var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=83147;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","69"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("83147","0","לא השמיע לאזנו - בשיטת דיעבד אין לכתחילה","29/11/20 23:12","יג כסלו","תשפ"א","23:12","נקדימון","אני יודע שאתם לומדים פסחים, אבל אני כרגע בברכות ואין לי את מי לשאול. אם יש לכם פורום או כל מסגרת ייעודית אחרת אשמח לשמוע. בנתיים שאלתי ובקשתי:



1. בדף טו. יש ברייתא שחרש שמדבר ולא שומע [וממילא לא ישמע את מה שמברך] לא יתרום, ואם תרם תרומתו תרומה - כלומר בדיעבד כן מלכתחילה לא.

2. במשנה אמר רבי יוסי לגבי קריאת שמע שחייב להשמיע לאזנו ואם לא אז לא יצא [ולמד מפסוק ולכן זה לכתחילה ודיעבד, כלומר תמיד].

3. הגמ׳ רוצה להעמיד הברייתא אצל רבי יוסי בנימוק שבק"ש הדאורייתאית אכן לא יצא י"ח, אבל בתרומה הרי מדין תורה כן יוצא ורק הברכה הדרבננית היא הבעייתית, ולכן שם בדיעבד כן יוצא גם אם לא השמיע לאזנו.
כלומר מלכתחילה לא, בדיעבד כן - ואז זה בול לברייתא.

ומה שאני לא מבין זה מניין לגמ׳ להניח שלרבי יוסי גם בדרבנן יצטרך להשמיע לאזנו לכתחילה, הרי בק"ש החובה באה מפסוק, ואם לא כן למה לחייב באמת..","1191","","1251","True","True","False","","514","37.60.47.101","0","0","ברכות|טו ע"א",""),new Message("83174","83147","כמדומה לי שתוס' שם שולים את זה","30/11/20 23:08","יד כסלו","תשפ"א","23:08","אברך אחד","ועי' ברשב"א שנראה שהשמיעה זה מצורת הדיבור וי"ל שמשמם ילפינן לשאר דברים","1012","","1250","True","True","False","","52","62.128.56.111","0","83147","ברכות|טו ע"א",""),new Message("83189","83174","איך אפשר לעשות מזה בנין אב?","01/12/20 11:47","טו כסלו","תשפ"א","11:47","נקדימון","הרי לא כל דין שנאמר במצווה אחת יהיה בניין אב לשאר המצוות. ופה זה פרט ייחודי לקריאת שמע לכאורה.","1191","","1249","True","True","False","","36","37.60.47.101","0","83147","ברכות|טו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);