var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=8575;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","71"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","61"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("8575","0","הערות בדיני העצים","31/03/11 23:03","כה אדר ב","תשע"א","23:03","המכריע","א. איכא בינייהו חדתי. לכאורה באו לאפוקי דלא תימא דאיכא בינייהו מביתו, דלר"א בן שמוע דדריש להיקש לחדתי אכן צריך להביא מביתו. אלא כל הנפ"מ היא דלר"א בר' שמעון א"צ חדתי, אבל מהיכן באין לא פליגי. וטעמא פשוט דאין היקש למחצה ולכן לרא"ב שמוע תרתי שמעת מיניה. אדרבה קצ"ב לראב"ר שמעון מדוע יליף מהיקישא רק מביתו ולא חדתי.

ב. הגמ' מקשה מעובדא דדוד וארונה. כבר הבאנו בזבחים דהראיה מהמפורש במקרא דדוד אכן הקריב (לאחר ששילם). וצ"ל דלא היה מסתברא להש"ס לחלק בין במת יחיד לבמת ציבור. ומה שנדחקת הגמ' בחדתי, היינו רק לרא"ב שמוע, אבל לראב"ר שמעון א"צ לזה. ועובדא דאלישע שהשתמש בכלי הבקר שחרש בהן, הרי היה בזמן הבית ולא היתה שם הוראת שעה, וע"כ לא היה זה כלל קרבן.

ג. מה שפירש"י חרוץ, יפה ומצויר, לכ' צ"ב מדוע לא יפרש לשון חריצים, ומסייע לדישה חריצים לצד יתידות.","199","","4781","True","True","False","","1088","95.86.122.34","0","0","מנחות|כב ע"א",""),new Message("8580","8575","הנה שמתיך למורג חרוץ","01/04/11 00:57","כו אדר ב","תשע"א","00:57","דוד כוכב","כך אכן פירש רש"י את אותו הפסוק במסכת עבודה זרה דף כד ע"ב: "למורג חרוץ - טרוף בפגימות והן פיפיות".
וכן ברש"י מסכת ברכות דף נה ע"א: "מוריגי בהמה - כל בשר שבבהמה שאינו חלק אלא דומה למורג חרוץ שאינו חלק".
וברש"י מסכת שבת דף פא ע"א: "מוריגי בהמה - כל בשר שיש בבהמה העשוי כמורג שהוא פגום וחרוקה כמורג חרוץ חדש".

ונראה שרש"י כאן בא לבאר את הקשר בין לשון חריצי המורג, ללשון זהב חרוץ, (באיוב מא, כב; תהלים סח, יד; משלי יב, כז). שכשם שזהב חרוץ הוא זהב יפה, כך חריצי המורג הריהם כקישוטים.","125","","4780","True","True","False","","213","212.76.119.250","0","8575","מנחות|כב ע"א",""),new Message("8597","8575","ברש"י "יפה ומצמיד", לא "ומצוייר" !","03/04/11 09:12","כח אדר ב","תשע"א","09:12","Almuaddib","הקושיה אינה על רש"י, אלא על מי שהגיה ברש"י, ובכך תלה בו קושיה.


הבה נראה בדברי רש"י:

מקור 1: עבודה זרה דף כד עמוד ב:

"מאי מוריגים? אמר עולא: מטה של טורביל. מאי מטה של טורביל? עיזא דקורקסא דדיישן. אמר רב יוסף: מאי קרא? "הנה שמתיך למורג חרוץ חדש בעל פיפיות תדוש הרים ותדוק וגבעות כמוץ תשים". "

מקור 2: מסכת מנחות דף כב עמוד א

מאי מוריגים? אמר עולא: מטה של טרבל.
מאי מטה של טרבל? אמר רב יהודה: עיזא דקורקסא דדשו בה דשתאי.
אמר רב יוסף: מאי קראה? "הנה שמתיך למורג חרוץ חדש בעל פיפיות תדוש הרים".

רש"י על ע"ז:
" טורביל עיזא דקורקסא - דף גדול ועב מאד ורחב וטרוף בפגימות הרבה לרוחבו עמוקות תכופות זו אצל זו ודשין בו תבואה שמעבירין עליו הבהמות והפגימות נכנסו בדייש והתבואה נחבטת.
למורג חרוץ - טרוף בפגימות והן פיפיות

רש"י על מנחות:
עיזא - עז של ברזל נותנין עליו להכבידו.
עיזא דקורקסא - קורקסא נסר גדול מלא יתידות.
דיישי דישא - שנותנין אותו על התבואה וקושרין בו שוורים ומושכין אותו ונידושת התבואה.
מאי קרא - מוריגים לצורך דישה דכתיב מורג וכתיב תדוש.
חרוץ - יפה ומצמיד.



הנה כי כן, רש"י מפרש שני פירושים את המלה חרוץ. במסכת ע"ז ובמסכת מנחות. אם נצרף את פירושו לתנ"ך, נראה כך:

1. ויקרא כב כב: "עוורת, או שבור או חרוץ... "

רש"י: ... שנסדק או שנפגם...

2. ישעיהו י יב: "כי אם יהיה עמך ישראל כחול הים שאר ישוב בו כליון חרוץ שוטף צדקה"

רש"י: כליון גמור.


כעת, נעבור למורג החרוץ. במקור, אין מחלוקת מה משמעות הביטוי הזה:

ישעיהו מא טו: "הנה שמתיך למורג חרוץ, חדש, בעל פיפיות..."

רש"י: "כלי הוא של עץ וכבד ועשוי חריצים חריצים כעין כלי נפחים של ברזל שקורין לימ"א בלע"ז וגוררין על הקשין של שבלין ומחתכן עד שנעשו תבן דק:

ובדומה לכך, רש"י על הבבלי, מסכת ברכות דף נה עמוד א :

"מוריגי בהמה - כל בשר שבבהמה שאינו חלק אלא דומה למורג חרוץ שאינו חלק, כמו החיך והלשון והכרס הפנימי ובית הכוסות"

אם כך, דעתו של רש"י על פירוש הביטוי "מורג חרוץ" ברורה. אמנם, יש גם פירוש נוסף למלה "חרוץ" – גמור, מוחלט, אך ל"מורג חרוץ" יש פירוש אחד בלבד אצל רש"י.

לאור זאת יש לנסות ולהבין את רש"י אצלנו, במסכת מנחות.


דומני שלא נצטרך להתאמץ יתר על המידה כדי להבין את רש"י אצלנו כמו רש"י בשאר המקומות, אלא שבמנחות, מוסיף רש"י את העובדה שהוא מעיק, צמוד היטב.

הקושיה אינה על רש"י, אלא על מי שהגיה את רש"י, ונראה שתלה בו מה שלא היתה כוונתו בשום מקום.","107","","4778","True","True","False","","365","84.229.99.110","0","8575","מנחות|כב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);