var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=86694;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","39"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","22"),new MostViewed("107163","הגהות הגר"א בבא מציעא עו","אוריאל שלמוני","14/05/24 18:18","605","12")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("86694","0","ברכה על שמן - למה רש"י לא פי' דאין הנאה","12/02/21 12:37","ל שבט","תשפ"א","12:37","לישועתך קויתי השם","בברכות לה, ב מבואר דהשותה שמן אינו מברך (לרוב הראשונים, אבל לרמב"ם מברך שהכל), משום שהוא מזיק.
ורש"י פי' שהשמן מזיק לגוף האדם, וממילא אין זה בגדר "אכילה", ולכן זה פטור מברכה.
ויש לעיין למה לא פירש משום שאינו נהנה, כמו שפי' רא"ה, ריטב"א, ש"מ, ומאירי בפי' הב'.
והסתפקתי אם מבואר ברש"י שיש הנאה, ויש סיבה לחייבו בברכה, אלא שהוא פטור משום דלא הוי אכילה.","1008","","1188","True","True","False","","418","185.24.207.255","0","0","ברכות|לה ע"ב",""),new Message("86698","86694","הסברו של","13/02/21 20:14","א אדר","תשפ"א","20:14","אור חדש","רשי מתאים לפשט הגמרא ואין לשאול למה פירש כפשט

מה גרם לראשונים שאחריו לפרש בהפך הפשט?
כנראה שכיוון שלהם היה שמן זית והכירוהו ראו שאינו מזיק ולכן נאלצו לפרש פירושם המחודש
אומנם פירושם קשה ביותר שהרי ממ"נ, אם השמן מזיק לגוף האדם שיפרשו כרשי, ואם אינו מזיק א"א כלל לכנות הזק לשמן זה שצורך אותו להנאת גופו, שכל מאכל ניזוק בעת אכילתו אך וודאי לא שייך בזה שם נזק אם עושה להנאתו.

אגב
ייתכן והגמרא דיברה במציאות של שמן בכבישה חמה שאחוז החומציות בו גבוה יותר וממילא מזיק קצת

ואולי רב ושמואל הכירו שמן כבישה קרה ולהם היה פשוט שברכתו עץ ואילו המקשן חי במקום שהיה בו רק שמן ירוד ולכן הקשה","458","","1187","True","True","False","","98","89.139.84.148","0","86694","ברכות|לה ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82818);