var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=83112;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107140","הצעה לספירות הפסוקים של אזהרה בגר בתורה","jklein","06/05/24 22:59","705","64"),new MostViewed("107107","דף היומי ביום הזיכרון - פרויקט 'לקדושים'","יצחק אינקר","03/05/24 14:29","52202","58"),new MostViewed("107103","פסחים - מקום שנהגו","מרדכי דב זינגר","03/05/24 10:53","807","56")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("83112","0","סדר עולמי חדש","27/11/20 15:59","יא כסלו","תשפ"א","15:59","חיים א","עף על הדף
בשביל הנשמה
הרב ליאור לביא


סימן: ומה אתה רוצה שנבין מזה?

אחד הביטויים המוכרים ביותר בלימוד התורה מופיע בסוגייתנו - "אין מוקדם ומאוחר בתורה".

האם שאלתם את עצמכם פעם מה עומד מאחורי הביטוי הזה?

הגמרא בסוגייתנו דנה בשאלה ממתי דורשים בהלכות הפסח,

ומביאה כי הפסוק ממנו לומדים שמשה דרש בהלכות פסח בראש חודש ניסן מופיע לאחר מאורע שקרה בר"ח אייר,

ועל כן מוכיח האמורא רב ש"אין מוקדם ומאוחר בתורה".

משמעו של הביטוי הוא שסיפורי התורה שבכתב לא בהכרח כתובים על פי הסדר הכרונולוגי שבו קרו הדברים.

אין משמעותו של הכלל שאין סדר לתורה, אלא שהסדר הוא בבסיסו כרונולוגי אך לפעמים משיקולים שונים התורה מעדיפה את הסדר הענייני על פני הסדר הכרונולגי.

את טעם הדבר הסביר *רבינו עובדיה ספורנו* (במדבר ט', א):
"… ולהודיע כל אלה ספר אותם כפי מדרגת היותם לרצון לפניו, לא לפי הזמן שהיו בו…"

כלומר, הופעת הדברים בתורה נקבעת על ידי רצון ה' ולא כפי שאנו רואים אותם בעיני בשר ודם.

זהו כלל גדול לחיים; לפעמים יש תחושה של בלאגן בחיים שלנו (מישהו אמר קורונה? 😷).

לא מצליחים לראות את ההגיון והסדר במאורעות.

אלא שגם במצבים אלה יש סדר, סדר אחר ושונה מזה הנגלה לעינינו בפשטות. וכדי להבין אותו - עלינו להעמיק פנימה ולהתבונן.
---
אהבתם? העבירו הלאה!❤️
---
מאירים את הדף - עומק אמוני קצרצר מתוך הדף היומי
להצטרפות:
https://chat.whatsapp.com/DMOadyEoe4dIppjn4BGGb4","1230","","1260","True","True","False","","432","213.151.41.242","0","0","פסחים|ו ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82707);