var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=82899;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("82899","0","מדוע נשים","21/11/20 21:50","ה כסלו","תשפ"א","21:50","עלי","היו נוהגות לשחק באגוזים ותפוחים ולא ילדים ? ומדוע לא גברים ?
והאם מותר לשחק בשבתות חנוכה בבוטנים ואגוזים עם סביבון ( על הרצפה ) ?","209","","1253","True","True","False","","547","87.70.15.67","0","0","עירובין|קד ע"א",""),new Message("82901","82899",">>>","21/11/20 22:37","ה כסלו","תשפ"א","22:37","אבי גרינבלט","א. רש"י עונה על שאלתך , מנהג הנשים .
ב. מדוע שיהיה אסור , איזו השוואת גומות יש על ריצפה ?","539","","1253","True","True","False","","72","77.124.49.18","0","82899","עירובין|קד ע"א",""),new Message("82903","82901","נ"ל שבבית מותר בחצר אסור","21/11/20 23:23","ה כסלו","תשפ"א","23:23","מרדכי דב זינגר","שרוב בתים מרוצפים ואין לגזור.
לעומת חצרות שלא מקפידים לרצף אותם.
(מעניין איך הפוסקים מתייחסים לדשא סינטטי ?)","807","","1253","True","True","False","","34","212.76.108.245","0","82899","עירובין|קד ע"א",""),new Message("82919","82901","רש"י","22/11/20 10:31","ו כסלו","תשפ"א","10:31","עלי","אינו עונה ואפילו אינו מפרש אלא רק מחרה מחזיק בדברי הגמרא עצמה המעידה שכך נהגו הנשים לשחק באגוזים ותפוחים. על זה בדיוק שאלתי, האם רק נשים נהגו מנהג כזה וילדים או גברים לא נהגו, ואם כן מדוע, ומה מיוחד היה במשחקי הנשים. ראה בערך 'משחקי ילדים בעת העתיקה' מאמר בגוגל מפרופ' בר אילן ועוד אתרים על משחקים בעת העתיקה.","209","","1252","True","True","False","","106","194.114.146.227","0","82899","עירובין|קד ע"א",""),new Message("82906","82903","איזו השוואת גומות יש בזה ?","21/11/20 23:43","ה כסלו","תשפ"א","23:43","אבי גרינבלט","","539","","1253","False","True","False","","54","77.124.49.18","0","82899","עירובין|קד ע"א",""),new Message("82910","82906","להכין דרך לגלגל האגוז - רש"י","21/11/20 23:59","ה כסלו","תשפ"א","23:59","מרדכי דב זינגר","","807","","1253","False","True","False","","44","212.76.108.245","0","82899","עירובין|קד ע"א",""),new Message("82921","82910","על דשא סינטטי ?","22/11/20 10:38","ו כסלו","תשפ"א","10:38","אבי גרינבלט","","539","","1252","False","True","False","","63","77.124.49.18","0","82899","עירובין|קד ע"א",""),new Message("82920","82919","רש"י עונה גם עונה","22/11/20 10:37","ו כסלו","תשפ"א","10:37","אבי גרינבלט","בדיוק על שאלתך שהיא "האם רק נשים נהגו מנהג כזה וילדים או גברים לא נהגו" ותשובתו - "כן".
הוא אכן לא עונה על שאלותיך "מדוע, ומה מיוחד ?" ואולי טוב שכך.
אולי מתחבר לדברי המשנה בכתובות גבי אשה המכניסה שפחות בנדונייתה ודעתו של רבי אליעזר לגבי חובותיה של זו אבל זה כבר דיון אחר שמן הסתם , יגרור דיונים שיחרגו מכל הגבולות ואינני שם ....","539","","1252","True","True","False","","59","77.124.49.18","0","82899","עירובין|קד ע"א",""),new Message("82923","82921","אם יש לזה דין של "לא קרקע" (ריצוף)","22/11/20 12:08","ו כסלו","תשפ"א","12:08","מרדכי דב זינגר","היום הרבה אנשים מרצפים את חצרותיהם עם דשא סינטטי.
ואם כך, יהיה מותר לשחק (ולטאטא) גם בחצרות.","807","","1252","True","True","False","","30","212.76.108.245","0","82899","עירובין|קד ע"א",""),new Message("82924","82923","אין זה קרקע.","22/11/20 12:28","ו כסלו","תשפ"א","12:28","אבי גרינבלט","עפ"י רוב מניחים יריעות לאטימה מתחת לשכבת דשא סינטטי.","539","","1252","True","True","False","","60","77.124.49.18","0","82899","עירובין|קד ע"א",""),new Message("82925","82923","לענ"ד גם היום בחצר יהיה אסור","22/11/20 12:33","ו כסלו","תשפ"א","12:33","איתן","יש דיון דומה לגבי טאטוא בתים וחצרות. שאסרו משום אשוויי גומות.
לקראת סוף ימי האמוראים, כשרוב הבתים היו מרוצפים - היתירו כבר האמוראים לטאטא בבית, אך בחצר נשאר האיסור גם היום. וזה נראה לי אותו דבר.
אין לי זמן כעת לחפש המקורות. זה במסכת שבת באיזור פרק שמיני, +-. אבל כל מי שיחפש בשמירת שבת כהלכתה למשל על טאטוא הבית והחצר יגיע בקלות גם לשאר המקורות. ויוכל לספר לנו.
בשמירת שבת כהלכתה דן גם על משחקי הילדים בבית ובחצר.","123","","1252","True","True","False","","73","95.86.109.251","0","82899","עירובין|קד ע"א",""),new Message("82927","82925","אסור על דשא סינטטי ??","22/11/20 14:06","ו כסלו","תשפ"א","14:06","אבי גרינבלט","","539","","1252","False","True","False","","63","77.124.49.18","0","82899","עירובין|קד ע"א",""),new Message("82929","82925","אכן, לזה כיוונתי.","22/11/20 14:18","ו כסלו","תשפ"א","14:18","מרדכי דב זינגר","","807","","1252","False","True","False","","25","212.76.108.245","0","82899","עירובין|קד ע"א",""),new Message("82930","82927","בבית משום "בונה". בחצר משום "חורש"","22/11/20 14:20","ו כסלו","תשפ"א","14:20","מרדכי דב זינגר","כך זכור לי, אבדוק.","807","","1252","True","True","False","","26","212.76.108.245","0","82899","עירובין|קד ע"א",""),new Message("82959","82929","דשא בדשא מיחלף, לענ"ד","22/11/20 23:08","ו כסלו","תשפ"א","23:08","איתן","אחר העיון שוב בקצות השולחן - הוא מתיר לשחק באגוזים על גבי שולחן או מחצלת, (לענ"ד כוונתואפילו מחצלת בחצר ובמבוי), אבל לא על גבי קרקע מרוצפת, אפילו בתוך הבית, כי קרקע בקרקע מיחלף, בפרט שדרך לשחק באגוזים בחצרות ובמבואות והם אינם מרוצפים, אבל מחצלת בקרקע לא מיחלף.
לענ"ד לדעתו דשא סינתטי בהחלט יש לחשוש שיתחלף בדשא טבעי. ולכן יש לאסור לשחק עליו באגוזים. כך לעניות דעתי אבל אשמח לשמוע חוות דעתכם.","123","","1252","True","True","False","","92","95.86.109.251","0","82899","עירובין|קד ע"א",""),new Message("82931","82930","שואל שוב - על דשא סינטטי ?","22/11/20 14:22","ו כסלו","תשפ"א","14:22","אבי גרינבלט","חצר מרוצפת אין חרישה כך אין הענין בחוץ או בפנים.
בדשא סינטטי לא שייך חרישה ולא סחיטה .","539","","1252","True","True","False","","65","77.124.49.18","0","82899","עירובין|קד ע"א",""),new Message("82932","82931","אסור, כי רוב החצרות לא מרוצפות","22/11/20 14:39","ו כסלו","תשפ"א","14:39","איתן","אבל הכי טוב עיין וספר לנו:
שו"ע של"ז ב' של"ח ה,
שמירת שבת כהלכתה פרק כג סעיף ב, לעניין טאטוא חצר, וה"ה לעניין משחקים פרק טז סעיף ה. כמובן יש לעין גם בהערות, בפרק כ"ג חשובה הערה י'.
משם תמשיך לשאר ספרים וספר לנו מה מצאת. בעיקר אם תמצא מי שמתיר.","123","","1252","True","True","False","","72","95.86.109.251","0","82899","עירובין|קד ע"א",""),new Message("82933","82932","מצאת מי שאוסר על דשא סינטטי ?","22/11/20 14:42","ו כסלו","תשפ"א","14:42","אבי גרינבלט","א"כ , אשמח אם תעלה לפורטל את הציטוט המתייחס לדשא סינטטי.
קראתי את הערתו של השש"כ , אין שם התייחסות (לא מפתיע) לדשא סינטטי.
אם תרצה לאסור , כמובן הרשות בידך , לפחות שנדע את ההלכה.

מצאתי קצות השולחן חלק ח המתיר לשחק על גבי שולחן או מחצלת.","539","","1252","True","True","False","","58","77.124.49.18","0","82899","עירובין|קד ע"א",""),new Message("82934","82933","מה לא ברור?","22/11/20 15:07","ו כסלו","תשפ"א","15:07","איתן","אני לא מבין מדוע אתה חוזר ושואל, מה לא ברור.
החלוקה פשוטה: חכמים אסרו לטאטא בית אפילו אם הוא מרוצף גזירה אטו שאר בתי העיר. אבל מאז שרוב הבתים מרוצפים - מותר לטאטא את הבית. במטאטא רך, לא במטאטא קש שעלול להישבר.
ובחצר נשאר הדין המקורי: החצרות המרוצפות ו/או דשא סינתטי הן המיעוט בעיר ולכן אסור לטאטא גם חצר מרוצפת, והוא הדין לשחק באגוזים ובגולות וכדומה.
אני לא מבין למה אתה חושב שדשא סינתטי יהיה שונה, אני לא רואה שום חילוק בינו לבין מרצפות. ואם יש חילוק - אז לחומרא, כי הרב שלמה זלמן אומר שאולי ניתן לראות חצר מרוצפת כהמשך של הבית ולהתיר לטאטאו, אבל דשא סינתטי לא יכול להיחשב המשך של הבית.
זה מה שאני יודע: אסור לטאטא חצר אפילו מרוצפת גזירה אטו שאר החצירות. וה"ה מכוסה בשטיח פלסטי גדול ירוק.
אם תמצא מי שאומר אחרת - נא אמור לנו. אשמח לשמוע.","123","","1252","True","True","False","","76","95.86.109.251","0","82899","עירובין|קד ע"א",""),new Message("82939","82933","תוכל למקד אותי בדברי ר' חיים נאה זצ"ל","22/11/20 16:04","ו כסלו","תשפ"א","16:04","מרדכי דב זינגר","קצות השולחן חלק ח
המתיר לשחק על גבי שולחן או מחצלת
זה נשמע דומה.
ואז אה"נ לא שנא בית וחצר","807","","1252","True","True","False","","42","212.76.108.245","0","82899","עירובין|קד ע"א",""),new Message("82935","82934","כך לא פוסקים הלכה","22/11/20 15:28","ו כסלו","תשפ"א","15:28","אבי גרינבלט","מעדיף לא לשאול אותך בחזרה בניסוח שלך.

פוסקים רבים מתירים את מה שלך ברור שאסור.
בהחלט שאלתי ולא פסקתי לעצמי ובודאי שלא הסקתי מסקנות בעצמי.

מורי ורבי הגאון הרב ליאור שליט"א מתיר ובלא סייגים לטאטא בחוץ בחצר מרוצפת , לא נראה שיש טעם לשאול על דשא סינטטי.

כ"א ימשיך בדרכו ובעז"ה יראה ברכה בעמלו ובלימודו.","539","","1252","True","True","False","","62","77.124.49.18","0","82899","עירובין|קד ע"א",""),new Message("82937","82935","עכשיו שמענו משהו חדש","22/11/20 15:35","ו כסלו","תשפ"א","15:35","איתן","סוף סוף אתה אומר משהו חדש ולא חוזר שוב ושוב על אותה שאלה במילים שונות. חבל שלא אמרת קודם.
אגב, לגבי קצות השולחן - המחצלת היא בבית או בחצר?

אני מסכים איתך שדשא סינתטי אינו שונה מריצוף, חוץ מהסברא של הרב שלמה זלמן שלא תופסת לגביו, אבל לא שמעתי מי שמתיר לטאטא בחצר מרוצפת.
אני אמרתי מה שאני יודע. לא פסקתי הלכה. אם אתה יודע מהרב ליאור אחרת היית יכול לספר מהתחלה. ואם יש לך כתוב - בכלל עדיף.","123","","1252","True","True","False","","77","95.86.109.251","0","82899","עירובין|קד ע"א",""),new Message("82938","82937","בהצלחה","22/11/20 15:36","ו כסלו","תשפ"א","15:36","אבי גרינבלט",".","539","","1252","True","True","False","","66","77.124.49.18","0","82899","עירובין|קד ע"א",""),new Message("82940","82939","הבהרה","22/11/20 16:09","ו כסלו","תשפ"א","16:09","אבי גרינבלט","הנושא שהעלית הוא דשא סינטטי. לזה בלבד התייחסתי בתחילת דברי.
רוצים לפסוק הלכה - שואלים מורה הוראה בדבר מחודש כזה.
הפניתי את השאלה כעת למרא דאתרא אצלנו.

בענין ריצוף חוץ יש מקלים ויש מחמירים (רמ"א) ולענ"ד הדרך מכאן עד לדשא סינטטי מחייבת שאלה למורה הוראה וכך עשיתי בשני הנושאים.","539","","1252","True","True","False","","66","2.55.4.189","0","82899","עירובין|קד ע"א",""),new Message("82941","82939","הפניה לקצות השולחן; עוד בנושא","22/11/20 16:58","ו כסלו","תשפ"א","16:58","איתן","הקצות השולחן הוא בסימן קמ"ו סעיף כח. עמ' קכו.
וע' שם הערה ארוכה אם זה שהוא מתיר במחצלת, ע"פ ר' ירוחם שהובא בבית יוסף - עדין לא יתיר חצר מרוצפת. כי קרקע בקרקע מיחלף, מחצלת בקרקע לא מיחלף. ע"ש באורך.

אני חייב לומר שהיתה לי אי הבנה עם גרינבלט. לי היה פשוט לאסור טאטוא בחצר המרוצפת, כהשמירת שבת (כאמור אינני פוסק הלכה אלא כותב מה שאני יודע) ולא הבנתי למה הוא חושב שדשא סינתטי יהיה קל יותר. ואילו הוא היה פשוט לו להתיר לטאטא חצר מרוצפת, ורצה לדעת מה גבי לדשא סינתטי.
ולענ"ד גם אם מחלקים בין חצר מרוצפת לשאינה מרוצפת, ומתירים לטאטא במרוצפת - החילוק בין דשא סינתטי לדשא רגיל קטן יותר ויש לאסור לטאטא.

עדין לא בררתי דעת הרב ליאור, אבל ראיתי הרב מלמד מתיר לטאטא חצר מרוצפת, אבל אוסר לשחק בה בגולות וכד'.
(פניני הלכה טו ב, והערה 1, ופרק יט א).
שאלתי שם באתר לגבי דשא סינתטי, ענו שאסור לטאטאו.","123","","1252","True","True","False","","95","95.86.109.251","0","82899","עירובין|קד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);