var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=8647;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","71"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","65"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("8647","0","חידה על פשט הכתוב","05/04/11 16:07","א ניסן","תשע"א","16:07","עלי","חומר למחשבה לקראת דף כח,ב-כט,א : ( החידה מבוססת על מאמר שיצא לאור בעוד כשלשה חודשים כך שבינתיים לא תינתן התשובה. המאמר כבר מצוי בידי מנהל האתר אך נא להתאזר בסבלנות )
מדוע חילקה התורה את תיאור המנורה לשתי פרשיות, ולא הושלם התיאור בפרשת תרומה ? מה החלק המופיע בפרשת בהעלותך ובמה הוא שונה משאר החלקים שבפרשת תרומה ? מדוע חייב היה איזכורו להיות נפרד ?
ועוד חידה :
מי הוא שמוסר על מספר קישוטים שונה מזה שמנו חז"ל, מה מספרם לשיטתו ?
כיצד יש להסביר את הכתוב לשיטתו ?
ועוד חידה :
היכן מופיע תיאור שונה מעט של המנורה מזה המצוי בדפים הנ"ל ?
מה השוני ?","209","","4776","True","True","False","","1206","212.117.142.227","0","0","מנחות|כח ע"ב",""),new Message("8649","8647","וירא כי אין איש","05/04/11 20:01","א ניסן","תשע"א","20:01","המכריע","ממש לא התחום שלי, אבל בראותי כי אין עונה. זכורני שבשער טיטוס זה שונה מעט. ודומני שיש עבודה של הרב הרצוג על זה שטוען שזה נשבר ותיקנוהו הרומאים לא ככתוב בתורה.
סליחה ומחילה אם הדברים ללא קשר.","199","","4776","True","True","False","","182","95.86.92.195","0","8647","מנחות|כח ע"ב",""),new Message("8652","8649","קיים הויכוח","05/04/11 20:58","א ניסן","תשע"א","20:58","דוד כוכב","בשער טיטוס הקנים עגולים, בעוד חב"ד מדגישים שהקנים ישרים.
בשער טיטוס יש למנורה כן רחב, ובראשונים ציירו ג' רגלים.","125","","4776","True","True","False","","148","213.151.58.209","0","8647","מנחות|כח ע"ב",""),new Message("8677","8652","תשובות לשתי חידות מהשלוש","06/04/11 21:06","ב ניסן","תשע"א","21:06","עלי","התשובה לחידה השניה מצויה בהערה 31 במאמר שהעליתי לדף צח באתר, מתחומין כו. כדאי לעיין בשני המאמרים שם כי בהם מצוי הבסיס גם לתשובה לחידה הראשונה.
התשובה לחידה השלישית היא שמדובר בברייתא דמלה"מ, יש לעיין שם ולהשוות את הנוסח לנוסח הגמרא שלפנינו. נוסח זהה קיים גם בפירוש המיוחס לרס"ג לספר שמות שיצא לאור ע"י רצהבי בהוצאת מוסד הרב קוק.","209","","4775","True","True","False","","196","213.151.61.173","0","8647","מנחות|כח ע"ב",""),new Message("8682","8652","לגבי המנורה שבשער טיטוס ","06/04/11 23:11","ב ניסן","תשע"א","23:11","דוד שפירא","חשבתי שהמנורה הזו היא ממנורות שלמה ולא עשו אותם כמו מנורת ההיכל כי יש הלכה רמב"ם הלכות בית הבחירה פרק ז' הלכה י':"ואסור לאדם שיעשה בית תבנית היכל. אכסדרא תבנית אולם. חצר כנגד העזרה. שולחן בצורת שולחן. ומנורה בצורת מנורה. אבל עושה הוא מנורה של חמשה קנים או של שמונה קנים או מנורה שאינה של מתכת אע''פ שיש לה שבעה קנים:"
יש לי כמה שאלות שלא ביררתי:
דבר ראשון: האם היו מנורות נוספות בבית שני או רק במקדש שלמה.
דבר שני: האם ההלכה הזו נוגעת גם למנורות שלמה שהרי בפועל הם היו במקדש.
אשמח לתגובות!","180","","4775","True","True","False","","214","212.76.107.30","0","8647","מנחות|כח ע"ב",""),new Message("8700","8682","אני לא הראשון שאמר את זה ","07/04/11 12:27","ג ניסן","תשע"א","12:27","דוד שפירא","תסתכלו פה בתגובה 4","180","","4774","True","True","False","","227","95.86.78.161","0","8647","מנחות|כח ע"ב",""),new Message("8704","8700","מספר המנורות במקדש","07/04/11 12:43","ג ניסן","תשע"א","12:43","עלי","בבית ראשון היו אחת עשרה מנורות. בבית שני היתה מנורה אחת בלבד.
ראה במאמרים שכתבתי על המנורה וכלי המקדש בדף צח בפורטל הדף היומי.
יש ברייתות מפורשות על כך שבבית שני היתה רק מנורה אחת וגם יוסף בן מתתיהו בקדמוניות מספר על מנורה אחת בלבד. לעומת זה בבית ראשון כתוב מפורש במקרא שהיו אחת עשרה מנורות.","209","","4774","True","True","False","","226","212.117.142.227","0","8647","מנחות|כח ע"ב",""),new Message("8706","8704","עוד על צורת המנורה","07/04/11 13:16","ג ניסן","תשע"א","13:16","עלי","המחלוקת בעניין צורת קני המנורה מוכרת כנ"ל.
א. ראה במאמרי בתחומין כו המופיע על דף צח באתר, ראה שרס"ג ובעקבותיו ר' אברהם אבן עזרא, כותב שששת קני המנורה הקיפו את הקנה האמצעי בחצי עיגול ממזרחו, כלומר בניגוד למסורות אחרות כמו זו של יוסף בן מתתיהו ובשונה מדעות הראשונים, כרש"י וכרמב"ם, שסברו שהקנים עמדו בקו ישר.
ראה שם במאמר שדווקא פשט הכתוב וכן הספרי והספרי זוטא בהעלותך יכולים להתאים יותר לשיטתו אך צ"ע.
בהתחשב בכך שהרמב"ם פוסק שקני המנורה עמדו לרוחב המקדש מצפון לדרום, לא ניתן לישב את סדר הדלקת הנרות כמתואר במשניות מסכת תמיד, כאשר הם לכאורה מסודרים ממערב למזרח לאורך המקדש. הרמב"ם עצמו כתב בפירוש המשנה שההלכה אינה כמשניות מסכת תמיד, ובמשנה תורה אינו מתייחס כלל לסדר הדלקת הנרות כבמשנה, תופעה מפליאה כשלעצמה. ברם אם קני המנורה עמדו בחצי עיגול סביב וממזרח לקנה האמצעי וכשיטת רס"ג, אפשר להסביר את המשנה באופן פשוט.
אין כלל גמרא העוסקת בסדר הדלקת הנרות אך קיימות כשבע שיטות ראשונים שונות (!) בעניין זה. יש עמדי טיוטת מאמר גדול מאד בעניין זה אך אכמ"ל
ב.בעניין צורת הקנים עצמם אם הם היו ישרים אלכסוניים או עגולים, יש להזכיר שהרמב"ם הוא יחיד הסובר שהם היו ישרים אלכסוניים, וכבר בנו ר' אברהם המציין זאת לא ידע מניין לו. אין מקורות לשיטתו. כל הראשונים האחרים לא סברו כמוהו, וכידוע גם אין שום ציור או תחריט או תבליט תואם לשיטתו. כפי שהעירו לפני, אין לדעת אם בכוונה עשו את המנורות בתבליטים אם קנים עגולים או לא, וכחיקוי למנורת המקדש או דווקא בשונה ממנה. יש לציין גם שבשונה ממנורת המקדש שלא היה לה קנה מחבר אופקי בין ולרוחב הקנים, הרי שבמנורות שבתבליטים מצוייר קו מחבר אופקי ביניהם, ולא ברור אם מסיבה טכנית של הציור או מסיבה אחרת. בכל מקרה אינני סבור שניתן יהיה להכריע בשאלה זו עד שיתגלו כלי המקדש, בב"א.","209","","4774","True","True","False","","435","212.117.142.227","0","8647","מנחות|כח ע"ב",""),new Message("8708","8704","לטובת הציבור נעלה לפה את מה שעלי כתב","07/04/11 14:02","ג ניסן","תשע"א","14:02","דוד שפירא","בדף צ"ח","180","doc","4774","True","True","False","","187","95.86.78.161","0","8647","מנחות|כח ע"ב","0-doc"),new Message("8707","8706","הרמב"ם לא קבע שהקנים היו ישרים ולא מעוגל","07/04/11 13:59","ג ניסן","תשע"א","13:59","Almuaddib","ולא מעוגלים.


שהרי מדבריו עולה שמדובר בתרשים סכימתי בלבד, שמטרתו לתאר את מיקומם של כל העיטורים.

שכך כתב:

"אני מצייר עכשיו הצורה הזאת שהגביעים צורת דבר משולש והכפתור עגולה והפרח חצי עגולה כדי שיהיה קל להצטייר, שאין הכוונה בצורה הזאת להודיע בה צורת הגביע על אמתתו לפי שכבר ביארתי אותו לך, אבל הכוונה להודיע בה מספר הגביעים וכפתורים והפרחים ומקומותם והשיעור הנשאר מעמוד המנורהשאין בה שום דבר , והמקומות שהיו בהן הפרחים והכפתורים...".


והמחלוקת עומדת בעינה. חסידי האדמו"ר האחרון מלובביץ' יוצאים בשצף להוכיח כדברי רבם, שקני המנורה היו ישרים ולא מעוגלים, וכציורו של הרמב"ם. אחרים יש להם על מי לסמוך, וכבר הוזכרו כאן דברי הראב"ע שכתב "והששה נערכים אחר זה בחצי עגול".


דומני שלהלכה, כשייבנה בית המקדש השלישי במהרה, זו גם זו כשרה.","107","","4774","True","True","False","","173","81.218.141.168","0","8647","מנחות|כח ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);