var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=89309;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("89309","0","300 כהנים - גם זה גוזמא ?","20/04/21 22:06","ח אייר","תשפ"א","22:06","מרדכי דב זינגר","ושנות רשעים תקצרנה זה מקדש שני.....
שעמד ארבע מאות ועשרים שנה
ושמשו בו יותר משלש מאות כהנים

הרי ידוע שהמספר 300 זה בא לבטא גוזמא.

אז מה כאן ?

אולי בגלל זה נקט "יותר" ?
(להגיד לנו שזה בדוקא ולא גוזמא)","807","","1109","True","True","False","","451","164.138.115.97","0","0","יומא|ט ע"א",""),new Message("89311","89309","ודאי גוזמא, שכן הירושלמי מוסר 80-85 בלבד","20/04/21 22:30","ח אייר","תשפ"א","22:30","Almuaddib",".

וראה את דברי הרמב"ם בפירושו למשנה שקלים, אודות כל הפעמים שמוזכר המספר 300. גוזמא, הכוונה היא שהיו הרבה.

וכך נכתב בירושלמי יומא:

"...מילא עבידה בראשון שהיו משמשין הוא ובנו ובן בנו שימשו בו שמונה עשר כהנים אבל בשני על ידי שהיו נוטלין בדמים וי"א שהיו הורגין זה את זה בכשפים שימשו בו שמונים כהנים וי"א שמונים ואחד וי"א שמונים ושנים וי"א שמונים ושלש וי"א שמונים וארבע וי"א שמונים וחמש ומהן שימשו שמעון הצדיק ארבעים."","107","","1109","True","True","False","","98","87.70.46.214","0","89309","יומא|ט ע"א",""),new Message("89319","89309","לא גוזמא","21/04/21 10:59","ט אייר","תשפ"א","10:59","מתעניין בדף","כשהגמרא אומרת מספר בלי לציין משמעות אפשר לומר גומר, אך כאן שהגמרא ממשיכה לחשב שיוצא שכל אחד היה פחות משנה קצת קשה לומר שגוזמא
ומה שמצינו בירושלמי יש הרבה מחלוקות בבלי וירושלמי אז אין ככ ראיה מזה
ואגב ראיתי בתשבץ משהו מעניין, שהכהנים בבית שני בודאי גם היו צדיקים רק היה בהם עוון שלא עשו כדין בן אחר אב במקום שראוי להיות כהן גדול","1431","","1108","True","True","False","","66","","0","89309","יומא|ט ע"א",""),new Message("89324","89309","הבנה אפשרית מתוך דיוק ברש"י בענין זה","21/04/21 19:11","ט אייר","תשפ"א","19:11","אלף בית רשי","דף ח: רש"י ד"ה מתוך שנותנין ממון לכהונה. מתוך שכהני בית שני היו עומדין ע"י ממון שנותנין על כהונה גדולה למלכי בית חשמונאי:
ונשאלה שאילה לכאורה החשמונאים לא מלכו אלא מאה + שנה בתקופת בית שני, ומנ"ל לרש"י שהממון לכהונה הגדולה היתה קיימת דוקא בזמן מלכות בית חשמונאי?

ואפשר לומר מסברה שאז מעמד הכהונה היה הכי גבוה בפיסגה ולכן היה משתלם לקנות, וראה בתולדות תנאים ואמוראים ערך יהושע בן גמלא, שמעון הצדיק, והוא גם מופיע במסכת זו דף יח שאימו קנתה את הכהונה בשבילו מינאי המלך (בית חשמונאי)(וראה בב"ח כאן) וזה מסביר גם את המספר 300 של כהנים גדולים ששימשו במקביל לכהנים הגדולים המלכים שהיו עסוקים, וכהנים אלו שמונו תמורת תשלום וכדומה שימשו תקופה קצרה מאוד לפעמים אף פחות משנה, וכן שמם לא מופיע במקורות היסטוריים, כי תפקידם הסתכם רק כלפי עבודת ביה"מ שהוא כשלעצמו הקנה מעמד חשוב פנימה בתוך העם, אבל לא תפס מקום כלפי מדיניות החוץ שהיו תופשי התפקיד המלכים הכהנים מבית חשמונאי,
ויש מי שכתב רעיון נוסף שמסתבר שהיו צריכים לשלם למלכי בית חשמונאי מפני שהם עצמם היו כהנים והיו יכולים לתפוש את הכהונה גדולה לעצמם.","278","","1108","True","True","False","","160","96.20.220.141","0","89309","יומא|ט ע"א",""),new Message("89313","89311","ראה תוס' בד"ה 'ועוד'","20/04/21 22:59","ח אייר","תשפ"א","22:59","דוד100",""...וא''ת א''כ בבית שני ניחשוב נמי סגני כהונה א''כ הוה ליה למימר קרוב לשש מאות כהנים גדולים ששימשו בו... אבל בבית שני כיון דכל אחד לא הוציא שנתו נקט ג' מאות לרווחא דמילתא... אפילו הכי לכל הפחות קרוב לג' מאות היו... והא דבספרי איכא שבבית שני היו שמונים כהנים ובירושלמי איכא נמי הכי ואמרי לה פ''א ואמרי לה פ''ב ואמרי לה פ''ג ובשמעתא אמרי ג' מאות יש לומר התם לא קחשיב אלא כהנים שיצאו מפנחס"","1325","","1109","True","True","False","","72","95.86.74.63","0","89309","יומא|ט ע"א",""),new Message("89315","89313","התכוונת לד"ה 'ולא'","21/04/21 00:17","ט אייר","תשפ"א","00:17","מרדכי דב זינגר","ייש"כ

אגב.
לשאלת תוס' שיש גירסא ח' ויש גירסא י"ח
כ"כ סתירה דומה מצאנו בימי שנות מלכות המלך יואש
אח' שנים או י"ח שנים","807","","1108","True","True","False","","75","164.138.115.97","0","89309","יומא|ט ע"א",""),new Message("89321","89313","תירוץ התוספות דחוק ודחוי","21/04/21 12:42","ט אייר","תשפ"א","12:42","Almuaddib","שהרי כך היא לשון הירושלמי, כאמור:

"...מילא עבידה בראשון שהיו משמשין הוא ובנו ובן בנו שימשו בו שמונה עשר כהנים אבל בשני על ידי שהיו נוטלין בדמים וי"א שהיו הורגין זה את זה בכשפים שימשו בו שמונים כהנים וי"א שמונים ואחד וי"א שמונים ושנים וי"א שמונים ושלש וי"א שמונים וארבע וי"א שמונים וחמש ומהן שימשו שמעון הצדיק ארבעים."

שהרי אם היה שמדובר רק בכהנים שיצאו מפנחס, מה יש לנו להזכיר מ' שנים של שמעון הצדיק? החשבון ממילא חסר!","107","","1108","True","True","False","","95","87.70.46.214","0","89309","יומא|ט ע"א",""),new Message("89320","89319","אתה חולק על הירושלמי, לא עלי","21/04/21 12:22","ט אייר","תשפ"א","12:22","Almuaddib","","107","","1108","False","True","False","","83","87.70.46.214","0","89309","יומא|ט ע"א",""),new Message("89322","89320","הבבלי","21/04/21 17:53","ט אייר","תשפ"א","17:53","מתעניין בדף","הבבלי חולק לא אני...","1431","","1108","True","True","False","","44","","0","89309","יומא|ט ע"א",""),new Message("89323","89321","אתה חולק על תוס'","21/04/21 18:40","ט אייר","תשפ"א","18:40","דוד100","תוס' למדו את הירושלמי בדיוק כמוך ומזה שלא תירצו כמוך כנראה שלא סברו כך.
ובהמשך הסוגיה משמע יותר כפירוש התוס' שזה לא גוזמה.","1325","","1108","True","True","False","","39","95.86.74.63","0","89309","יומא|ט ע"א",""),new Message("89332","89324","מספר הערות.","21/04/21 22:08","ט אייר","תשפ"א","22:08","דוד100","דבר ראשון ישר כח וראה גם בדף ט. בהגהות הב"ח אות א.
2. תוס' ישנים (בד"ה שנותנים עליה) מסבירים שהכוונה היא מלכות הורדוס.
3. הרמב"ם (בהלכות חנוכה) כותב שחזרה מלכות לישראל יתר על מאתים שנה.","1325","","1108","True","True","False","","36","95.86.74.63","0","89309","יומא|ט ע"א",""),new Message("89337","89332","ציינתי לב"ח בתוך הדברים","21/04/21 23:01","ט אייר","תשפ"א","23:01","אלף בית רשי","","278","","1108","False","True","False","","83","96.20.220.141","0","89309","יומא|ט ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);