var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=90001;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","65"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","52"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","40")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("90001","0","הגהות הגר"א בעניין גורלות השעירים","16/05/21 11:18","ה סיון","תשפ"א","11:18","אוריאל שלמוני","הגהות הגר"א יומא לז עם פירוש אור אליהו","605","","1081","True","True","False","","418","147.234.130.134","0","0","יומא|לה ע"א",""),new Message("90049","90001","שני גורלות על זה ושני גורלות על זה","19/05/21 10:17","ח סיון","תשפ"א","10:17","איתן","ת''ר {ויקרא טז-ח} ונתן אהרן על שני השעירים גורלות
[גורלות] של כל דבר
יכול יתן שנים על זה ושנים על זה? ת''ל גורל אחד לה' וגורל אחד לעזאזל אין כאן לשם אלא גורל אחד ואין כאן לעזאזל אלא אחד,
יכול יתן של שם ושל עזאזל על זה, ושל שם ושל עזאזל על זה? ת''ל גורל אחד [לה' אין כאן לה' אלא אחד ואין כאן לעזאזל אלא א'],
א''כ מה ת''ל גורלות - שיהיו שוין, שלא יעשה אחד של זהב ואחד של כסף, אחד גדול ואחד קטן


קשה להבין את הרעיו שייתנו שני גורלות על כל שעיר. ראו רש"י ותוס' ושאר המפרשים, וראו לעיל בלינק שבהודעה הקודמת ההצעה בשם הגר"א.

הסבר נוסף - הצעתו של הרב אברהם סתיו.

לטובת מי שאין פייסבוק:

נדמה לי שמקור המבוכה הוא בהבנה, הרווחת בבבלי, שמשמעות המילה 'ונתן' היא הנחה של הגורלות על ראשי השעירים.
בספרא לעומת זאת, שהוא מקור הדברים, נראה שהמילה 'ונתן' מתארת את מעשה ההגרלה עצמו, כמו "ויתנו בגורל" (דה"י א ו, נ). דהיינו ההצעה לא מתייחסת להנחה פיזית של הגורלות, אלא לכך שיפילו על כל שעיר בנפרד גורל שבו תהיה אפשרות של לה' ואפשרות של לעזאזל.
מלבד ההיגיון שקריאה זו מעניקה להצעה, יש בה גם פתיחה של כיוון חדש בהבנת משמעות ההגרלה. בניגוד להבנה המקובלת בבבלי, שתפקיד הגורל הוא לברר מי ילך לשם ומי לעזאזל, הספרא רואה את הדברים מנקודת המבט של השעיר: כל שעיר מגיע אל יום הכיפורים כשהוא עומד מול שתי דרכים, ל-ה' ולעזאזל, והגורל מכריע באיזו מהן ילך. משום כך הגורל בטהרתו אמור להציג את שתי האפשרויות בפני כל אחד מן השעירים, בלי קשר לחברו, ורק משום שבסופו של דבר אנחנו צריכים שיהיה כאן "אחד ל-ה' ואחד לעזאזל" אין נוהגים כך בפועל.
","123","","1078","True","True","False","","118","95.86.75.109","0","90001","יומא|לה ע"א",""),new Message("90055","90049","מהרמב"ם משמע הנחה פיזית על השעירים","19/05/21 10:49","ח סיון","תשפ"א","10:49","אוריאל שלמוני","לשון הרמב"ם (עבודת יוה"כ ג, ג): "ונותן שני הגורלות על שניהם, של ימין על ימין ושל שמאל על של שמאל, ואם לא נתן לא עיכב אלא שחיסר מצוה, שההנחה מצוה שאינה מעכבת וההגרלה מעכבת אף על פי שאינה עבודה".","605","","1078","True","True","False","","29","147.234.130.134","0","90001","יומא|לה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82611);