var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=878;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","76"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","63"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("878","0","ממעט בחלון","10/09/09 19:43","כא אלול","תשס"ט","19:43","אבי פ","נראה שהגמרא מביאה תירוצים רבים דחוקים על מנת שלא תהיה תיובתא לשמואל.
מנין ברור כל כך שהלכה כמותו עד כדי נתינת אוקימתות הנראות רחוקות לפרטים שבדברים בחלון?","89","","5351","True","True","False","","861","95.86.72.252","0","0","בבא בתרא|כ ע"א",""),new Message("879","878","ואולי הפוך","10/09/09 20:13","כא אלול","תשס"ט","20:13","הראל","אולי הגמרא רוצה להראות שוב ושוב שאין הלכה כשמואל,
כי כדי שתהיה הלכה כשמואל - יהיה עליו להעמיד כל כך הרבה משניות וברייתות בדוחק עצום.

וראה כך בחכמת-מנוח (בבא מציעא כא ע"ב) שכתב - בעניין אחר - בבואו לבאר מדוע הגמרא מקשה שוב ושוב קושיה שיש עליה אותו התירוץ שהופיע קודם לכן בסוגייה:
כי כך סוגיית התלמוד בכל מקום והטעם משום דאותו התירוץ דוחק הוא ובא המקשן להראות דהרבה דוחקים אתה צריך לסבול בכמה משניות, ונמצא בפוסקים בהרבה מקומות מכריחין שאין הלכה מחמת כן באותו שמשני שנויא דחיקא בכה"ג.

בין כך ובין כך - קושייתך שלעיל מתבקשת, ודומה שכל מי שלומד לא בהעברה בעלמא - קושייתך זו עלתה לו. (מעניין איך הגיבו שומעי השיעור שלך?)

ולולי דמסתפינא, הייתי מציע ברמיזה, שאולי גישת הגמרא כאן (בתירוציה) בכלל הולכת בשיטה שהוזכרה כאן בדיון אחר לאחרונה, וד"ל.","46","","5351","True","True","False","","220","77.126.75.132","0","878","בבא בתרא|כ ע"א",""),new Message("882","878","אוקימתות","10/09/09 21:39","כא אלול","תשס"ט","21:39","ברוך","קראתי פעם (ואיני זוכר איפה), שתירוצים כגון 'איידי דקתני סיפא', האוקימתות הדחוקות וכדומה, מבוססים על ההנחה כי התנאים באו בדבריהם לחדש דבר אחד, והשתמשו לשם כך בדוגמאות ובניסוחים שונים. כל עוד לא מדובר בעיקר החידוש, הם לא טרחו לפרט את הדוגמאות השונות כך שיתאימו לכל פרטי ההלכה, והשאירו זאת לקורא.
בדוגמא שלנו, למשל, ברור כי כוונתה של הברייתא היא לחלק בין חומר הראוי לחציצה לבין חומר שאינו ראוי לחציצה (מכיוון שהוא נמס או מתפוגג). הברייתא לא באה ללמד אותנו על דיני ביטול ומה יישאר בחלון ומה לא. על כן, חידושו של התנא כאשר הוא כותב שאף אדם חוצץ, אינו שאין צורך בביטול, אלא שהחומר הפיסי ממנו עשוי האדם יכול לחצוץ, אף על פי שהוא עתיד לאחר מאה ועשרים להרקב ולהעלם.
מה שנותר לגמרא, אם כן, הוא רק להסביר מה ההיכי תמצי שחומר כזה אכן יוכל לחצוץ, מאחר ויש בעיה אחרת - שאדם עתיד ללכת. וכאן מציירת הגמרא מה שמציירת. לסיכום: האוקימתא אכן דחוקה, אך הגמרא אינה חוששת להעמיד כך את הברייתא, שכן סוף סוף לא זהו הנושא בו היא דיברה.","86","","5351","True","True","False","","246","77.125.80.4","0","878","בבא בתרא|כ ע"א",""),new Message("883","882","כנראה שהתכוונת למאמר המאלף הזה?","10/09/09 21:48","כא אלול","תשס"ט","21:48","הראל","דרכה של גמרא מאת הרב יהודה ראק.
מאמר מאלף וחשוב מאוד (גם אם לא מסכימים איתו).

[אך ראה תגובתו של הרב צבי יניר במאמרו דרכו של תלמוד]","46","","5351","True","True","False","","320","77.126.75.132","0","878","בבא בתרא|כ ע"א",""),new Message("886","883","אכן. יישר כח. שני המאמרים ממולצים מאד.","10/09/09 22:08","כא אלול","תשס"ט","22:08","ברוך","","86","","5351","False","True","False","","214","77.125.80.4","0","878","בבא בתרא|כ ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);