמין בה' בגלל הנסים אלא הפוך בגלל שאני מאמין בה' שהוא כל יכול אני מאמין לנס ולכן יכול ליהיות שישו עשה נסים אבל אני בתור יהודי לא מחוייב להאמין לזה שהרי גם א''כ זה בא מהס''א ועוד שלהאמין שה' יכול לעשות זאת זה אני כן צריך להאמין רק בגלל שזה בא על אינשי דלא מעלי אני לא אמור להאמין כי גם אצל ישו ימ''ש או אדם אחר אם אי אמונתי מכיוון שהדבר מופרך וקשה להאמין מצד ה' וודאי שעדיין יש בזה מצד הכפירה לגבי מה שכתבת על הרב אביגדור אין לי מושג כלפי מה הוא אמר זאת אבל בכל אופן גם השאלה השלישית נופלת","1439","","1088","True","True","False","","33","","0","90080","יומא|לט ע"א",""),new Message("90119","90117","-","20/05/21 23:59","ט סיון","תשפ"א","23:59","אייל וו","כל הסייג זה משום שצריך האדם להביא את הנס להבנה שהוא יוכל להאמין בו בבירור למרות שאם יגידו להם שסדום נהפכה כפשוטו הם לא יגידו שאין הדבר אמיתי ולכן אין זה נחשב בגדר כפירה וזה לא סותר את דברי ועוד נס הוא טבעי וודאי וכשה' ברא את העולם הוא ברא את הנס (כמו שמקשים העולם מפנחס ואליהו שנפתח להם הירדן וא''כ למה מזכירים קי''ס אלא כאן לפני מ''ת וה' שבר את הטבע למען עם ישראל וזה כל עניין יציאת מצרים שלא היינו ראויים וה' על שם העתיד גאל אותנו ואולי לשם זה אנחנו צריכים לזכור זאת בכל רגע עמ''נ שלא ניפול ליאוש ואולי גם לשם זה חוזרים בתשובה וצמים בשובבים שעניין הקריאה משפיעה על השבועה ודווקא שני וחמישי שבהם גם קוראים את הפרשה (האולי מכיוון שזה כדעתי וללא מקור אלא תוך כדי דיבור) אבל לאחר מ''ת אין חידוש בנס שכל הבריאה כפופה ללומדי התורה לשמה","1439","","1088","True","True","False","","33","","0","90080","יומא|לט ע"א",""),new Message("90121","90119","בני יששכר חודש ניסן מאמר ד דרוש ט","21/05/21 00:18","י סיון","תשפ"א","00:18","אייל וו","ראה שם שקרה לדברים האלו שאמרת הנה אין מין הצורך להרחיב הדיבור בדבריהם הבטלים ועוד ראה בקדושת לוי ויקרא לפסח שכתב שמכיוון שאדם נופל לקטנות השכל עליו להאמין בנס וזה ששאל החכם למה צריך את החוקים האלו ומה לי לספר בהם הכוונה שמכיוון שאמונתו חזקה בבורא הוא לא צריך לזה ופ' שזה התשובה שעונים לו שאין מפטירין ולא פירש דבריו וכך כתב הנועם אלימלך דברים אך כשאדם הולך בגשמיות וכו' הוא נתגשם שאפילו הנסים שראה אינו מאמין להם וזה מה שהוכיח משה לישראל שהיה להם להאמין למה שראו עיניהם והוכיח אותם שישימו לב לנסים לנסים וע''י זה יזדככו בקדושה רבה ולכן יכול להיות שאותם גדולים שכתבו זאת בדרך הטבע הוא עמ''נ לקרב אנשים בעלי אמונה קטנה שלא יאמינו לנס כזה שסדום תתהפך ממש וע''י שיתקרבו יוכלו להאמין יותר","1439","","1087","True","True","False","","32","","0","90080","יומא|לט ע"א",""),new Message("90123","90121","חשוקי חמד בכורות מא א","21/05/21 00:26","י סיון","תשפ"א","00:26","אייל וו","שאל על הגמ' שאמרה כמה גרוע איש זה שנעשה לו נס הרי לחז''ל נעשו נסים ולא אמרינן הכי אלא לאדם שלא ידוע שהוא צדיק אומרים עליו כך וכתב שאם מספרים בסתם אין להאמין עד שהוא גדול וקדוש אבל אדם צדיק שידוע בנסים אין פלא שלו נעשה נס אפ' בשינוי הטבע","1439","","1087","True","True","False","","31","","0","90080","יומא|לט ע"א",""),new Message("90132","90130","ומי בדיוק","21/05/21 09:26","י סיון","תשפ"א","09:26","אור חדש","חולק על הדיבר הראשון כפי שביארו הרמבם?","458","","1087","True","True","False","","76","93.173.248.228","0","90080","יומא|לט ע"א",""),new Message("90139","90132","ראה, למשל, את ספר המצוות של בה"ג","21/05/21 14:46","י סיון","תשפ"א","14:46","Almuaddib","להבדיל מהרמב"ם - לא מנה רבי שמעון קיירא - שקדם לרמב"ם מאות שנים - את המצווה להאמין כאחת מהמצוות.
וכך כתב על דעת בה"ג הרמב"ן:
"ועם כל זה ראיתי לבעל ההלכות שלא ימנה אותה מצוה בכלל תרי"ג. ובדבור לא יהיה לך מניעות רבות לא יהיה לך לא תעשה לא תשתחוה להם ולא תעבדם. ואם כן יהיה מפי הגבורה חמש ומפי משה שש מאות ושמנה, לא מניין תור"ה. והנראה מדעתו שלבעל ההלכות שאין מנין תרי"ג מצות אלא גזירותיו יתע' שגזר עלינו לעשות או מנענו שלא נעשה אבל האמונה במציאותו יתע' שהודיע אותה אלינו באותות ובמופתים ובגילוי השכינה לעינינו הוא העיקר והשורש שממנו נולדו המצות לא ימנה בחשבונן. "
.
בה"ג אינו היחיד שאינו סובר שעצם האמונה היא מצווה, אחת מתרי"ג מצוות - ומכאן ראית שהדבר שנוי במחלוקת ראשונים.
.
כעת תוכל לחזור למה שכתבתי לעיל, שכן אפילו הרמב"ם, בי"ג עיקרי אמונה, לא מנה את האמונה במעשי ניסים כאחד מעיקרי האמונה היהודית.","107","","1087","True","True","False","","106","77.124.70.164","0","90080","יומא|לט ע"א",""),new Message("90140","90139","מבין אותו הפוך","21/05/21 16:37","י סיון","תשפ"א","16:37","אור חדש","שזה העיקר היסודי שממנו הכל נובע וממילא אינו בכלל התריג אלא יסודי מהם","458","","1087","True","True","False","","73","77.139.145.160","0","90080","יומא|לט ע"א",""),new Message("90141","90140","'","21/05/21 16:51","י סיון","תשפ"א","16:51","אייל וו","כנ'''ל","1439","","1087","True","True","False","","33","","0","90080","יומא|לט ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82739);