var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=8663;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("8663","0","עוד על מתכות ושימושן בכלים","06/04/11 11:04","ב ניסן","תשע"א","11:04","עלי","כידוע הזהב יקר יותר מהכסף. נכון שיש כלי נגינה מכסף כחצוצרות, אך ניתן ליצרן גם מזהב. חצוצרות וחלילי זהב כיום נחשבים טובים יותר ( גם מבחינת צלילם ) ולא רק יקרים יותר מחצוצרות וחלילי כסף. אני משער שהציווי לעשות את החצוצרות דווקא מכסף קשור לתפקידן. קיים הבדל בקבלה בין זהב לכסף ( דין לעומת חסד, עיין ומצא בזוהר ).
בהקשר זה ראוי לעיין בסוגיית ספלי הכסף של ניסוך היין והמים במסכת סוכה. בעלי התוספות הקשו כיצד יתכן שמערים את המים מצלוחית של זהב לספל כסף, לכאורה בניגוד לכלל של "מעלין בקדש ואין מורידין". תירוצם הוא שהספלים אינם כלים נפרדים אלא הם חלק מהמזבח. ברם ניתן לענות על דבריהם שתי תשובות : א. שלשיטת רבי יהודה הספלים מכונים בברייתא בגמרא - קשוות, היינו כלי שרת, וא"כ ודאי שאינם מחוברים למזבח, א"כ מה יענו לשיטתו ? ב. ועוד, ניתן לענות שלעניין שתיית יין, הכסף עדיף על הזהב, כפי שמצאנו ביוסף, שהיה לו גביע כסף ( "ואת גביעי גביע הכסף תשים בפי אמתחת הקטן" ) ולא גביע זהב, ולא מפני שחסר לו ממון לקנות. וכך מצאנו ברבי יהושע בן קרחה בסיפור על דבריו עם בת הקיסר שאמרה שהוא בעל חכמה מפוארה בכלי מכוער, והוא הציע לה לשים יין בכלי חרס במקום כלי זהב, ומוכח מהסיפור ( עיי"ש וקצרתי בדברים ) שלגבי עניינים שונים יש ערך שונה לחומרים שונים ולא השווי הכספי קובע.
שיטתם אינה תואמת לשיטת רש"י וכנראה גם לרמב"ם שהספלים נפרדים מהמזבח. אני משער שהתשובה הנ"ל היא הסיבה.","209","","4776","True","True","False","","1311","212.117.142.227","0","0","מנחות|כח ע"א",""),new Message("8665","8663","המממ","06/04/11 11:42","ב ניסן","תשע"א","11:42","Almuaddib","1.
אתה מכיר דוגמא לחצוצרות זהב? אני לא. מדובר במתכת שאינה מתאימה לכך, ואין לה שום יתרון. רוב החצוצרות הנמצאות כיום, אם לא כולן, מיוצרות מסגסוגות קלות; חלקן על בסיס נחושת ורובן על בסיס ניקל.

2.
על הסיבה לעשיית החצוצרות מכסף כבר נאמר בגמרא "כל כינופיא דכסף הוא".

3.
אתה בטוח שיש מי שסובר שהקשוות הן ספלים?

4.
העובדה כי ליוסף היה גביע כסף, אינה מכריחה שגביע כסף עדיף לשתיית יין על פני זהב. ראשית, הרי יתכן כי הוא מחזיק אותו לניחוש, וכדבריו. שנית - פינו הטועם כי גביע זהב עדיף, ולכן גם כיום ירבו המצפים את גביע הכסף מבפנים בציפוי זהב דקיק, כדי למנוע את טעם הלוואי הנלווה לכסף.

5.
בסיפור עם רבי יהושע ההיפך הוא המוצע. הרי היין היה בכלי חרס, והוא מציע לה להעבירו לכלי כסף. כלומר - הכסף אינו יפה לאכסון יין.","107","","4776","True","True","False","","196","81.218.141.168","0","8663","מנחות|כח ע"א",""),new Message("8676","8665","עוד תגובה","06/04/11 20:56","ב ניסן","תשע"א","20:56","עלי","תודה עבור התגובה. אגב למה כינוי מוזר שכזה ?
1. כפי שכתבת וכתב גם דוד כוכב, יש חצוצרות, חלילים, קלרניטים וסקסופונים העשויים מחומרים שונים, לא תמיד מתכות, גם חומרים פלסטיים כמו בקליט. לעתים סגסוגות, לעתים עם ציפויים שונים. אם כן צדקת בדבריך ואינני חולק.
2. לומר ש'כל כינופיא דכסף הוא' זה כמו לומר שזו גזירת הכתוב כפי שלומדת הגמרא שם בר"ה, אך על זה בדיוק היתה השאלה, מדוע, מה הטעם ?
3. לגבי קשוואות או קסוואות, עיין ב'ערוך' בערך המתאים. על פי זה כתבתי שקסווה או קשווה הוא כלי שרת, והיות שרבי יהודה מדבר על הספלים ומכנה אותם קשוואות משמע שאכן הוא מתייחס לספלים ככלי שרת ולהיפך. יש אמנם הסוברים שהכוונה לנקבי הספלים כמין צינורות. תוכל לעיין במאמרו של א.גרוסברג בתחומין יא העוסק במזבח ובנסכים. ואכמ"ל.
4. אינני סבור שיוסף השתמש בגביעו רק לניחוש, להיפך, ח"ו לומר שיוסף ניחש, אין זו אלא אמירה להטעות את האחים שיחשבו שיוסף כעובדי ע"ז היה מנחש בגביעו. גם כיום המנחשים בקפה וכדו' מנחשים בכוס קפה מלא ולא בכוס ריקה. מן הסתם יוסף השתמש בגביעו לשתיה. בעת העתיקה לא היו רגילים לשתות מים לבד בשל איכותם הירודה אלא יין מהול במים.
5. אתה צודק, מחמת המיהור בעת העבודה לא שמתי ליבי. מדובר ברבי יהושע בן חנניה ולא בן קרחה, ובזה בדיוק העניין וכדבריך, עדיף לשמור יין בכלי חרס ולא בכלי זהב וכסף למרות שהחרס זול ופשוט. מכאן שהשימוש בכלים אינו עניין לשווי החומר ממנו הוא עשוי אלא תלוי במידת התאמתו לשימושו. זו היתה תגובתי לשאלתו של דוד כוכב מדוע דוקא חצוצרות כסף, כי כנראה לשימוש זה מתאים יותר הכסף.","209","","4776","True","True","False","","212","213.151.61.173","0","8663","מנחות|כח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);