var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=8437;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","33"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","22")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("8437","0","קושיה בהבנת דברי הגמרא - ולולי דמסתפינא","28/03/11 13:58","כב אדר ב","תשע"א","13:58","שיננא","הקושיה שלי היא על הקטע הבא:

גופא
אמר רב כל מקום שהחזיר לך הכתוב בתורה מנחה אינו אלא לעכב
ושמואל אמר גרש ושמן מעכבין ואין דבר אחר מעכב

ולשמואל אע''ג דתנא ביה קרא לא מעכבא ליה

אלא כל היכא דתנא ביה קרא ודאי מעכבא
והכא במלא קומצו בקומצו קא מיפלגי
דתניא מלא קומצו בקומצו שלא יעשה מדה לקומץ
רב סבר הא נמי תנא ביה קרא דכתיב {ויקרא ט-יז} ויקרב את המנחה וימלא כפו ממנה
ושמואל דורות משעה לא ילפינן...

א''ל רב כהנא ורב אסי לרב והרי הגשה דתנא בה קרא ולא מעכבא מאן תנא ביה דכתיב {ויקרא ז-א/יא ??} זאת תורת המנחה הקרב אותה בני אהרן לפני ה' ההוא לקבוע לה מקום הוא דאתא


קושייתי כדלהלן:

מבנה הגמרא הוא כך -
(1) בהתחלה הגמראה הבינה שרק לדעת רב "כל מקום שהחזיר הכתוב בתורה מנחה אינו אלא לעכב".
(2) אך לאחר מכן הגמרא הסיקה שבין לרב ובין לשמואל "כל היכא דתנא ביה קרא ודאי מעכבא", ואילו מחלוקתם היא אם ילפינן דורות משעה.
(3) ואח"כ רב כהנא ורב אסי מקשים לרב "והרי הגשה דתנא ביה קרא ולא מעכבא".

וקשה לי - מדוע קושיית רב כהנא ורב אסי היא רק לרב ולא גם לשמואל?

ולולי דמסתפינא ואף לולי הייתי 'חוקר' - אולי הייתי מציע דרב כהנא ורב אסי לא מודעים לשלב מס' 2 (או שמא חולקים על שלב מס' 2), ולכן מקשים רק לרב.","146","","4781","True","True","False","","1215","77.126.249.233","0","0","מנחות|יט ע"ב",""),new Message("8438","8437","הם הקשו לרב","28/03/11 14:48","כב אדר ב","תשע"א","14:48","דוד כוכב","במקומות רבים בגמרא שואלים רב כהנא ורב אסי את רב, כי הם היו תלמידיו, ולא תלמידי שמואל. אדרבה שמואל היה מכבד את רב אסי כגדול ממנו, במסכת בבא קמא דף פ ע"ב.","125","","4781","True","True","False","","105","212.76.111.188","0","8437","מנחות|יט ע"ב",""),new Message("8440","8438","אם הבנתי אותך נכון","28/03/11 15:14","כב אדר ב","תשע"א","15:14","שיננא","לדעתך - הם הכירו את שלב 2 שבגמרא, אך פנו אישית לרב כי היו תלמידיו (אך בה במידה קושייתם היא גם על שמואל).
בסדר. מובן ומקובל.

אבל עדיין -
מעניין לעניין באותו עניין בענייני 'חוקרים':

שלב א - מחלוקת רב ושמואל הוצגה כך בתחילת הסוגיה:
אמר רב כל מקום שהחזיר לך הכתוב בתורה מנחה אינו אלא לעכב
ושמואל אמר גרש ושמן מעכבין ואין דבר אחר מעכב


שלב ב - ואז הגמרא הקשתה:
ולשמואל אע''ג דתנא ביה קרא לא מעכבא ליה

שלב ג - ואז נאמר בגמרא:
אלא כל היכא דתנא ביה קרא ודאי מעכבא
והכא במלא קומצו בקומצו קא מיפלגי ...


לא מתואר בגמרא שהקשו ישירות לשמואל ואז הוא חזר וביאר דבריו,
אלא יש פה איזה דיון תיאורטי בלי נוכחות רב ושמואל, ואף מגיעים למסקנה (שלב ג) שנראית אחרת מכוונתם המקורית (שלב א).

אז מה בדיוק קורה פה?
מה באמת אמרו וסברו רב ושמואל?
האם הם היו מודעים לשלב ב ולשלב ג? האם הסכימו עם זה?
איכשהו זה נראה לי ששלב ב ושלב ג באו לעולם בשלב מאוחר יותר,
ולכן נוח היה לי להציע מקודם שקושיית רב כהנא ורב אסי מתייחסת לשלב א.
על אף הקושי העצום בכך.","146","","4781","True","True","False","","220","77.126.249.233","0","8437","מנחות|יט ע"ב",""),new Message("8445","8440","יש ויש","28/03/11 21:50","כב אדר ב","תשע"א","21:50","דוד כוכב","לפעמים הגמרא מתארת מעשה שהיה, כיצד תלמידי רב שואלים אותו.
ולפעמים סתמא דגמרא מתארת דיון בבית המדרש, שלא בפני אותו האמורא שדנו בדבריו. מסקנת הסוגיה דומה לכל האוקימתות שהגמרא מעמידה משניות וברייתות, שלפעמים נראות דחוקות. לפעמים אכן יתכן שהמשנה נשנתה ברווח אליבא דמ"ד אחד, והגמרא נדחקה כדי לישב את לשונה גם אליבא דהילכתא.","125","","4781","True","True","False","","101","212.76.111.188","0","8437","מנחות|יט ע"ב",""),new Message("8446","8445","עוד בזה","28/03/11 22:00","כב אדר ב","תשע"א","22:00","המכריע","א. רב הוא זה שאמר את הכלל בכל מקרה, שאם שנה זה מעכב. שמואל גם לפי המסקנה רק בא להגביל את הכלל שזה נכון רק בשנה בקדשי דורות. ושפיר בעל הכלל הוא רב ואותו נכון לשאול. וכי צריך לשאול את כל מי שסובר כמו רב.
ב. רב כהנא ורב אסי היו בגדר תלמיד חבר לרב, לגמריה הוו צריכי ולא לסבריה. וודאי לא ישבו לפני שמואל.
ג. רב ושמואל עצמם לא ישבו יחדיו בבית המדרש. רב ישב בסורא ואמר את דבריו ושמואל אמר את דבריו בנהרדעא, בעלי השס הנגידו אותן כחולקים. ובהחלט מסתברא שר"כ ור"א לא הכירו כלל את דברי שמואל.
ד. ברור שהגמרא לא הבינה נכון את שמואל ואחר שהסבירה אותו ללא כל דוחק, שכוונתו רק דומיא דגרש ושמן, זו אכן כוונתו של שמואל מלכתחילה, ודורות אחרונים לקוצר דעתם היו זקוקים לבירור קצר כדי לעמוד על כוונת דבריו. כל הש"ס מלא באלפי בירורים כאלו. מה מצאת כאן טפי מכל דוכתא.","199","","4781","True","True","False","","147","95.86.122.34","0","8437","מנחות|יט ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);