var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=8938;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","76"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("8938","0","קושי בהבנת הגמרא","14/04/11 07:58","י ניסן","תשע"א","07:58","שאינו יודע לשאול","גמרא:
ועד מתי מניחן
עד שתשקע החמה
רבי יעקב אומר עד שתכלה רגל מן השוק
וחכמים אומרים עד זמן שינה...
אמר רב נחמן הלכה כרבי יעקב [שטמ"ק: דהא] רב חסדא ורבה בר רב הונא מצלו בהו באורתא


רש"י:
מצלו בהו באורתא. תפלת ערבית כר' יעקב:

מדוע מהנוהג של רב חסדא ורבה בר רב הונא לומדים שהלכה כרבי יעקב,
והרי ייתכן שסברו כדעת חכמים?","48","","4770","True","True","False","","1297","80.230.7.174","0","0","מנחות|לו ע"א",""),new Message("8941","8938","מענין לענין באותו ענין, מה זה זמן שינה?","14/04/11 11:08","י ניסן","תשע"א","11:08","דוד שפירא","","180","","4770","False","True","False","","215","95.86.113.72","0","8938","מנחות|לו ע"א",""),new Message("8943","8941","נחלקו הראשונים מהו זמן שינה","14/04/11 11:35","י ניסן","תשע"א","11:35","לומד","מבואר בשו"ת בית הלוי (ח"ג סי' נא) שהאשכול ו[כן היא סתימת לשון הרא"ש (שם)] פירשו את דברי חכמים 'עד זמן שינה' שהכוונה היא עד שעה שילך לישן בעצמו, ולא עד שעה שדרך העולם ללכת לישן, ונמצא שלדברי חכמים לא גזרו כלל שלא להשהות תפילין על ראשו שמא ירדם. והביא ראיה לזה מדבר רבי נתן בעירובין צו.
אמנם התוס' שכתבו שרבי יעקב וחכמים סבירא להו דלילה זמן תפילין אלא חיישינן לשמא ישן בהן ועביד רבי יעקב הרחקה טפי מדרבנן, משמע שאף רבנן עשו הרחקה ועד זמן שינה אין זה הזמן שהוא הולך לישן שאז אסור מעיקר הדין, אלא הזמן שדרך בני אדם לישן, ואף שהוא אינו ישן כעת עשו חכמים הרחקה, אלא שרבי יעקב עשה הרחקה יותר שאף משעה שכלתה רגל מן השוק צריך לחלוץ.","193","","4770","True","True","False","","146","109.226.14.240","0","8938","מנחות|לו ע"א",""),new Message("8944","8943","באור הראיה","14/04/11 11:51","י ניסן","תשע"א","11:51","לומד","ובבית הלוי שם ביאר את הראיה לדעת רש"י הסובר שאף לדעת ר' יעקב לילה לאו זמן תפילין, שאף שר"ח ורבה בר"ה בהכרח סברו שלילה זמן תפילין שהרי היו מהדרים שיהיו עליהם בעת מעריב. צ"ל שהגמרא לא דברה כלל בדין זה אם לילה זמן תפילין או לא אלא הביאה ראיה לעיקר דבריו של רבי יעקב דאין לחוש לשמא ישן רק משתכלה רגל מהשוק ושרי להניחן עליו עד אותו זמן אם היו עליו מבעוד יום. ועל זה אמר רב נחמן דהלכה כר' יעקב ולא כת"ק ומביא הגמרא ראי' מעובדא דר"ח ורבה בר"ה דהם ג"כ ס"ל בעיקר הך פלוגתא כר"י דעד שתכלה רגל אין לחוש לשינה דאם הי' מקום חשש שינה משקיעת החמה כת"ק אע"ג דהם ס"ל דזמן תפילין הוא ג"כ היה אסור להניחם מדרבנן משום חשש שינה.
ומכך שהיו חולצים מיד אחר התפילה [כמשמעות הלשו הלשון 'מצלי בהו באורתא' ולא יותר] מוכרח שחששו שמא ירדם ומוכח כר' יעקב, ולא כחכמים מכך שהוצרכו לחלוץ תפילין אחר התפילה","193","","4770","True","True","False","","171","109.226.14.240","0","8938","מנחות|לו ע"א",""),new Message("8959","8943","זמן שינה הרגיל","14/04/11 23:29","י ניסן","תשע"א","23:29","דוד כוכב","רמב"ם הלכות דעות פרק ד הלכה ד:
"היום והלילה כ"ד שעות, די לו לאדם לישן שלישן שהוא שמונה שעות, ויהיו בסוף הלילה כדי שתהיה מתחלת שנתו עד שתעלה השמש שמונה שעות".

ומקורו במסכת ברכות דף ב ע"א: "עד סוף האשמורה הראשונה, דברי רבי אליעזר". והוא זמן שבני אדם הולכים לישון.","125","","4770","True","True","False","","120","95.86.89.69","0","8938","מנחות|לו ע"א",""),new Message("8960","8944","בדומה לרבנן דמצלו בהו","14/04/11 23:36","י ניסן","תשע"א","23:36","דוד כוכב","נמצא גם בתשובות הגאונים - שערי תשובה סימן קנג:
"ומנהג ב' ישיבות שחולצין לאחר כימי השמים על הארץ של ערבית".
כלומר שלמרות שנשארו בתפיליהן זמן מועט - בקריאת שמע שעם תחילת הלילה, הם לא השהום להניחם זמן רב כדעת חכמים.","125","","4770","True","True","False","","126","95.86.89.69","0","8938","מנחות|לו ע"א",""),new Message("8999","8959","מתפלל בשנתו","16/04/11 21:19","יב ניסן","תשע"א","21:19","הודו_כי_טוב","אני קודם כל מדגיש שהפעם זו לא שאלה תאורתית זה מיקרה שקרה למישהוא

אדם התפלל שמע ישראל ואת כל הברכות שלה בשנתו וכשהגיע זמן ל 18 רצה לעמוד פקח עיניים והרי חלום .
מה יעשה ?","207","","4768","True","True","False","","378","217.132.247.171","0","8938","מנחות|לו ע"א",""),new Message("9001","8999","הקורא ק"ש (בחלום) ראוי שתשרה עליו שכינה","16/04/11 21:37","יב ניסן","תשע"א","21:37","student","אלא שאין דורו זכאי לכך (ברכות נז ע"א).","177","","4768","True","True","False","","149","84.228.61.119","0","8938","מנחות|לו ע"א",""),new Message("9004","8999","יברך ...נשמה שנתת בי","16/04/11 22:35","יב ניסן","תשע"א","22:35","דוד כוכב","כאמור במסכת ברכות דף ס ע"ב.

ויתפלל מחדש.
כי הקורא את שמע מתנמנם, יצא (ירושלמי מסכת ברכות פרק ב הלכה א, שולחן ערוך אורח חיים הלכות קריאת שמע סימן סג, ה). משמע שאם קראה ישן לא יצא.","125","","4768","True","True","False","","137","95.86.64.122","0","8938","מנחות|לו ע"א",""),new Message("39829","9004","פקפוק בהכרעה","01/06/15 17:36","יד סיון","תשע"ה","17:36","אור חדש","לכאו' הפגם בקריאה בנימנום הינו מצד שיש הרבה הפסקות בין המילים והפסוקים, שנרדם ומתעורר ושב ונרדם, בכ"ז יצא יד"ח.
במקרה השאלה אין כלל פגם כזה וע"כ אין כלל יכולת להסיק שלהלכה דינו חמור אלא אדרבה נראה שיצא יותר מאשר המתנמנם שהוא "רגל פה רגל שם" שהרי כאן דעתו מכוונת מתחילה ועד סוף.
אומנם יש לדון אם עשה המצווה בגדר "בן חיוב" וע"כ יצא יד"ח או שמא היה פטור אז וע"כ צריך לשוב ולקיים המצווה בגדר של "חיוב".
ובכן הגרע"י הוכיח מכך שיש חובה להעיר הישן ע"מ שיקרא ק"ש של בוקר טרם יעבור זמנה שנחשב כ"חייב בק"ש" למרות שישן הוא (ובכך דחה שיטת הגרש"ז שהתיר להוציא בחורים ישנים מסוכה כדי שהערים יוכלו לקיים המצווה וללכת לישון בה).
עפ"י הנ"ל הישן נחשב "מחוייב במצוות ק"ש" ואם בחלומו קראה מתחילה ועד סוף הרי שיצא י"ח ולא חייב לשוב ולקרותה עוד.","458","","3261","True","True","False","","141","95.86.116.87","0","8938","מנחות|לו ע"א",""),new Message("39830","39829","לא נכון","01/06/15 23:51","יד סיון","תשע"ה","23:51","דוד כוכב","בשו"ע או"ח תרצ, יב: "קראה מתנמנם, הואיל ולא נרדם בשינה, יצא". כלומר שישן חמור ממתנמנם.
וכן מבואר במקומות בש"ס שעוסקים במתנמנם שמתנמנם אינו חמור כישן אלא נחשב כער. מסכת תענית דף יב ע"א; מסכת יבמות דף נד ע"א; מסכת נדה דף סג ע"א.
עוד מבואר בשו"ע שם ששומע מתנמנם לא יצא, כיון שאינו מכוין לצאת כדבעי. וכיצד יכול הוא לזכור אם בחלומו שמע כל מילה ומילה ונתכוין לצאת בכולן? הרי הרגילות היא לזכור רק את ענין החלום, כגון ששמע קריאת שמע.

אין קשר בין החיוב באחריות למצוות בהיותו ישן שמשמעו החובה להתעורר ולקיים את המצוה, ודומה לדין שאם הזיק בהיותו ישן חייב; לבין קיום עצם המצוה בהיותו ישן וחסר דעה צלולה.

ומפורש במסכת גיטין דף ע ע"ב שישן נחשב לבר דעת רק משום שעומד להתעורר לרבי יוחנן, או שניתן להעירו לר"ל, אבל במצבו זה הריהו כשוטה.","125","","3261","True","True","False","","146","95.86.96.164","0","8938","מנחות|לו ע"א",""),new Message("39833","39830","הבהרה","02/06/15 11:54","טו סיון","תשע"ה","11:54","אור חדש","כל שכתבתי היה בהקשר של השאלה שבה מדובר שהאדם היה מספיק מודע לעצמו בזמן שנתו ואכן קרא כל ק"ש ואין בזה כלל ספק (ברור שאם רק זוכר בערך שקרא ולא יודע מה אין מה לדון כלל).

הדברים שהבאת ברישא מציינים את הבעיה שיש בשינה שמהווה הפסק במעשה המצווה שנעשית במצב הערות של האדם ושם וודאי הנימנום הכולל את הערות (הכשרה לקיום המצווה) והשינה (שבה אינו מקיימה) צריכה הכרעה ובכל אופן בשלב שישן אין שאלה שהרי לא עושה אז המצווה (בניגוד לנד"ד שמעשה המצווה נעשה בשלב השינה ואילו היו מעירים אותו אז זה היה מפסיק את המצווה ולא להפך)

לגבי הסיפא
יש לחלק בין הנדונים
עכ"פ הגרע"י למד שיש גדר של קיום מצוות ת"ת בישן, אם חולם ד"ת, וכאמור הוכיח זאת מהשכמה לק"ש.
פשוט לי שלא היה מחלק בין מצוות ת"ת למצוות ק"ש.
כמובן כ"ז בתנאי שיודע בעצמו שקרא הכל כסדר.","458","","3260","True","True","False","","165","95.86.116.87","0","8938","מנחות|לו ע"א",""),new Message("39849","39830","ובמציאות כולנו זוכרים שלא דילגנו ?","03/06/15 17:38","טז סיון","תשע"ה","17:38","הודו_כי_טוב","הנקודה שההתעוררות משינה והקימה להתחיל 18 כי בחלומו הגיע לגואל ישראל
ולכן נעמד ולכן התעורר","207","","3259","True","True","False","","175","79.181.165.89","0","8938","מנחות|לו ע"א",""),new Message("39834","39833","ראוי להגדיר","02/06/15 14:11","טו סיון","תשע"ה","14:11","עלי","דין 'המנקר', שהרי בבקר חג השבועות רבים לעתים ה'מנקרים' על הערים במנין הותיקין שלאחר ליל הלימוד בו לא ישנו. המנקר אינו מתנמנם אלא ישן ומתעורר חליפות כל פעם לזמן קצר, וגם בעת שהוא ער אינו עירני אלא נוטה לאבד ריכוז ומתקשה בהבנת הנקרא וכדו'. אולי לרגע, בכוונת ק"ש פסוק ראשון ושני הוא מסוגל להתאמץ ולהתרכז אך לאורך זמן ( אפילו כמה פסוקים ועלול להירדם באמצע הפסוק אפילו אם ממשיך וקוראו תוך כדי שינה ולעתים נרדם באמצע הפסוק. לעתים הבעיה היא בברכת המזון של החג אח"כ שנרדם באמצע ואשתו שישנה בלילה צריכה להעירו, והוי חוכא ואיטלולא של הברכה כי מתחיל בפסוק אחד ועלול לסיים באחר, ואיני בוש לומר שכבר קרה לי ) הוא נוטה להירדם ממש וניעור מחדש בכל פעם.","209","","3260","True","True","False","","164","194.114.146.227","0","8938","מנחות|לו ע"א",""),new Message("39835","39833","שוב, אינו דומה","02/06/15 19:57","טו סיון","תשע"ה","19:57","דוד כוכב","כתבת:
"הגרע"י הוכיח מכך שיש חובה להעיר הישן ע"מ שיקרא ק"ש".
לדעתו הישן חייב במצוות רק לעניין זה שהוא חייב להתעורר ולקיים את המצוה בהיותו ער.
אין לכך קשר ליציאת ידי חובת המצוה בהעשותה בחלום. (זכריה י, ב) וַחֲלֹמוֹת הַשָּׁוְא יְדַבֵּרוּ, ומלא בדברים בטלים. והאדם בשנתו הריהו כשוטה כמו שהבאתי ממסכת גיטין.

(הזכרת בנוסף דברים שאינם קשורים: הפסק, ת"ת)","125","","3260","True","True","False","","157","95.86.96.164","0","8938","מנחות|לו ע"א",""),new Message("39836","39835","למה לא קשור ת"ת לק"ש?!?","02/06/15 20:32","טו סיון","תשע"ה","20:32","אור חדש","לדעתו מקיים מצוות ת"ת בלימוד בשינה
לעתו גם ניתן להוכיח זאת מהערת הישן לק"ש

לדעתך אין קשר בין הדברים
לדעתי דעתך טעונה ביאור","458","","3260","True","True","False","","123","5.102.254.194","0","8938","מנחות|לו ע"א",""),new Message("39837","39836","מי דיבר על ת"ת?","02/06/15 20:49","טו סיון","תשע"ה","20:49","דוד כוכב","","125","","3260","False","True","False","","117","95.86.96.164","0","8938","מנחות|לו ע"א",""),new Message("39851","39837","בבקשה","03/06/15 21:50","טז סיון","תשע"ה","21:50","אור חדש","אני הזכרתי את מצוות ת"ת באשכול זה מס' פעמים
הזכרתיה כיוון שראיתי שהגר"ע יוסף זצ"ל סבר שאדם מקיים מצווה זו גם אם לומד בשנתו.
הוא הוכיח זאת מהעובדה שצריך להעיר אדם ישן לצורך קיום מצוות ק"ש.
מכאן מבואר שלשיטתו לפחות (הגם שכמובן זכותך לחלוק עליו) ניתן ללמוד ממצוות ק"ש לת,ת וממילא להפך וכן לשיטתו אין הבדל בין החובה להתעורר לקיים מצווה לבין החיוב לקיימה.
מכאן נובע שלשיטת הרב זצ"ל, ובניגוד להוראתך, אדם שקורא את כל ק"ש בשנתו בהחלט מקיים בכך מצוות קריאת שמע וגם מצוות ת"ת","458","","3259","True","True","False","","122","37.46.39.175","0","8938","מנחות|לו ע"א",""),new Message("39858","39851","דברי חלומות","04/06/15 05:52","יז סיון","תשע"ה","05:52","הכהן","הראשונים נקטו דהנודר בחלום אין צריך לקיים והיינו דלא חשיב דיבור ולא חשיב מעשה מדעת. ובכלל מה צריך לדון בזה, והרי זה פשוט דלא עשה שום מעשה ולא דיבר אלא חלם בלבד. וכל דיבור בזה אינו אלא דברי חלומות בלבד.","453","","3258","True","True","False","","81","95.86.93.176","0","8938","מנחות|לו ע"א",""),new Message("39865","39858","החילוק בין הנדונים","04/06/15 08:49","יז סיון","תשע"ה","08:49","אור חדש","מסתבר (וכך ניישב דעת הרב זצ"ל והוכחתו) שיש הבדל בין נדר שאדם צריך לעשותו במודעות וכן שיתייחס למודעותו לבין ק"ש שדי במודעות לבדה.
הסבר:
אדם השומע את חברו קורא ק"ש מתחילה ועד סוף בעונת הקריאה יוצא י"ח.
לעומת זאת השומע שחברו נודר מדג מלוח וודאי שלא נאסר בעצמו כיוון שלנדר לא די בשמיעת וקליטת הדברים (כבק"ש שצווינו "שמע") אלא יש צורך בקישורם לנודר, דבר שלא מתקיים בזמן השינה שבה נחשב נחשב שרואה החולם את ההתרחשויות כחיצוניות לו הגם שהוא מושפע מהן.

הדגמה להבנת העניין:
חלום רע או סיוט יגרמו לחולם להרגיש פחד אם כן קריאת שמע שמטרתה להביא לאהבת ה' ויראתו בהחלט יכולה לעשות פעולתה גם בחלום.","458","","3258","True","True","False","","146","188.120.148.239","0","8938","מנחות|לו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);